Inverted mouse eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Men vart är logiken i de? Rör musen åt höger, tittar åt höger. Rör musen upp, tittar nedåt!

med joystick är framåt neråt ...med mus är framåt neråt (logiken för mej

Jag spelar med piltangenterna oxå

Permalänk

På konsol använder jag inverted, inte på PC däremot.

Permalänk
Medlem

Jag är lite baklänges så ja. Det är kanske för att jag är gammal. Alla körde inverted i min bekantskapskrets i mitten/slutet av 90-talet. Antagligen för att flygsim var dom första spelen som använde sig av musen eller som åtminstone hade någon for av "free look". Då blev det naturligt att använda det även i Quake & Co.

Går inte att vänja sig av med så det är vad det är.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

med joystick är framåt neråt ...med mus är framåt neråt (logiken för mej

Jag spelar med piltangenterna oxå

Det är precis därifrån det kommer och därför det är det logiska. Jag förstår heller inte hur man kan argumentera för att framåt är uppåt. Ingen som spelar med musen i Y-axeln.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Körde ett tag inverted för brorsan körde det och jag orkade inte ställa om. Det tog inte lång tid att vänja om sig. Sen när jag fixade egen dator blev det vanligt och har aldrig velat gå tillbaka.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Aldrig. Jag är militant motståndare till inverterad scroll också, även om det konstant tjafsas om vad som är inverterat och inte. Rullar jag bakåt vill jag att sidan åker ner, i mitt huvud översätter jag framåt till uppåt och bakåt till nedåt. Hela den här idén med att "skjuta ett papper framför sig som jämförelse" osv. som folk pratar om med trackpads får jag tandvärk av.

Enda undantaget är om jag flyger, då vill jag dra bakåt för att stiga och framåt för att dyka. Varför vet jag inte, antagligen bara för att det ofta är standard och jag har vant mig vid det men någonting intuitivt med att dra musen bakåt för att luta planet "bakåt" funkar i min hjärna. Resonerar likadant på konsoll och vill kort och enkelt dra spaken i den riktningen jag förväntar mig siktet röra sig, typ "uppåt och vänster" så vill jag trycka spaken just framåt/uppåt och vänster.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Finns ingen fördel med inverted/icke inverted utan det handlar om vad man är van vid och har tränat hjärnan till. Det går förstås att lära om, men första tiden kommer du hela tiden göra tvärtom.

Det var en som gjorde en "bakvänd" cykel:
https://www.youtube.com/watch?v=MFzDaBzBlL0

Först var det helt omöjligt för honom att använda den, men sedan "klickade" det och efter det kunde han inte cykla på en vanlig cykel längre.
Finns även liknande experiment med glasögon som vänder allt upp och ner. Efter ett tag vänder hjärnan på det själv och sen blir det upp och ner när man tar av sig glasögonen istället.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Själv kör jag default, no inverterino on my skrivborderino

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av MooKn:

Alltid inverted! alltid kört med den sen jag börja spela q1 på min gamla amd k6-2:a

Samma här fast satt på en p2 233 mmx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast om man använder ögonen som riktpunkt och riktmedel blir vanligt musförande mer megripligt än att köra tvärt om 😳

Jag personligen använder ögonen mär jag siktar och tittar. Därefter kommer huvudvridning och slutligen kroppen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv

Jag är riktigt förvånad att det finns folk i större skara som inte kör inverted, det andra är helknastigt.

Men jag har spelat en flysimulator där man kunde simulera fel, där några av felen var att kontrollerna blev omvända. likaså har jag spelat ett FPS spel, där någon stack en giftspruta i en och man blev helt knepig. Jag vet att det finns i Wolfenstein ET, men jag minns ej om det var detta spel där kontroller bytte plats. detta borde för övrigt fler spel ta efter, att tangenter helt plötsligt kan byta plats, så att när man trycker på tangenten W så går man kanske till höger.

Permalänk
Medlem

Alltid kört vanligt, och aldrig behövt spela spel där man flyger med hjälp av musen utan haft joystick tillgänglig vid de tillfällena. Min hjärna (=jag har vant mig vid att...) fungerar som så att jag flyttar musen som jag hade flyttat den för att flytta kameran om jag lagt musen på skärmen och styrt den vägen, alltså uppåtrörelse flyttar kameravyn uppåt, vänster blir vänster o.s.v. Men som allt, personlig preferens. Går att lära sig att spela med vilka inställningar som helst är min erfarenhet!

En annan fördel är att jag generellt tycker att det går fortare att flytta handen från mig än mot mig, och jag tycker att man oftare behöver göra snabba rörelser mot fiender ovanför än nedanför.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Har alltid kört inverted mouse, tror det kom från quake 1 där det var förvalt i versionen jag hade
och liten som man var så trodde man väl att det skulle vara så

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Aldrig i livet, bara onaturligt med inverted ju.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Avstängd

Inverterad mus?! Trodde det var nån inställning att använda om musen fick fnatt!!

Aldrig i livet man skulle köra inverterad!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag kör inverterad mus sedan duke nuke tidigt 90:tal😀 men detta är som flera skriver en personlig inställning ingen fördel eller nackdel spelmässigt.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Avstängd

Alltid inv.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Körde med inverterad i Max Payne 1 och 2 i tiderna. Var rätt naturligt i 3:e persons vy och gav total kontroll för mig. Nu klarar jag inte av det ens i de spelen längre. Krävs träning för att behärska det men när man väl gör det så tror jag att man har bättre kontroll än när man kör vanligt i alla fall i 3:e persons spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har kört inverterat sedan quake och duke nukem, känns naturligare.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

Jag har själv aldrig klarat av att köra inverterat, som många andra säger, känns bara helt bakofram och obekvämt för min klena hjärna.

Visa signatur

750W PSU | 3600X | 16GB RAM | GTX 1080Ti | 240GB SSD | 1TB SSD

Permalänk
Medlem

PC - Inverted. Vet inte varför jag lärde mig att spela så men antagligen för att alla andra gjorde det.
Konsol - Normal.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

In med en poll.
Jag kör inverterat.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Jag är förvånade över alla som säger att ni har testat, vad är syftet med att ens testa motsatsen?

Permalänk
Medlem

Tänker alltid på denna när jag hör någon köra med Inverted.

The Backwards Brain Bicycle

Det är ju bara att man lärt sig köra med inverted och fortsatt med det. Själv hatar jag inverted men det är ju bara för att jag inte KAN köra med det, men om jag hade lärt mig det och spelat med det en massa så hade det ju tillslut blivit som "vanligt" för mig.

De som kör inverted kan inte köra vanligt, de som kör vanligt kan inte köra inverted.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Med gamepad kör jag alltid med inverted Y-axel men aldrig med mus.
Vet inte riktigt varför min hjärna resonerar olika för de olika styrsätten men att byta gör det totalt ospelbart för mig.

Permalänk
Medlem

Ni som kör inverted, för ni musen uppåt för att pekaren ska åka neråt? Eller gäller det bara i spel?

Permalänk
Medlem

Kör aldrig, någonsin, inverted. Enda gången jag gör det är de 2 minuter det tar för mig att leta upp inställningen i olika spel

Intressant hur olika folk gör!

Permalänk
Inaktiv

Stämmer det att inverterat var vanligare förr i tiden eller är det fortfarande lika stor del som kör med det? Vad var det som gjorde att man började välja mellan dessa inställningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns ju giltiga argument både för och emot inverted, hurvida man tänker sig att man vrider gubben i en 3D-värld eller flyttar siktet.

Men när min aim verkligen ställs på prov så är det siktet jag flyttar och inte någon generell titta-runt-rörelse. Då känner jag en stor fördel vad gäller muskelminnet att det är samma handrörelse att flytta "markören" både i spel och i Windows.

Men visst hade jag kört med inverted i 20 år sen Quake så spelar argument ingen roll, jag hade aldrig kunnat lära om.

Permalänk
Medlem

Inverted, till allt. Fastnade efter jag körde x-wing spelen.

Visa signatur

Opteron144@2600mhz 2x512Twinmos, 9800Pro