Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

För att försvara @bardbard lite så är det helgerån att kalla en skruv "bult" inom ingenjörskretsar, redan på tekniska högskolan tjatas det om hur dumma folk är som inte fattar skillnaden.

Jo tack jag vet. Men vi är inte på en plats där de flesta aspirerar på att bli, eller redan är ingenjörer. Fackterminologi är lika relevant här, som strandade valar, oförmåga att slå sig ut ur blöta papperspåsar, eller färgblindhet. Så länge det inte gäller datortermer, eftersom vi åtminstone utger oss för att vara entusiaster inom det facket här.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jo tack jag vet. Men vi är inte på en plats där de flesta aspirerar på att bli, eller redan är ingenjörer. Fackterminologi är lika relevant här, som strandade valar, oförmåga att slå sig ut ur blöta papperspåsar, eller färgblindhet. Så länge det inte gäller datortermer, eftersom vi åtminstone utger oss för att vara entusiaster inom det facket här.

Absolut, hoppas du läste resten av mitt inlägg där jag menade att även jag kör fast i termerna de präntade in under skoltiden, trots att jag egentligen inte gillar det.

Även inom datortermer säger vi ofta fel utan att det blir besvärligt att förstå, "SSD disk" är det första exemplet jag kommer på nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Säger du skruv till en vanlig svensk, tänker de på en sådan här:
https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9012712341534.jpg

Vad dom tänker och vad som är rätt är inte samma sak
Hjulbultar är skruv, ingen bult.
(utan att jag bryr mig nämnvärt om vad folk kallar det då jag ändå begriper vad dom säger)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Annars har du väl en ihop med reservdäcket i bagagen?
Är ju lite varierande hur bra de är, men på vissa bilar jag haft har den varit smidigare än en "riktig".

Dom är definitivt inte gjorda för att byta däck med varje år, den blir skev, går sönder och din bil kommer stå på skivan när den välter. Använd för att byta däck vid vägkanten när du har punka, inte hemma. Generellt råd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast att man ska hålla sig till aktuell terminologi, känns inte relevant? Vilken verkstad kallar det "hjulskruv"? I dagligt tal, och i branschen kallas det hjulbult, och hjulmutter. Vilket gör det till bult, och mutter för diskussionens räkning.
Säger du skruv till en vanlig svensk, tänker de på en sådan här:
https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9012712341534.jpg

Då är det väl bra att någon rättar så kanske fler människor lär sig? Farsan är ingen ingenjör, har dock fått skit sedan typ 3 års ålder när jag sagt bult och det gällt skruv. Vi behöver ju inte uppmuntra okunskap på forumet.

Vad gäller såna där domkrafter så köpte jag en liknande från Jula 2006 när jag flyttade hemifrån, funkar fortfarande. Har visserligen både höglyftande och snabblyftande numera också, men den från 2006 hänger med i veteranbilen och har använts senaste året för att hissa en strandad jänkare med punktering längs vägen. Min har inte haft något problem med läckor eller skruvar som skruvat upp sig, dock har jag känt på alla skruvar någon gång om året bara för att försäkra mig.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Ren tur kan jag säga

Njae, kan inte tänka mig att det säljs så många momentstavar som inte är någorlunda rätt tillverkade.

Och så länge man använder en knackande mutterdragare (om inte så är det väl ingen mutterdragare förresten?) som klarar av minst det vridmoment man vill uppnå samt att vridningsvinkeln inte är för stor är det rent omöjligt att dra åt bulten mer än vad momentstaven är tillverkad för.

Lita inte på momentnycklar ifrån Biltema, Jula, Clas Ohlson eller dylikt heller, vissa visar fel åt h-e... eller slutar "klicka" efter ett par åtdragningar. Jag lånade en ordentlig ifrån en bekant som jobbar på verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Mek-ingenjören måste ingripa^^
Det heter inte bult utan skruv. En bult har inga gängor, vanligt förekommande att folk använder fel benämning här(även verkstäder som ska vara "proffs")

Bult:
{ data-uri }

Skruv:
{ data-uri }

Det må vara korrekt men en snabb bildsökning på "bult" visar ju nästan uteslutande gängade bultar (maskinskruv för många).

Andra exempel på ord som används "felaktigt" i folkmun är Jeep och googla, alla vet dock vad det är.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Njae, kan inte tänka mig att det säljs så många momentstavar som inte är någorlunda rätt tillverkade.

Och så länge man använder en knackande mutterdragare (om inte så är det väl ingen mutterdragare förresten?) som klarar av minst det vridmoment man vill uppnå samt att vridningsvinkeln inte är för stor är det rent omöjligt att dra åt bulten mer än vad momentstaven är tillverkad för.

Lita inte på momentnycklar ifrån Biltema, Jula, Clas Ohlson eller dylikt heller, vissa visar fel åt h-e... eller slutar "klicka" efter ett par åtdragningar. Jag lånade en ordentlig ifrån en bekant som jobbar på verkstad.

Tvärt om skulle jag sälja. Den stora mängden av momentstavar som säljs är jula/biltema budgetgrejer, tillverkade i en fabrik utan några större kvalitetskontroller. Skillnaden på Snap-on och Hamron är milsvid, oavsett om det gäller skruvmejslar eller momentstavar.

En momentstav filtrerar inte bort allting över ett visst moment rakt av, det går mer gradvis. Det innebär att den kommer fjädra innan angivet moment, och den kommer fjädra efter. En kraftfull maskin kan alltså komma igenom filtreringen längre och avsetta mer moment i skruven än en svagare. Kom också ihåg att det kan vara stor skillnad på angivet moment och faktiskt moment på en mutterknack, speciellt avseende billigare maskiner.

Och självklart litar jag inte på en dålig momentnyckel, lika lite som jag litar på andra dåliga verktyg.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Senseye:

Tänk på att domkrafter som ingår med bilen ofta är "nöddomkraft" som endast ska användas en gång vid punktering.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/domkraft-kan-bli-dodsfalla

Ett skämt eller?
Använder endast medföljande och har gjort det i 20år..
Förutom en gång någon snott min så jag fick lyfta bilfan på egen kraft.

Bara för att det står på nätet så betyder det inte att det är sant, speciellt aftonbladet, svt, expressen, friatider.. Och Youtube, stackars iPhone 7 ägare..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Ett skämt eller?
Använder endast medföljande och har gjort det i 20år..
Förutom en gång någon snott min så jag fick lyfta bilfan på egen kraft.

Bara för att det står på nätet så betyder det inte att det är sant, speciellt aftonbladet, svt, expressen, friatider.. Och Youtube, stackars iPhone 7 ägare..

Skickades från m.sweclockers.com

Den domkraft som medföljer bilen är ett skämt ja.

Att ersätta den direkt med en ordentlig verkstadsdomkraft är ingen stor utgift. Förstår inte hur man kan vara så förbannat snål.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

lyfta höga bilar är inget problem för då sätter man bara en träkloss i mellan domkraft och bil och sportbilar som är riktigt låga så så kör man upp bilen på träklossar i stället så den kommer upp några cm

Ja, exakt, så gjorde jag.. hade problem i våras när man har en bil med högre markfrigång plus att marken är ojämn så det känns lite riskabelt.
Ville inte hålla på att palla upp bilen utan ville att det skulle gå snabbt och smidigt.
Skaffade ett grilljärn och en tjock brädbit att lägga under för att få upp domkraften. Bra och stabilt blev det.
Använder den släta sidan av grillpannan då domkraftens hjul vill rulla en aning när man lyfter bilen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179202:

Ja, exakt, så gjorde jag.. hade problem i våras när man har en bil med högre markfrigång plus att marken är ojämn så det känns lite riskabelt.
Ville inte hålla på att palla upp bilen utan ville att det skulle gå snabbt och smidigt.
Skaffade ett grilljärn och en tjock brädbit att lägga under för att få upp domkraften. Bra och stabilt blev det.
Använder den släta sidan av grillpannan då domkraftens hjul vill rulla en aning när man lyfter bilen
http://www.landmann.se/pix/db_pix/pic_13190.jpg

Finns många sätt att fixa det på och jag brukar byta ute för det står alltid saker i vägen i garaget och det är mjukt ojämt underlag och brukar lösa det med en liten planka mellan hjulen på domkraften som hjulaxeln vilar på då sjunker den inte ner i marken och även bygga några lager med klossar mellan bil och domkraft brukar gå bra

Men just det med mjukt underlag är värsta om man kör orginal domkraft och en biltema 199kr klarar om den skulle stå med lite lutning men har varit med om att orginal domkraft kroknat med lätt lutning och dåligt underlag så där är det ännu viktigare att man har dom stabilt och rakt och använder man huvudet brukar det gå bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Blir säkert en mega bump men tänker ställa frågan ändå, är det någon som har denna domkraft och är det något att ha? https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/dom...

499 från jula. Tänkte sluta vara lat och byta mina däck själv, har två bilar så det blir en liten slant varje år.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Blir säkert en mega bump men tänker ställa frågan ändå, är det någon som har denna domkraft och är det något att ha? https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/dom...

499 från jula. Tänkte sluta vara lat och byta mina däck själv, har två bilar så det blir en liten slant varje år.

Ja den fungerar garanterat. Köp en sån gummipuck också så blir det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Blir säkert en mega bump men tänker ställa frågan ändå, är det någon som har denna domkraft och är det något att ha? https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/dom...

499 från jula. Tänkte sluta vara lat och byta mina däck själv, har två bilar så det blir en liten slant varje år.

Ena brorsan har en liknande, men från Biltema. De funkar likadant, så det jag skriver nu gäller alla som ser ungefär likadana ut.
När de höjer lyftplattan, så flyttas också lyftplattan "ut", dvs mot handtaget. Det är ofrånkomligt med den konstruktionen. Men det leder till att hela domkraften måste kunna rulla fritt och plant in under bilen för att kompensera för det, för lyftplattan sitter ju fast mot bilens undersida och bilen rör sig inte i sidled av detta. Vad som lätt händer är att domkraften inte har bra fördelning av vikten över de fyra hjulen, och en billig konstruktion vrider sig lättare, och då kan den svänga när den rör sig. Om du ska använda en, försök om möjligt att vara på ett helt plant betonggolv. Helst inte på asfalt och absolut inte på en sluttande yta.

Och helst borde du ställa in en fast pallbock under för att avlasta domkraften medan du jobbar med hjulet. Jag vet att många slarvar med det, men om domkraften skulle ge med sig och du råkar få foten under däcket, eller har foten under bilen så bilens kant trycker mot och knäcker underbenen på dig, så är det jobbigt... Domkraften ska bara användas för att lyfta, inte för att arbeta med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ja den fungerar garanterat. Köp en sån gummipuck också så blir det bra.

En sån jack pad menar du? https://amzn.eu/d/2pFnttm

Skrivet av cyklonen:

Ena brorsan har en liknande, men från Biltema. De funkar likadant, så det jag skriver nu gäller alla som ser ungefär likadana ut.
När de höjer lyftplattan, så flyttas också lyftplattan "ut", dvs mot handtaget. Det är ofrånkomligt med den konstruktionen. Men det leder till att hela domkraften måste kunna rulla fritt och plant in under bilen för att kompensera för det, för lyftplattan sitter ju fast mot bilens undersida och bilen rör sig inte i sidled av detta. Vad som lätt händer är att domkraften inte har bra fördelning av vikten över de fyra hjulen, och en billig konstruktion vrider sig lättare, och då kan den svänga när den rör sig. Om du ska använda en, försök om möjligt att vara på ett helt plant betonggolv. Helst inte på asfalt och absolut inte på en sluttande yta.

Och helst borde du ställa in en fast pallbock under för att avlasta domkraften medan du jobbar med hjulet. Jag vet att många slarvar med det, men om domkraften skulle ge med sig och du råkar få foten under däcket, eller har foten under bilen så bilens kant trycker mot och knäcker underbenen på dig, så är det jobbigt... Domkraften ska bara användas för att lyfta, inte för att arbeta med.

Tack för tipset! Jo pallbock måste också inhandlas

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk

Ja. Det finns sådana på Jula som passar den domkraften.

Om du får för dig att använda pallbock använd en gummis på den med. Du förstör lacken eller legeringen om du inte har en sådan på. Du kommer använda pallbock en säsong om ens det. Sedan orkar du inte hålla på med den om du bara ska byta däck.

Det är lättare och smidigare att bara skyffla in pallbocken under någon balk. Kan lämna någon cm fritt. Så OM domkraften skulle haverera så tar den emot pallbocken.

Riskabelt påstående raderat. // MOD
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cyklonen:

Och helst borde du ställa in en fast pallbock under för att avlasta domkraften medan du jobbar med hjulet. Jag vet att många slarvar med det, men om domkraften skulle ge med sig och du råkar få foten under däcket, eller har foten under bilen så bilens kant trycker mot och knäcker underbenen på dig, så är det jobbigt... Domkraften ska bara användas för att lyfta, inte för att arbeta med.

Jo, att köra med enbart domkraft är ju att lita på att en 1 öres O-ring inte ska paja. Känns inte snålt, bara dumt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ja. Det finns sådana på Jula som passar den domkraften.

Om du får för dig att använda pallbock använd en gummis på den med. Du förstör lacken eller legeringen om du inte har en sådan på. Du kommer använda pallbock en säsong om ens det. Sedan orkar du inte hålla på med den om du bara ska byta däck.

Tack för svaret, blir antigen den där från jula eller en Stanley från amazon (om det blir rea på den under BF), verkar vara likvärdiga https://amzn.eu/d/c6wCNNd

Visa signatur

if young metro don't trust you