Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Exakt, denna är inte blästrad som testbiten var. Den är inte lika matt och ger ett mörkare uttryck. Vi skulle kunna lägga dem brevid varandra för att jämföra, så får ni ge oss input på vilken som ser bäst ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är något ni borde göra ja, för min uppfattning var att detta var den blästrade. Så gärna en jämförelse så fort ni kan

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Det är något ni borde göra ja, för min uppfattning var att detta var den blästrade. Så gärna en jämförelse så fort ni kan

Jag älskade den blästrade varianten men den nya som dom visar på bilderna som var mer grå skulle jag inte välja själv.

Mycket tråkigare och inte alls samma första intryck och wow faktor

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Här kommer några bilder på en ofärgad variant som vi överväger att addera till line-up:en, den supermatta silver skulle då skippas och ersättas med en lackad vit. Vi skickar ett ex på lackering imorgon för att se hur det funkar.

Tips: vitbalansera fotona i något fotoredigeringsprogram, för alla de där har t.ex. för mycket rött.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Hejsan,

När och var går det att köpa detta chassi?

Har ni något problem med sidorna som är perforerade till skillnad från vad fractal har med sin core 500?

"Skrivet av gwingis:
@Fractal Design

Hej, byggde nyss i en ny core 500 och det blev såhär när allting var klart:

https://www.youtube.com/watch?v=OITCrm4u4ic

Jag har inte satt på locket snett eller så utan locket uppför sig på samma sätt även om den sitter på burken eller inte."

"Tyvärr blir det nästan alltid så när man slår ut en massa hål i en plåtdel, materialet sträcks lite när hålen slås. När det inte märks är det i allmänhet för att plåtens grundläge istället är konkavt, i så fall "ploppar" den istället uppåt om man trycker på insidan.

Vi arbetar på att minimera problemet, men det är tyvärr inte enkelt."

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

Tips: vitbalansera fotona i något fotoredigeringsprogram, för alla de där har t.ex. för mycket rött.

Några ny bilder med softboxar på plats och bättre vitbalans (inte min mac!)

Permalänk
LOUQE
Skrivet av gwingis:

Hejsan,

När och var går det att köpa detta chassi?

Har ni något problem med sidorna som är perforerade till skillnad från vad fractal har med sin core 500?

"Skrivet av gwingis:
@Fractal Design

Hej, byggde nyss i en ny core 500 och det blev såhär när allting var klart:

https://www.youtube.com/watch?v=OITCrm4u4ic

Jag har inte satt på locket snett eller så utan locket uppför sig på samma sätt även om den sitter på burken eller inte."

"Tyvärr blir det nästan alltid så när man slår ut en massa hål i en plåtdel, materialet sträcks lite när hålen slås. När det inte märks är det i allmänhet för att plåtens grundläge istället är konkavt, i så fall "ploppar" den istället uppåt om man trycker på insidan.

Vi arbetar på att minimera problemet, men det är tyvärr inte enkelt."

Undviker gärna att tala om andras produkter. Men vi har inte alls det här problemet. Själva grundidén är att tillverka något som verkligen är av högsta möjliga kvalitet. Kvaliteten och precisionen i tillverkningen har gjort det möjligt att helt frångå tidigare designparadigm och begränsningar, den låta panelerna "glida" in i varandra och gör det möjligt att bygga ett chassi inifrån och ut, där varje komponent sitter precis där den ska utan att den hålls på pats av någon annan - chassit är 100% spänningslöst.

Jag skulle kunna göra en motsvarande film där jag trycker på sidopanelen för att visa dess styvhet och exakthet.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst alla 31 sidor, så med risk att det redan besvarats:
Hur kommer det hela funka?
Ni kör via kickstarter och då blir det en första batch(er)?
Om man inte hoppar på kickstarter-tåget, när blir nästa chans?
Måste man även beställa eventuell tophat i samband med KS också, eller kommer dom gå att köpa till efteråt?

Sorry för frågorna men vill bara vara maximalt förberedd inför släppet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Några ny bilder med softboxar på plats och bättre vitbalans

Snyggt, nu blir jag nästan sugen på en silvrig rackare (men jag ska nog hålla mig till svart ändå.)

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

@PaChalski:

Okej tack, nä det behövs inte göra en video.

När, var och hur kan jag få tag på ett sånt här exemplar?

Visa signatur

Bättre än din.

Permalänk
Medlem

Kära tomten, jag har varit snäll heeela året...

Permalänk
Medlem

Wow! Härligt hantverk.

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av BasseBaba:

Jag har inte läst alla 31 sidor, så med risk att det redan besvarats:
Hur kommer det hela funka?
Ni kör via kickstarter och då blir det en första batch(er)?
Om man inte hoppar på kickstarter-tåget, när blir nästa chans?
Måste man även beställa eventuell tophat i samband med KS också, eller kommer dom gå att köpa till efteråt?

Sorry för frågorna men vill bara vara maximalt förberedd inför släppet

Helt ok att det repeteras lite och några av frågorna har inte riktigt klargjorts här än så bra att det kommer upp, fler känner säkert en liten oro kring hur de olika kombinationerna kommer att backas.

Kampanjen kommer diktera hur många som kommer att tillverkas i första svängen. Några extra fabriksexemplar kommer att tillverkas i marknadsföringssyfte. När nästa batch kommer att tillverkas kan vi bara gissa idag, allt hänger på utfallet, efterfrågan och intresse av återförsäljare.

ToppHattar kommer kunna beställas via kampanjen direkt eller köpas en tid innan leverans av chassit via olika kanaler, direkt från oss eller via återförsäljare men då utan KS-rabatten.

Vi har inte byggt färdigt kampanjen än och diskuterar lite olika lösningar för att göra det så smidigt som möjligt för både er och oss. Just nu är förslaget följande:

-Ash Grey är standardfärgen, vi kommer att skicka en fråga till samtliga backers om de önskar någon annan färg, inget svar = Ash grey
-Det kommer finnas paket om 1, 2 eller 3 lådor
-Hattar kommer att kunna köpas under kampanjen genom "addon"-donations för att det ska gå att beställa valfritt antal till ett och samma pris oavsett storlek, har man gjort "addon"-donation som motsvarar 1 eller flera hattar kommer vi be om specificering av storlekar efter kampanjen, inget svar = Large

Permalänk
LOUQE
Skrivet av backfeed:

Snyggt, nu blir jag nästan sugen på en silvrig rackare (men jag ska nog hålla mig till svart ändå.)

Kom ihåg att denna är etsad istället för blästrad och inte lika ljus + matt som den vi kommer att erbjuda. Ber om ursäkt för förvirringen och otydligheten.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av gwingis:

@PaChalski:

Kickstarter drar igång om 9 dagar, skriv upp dig på nyhetsbrevet på hemsidan så får du alla detaljer, priser, pledge-nivåer och länkar du behöver i god tid innan det drar igång.

Nedräkningen på hemsidan är på plats BTW.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av gwingis:

@PaChalski:

@qwingis Fick du svar på din sista fråga gällande hur man får tag i chassit?

Permalänk
LOUQE

Vi har tänkt göra lite experiment med bottenhattar idag för att svara på lite frågor som dykt upp. Push-pull med NH L9x65 (för höga minnesstickor), AIO i botten bättre än toppen med non-blower CPU etc.

Tänkte passa på att fråga om det är något speciellt ni vill att vi testar här.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Tack!

Visa signatur

Bättre än din.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Gött. Gärna lite bilder under dagen då!
Vad rekomenderar ni för nätagg och AIO? Kommer behöva driva en 8700k och ett Gtx 1080ti. Har använt Corsair h100i innan men den pumpen låter väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

Vad rekomenderar ni för nätagg och AIO? Kommer behöva driva en 8700k och ett Gtx 1080ti. Har använt Corsair h100i innan men den pumpen låter väldigt mycket.

Corsair SF600 är ett vettigt nätagg. Sitter själv på ett SF450 som utan problem driver burken i min signatur. Ska dock försöka byta till ett SF600 för att få lite bättre marginal om frugan ändå ska få ärva mitt Dan Cases A4-SFX när jag skaffar Ghost S1

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

Precis som @pellen säger så är Corsair SF600 lysande, litet och semi-passivt = 95% av tiden står fläkten still. Silverstones kommande passiva SFX-L är mycket intressant också.

Kraken är den bästa AIO vi testat i alla dimensioner, men har som sagt begränsad erfarenhet här och bara testat 4 olika i Ghost.

Stavfel
Permalänk
Medlem

@PaChalski:

Fractal Design's Celsius S24 ska vara enligt flera testsajter bland det tystaste, till och med tystare än flera högpresterande luftkylare, som man kan köpa bland AIO. Det hade varit kul om ni kunde testa med en sån också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Kraken är den bästa AIO vi testat i alla dimensioner, men har som sagt begränsad erfarenhet här och bara testat 4 olika i Ghost.

Jepp, minns att SPCR (Silent PC Review) också gav Kraken tummen upp, även om det var länge sedan nu.

Skrivet av napahlm:

Fractal Design's Celsius S24 ska vara enligt flera testsajter bland det tystaste, till och med tystare än flera högpresterande luftkylare, som man kan köpa bland AIO. Det hade varit kul om ni kunde testa med en sån också.

Också intressant.

Har aldrig testat vattenkylning (custom pga att jag inte orkat sätta mig in i det + risk för läckage, AIO pga att de generellt lever om för mycket), men en riktigt bra och framför allt tyst AIO att placera i Ghost S1 låter mer och mer intressant. I så fall kommer jag ha en Noctua NH-L12 + AM4-monteringskit över.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
LOUQE
Skrivet av napahlm:

@PaChalski:

Det fanns en S24:a i Barkaby som nu är tjingpaxad! Ska bli intressant att jämföra och att se om den får plats, kommer bli på håret. Kanske får lyfta L-hatten 1mm för att rymma denna om det visar sig att den är bättre än Kraken. Vore kul om det faktiskt var så (patriot).

Permalänk
LOUQE

Här ser ni jämförelsen mellan den blästrade naturliga färgen och den etsade. Vi har beställt en ny blästrad låda som förhoppningsvis hinner komma innan launch och DreamHack så vi kan visa helheten.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det sagts men, jag har länge velat ha ett chassi där jag ex kan ha graffet längst upp, typ som den skissen med radiatorn i toppen. de bredaste å fetaste korten kanske inte skulle få plats men smäckra ref å mindre 3eparts skulle ju vara trevligt att kunna montera på det viset.

Hade varit sweet att ha möjligheten att montera kortet så. Å kanske tom med en glas skiva över.

Super nice bygge annars

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
LOUQE

Vi har vägt lådan, med samtliga komponenter och skruvar väger den 2,5 kg

Permalänk
Medlem

No black case? Only grey and white?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av n0nn4h:

No black case? Only grey and white?

Black is still in there

Permalänk
LOUQE

S24:an får plats, just nu körs tester med den i botten. Första intrycken är:
- Tyst
- Något styva slangar men inte som Corsair
- Slangar rakt iskruvade i blocket utan svängbara kopplingar (nackdel vid låg CPU clearance)
- Smigigt med elkablar inbundna med vattenslangar - ger en renare installation än alla andra vi testat
- Kräver ingen periferal extra strömförsörjning (som Kraken)
- Mer diskret design än andra
- Snabb smidig installation

Permalänk
Medlem

Jag har följt tråden ett tag men inte satt mig in i alla detaljer. Dock har jag noterat att materialval och en del av de idéer som framförts i tråden (om de tas med i den färdiga produkten) ger fler moment i tillverkningskedjan.

Efter att ha Googlat lite ser jag att ni - åtminstone vid ett intervjutillfälle - hoppades att kunna erbjuda chassit till cirka 2500 kronor. Då uppstår ju frågan om vilken målgrupp ni riktar er till.