Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Köphjälp datorstol!

Hejsan! Efter att ha använt min begagnade Markus stol ifrån IKEA i ett par år är det dags att uppgradera. Var häromdagen runt och testade lite stolar, framförallt "gamingstolar" men tyckte inte dom var så sköna, åtminstone inte motsvarande priset. Har därför börjat kolla mer på vanliga datorstolar och kontorsstolar. Men det är svårt när man inte vet exakt vad man skall ha, men möjligheter till att ställa in den lite är viktigt. Är nästan 190cm och väger ca 90kg.

Har kollat en del på: https://www.elite-kontorsmobler.se/ergonomiska-kontorsstolar/...

Är denna något att ha? Prislappen kan sträcka sig till ungefär 3000 känner jag.

Hoppas nån kan hjälpa mig med detta då det ändå är ett viktigt köp när man spenderar en del timmar framför datorn. Mvh ante.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

@Stefan93:

Tack för hjälpen men om du läser tråden ser du att jag ägt en sådan och det är den jag vill byta ifrån 😁 Verkar vara en del delade meningar om den stolen och tyvärr delar jag inte dina alls, är väl det som gör detta klurigt, att det är väldigt individuellt. Men tack för tipset iallafall! 🙂

Permalänk
Medlem

Kinnarps gör kvalitetsstolar, finns ofta att hitta på blocket för en billig penning. Nya är ofta hutlöst dyra.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vilka "gamingstolar" du testat? Är det Arozzi eller vad dom heter, dom där skitstolarna som finns på bl.a Elgiganten och Mediamarkt osv?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Rekommenderar att du reser till Rekomo och testar stolar, finns i Mölndal.
https://www.rekomo.se/produkt-kategori/kontorsstolar-arbetsst...

Permalänk
Medlem

@ante9423: https://www.needforseat.de/en/shop-maxnomic-basics/office-com... köpte själv en maxnomic häromveckan, säljs bara från tyskland men frakten tar 5 dagar. Har haft en markus i 2 år och kollat runt som satan för en budget runt 3-4000 och det här var det jag hittade som passade mig bäst. Köpte serien under då jag är 183 / 80kg. Hade svårt att hitta bra stolar i just det prissegmentet som har alla egenskaper jag vill ha. Vill man köpa en traditionell kontorsstol upplever jag att du behöver titta på runt 6-8000kr för att få samma typ av funktioner. Jag är i alla fall mycket nöjd och jag var innan köpet mycket skeptisk till just konceptet "gaming". Det som fick mig att ge med mig var just avsaknaden av vad jag tyckte var vettiga alternativ i prisklassen samt att de fanns i mera diskret design.

Permalänk
Medlem

Jag är också på jakt efter en ny stol och skapade en tråd om det, skumma igenom och se om det kan hjälpa dig!

#17064331

Själv kommer jag köpa en noblechairs Icon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Kinnarps gör kvalitetsstolar, finns ofta att hitta på blocket för en billig penning. Nya är ofta hutlöst dyra.

Här måste jag hålla med, kolla Blocket regelbundet så kommer du nog kunna göra ett kap på en begagnad Kinnarps.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Kinnarps gör kvalitetsstolar, finns ofta att hitta på blocket för en billig penning. Nya är ofta hutlöst dyra.

Ska hålla lite koll på blocket, dom som jag sett begagnade ser dock inte så sköna ut med så många inställningsmöjligheter men dom e nog bra ändå för dom verkar väldigt hyllade!

Skrivet av Thumbii:

Får jag fråga vilka "gamingstolar" du testat? Är det Arozzi eller vad dom heter, dom där skitstolarna som finns på bl.a Elgiganten och Mediamarkt osv?

Var på mediamarkt och testade typ 10st från 1500-3500 och dom var okej, men för flera tusen vill jag ha en stolsom känns riktigt skön och det gjorde dom inte för mig tyvärr.

Skrivet av Rick69:

Rekommenderar att du reser till Rekomo och testar stolar, finns i Mölndal.
https://www.rekomo.se/produkt-kategori/kontorsstolar-arbetsst...

Deras hemsida har jag kollat på, visste dock inte att dom fanns i göteborgsområdet så att åka dit och testa är ju en grym idé, tsck!

Skrivet av svaj:

@ante9423: https://www.needforseat.de/en/shop-maxnomic-basics/office-com... köpte själv en maxnomic häromveckan, säljs bara från tyskland men frakten tar 5 dagar. Har haft en markus i 2 år och kollat runt som satan för en budget runt 3-4000 och det här var det jag hittade som passade mig bäst. Köpte serien under då jag är 183 / 80kg. Hade svårt att hitta bra stolar i just det prissegmentet som har alla egenskaper jag vill ha. Vill man köpa en traditionell kontorsstol upplever jag att du behöver titta på runt 6-8000kr för att få samma typ av funktioner. Jag är i alla fall mycket nöjd och jag var innan köpet mycket skeptisk till just konceptet "gaming". Det som fick mig att ge med mig var just avsaknaden av vad jag tyckte var vettiga alternativ i prisklassen samt att de fanns i mera diskret design.

Ska kolla på det, tack för tipset!

Skrivet av Fruttyh:

Jag är också på jakt efter en ny stol och skapade en tråd om det, skumma igenom och se om det kan hjälpa dig!

#17064331

Själv kommer jag köpa en noblechairs Icon.

Ska kika på tråden, tackar!

Skrivet av aMp:

Här måste jag hålla med, kolla Blocket regelbundet så kommer du nog kunna göra ett kap på en begagnad Kinnarps.

Får kanske bli sånt, vill dock inte behöva vänta för länge.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Ni som har Markus stolen från IKEA - är den så dum? Jag sitter med en beggad Kinnarps stol, men den har väl 10år på nacken, knakar och gnisslar + skitful (blått tyg).

Jag var lite inne på att köpa mig en IKEA Markus men alla trådar jag hittar skall byta från just denna... hmm...

Mvh
//4bsylon

Permalänk
Vive la liberté!

Handlar väl i första hand om att man inte kan ställa in den alls för att anpassa stödet till sin rygg och sina armar.
Råkar det vara så att den från fabrik passar med just dig så är det väl ok, men oftast behöver man inställningsmöjligheterna i bättre stolar.

Permalänk
Medlem

PewDiePie har ju nån gaming stol han hypar för fyra lakan om det är något xd

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4bsylon:

Tjena!

Ni som har Markus stolen från IKEA - är den så dum? Jag sitter med en beggad Kinnarps stol, men den har väl 10år på nacken, knakar och gnisslar + skitful (blått tyg).

Jag var lite inne på att köpa mig en IKEA Markus men alla trådar jag hittar skall byta från just denna... hmm...

Mvh
//4bsylon

Har provat den och haft liknande modeller hemma. De har ju framförallt rätt dåligt svankstöd jämfört med Kinnarps och saknar alla fina inställningar med sits fram/bak samt tilt.

Bytte ut våra 25 år (!) gamla 6000/8000 Kinnarps-stolar på jobbet till nya Kinnarps Plus 8.

Mörkblått tyg är ju ok enligt mig iofs, men jag brukar ha en t-shirt över ryggstödet och en handduk att sitta på ändå för att jag har känslig hud och man sitter utan t-shirt på somrarna ibland XD

Att den knakar och gnisslar och kanske är trög, eller ännu oftare släpper lite i låset, går ju att smörja eller justera.
Har fått dra åt muttern som drar ihop plåtskivorna under sitsen på ett par modeller där ryggstödet åkt bak fast spaken stått i låst läge. Sen funkade de bra ett år år till

Kika på tråden där en annan användare hade just det problemet: https://www.sweclockers.com/forum/post/17029186

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4bsylon:

Tjena!

Ni som har Markus stolen från IKEA - är den så dum? Jag sitter med en beggad Kinnarps stol, men den har väl 10år på nacken, knakar och gnisslar + skitful (blått tyg).

Jag var lite inne på att köpa mig en IKEA Markus men alla trådar jag hittar skall byta från just denna... hmm...

Köpte en för ca 5-6mån, kändes skön när man provsatt den i butiken. Men efter ha spenderat några timmar i den, så känns den inte alls lika skön. Framför allt svankstödet är alldeles för hårt och det finns knappt några inställningsmöjligheter.

Jag sitter och letar efter en ny stol igen. Det summerar mitt betyg lite grann

Permalänk

Jag äger en DX-racer och jag är väldigt nöjd med den. Kostar väl en slant men den är väldigt bekväm att sitta i flera timmar.

Permalänk
Medlem

Kinnarps! Köp en begagnad fullkittad high-endmodell! Avsevärt mycket bättre än allt skit som finns på marknaden inriktad mot "gejmers".

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Kinnarps! Köp en begagnad fullkittad high-endmodell! Avsevärt mycket bättre än allt skit som finns på marknaden inriktad mot "gejmers".

100% medhåll. Jag filar på en recension av en "gamingstol" ur topsegmentet och det blir en totalsågning som heter duga. Efter några dagar lämnade jag tillbaka skiten och körde raka vägen till Kinnarpsbutiken och fick prova ut en stol som jag nu går och väntar på. Tyvärr är det högsäsong just nu vad gäller kontorsmöbler eftersom kommuner och myndigheter bränner det sista av budgeten så leveranstiden är 6-8 veckor.

Maxnomic länkad ovan ser relativt vettig ut med lite lägre kanter på sitsen och en vettig kurvatur av ryggen. Nytänk inom segmentet att faktiskt utforma ryggen riktigt på en gång istället för att skicka med en sketen svankkudde. Tyvärr "vingar", om än inte så uttalade, på ryggdelen vilket gör att axlarna trycks fram på atletiskt byggda personer.