Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Wasp:

Ska inhandla chassi med delar och visa hur det ska göras

Va? Vad menar du?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: ingen vit längre? Har ni inte haft svart och vit på tapeten sen förra versionen? Synd om det inte blir en vit för då blir det nog att kolla på annat för mig..

Den vita kan endast göras av en leverantör vad vi vet. Alltså vit anodisering är lite av svartmagi som inte riktigt bör finnas. Den vita anodiseringen som ändå görs av denna leverantör blir inte riktig som vanlig anodisering utan alltid ganska blank. Dessutom är denna behandling orimligt kostsam - saker som saknar konkurrens brukar vara det.

Den supermatta ofärgade anodiseringen vi nu tänkt ersätta den vita med är nästan vit och har ett mycket diskret och speciellt uttryck.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Mack4285:

Tror det blir bra med en aningen kontrast på en annars ren framsida. Men få se hur det känns med chassit framför sig. Är ni nöjda med powerknappen annars? Sitter den så flush som ni önskat? Den kommer inte ha något "mönster" på sig i slutgiltiga versionen?

Powerknappen är vi riktigt nöjda med, den ligger perfekt flush mot fronten och är svår att se. När man renderar detaljer med så här pass små toleranser så tänkte vi att detta kommer vi behöva se i verkligheten för att tro. Resultatet är över förväntan! Inga "mönster" på knappen. kanske kan vi göra specialknappar framöver.

Skrivet av Mack4285:

Jag antar att ni har haft fullt upp, men har ni gjort några modeller/renderingar av utökat funktionalitet för TopHats? T.ex en M TopHat där framsidan erbjuder en IO panel? Det var ju lite snack om det.

Inga sådana renderingar än tyvärr.

Skrivet av Mack4285:

En annan sak som slog mig är sidopanelerna och ventilationsmönstret. Är tjockleken 1mm där mönstret finns? Är det tillräckligt, eller finns det chans att det kan "buckla" sig där, under något scenario? Antagligen ett "non-issue".

Känslan är betydligt styvare än andra lådor jag känt på och då saknar dessa enheter legeringen i aluminiumet som gör det flera gånger starkare. Men det är klart att det går att sabba dem. Störst är sannolikt risken när de inte sitter på plats, exempelvis om någon sätter sig på dem i en mjuk fåtölj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: ingen vit längre? Har ni inte haft svart och vit på tapeten sen förra versionen? Synd om det inte blir en vit för då blir det nog att kolla på annat för mig..

Aluminium brukar man färga med anodisering. Du har säkert sett kapsylöppnare, karbinhakar kanske i blå/röd/guld etc.. Dessa är färgade med hjälp av en anodiseringsprocess.
I själva processen för anodisering så skapas små gropar på ytan där sedan färgpartiklarna lägger sig i. Problemet med just färgen vit är att dessa partiklar är för stora för groparna så de får inte plats(a.k.a färgen "fäster" inte) medans partiklarna i röd/blå/guld/svart/grön etc.. får plats med enkelhet och "lägger" sig i ytan.
Det går att komma runt detta med andra kemiska metoder men det är kostsamt(som han är inne på ovan) och förmodligen inte värt det.
Oftast färgar man inte aluminium efter anodiseringen heller men man brukar anodisera ändå då det ger ett bra korrosionsskydd.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av PaChalski:

Nedräkningen börjar sannolikt idag!

YAY!
Vilken bra tajming. Jag "råkade" köpa en ny dator i helgen så väntar ivrigt!
Har nu en I7 8700, NH-L12 och ett Asus ROG 1070 att trycka in!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkIII | AMD 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-I | 2x2TB Samsung 990 Pro | Inno3D 5070 Ti | G.Skill 64GB DDR5 6000MHz | Noctua NH-L12 | Corsair SF750 | Samsung Odyssey G7

Permalänk
Medlem

Angående vit färg så kanske det kan lösas med "pulvermålning" i efterhand på chassits ytor utåt (ej områden där toleranser måste råda). Antagligen ett jobb för moddare?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av lundensaren:

YAY!
Vilken bra tajming. Jag "råkade" köpa en ny dator i helgen så väntar ivrigt!
Har nu en I7 8700, NH-L12 och ett Asus ROG 1070 att trycka in!

Härligt! låter som en magisk setup perfekt för Ghost! Tyst och kraftfull!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Mack4285:

Angående vit färg så kanske det kan lösas med "pulvermålning" i efterhand på chassits ytor utåt (ej områden där toleranser måste råda). Antagligen ett jobb för moddare?

Det hoppas vi på! Att folk tar denna platform och gör till sin egen på olika sätt.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Jag förstår att det vita medför problem vid anodisering men en snygg pulverlackad yta går också att få relativt matt i sin finish. Jag och andra (vad jag sett på andra forum) verkar vara grymt sugna på ett vitt.. kanske så pass sugna så att fler ön jag hade kunnat betala mer för att få det rätt.

Bifogar en tidig bild bara för att påminna om hur jäkla snyggt er ursprungliga vision är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Va? Vad menar du?

Ska bygga vattenkylning i chassit som nästa projekt Rolig utmaning

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Wasp:

Ska bygga vattenkylning i chassit som nästa projekt Rolig utmaning

Jaha! Go nuts!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Wasp: Har samma förhoppning, har ett Ncase i dagsläget som jag är toknöjd med, men i Ghost så ska det bli X299 och helst 7980XE eller 7960X om Asrocks ITX kort klarar av att försörja monstret med ström, kylningen får jag klura på men hursomhelst ska det bli ett galet bygge.

Ack om bara Threadripper fanns i ITX : (

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Aeig:

@wasprocker: Har samma förhoppning, har ett Ncase i dagsläget som jag är toknöjd med, men i Ghost så ska det bli X299 och helst 7980XE eller 7960X om Asrocks ITX kort klarar av att försörja monstret med ström, kylningen får jag klura på men hursomhelst ska det bli ett galet bygge.

Mvh

Det vill vill vi gärna se sen! Nu är det lite hektiskt med reviewers och att sätta upp kampanjen, göra filmmaterial och uppdatera hemsidan. Men nästa vecka kanske vi kan börja kika på om någon här är sugen på att hjälpa oss att skapa ett sådant monster!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

@PaChalski: Jag förstår att det vita medför problem vid anodisering men en snygg pulverlackad yta går också att få relativt matt i sin finish. Jag och andra (vad jag sett på andra forum) verkar vara grymt sugna på ett vitt.. kanske så pass sugna så att fler ön jag hade kunnat betala mer för att få det rätt.

Bifogar en tidig bild bara för att påminna om hur jäkla snyggt er ursprungliga vision är!

https://linustechtips.com/main/uploads/monthly_2017_04/Untitled-6.png.f179982fd007593d29cd4d024fb14c55.png

Ja, det där är en tidig prototyp som står kvar hos vår konstruktionspartner. Den är pissnygg, helt enig, den hade även lite mindre hål på sidan som gav den ett slätare uttryck. Vi tar med oss frågan för att diskutera med tillverkarna imorgon. Det är isf en pulverlackering som är lösningen, skulle det vara intressant?

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Ja det är i min mening den absolut snyggaste kombinationen som ni har haft uppe. Har haft en del pulverlackade ramar och andra komponenter och så länge arbetet är av hög kvalitet blir ytan oftast grym. Om möjligt så skulle ni ju kunna köra samma topp som den silvriga. Hade blivit riktigt snyggt och säkert ganska kostnadseffektivt!

När kommer det föresten fler bilder? Några bilder på den silvriga så man ser hur ljus den faktiskt är hade varit bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@wasprocker: Har samma förhoppning, har ett Ncase i dagsläget som jag är toknöjd med, men i Ghost så ska det bli X299 och helst 7980XE eller 7960X om Asrocks ITX kort klarar av att försörja monstret med ström, kylningen får jag klura på men hursomhelst ska det bli ett galet bygge.

Mvh

Tror inte det blir mycket rum för överclocking då. själv funderar jag på en 12 kärnig i9:a. För att sedan ha en mindre 240 radiator i själva burken men också ha en "dockningsstation" hemma med fläskigare radiator med snabbkopplingar. Så man kan koppla ur när lan vankas och datorn inte drar så mycket ström vid spelande. För när man sedan kommer hem och ska redigera videos/tungt arbete så kan man koppla in dockan igenom snabbkopplingarna och få betydligt mer kylning.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Wasp:

Tror inte det blir mycket rum för överclocking då. själv funderar jag på en 12 kärnig i9:a. För att sedan ha en mindre 240 radiator i själva burken men också ha en "dockningsstation" hemma med fläskigare radiator med snabbkopplingar. Så man kan koppla ur när lan vankas och datorn inte drar så mycket ström vid spelande. För när man sedan kommer hem och ska redigera videos/tungt arbete så kan man koppla in dockan igenom snabbkopplingarna och få betydligt mer kylning.

Haha, första gången jag hör om dockningsbar extern kylare, Brilliant!

Permalänk
Medlem

Kan du fördjupa de olika priserna på kampanjen? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Finns en del färdiga alternativ på marknaden faktiskt. Dock är de "fasta" i den bemärkelsen. Fick inspiration från asus värsting vattenkylda laptop

Permalänk
LOUQE
Skrivet av n0nn4h:

Kan du fördjupa de olika priserna på kampanjen? Tack

Hur menar du? Olika pledge nivåer, eller vad priset faktiskt blir på basmodellen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Finns en kille här på sweclockers som har snabbkopplingar bak på datorn som kopplas in i ett väl tilltaget element som sitter under skrivbordet

Permalänk
Medlem

@PaChalski: fuck, Google translator is a piece of shit xD I mean, the options and diferent prices of the kickstarter.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av n0nn4h:

@PaChalski: fuck, Google translator is a piece of shit xD I mean, the options and diferent prices of the kickstarter.

Oh, we will share that information very soon. We have a last negotiation meeting tomorrow with the supplier that is likely to get the majority of the BOM. After that we will sit down and nail the best pledge level setup and dynamics before we make everything public.

Permalänk
Medlem

@Wasp är detta projekt
@fax110 i hans senaste ombyggnad flyttade elementet ut till hallen

är tobbe___ senaste projekt
Effective & Cool Office! som redan påbörjades 2015

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
LOUQE

Här kommer några bilder på en ofärgad variant som vi överväger att addera till line-up:en, den supermatta silver skulle då skippas och ersättas med en lackad vit. Vi skickar ett ex på lackering imorgon för att se hur det funkar.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Jäkligt snygg! Dock lite svårplacerad i dem flesta vardagsrum? Väldigt snarlik finish som som Apple använder?

Hade den vita i så fall fått den silvriga toppen?

Permalänk
Medlem

Hade varit något detta chassi, men utan alla hålen då (mer stilren variant). Söker en HTPC till vardagsrummet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Ni har så rätt! Det ni ser är sidoväggar till den stora hatten.

Här är ytterligare en bild där mer än 5% av bilden är på objekten Vi hoppas få hem alla delar på onsdag nästa vecka och bör kunna lägga upp bilder på helheten kort därefter.

http://louqe.com/img/img/ext/ext/yta.png

Skrivet av PaChalski:

Här kommer några bilder på en ofärgad variant som vi överväger att addera till line-up:en, den supermatta silver skulle då skippas och ersättas med en lackad vit. Vi skickar ett ex på lackering imorgon för att se hur det funkar.

http://louqe.com/img/img/ext/ext/silver1.JPG

http://louqe.com/img/img/ext/ext/silver2.JPG

http://louqe.com/img/img/ext/ext/silver3.JPG

http://louqe.com/img/img/ext/ext/silver4.JPG

Tycker att helheten på den obehandlade blev mer grå en testbiten som kändes väldigt rå och ljus och annorlunda.

Vad blev vikten på chassit ?

Nu när ni fått hem slutprodukten.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

http://louqe.com/img/img/ext/ext/silver1.JPG

http://louqe.com/img/img/ext/ext/silver2.JPG

http://louqe.com/img/img/ext/ext/silver3.JPG

http://louqe.com/img/img/ext/ext/silver4.JPG

Svårt att säga hur mycket belysningen påverkar den upplevda "färgen" av den ofärgade. Man behöver nog nästan se den i verkligheten/på video, eller t.ex i en jämförelse med en MacBook. Men spontant ser den ju mindre silvrig ut än en MacBook. Apples silver är ju en beprövad färg, som jag antagligen personligen skulle välja före denna ofärgade. I slutändan kommer jag välja svart, men om jag köper flera exemplar så kan jag tänka mig en silver.

Lyckas ni med den vita (matt vit, svagt texturerad?), men att den kostar mer, så kanske ni kan göra något sånt här på kickstarter:

• Svart chassi

• Silver chassi

• Vitt chassi (Special Edition)

Angående den svarta så hoppas jag den förblir svart, eller riktigt mörkt grå. Experimentera inte för mycket med den. Ingen ljusare grå/gun metal, då blir jag deprimerad.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Tycker att helheten på den obehandlade blev mer grå en testbiten som kändes väldigt rå och ljus och annorlunda.

Vad blev vikten på chassit ?

Nu när ni fått hem slutprodukten.

Exakt, denna är inte blästrad som testbiten var. Den är inte lika matt och ger ett mörkare uttryck. Vi skulle kunna lägga dem brevid varandra för att jämföra, så får ni ge oss input på vilken som ser bäst ut.