Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Har väl bytt någon mutter i bland på gammalt skrot som jag har varit femtonde ägaren till, men då har det varit trasigt när jag fick händerna i dom.
Gör bara rent med typ 5.56/wd40 och stålborste, är det riktigt jävligt så blir det tapp och snitt.

Som du säger, hjulskruvar är rätt grova och i rätt bra stål, men det hindrar inte att dom går av i händerna på orutinerade GDSare som fått råd på ett forum.

Hur får du bort wd40n efter att de är rena? Sist jag kollade innehöll såna medel olja, då går det ju lättare att dra för hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Köpte en billig domkraft på biltema för typ 200 och en elektrisk mutterdragare på jula för 250 kr (kampanj). Har haft dem i 2 år nu och ångrar inte en sekund att köpte.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Rekordmedlem

Använd momentdragande verktyg för att dra åt hjulbultarna och tänk på att stålfälgar normalt ska dras lösare än lättmetall, momentdrar man rätt så får man korrekt plastisk deformation av fälgen och hjulet sitter bra förutsatt att allt var rent så man inte mal sönder gruset mellan fälg och nav och på så sätt får problem.
Det går ju även att kolla skruvarna efter några mils körning, ska man använda en enkelt mutterdragare utan momentkontroll för att dra åt hjulbultarna vid däckbyte så använd åtminstone torsionsstavar mellan maskin och hylsa.
De flesta drar alldeles för hårt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Har en som domkraft i bagaget utifall att jag får punktering. Skaffade dock en lite vassare lösning för de större arbetena.

När det gäller verktyg:
Man får vad man betalar för. Biltema har bra med 10 års garanti. De håller nästan lika länge som Bahco/Kamasa. De billigaste är knappt värt att packa upp, för de går ändå sönder direkt.

Bahco är bra att ha med sig, då de sitter fast i lådan. De är däremot jättejobbiga i en verkstad, av samma anledning.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju även att kolla skruvarna efter några mils körning, ska man använda en enkelt mutterdragare utan momentkontroll för att dra åt hjulbultarna vid däckbyte så använd åtminstone torsionsstavar mellan maskin och hylsa.
De flesta drar alldeles för hårt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Torsionsstavar fungerar inte. De bygger på att mutterknacken är kalibrerad till ett visst grundmoment, och slår med en viss kraft. Jag kan garantera att en genomsnittlig mutterknack i någons garage inte är kalibrerad utefter det.

Det bästa är alltid att dra för hand om man inte har kalibrerade verktyg. Man kan dra loss muttrarna med maskin, och gänga dit dom, men lägg alltid momentet med handverktyg.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

Bytadäck är väll enklaste ever och krävs knappast några extraordinära saker och fälgkors duger men
Hjulmutterdragare är bekvämare ifall muttrarna sitter fast lite och jag brukar byta med sån även fast jag har tillgång till muttermaskin och tryckluft

Sen en Domkraft av billigare modell duger bra och kan även vara värt att spana in jula vars sida verkar vara nere nu

att lyfta höga bilar är inget problem för då sätter man bara en träkloss i mellan domkraft och bil och sportbilar som är riktigt låga så så kör man upp bilen på träklossar i stället så den kommer upp några cm och är lösliga problem men en extra sak som är bra för att muttrarna inte ska fastna så förbannat är att investera i lite kopparpasta som man kletar på gängen till hjulmuttrarna

har man orginal kitt i bilen så kan man byta med dom med men är bättre att köra cheap biltema kitt för nån hundring som duger bra att byta med dom närmaste 15 åren eller mer och är bekvämare och bättre än nått billigt lutryck kitt som ofta är för klent om man ska hålla sig inom spec på 6 bar med sega muttrar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Hur får du bort wd40n efter att de är rena? Sist jag kollade innehöll såna medel olja, då går det ju lättare att dra för hårt.

Det dunstar, 5.56/WD40 är mera rengöring än smörj(och luktar gott).
Det är inte så att jag gör kemiskt rent efteråt, utan torkar bara av med lite papper.

Jag har intryck av att du har svårt att acceptera att smorda förband går av lättare än torra, så du får väl prova själv.
Ta ett gäng M6/M8 eller så, med motsvarande mutter, sätt några muttrat i ett skruvstäd och dra av några skruvar, först torrt, sedan väloljad.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det dunstar, 5.56/WD40 är mera rengöring än smörj(och luktar gott).
Det är inte så att jag gör kemiskt rent efteråt, utan torkar bara av med lite papper.

Jag har intryck av att du har svårt att acceptera att smorda förband går av lättare än torra, så du får väl prova själv.
Ta ett gäng M6/M8 eller så, med motsvarande mutter, sätt några muttrat i ett skruvstäd och dra av några skruvar, först torrt, sedan väloljad.

Jag är väl medveten om att smorda förband går lättare, saken är den att oljefilmen behöver inte vara särskilt tjock för att göra nytta.

Jag vet att 5-56 är ren rostlösare, inte kört wd40 precis. Använder mest PowerUp STX, men inte på hjulbultarna, den smörjer mycket bättre och innehåller kanske mer olja än wd40.

Vi släpper detta, jag återkommer när kopparpastan gjort att mina däck ofrivilligt lossnat om jag överlever händelsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tänk på att ni placerar väldigt mycket tryck på liten area när ni köper en billigare domkraft då deras huvud är ofta väldigt litet, Så kom ihåg att ha t.ex en planka eller dylikt under annars är det lätt att man har sönder original fästena i plast på nyare bilar.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

@Klubba: måste fråga, hur i helsike byter du däck om du riskerar att vara under bilen, eller kör in lämmarna under bilen
(du kanske är sjukt vig och gillar att utmana dig själv?)

För det första är det ett jävla korkad kommentar då jag aldrig sagt nånting om hur jag byter däck eller att jag är under bilen när jag gör det.
Sen är det ganska lätt hänt att någon sätter sig ner på arslet av bekvämlighetsskäl om man inte tänker på faran med att ha en bil på domkraft, och då hamnar benen under bilen.

Eftersom TS inte äger en domkraft tidigare förutsätter jag att han är ganska ny på detta med däckbyte, och kände det befogat att poängtera faran med en bil på domkraft som då kan falla utan förvarning, något som även erfarna kan behöva bli påminda om och en sak som är bättre att säga för ofta än för sällan.

Men du tolkade det alltså som att JAG när JAG byter däck på MIN bil kryper UNDER bilen? säger mer om din läsförståelse än om mig tror jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HaBBarN:

Tänk på att ni placerar väldigt mycket tryck på liten area när ni köper en billigare domkraft då deras huvud är ofta väldigt litet, Så kom ihåg att ha t.ex en planka eller dylikt under annars är det lätt att man har sönder original fästena i plast på nyare bilar.

Jag har aldrig sett domkraftsfästen i plast däremot kan det ju vara plast runt den punkt man ska använda för att lyfta, hursomhelst så finns det ju gummipuckar som fördelar trycket över en lite större yta och formar sig efter ytan.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

För det första är det ett jävla korkad kommentar då jag aldrig sagt nånting om hur jag byter däck eller att jag är under bilen när jag gör det.
Sen är det ganska lätt hänt att någon sätter sig ner på arslet av bekvämlighetsskäl om man inte tänker på faran med att ha en bil på domkraft, och då hamnar benen under bilen.

Eftersom TS inte äger en domkraft tidigare förutsätter jag att han är ganska ny på detta med däckbyte, och kände det befogat att poängtera faran med en bil på domkraft som då kan falla utan förvarning, något som även erfarna kan behöva bli påminda om och en sak som är bättre att säga för ofta än för sällan.

Men du tolkade det alltså som att JAG när JAG byter däck på MIN bil kryper UNDER bilen? säger mer om din läsförståelse än om mig tror jag.

Oj här var det känsligt... Du menar att du inte förstod att det var ett skämt då killens tråd handlar om däckbyte?
hmm säger en del

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Torsionsstavar fungerar inte. De bygger på att mutterknacken är kalibrerad till ett visst grundmoment, och slår med en viss kraft. Jag kan garantera att en genomsnittlig mutterknack i någons garage inte är kalibrerad utefter det.

Det bästa är alltid att dra för hand om man inte har kalibrerade verktyg. Man kan dra loss muttrarna med maskin, och gänga dit dom, men lägg alltid momentet med handverktyg.

Skaffade Ryobis batteridrivna mutterdragare tillsammans med momentstavar 110 Nm och 130 Nm. Fungerade alldeles ypperligt kan jag säga. Kontrollerade med momentnyckel efteråt och det felade inte mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Skaffade Ryobis batteridrivna mutterdragare tillsammans med momentstavar 110 Nm och 130 Nm. Fungerade alldeles ypperligt kan jag säga. Kontrollerade med momentnyckel efteråt och det felade inte mycket.

Ren tur kan jag säga

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

nya bilar, domkraften är inte med längre, tyvärr.

Det beror på vilken ny bil det är frågan om. Bilar med reservhjul har som regel domkraft, bilar med reservhjul på burk, har möjligen kompressor, men sällan domkraft.

Skrivet av ArKAN:

Kan vara värt att titta på lyfthöjden på billiga domkrafter, funkar inte så bra om man har en hög bil, sen skulle jag inte rek att smeta någon som helst pasta på bultar, se till att dom är rena och dra inte åt bultarna med utdraget teleskopskaft så lossnar de lätt(are) nästa gång

Folk har svårt för det här med bultar och muttrar. Man ska dra åt dem "lagom" hårt, eftersom de är elastiska. Drar man för hårt kan de inte fjädra och drar man inte hårt nog, lossnar skiten av den anledningen. Momentnyckel, eller momenthylsor, är fantastiska.
Pastor är som du skriver helt fel, däremot är en droppe olja inte skadligt, vilket folk verkar ha fått för sig.

Skrivet av anon127948:

När du tar bort de så ska de rengöras och sprejas med WD40, torkas av och lagras rent och torrt. Verkar fungera utmärkt och får inte problem med muttrar fastnar eller rost.

WD40 gillar inte jag, fullt med lösningsmedel, och bara ytterst lite olja. Men det fungerar säkert, tack vare oljan.

Skrivet av frankof:

Nja, just att smörja gängor kan vara lite lurigt, angivet moment är, om inte annat anges, på torra förband.

Sant. Men eftersom folk sällan eller aldrig tar hänsyn till moment när de drar på hjulen...
Hur som helst, en hyfsad tumregel är att det krävs 20% lägre moment för oljade bultar och muttrar. Hjul är dessutom inte så känsliga för vilket moment de är dragna med, man ska bara inte dra åt för kung och fosterland.

Skrivet av Exxovion:

Skaffade Ryobis batteridrivna mutterdragare tillsammans med momentstavar 110 Nm och 130 Nm. Fungerade alldeles ypperligt kan jag säga. Kontrollerade med momentnyckel efteråt och det felade inte mycket.

Det är så klart rätt sätt att göra det på. Vår verkstad har en hel hög billiga mutterknackare, och ett par dyrgripar. Dyrgriparna är avsedda för större arbeten (verkstaden tillhör familjens åkeri) men de små billighetsmaskinerna ger rätt siffror när man dragit med Biltemas "Hjulmutterhylsor moment".
Instruktionen säger att man ska kolla var gång, men i realiteten blir det kanske första och sista bulten / muttern som kollas.

Skrivet av JamesBanana:

Ren tur kan jag säga

Eller, förutseende. Han kontrollerade det, vilket inte alla gör. Har man bara en uppfattning om hur mycket för mycket / för litet moment det ger, kan man kompensera för det.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Detta inlägg är helt klockrent! Med en liten detalj, kopparpastan ska undvikas även i centrumhålet. Valfritt icke metalliskt fett eller olja är rätt val. Risk för elektronvandring och därmed korrosion.

Fett eller kopparpasta?
Måste ha på något nu när jag byter hjul - alu-fälgarna ger ju elektronvandring och lämnar tillräckligt med joner för att få plåtfälgarna att rosta fast under vintern...

Permalänk
Medlem

Mek-ingenjören måste ingripa^^
Det heter inte bult utan skruv. En bult har inga gängor, vanligt förekommande att folk använder fel benämning här(även verkstäder som ska vara "proffs")

Bult:

Skruv:

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Får glida in lite på det här med pastor.
Jag har alltid använt, och blivit lärd att man ska ha, både genom egna erfarenheter (drog av en skruv) samt "evigt" krångel med tröga skruv, samt genom andra.
Man ska väl endast smörja lite på gängorna längst på toppen så det sprider sig, inte mellan fälgen och skruvens skalle? Blir det klet där så kan ju skruven lossa då det ju bör vara friktionen mellan skalle och fälg som håller den på plats?

Kör med aluminiumpasta för övrigt, både då byter skivor (mellan kant på skivor och "kant" där den skrivas fast) samt runt de delar på hjulet som ligger mot skivorna. Lossar busenkelt vid byte.

Sedan ska man ju alltid efterdra efter några mil då allt "satt" sig lite.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Tänk på att domkrafter som ingår med bilen ofta är "nöddomkraft" som endast ska användas en gång vid punktering.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/domkraft-kan-bli-dodsfalla

Se på fan, byter 10-20 punkteringar på en sommar med den som följder med i bilen. Får se om den ger upp, blir då fett med övertid den dagen det händer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

@BergEr:

För info på detta så bytte min kära bror hjul med medföljande "domkraft" som vek sig varpå bilen ramlade ner på skivorna. De skadades inte (inte han heller) men var mycket svordomar efter det.
Den som följer med är såpass vek så den ska man passa sig för. Bättre investera i en riktig domkraft.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BergEr:

Se på fan, byter 10-20 punkteringar på en sommar med den som följder med i bilen. Får se om den ger upp, blir då fett med övertid den dagen det händer.

Hur dåliga däck har du eller kör du bara på spikmattor för att få så enormt många punkteringar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

@BergHa:

För info på detta så bytte min kära bror hjul med medföljande "domkraft" som vek sig varpå bilen ramlade ner på skivorna. De skadades inte (inte han heller) men var mycket svordomar efter det.
Den som följer med är såpass vek så den ska man passa sig för. Bättre investera i en riktig domkraft.

Har flera riktiga hemma men i bilarna på jobbet har vi bara sketa saxdomkraftar. Är också där alla punkteringar sker, tre på en vecka är mitt rekord (inget fan av grusvägar). Har dock mer förtroende för en sån än en vanlig som kostar 250:-

Skrivet av mrqaffe:

Hur dåliga däck har du eller kör du bara på spikmattor för att få så enormt många punkteringar ?

Kör kring 10mil av dåliga grusvägar dagligen och gissar på att däcken är billigaste man kan hitta (har iofs nya nu som klarat en månad vilket är rekord). Går också ganska fort eftersom att jobbet ska bli klart i tid.
En kollega som kör liknande med grusvägar bytte också minst ett däck i veckan (fast han hade närmare 15-20mil per dag).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

@Wasp:

Efterdra behövs inte... Får ju inte loss skiten sen i vår.. folk drar alldeles för hårt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moltasman:

@wasprocker:

Efterdra behövs inte... Får ju inte loss skiten sen i vår.. folk drar alldeles för hårt!

Efterdra behövs absolut. På aluminiumfälgar. En kompis och min farfar har båda råkat ut för tappade däck/tappade bultar pga slarv med det.

Permalänk
Medlem

@Moltasman:

På tal om att dra för hårt.

Har varit på däckfirma en gång när jag köpte helt nya däck annars bytt själv, alltid.
Firman drog sönder två muttrar och drog skiten så hårt att det var otroligt svårt att få av grejerna sen, trots ett långt rör för extra häv.

Själv drar jag på känn, man har lärt sig vad som är lagom efter alla byten, aldrig haft problem, sätter lite pasta på gängorna längst fram, fastnar aldrig.

Har vid ett par tillfällen testat att efterdra, men mina muttrar har aldrig behövts spännas, drar man ordentligt och "korsspänner" från början så har jag upplevt att det inte blir problem framöver heller.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har aldrig sett domkraftsfästen i plast däremot kan det ju vara plast runt den punkt man ska använda för att lyfta, hursomhelst så finns det ju gummipuckar som fördelar trycket över en lite större yta och formar sig efter ytan.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Dags att vidga vyerna. BMW har haft domkraftsfästen i plast sedan e39-tiden, dvs i mer än 20 år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Det heter inte bult utan skruv. En bult har inga gängor, vanligt förekommande att folk använder fel benämning här(även verkstäder som ska vara "proffs")

Fast att man ska hålla sig till aktuell terminologi, känns inte relevant? Vilken verkstad kallar det "hjulskruv"? I dagligt tal, och i branschen kallas det hjulbult, och hjulmutter. Vilket gör det till bult, och mutter för diskussionens räkning.
Säger du skruv till en vanlig svensk, tänker de på en sådan här:

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Under de fem åren jag bodde i hus så hade jag en sådan här domkraft;
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrust...

Men samma modell finns på Clas Ohlson eller Jula. same shit.

Bytte däck på mina två bilar, mammas bil, store- samt lillasysters bil.

Dvs 5 bilar. varje vår, varje höst. Den fungerade utan problem. Det enda jag kan tycka var lite att anmärka på var lyfthöjden.

Fick ofta palla upp med typ en stenplatta eller en regel för att få ordentligt lyfthöjd.

Men så längde du hanterar den som du ska, dvs lossa hjulbultarna när bilen står på marken, för att sedan inte behöva ta i när den är hissad. DÅ går det galant!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast att man ska hålla sig till aktuell terminologi, känns inte relevant? Vilken verkstad kallar det "hjulskruv"? I dagligt tal, och i branschen kallas det hjulbult, och hjulmutter. Vilket gör det till bult, och mutter för diskussionens räkning.
Säger du skruv till en vanlig svensk, tänker de på en sådan här:
https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9012712341534.jpg

För att försvara @bardbard lite så är det helgerån att kalla en skruv "bult" inom ingenjörskretsar, redan på tekniska högskolan tjatas det om hur dumma folk är som inte fattar skillnaden.

Fast jag alltid tyckt som du att aktuell terminologi är rätt, kommer jag på mig själv att säga skruv så fort där är en utvändig gänga på bulten. Dock klagar jag inte på andra som säger bult, jag förstår vilken detalj de menar och vill inte spä på ingenjörsöversittandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850