Assassin's Creed: Origins uppges vara tungdrivet till följd av kopieringsskydd

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrpijey:

Själv var jag redo att köpa detta spelet direkt på release-dagen. Nu väntar jag på den crackade versionen.... Ubisoft ville ju inte ha mina pengar då de bestämde sig för att göra spelet ospelbart även på en topprigg och lägga på ytterligare ett lager av drakoniska kopieringsskydd (skulle hellre kalla den för kopieringsgarant) som sabbar spelet.

Ubisoft: Lär er av CD Projekt och andra, gör ett bra spel, dumpa kopieringsskyddet och gör alla glada. De som vill pirata ert spel kommer göra det oavsett, men de som vill betala för sig kommer göra det också. Jag piratade först Witcher 3, sedan köpte jag det. Jag piratade ert Black Flag också, men tyckte så mycket om det att jag köpte det. Jag kommer säkerligen älska Origins, men kommer INTE köpa det pga detta. Såvida ni inte tar bort skräpet som får en high end rigg (8700K, 1080Ti/OC, 32GB DDR4, 4K-skärm) att spela spelet som om det vore en billig konsoll... när andra spel flyter på med allt helt perfekt.

Men det är ju klart, när hela Ubisoft består av 60% advokater och 40% ekonomer så blir det inte mycket rätt...

Är du inte nöjd med spelet köp det inte, finns inga ursäkter att stjäla det i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har alla tidigare AC , visst är det mycket som repeteras om och om igen men jag har ändå fått ut mycket nöje , är senaste versionen så dåligt gjord så raderar jag den från min "attköpalista"

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Kan bifoga en liten intressant benchmark... ingen av de nyaste I5:orna med tyvärr.

https://www.computerbase.de/2017-10/assassins-creed-origins-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Visst. Delvis är detta en orsak. Men det är inte en ursäkt att göra en sådan dålig implementation. Och de hade ju ett skydd involverat, och ville inte använda det, och sen lägger på ett till, och nu skyller du på kunden?

Våra bilar ska ha säkerhet. Vårt OS och program ska ha säkerhet. Men det innebär inte att alla skydd är resurskrävande. De dåliga är.. och de dåliga påverkar slutprodukten. Då väljer man självklart de som inte påverkar slutprodukten.

Några få % hade nog ingen klagat på... tom 10% tror jag de hade kommit undan med.

Men som det är nu är det mer lönsamt att tom "köpa" en hackad version. Då du får markant bättre prestanda med det, och det lär väga upp ev andra problem rätt bra. Sekunden DRM försämrar det markant för betalande kunder, oavsett orsak, har de förlorat kunden.

Hehe... lite ironiskt är det.

Det är lite dålig ursäkt dock att behöva en kraftig CPU för att driva ett kopieringskydd. Hade spelet krävt det så visst, då kan jag hålla med 100%, men som det är nu är det bara dåligt.

Vad man valt och varför kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet anledningen bakom. Vet du?
Det jag vetr att piratkopierare gör livet surt för hederligt folk.
Det är med andra ord dem man skall rikta sin ilska emot.

Personerligen hatar jag all jäkla säkerhet som idag behövs för att folk precis som vid piratkopiering inte kan låta andras saker vara. Snacka om att det kostar oss användare RESURSER i framförallt tid och även prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på att köpa, men jag väntar tills de tar bort eller optimerar DRM-skyddet.

Permalänk
Medlem

@010721a: Samma här, verkar vara det bästa spelet i serien i övrigt...

Permalänk
Avstängd

Crackande och nyttjande (av crackat) skall bestraffas HÅRT, först då kommer spelföretagen att överväga att inte DRM-skydda. Att piratkopieringen inte skadar branschen är bara ytterligare ett fake news!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett oberoende tester på om DRM verkligen är mer krävande. Det är oftast de som piratar spelen som påstår att det är DRM som gör att spelet är krävande och som sedan sprider sig till gemene man som sanning. Det låter osannolikt att det skulle dra 40% mer för DRM. I tidigare spel har jag hört om 3-5% max. Kan vara krävande effekter eller dålig optimering likväl som DRM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av X_Load:

Crackande och nyttjande (av crackat) skall bestraffas HÅRT, först då kommer spelföretagen att överväga att inte DRM-skydda. Att piratkopieringen inte skadar branschen är bara ytterligare ett fake news!!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar köpa spel jag crackat om de är bra Gillar inte demon då de sällan visar hur spelet faktiskt är!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

@DeFeCT79:

Jag vill inte vara elak mot dig. Men har du glömt sätta kylpasta på din CPU.
Du skriver att du har 69-70C som standar. Du får nog kolla igenom din utrustning.
För det där låter inte rätt. Om du säger 50-Plus jo men en då varmt.

Vid mitt spelande efter 2-3 timmars spel så ligger den på 40-45C. Aldrig mera. Då kör jag alltid 120Hz och allt på ultra och högsta inställningar man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X_Load:

Crackande och nyttjande (av crackat) skall bestraffas HÅRT, först då kommer spelföretagen att överväga att inte DRM-skydda. Att piratkopieringen inte skadar branschen är bara ytterligare ett fake news!!

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt, eftersom flertalet ganska stora utvecklare regelbundet släpper spel utan DRM som säljer bättre än andra spel som har DRM.

Det hade varit intressant att se en riktig jämförelse mellan DRM-spel och de utan i antalet sålda kopior. Personligen kan inte jag se någon korrelation mellan DRM, sålda kopior eller piratkopiering alls.

Säkerligen finns det ett värde i ett digitalt lossprevention om det nu hade funnits ett perfekt sätt att implementera detta, men det gör det inte. Oftast är det snarare så att ju mer du försöker förhindra förluster på det digitala planet, desto mer skadar du dina riktiga kunder vilket leder till att förlustförhindring allt som oftast leder till mer förlust. Utvecklare som förstår och accepterar att det digitala planet ser annorlunda ut, och har en annorlunda dynamik gentemot "det analoga" lyckas även ofta bättre och har i varje fall väldigt mycket mer goodwill kontra företag som är sämre (som t.ex ubisoft).

Att konstant spruta ut att piratkopiering skadar utvecklingsbranschen utan en ynkling av bevis är definitionen av fake news. Blä.

Permalänk
Medlem

Trodde faktiskt inte det skulle gå så långt att sweC skulle skriva något om ett rykte med så dåliga källor.

Se min post i denna tråd: #17089441

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har aldrig sett oberoende tester på om DRM verkligen är mer krävande. Det är oftast de som piratar spelen som påstår att det är DRM som gör att spelet är krävande och som sedan sprider sig till gemene man som sanning. Det låter osannolikt att det skulle dra 40% mer för DRM. I tidigare spel har jag hört om 3-5% max. Kan vara krävande effekter eller dålig optimering likväl som DRM.

Skickades från m.sweclockers.com

Oftast handlar det inte om att spelen presterar sämre rent hårdvarumässigt, det största problemet är falska utslag på spelare som köpt spelet och dåliga servrar som leder till att man straffar sina kunder. DRM är ett otroligt dumt koncept för ett vinstdrivande företag eftersom det försöker påverka sektorn som inte köper deras spel på sina kunders bekostnad. Hade DRM alltid fungerat felfritt hade det varit självklart men det är önskedrömmar. Slutprodukten kommer alltid att påverka kunderna, frågan är bara 1) hur stor andel och 2) hur pass menligt påverkas dessa. Detta får sedan vägas mot summan pengar som motsvaras av nya kunder som 1) hade piratkopierat spelet om inte DRM hade förhindrat det och 2) köper spelet på grund av att det inte går att piratkopiera.

Frågan blir alltså; hur många personer kommer att betala för spelet om de inte kan piratkopiera det. Oftast är denna siffran försvinnande liten. Alltför ofta är antalet personer som påverkas synnerligen (oacceptabelt) menligt av DRM eller DRM-relaterade funktioner väldigt stort.

Permalänk
Avstängd

jag gillar assassin's creed spelen även unity är riktigt bra och dom har varit värd att köpa men börjar ledsna på några saker och det är hur bloatad dom är med mobil appar och skit till att köpa 100 extras för att få känslan av att ha hela spelet förstör dom förbannat mycket

Sen skiter jag helt i om jag har 45fps eller 145fps som är ganska orelevant i sånna spel för min del men dom borde se över problem mer som tex hur många AC har inte haft problem med korrupt savings som inte sparas online som dom ska o.s.v och det kombinerat med kassa DRM sänker nog försäljningen mer än dom vinner på att ha skydden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Någon här som äger spelet som skulle kunna bekräfta 40% prestanda drop, med max IQ inställningar på?

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Haha roligaste jag hört.
Avskaffa DRM löser alla problem.

Ja det tycker jag med man borde göra, det är dock med största sannolikhet inte därför tillverkare implementerar dessa.
Verkar som endel inte förstår varför företag från början implementerar dem..

Själv vill jag avskaffa allt vad lösenord heter precis över allt.
Håller folk sina fingrar borta så behövs de inte och det löser det alla problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag gillar assassin's creed spelen även unity är riktigt bra och dom har varit värd att köpa men börjar ledsna på några saker och det är hur bloatad dom är med mobil appar och skit till att köpa 100 extras för att få känslan av att ha hela spelet förstör dom förbannat mycket

Sen skiter jag helt i om jag har 45fps eller 145fps som är ganska orelevant i sånna spel för min del men dom borde se över problem mer som tex hur många AC har inte haft problem med korrupt savings som inte sparas online som dom ska o.s.v och det kombinerat med kassa DRM sänker nog försäljningen mer än dom vinner på att ha skydden

Word.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Vad man valt och varför kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet anledningen bakom. Vet du?
Det jag vetr att piratkopierare gör livet surt för hederligt folk.
Det är med andra ord dem man skall rikta sin ilska emot.

Personerligen hatar jag all jäkla säkerhet som idag behövs för att folk precis som vid piratkopiering inte kan låta andras saker vara. Snacka om att det kostar oss användare RESURSER i framförallt tid och även prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Den rapport som EU betalade för säger annat.

Sedan har vi väll The Witcher 3, det var väll ingen crack på den, och hur gick det med det?

Permalänk
Medlem

DRM = En odispyterad framgångssaga, ren och skär Win-Win situation varje gång för såväl konsument som distributör!
Fantastiskt bra reklam. Mer DRM år folket! /s

Jag köper alla mina spel sedan mängder av år tillbaka, men jag hatar DRM över allt annat då det som utgångspunkt urskillningslöst kriminaliserar mig även som ärlig köpare tills dess att jag låtit en tillverkare installera rootkit, en klient eller petat in någon licens-nyckel för att rättfärdiga mitt "lån" av en access jag betalat pengar för.
Med DRM-ivrarnas logik för att alla annars "stjäl" alla spel som tillverkas så borde ju logiskt sett The Witcher 3 samt andra spel som sålts licensfritt gått med makaber förlust.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krabbtumme:

Sitter på en 7600K och ett 1080Ti Strix och får ändå drops långt under 60 ibland i detta spel, och bara detta spel.

Trist att det är så dåligt optimerat, för jag har verkligen extremt roligt när jag spelar det, detta är det första Assassin's Creed som lyckats fånga min uppmärksamhet över huvd taget.

Har ett 6700k i stockhastighet och ett Gigabyte 1080ti och får mellan 60-90fps. Hur långt under 60fps får du? Har du slagit av Depth of field och motionblur? Dom kräver en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Har ett 6700k i stockhastighet och ett Gigabyte 1080ti och får mellan 60-90fps. Hur långt under 60fps får du? Har du slagit av Depth of field och motionblur? Dom kräver en hel del.

Har mestadels runt 80-90 FPS men speciellt i cutscenes kan det droppa så långt ner som 45, även om jag stänger av de funktioner du nämner.

Uppdaterade dock till Nvidias senaste game ready-drivers och gjorde en omstart av datorn och det verkar ha löst en del av problemen iallafall, förut hände det i varenda cutscene och nu händer det kanske i var tionde.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krabbtumme:

Har mestadels runt 80-90 FPS men speciellt i cutscenes kan det droppa så långt ner som 45, även om jag stänger av de funktioner du nämner.

Uppdaterade dock till Nvidias senaste game ready-drivers och gjorde en omstart av datorn och det verkar ha löst en del av problemen iallafall, förut hände det i varenda cutscene och nu händer det kanske i var tionde.

Har inte kommit så långt ännu så tänker mig att du syftar på dom riktiga cutscenes och inte där Bayek står stilla och bubblar med någon? Trist :/ Har bara kommit till Alexandria ännu och arbetar upp hans skills lite innan det är dags att köra mainquests så lär ju märka där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Vad man valt och varför kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte vet anledningen bakom. Vet du?

Man utvecklade det för Denuvo och nu i sista sekund (trots att det varit känt länge nu) valde att byta till annat. Så man väljer att istället för att behålla något som fungerade hyfsat (inte perfekt), sänka alla betalande kunder, för att hindra några få % som kunde kanske kunde använt en del av sårbarheterna i Denuvo.

Mao.. det hade krävts både att man riskerar fildelnings jagarare + man behöver ha en hackare som kunde använda dessa + man hade behövt hitta spelet hackat, för att kunna kringgå. Det är mao något verken majoriteten kunde gjort, eller velat göra.

Men istället så säger man FU till sina betalande kunder istället.

Skrivet av Triton242:

Det jag vetr att piratkopierare gör livet surt för hederligt folk.
Det är med andra ord dem man skall rikta sin ilska emot.

Jaså är du en av de mytiska personer som ALDRIG gjort något fel?
Kan jag få din autograf? För du är en av 100Miljoner... lätt.
Vänta... hur vet jag att du är så ärlig?

Skrivet av Triton242:

Personerligen hatar jag all jäkla säkerhet som idag behövs för att folk precis som vid piratkopiering inte kan låta andras saker vara. Snacka om att det kostar oss användare RESURSER i framförallt tid och även prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med dig.
Och? Mår du bättre nu?
Hjälper det spelet att fungera bättre?

Btw... Hat är också något man inte ska göra, så tekniskt sätt bör du nu hata sig själv, som ond person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknown:

Har inte kommit så långt ännu så tänker mig att du syftar på dom riktiga cutscenes och inte där Bayek står stilla och bubblar med någon? Trist :/ Har bara kommit till Alexandria ännu och arbetar upp hans skills lite innan det är dags att köra mainquests så lär ju märka där

Ja, precis, de riktiga cutscenes och inte hans samtal.

Men det är ett bra spel annars, så får nog bita ihop och tuffa på, har riktigt riktigt roligt när spelet väl beter sig.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Franskt skit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Inaktiv

Spelet ser coolt ut, hade jag bara haft tid att spela så hade jag köpt det.

Det blir lite som det var på den gamla goda tiden, då bara de som hade de bättre datorerna kunde köra spelen medans de andra fick drägla, jag tänker t.ex. på doom.

Permalänk
Medlem

Sedan Ubisofts implementering av kopieringsskydd tog livet av min Plextor DVD brännare med spelet Ghost Recon 2, har inte jag köpt ett enda Ubisoft spel.
Jag gick då och klagade inför rätten om ersättning för min Plextor DVD brännare och fick rätt i två instanser. Ubisoft fick stå för ersättningen, rättegångskostnaden och advåkaten.
Dom tom överklagade första instansen som jag vann för att direkt ta sig en smäll till i andra instansen.

Att dom inte lär sig av sådana fel och att dom inte känner obehaglighet om att deras sätt att hantera piratandet faktiskt tog skada på mångas DVD brännare och därmed förstör andras betald materiell egendom är skrämmande. Och nu detta ....

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
99:e percentilen

Är inte helt på det klara med vad som egentligen menas här. Källan skriver:

Skrivet av Voksi:

tanking the game’s performance by 30-40%

Detta tolkar jag som att prestandan (bildfrekvensen) blir 30–40 % sämre med DRM än utan DRM.

SweClockers skriver däremot så här:

Skrivet av SweClockers:

Detta påstås ligga bakom den ökade belastningen på upp till 40 procent för processorn som rapporteras i spelet.

Hur ligger det till, @Sisyfos? Är det belastningen som blir upp till 40 % högre (mindre allvarligt) eller prestandan som blir upp till 40 % sämre (mer allvarligt)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Traumklang:

Sedan Ubisofts implementering av kopieringsskydd tog livet av min Plextor DVD brännare med spelet Ghost Recon 2, har inte jag köpt ett enda Ubisoft spel.
Jag gick då och klagade inför rätten om ersättning för min Plextor DVD brännare och fick rätt i två instanser. Ubisoft fick stå för ersättningen, rättegångskostnaden och advåkaten.
Dom tom överklagade första instansen som jag vann för att direkt ta sig en smäll till i andra instansen.

Att dom inte lär sig av sådana fel och att dom inte känner obehaglighet om att deras sätt att hantera piratandet faktiskt tog skada på mångas DVD brännare och därmed förstör andras betald materiell egendom är skrämmande. Och nu detta ....

Jag har för mig att det var något strul med denna.
Men var det en gruppstämning, för annars Plextor DVD brännare kanske kostade runt 3000kr. En advokat kan kosta 1500kr/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har för mig att det var något strul med denna.
Men var det en gruppstämning, för annars Plextor DVD brännare kanske kostade runt 3000kr. En advokat kan kosta 1500kr/h.

Gruppstämningar är inte tillåten i tyskland, vilket gjorde att Ubisoft spelade nonchalant och totalt sket i alla fallen där tyska användare fick sina brännare pajat. Det var ju ochså LG och vissa Samsung brännare som fick problem.

Visst var advokaten långt mycket dyrare, men för mig var det en sak om principen och om grundäggande saker som rätt och fel.
Jag är företagare, och hade kunnat lägga hundratusentals Euros på en process. Vilket dom inte räknade med.
Min rättegång och dess utgång, gjorde ju att även andra tyska köpare av det spelet kunde beropa sig på det fallet och kräva ut ersättning. Hur många som gjordet det vet jag dock ej.

Om jag som företagare producera och säljer en produkt som skadar andras hälsa, egendom eller annat, måste jag kunna ställas som ansvarig för det och inte mingla mig ur med att bara nonchalera den skadade "kundkretsen".

Visst hade jag kunnat skita i det och bara köpt en ny brännare, men jag vägrar ta skit" (som Grynet säger).

edit: typo

Visa signatur

iMac "27" Late 2013