Permalänk
Medlem

@joeldanielsson: Du kan prova med att stänga av Depth of Field. På Highest så reducerar det mina FPS med 25 oavsett upplösning. Under aktivt spelande med Field of View på 105 (max) och alla inställningar på högsta utom Depth of Field, Motion Blur samt Film Grain så får jag följande FPS. Snitt 150 vid 1080p, 105 FPS vid 3440 x 1440p och 90 FPS vid 3840 x 1600.

Skrivet av ronz:

Hm, så Intel i3 8350K för 1789:- är 20fps snabbare än AMD Ryzen 1700 för 2939:-
Man undrar när spel ska börja utnyttja fler kärnor. Vi sa samma sak när AMD FX serien släpptes, se hur det gick.

Destiny använder mellan 10 till 12 kärnor på min processor och trycker upp användning till typ 25% på varje kärna när jag släpper loss på FPS: en med Vsync av.. Alla andra kärnor ligger på runt under 5%. Jag vet inte riktigt vad det är folk förväntar sig vad gäller CPU användning? 100% på alla kärnor tills processorn går på knäna?

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Det ska ju dock fungera mycket bättre än vad det gör för dig, någonting är galet

Ja det är något som är galet.. Är inte cpuns fel att de droppar.
Kan vara Windows , moderkort.. Minnen som inte gillar det..
Fick 40 fps när jag köpte 32 gb 4 stickor på 8 gb var 3000mhz.. Och jag hade 100 fps max när jag raidade i WoW.

Så är Systemet... Hård varan eller Handhavande fel....

En jag spelar med sitter på en 7700k och har ett 1080ti som har sämre fps än mig.
Medans en med 7700k och 1080 har bättre än oss bägge XD

Permalänk
Medlem

Jag har en ocklockad Ryzen 5 1600 och GTX 1080. Jag kör med höga grafikinställningar och har inte dippat under typ 70 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldanielsson:

@Pelle: Jag sa ju det att DOOM fungerar jättebra, jag maxar spelet med 200fps utan problem. Tror det är jag som är lite kräsen plus att jag lirar med en 144hz men att jag droppar till 40-50fps i Destiny 2 är inte okej. Ska köpa mig en Coffee Lake så fort den går att få tag på för detta håller inte.

ah då läste jag lite tokigt, jag upplever dock inga spel som problematiska. Har dock ej provat destiny 2

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Du har inte nåt sparläge aktiverat i windows? Jag kör min r5 1600 i 3.8 ghz och har inte i närheten av dina dåliga fps med ett 1080. CS går galant i 240-300 fps..

Permalänk
Skrivet av joeldanielsson:

Kan tillägga att jag testat andra titlar som fungerar bra tex Bethesdas DOOM, Shadow of War, Witcher 3. Planet Coaster gick knappt att spela då jag hade runt 40fps. CS:GO flyter inte heller på bra men det visste jag redan sen innan. Destiny 2 fungerar jättebra i vissa zoner men i public events dippar fpsen sjukt mycket så det knappt går att spela, känns nästan som om man lirar på ett PS4.

Känns ju endå som att Ryzen är ett bra val om man ska arbeta med datorn och Intel är ett bättre val om man ska spela och inte bryr sig jättemycket om hur snabbt man renderar en film eller något liknande.

Planet Coaster är tungt om du har par tusen gäster.

Men kollat med hwmonitor på dina temps när du spelar?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Verkar som det finns ett problem som ligger i spelet
https://www.bungie.net/en/Forums/Post/236455208?sort=0&page=0

" Performance Issues over time: We are actively investigating player reports of performance drops and hitches after playing for extended periods of time. Players may temporarily resolve this issue by closing and relaunching Destiny 2."

Dock vet jag inte när tråden/infon skrevs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Verkar som det finns ett problem som ligger i spelet
https://www.bungie.net/en/Forums/Post/236455208?sort=0&page=0

" Performance Issues over time: We are actively investigating player reports of performance drops and hitches after playing for extended periods of time. Players may temporarily resolve this issue by closing and relaunching Destiny 2."

Dock vet jag inte när tråden/infon skrevs.

Har folk på steam som har de problemet. Med både intel och Ryzen... Dock inte alla som har det.

Permalänk
Medlem

Många som har problem med prestanda efter dom gått med i en klan.
Jag hade samma, försvann efter jag lämnade

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Ryzen är en Pris/Prestanda lösning, inte ren IPC. Vill du bara ha IPC men då får du lägga pengarna för det. Ryzen presterar antingen jämlikt eller bättre än Intels motsvarighet i 1440p (beror på spel och applikation), sedd här:

https://youtu.be/eY0b2N4QNyc?t=7m50s

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Ryzen är en Pris/Prestanda lösning, inte ren IPC. Vill du bara ha IPC men då får du lägga pengarna för det. Ryzen presterar antingen jämlikt eller bättre än Intels motsvarighet i 1440p (beror på spel och applikation), sedd här:

https://youtu.be/eY0b2N4QNyc?t=7m50s

intel ipc övetaget är väldigt litet. Ca 7-8%. Den stora fördelen är frekvensen som ligger 10-15% högre än ryzen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Implor:

intel ipc övetaget är väldigt litet. Ca 7-8%. Den stora fördelen är frekvensen som ligger 10-15% högre än ryzen.

Undrar om inte många missar var "IPC" faktiskt är ett mått på. Det är prestanda per klockcykel och per kärna. Givet hur många som hävdar att Ryzen ligger <10 % efter i IPC för heltal (vilket är vad spel främst jobbar med) gissar jag att de missar "per kärna" delen.

Kikar man på SweClockers "Test: vid samma klockfrekvens" måste man jämföra modeller med lika många CPU-trådar för att få en idé om skillnad i IPC.

Det är ~25 % fördel för i7-7700K över R5-1500X (båda 4C/8T) och i princip samma för i7-8700K över R7-1600 (båda 6C/12T).

Fördelen är ännu större för Intel i lägen där endast en CPU-tråd används per kärna.

För gemene man är IPC kanske lite väl abstrakt och egentligen helt irrelevant. Det enda som spelar någon roll är faktiskt prestanda, om den kommer från högre frekvens, högre IPC eller fler CPU-kärnor kvittar. Olika typer av applikationer har dock väldigt olika beroende på de olika komponenterna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har en ryzen 1700x och gtx1080 har 100fps konstant med 3440x1440p på high.
Det är inte så att du har stutter problemet då som var iom för stora klaner?
Det ska dock vara fixat nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Men köp Intel köp inte AMD. AMD är skit ....
Köp aldrig mer en AMD igen för du kommer bara gnälla
Håll dig till Intel.

Är du kränkt?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Är du kränkt?

Nope är du ?.
Har en 1800x och 6700k så har inget att vara kränkt över

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, jag uppdaterade bios och hade helt glömt bort att alla klocks försvinner. Nu ligger DDR4 på 3200Mhz och porllen på 3.8Ghz. Allt flyter på som smör.

Jag upplever endå att jag droppar ner till runt 70fps i Destiny 2 på Titan planeten. Den planeten verkar inte gilla Ryzen så mycket men men.. Sjukt att jag inte kom på detta tidigare.

Tack! alla som varit hjälpsamma och nu i efterhand fått mig att känna mig helt blåst.

Visa signatur

"there is a crack in everything that's how the light gets in"

Permalänk
Medlem

Spelet lider ju utav FPS-drops / stuttering. Det är fler som har samma problem (Intel som Ryzen).

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

När droppar det till 42? På Titan eller nån annan planet? Titan kan jag förstå att det droppar, det gör det för alla.

EDIT: Såg nu din senaste post. Jo, ingen dator gillar Titan. ALLA system droppar där.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro