Permalänk

Ni med Mavic Pro, vad kör ni för kamera inställningar? Använder ni D-LOT med LUT för att göra färgkorrigeringar i efterhand?

Sedan undrar jag om det är någon som har tips på redigeringsprogram för Mac för att klippa film? Finns det lämpligt forum för att få tips och idéer kring redigering av filmer från drönare?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Phantom 3/4 och Mavic komprimerar videon för hårt för att det ska bli något vettigt av DLOG. Överskattat läge. Tror många kör det enbart för att de tror att det är "bäst" men om miljön inte är tillräckligt kontrastrik så blir det tvärtom sämre kvalitet än med något av de mer normala videolägena. Men en del på nätet verkar gilla att buskar och träd är detaljlösa gröna färgkluddar som flyter omkring. Jag kör med Cinelike på min P4.

Permalänk
Medlem

Slog äntligen till på en Mavic Pro under Black Friday, ska bli mycket spännande att få hem den!
Har ni några bra tips eller saker att tänka på för en som aldrig flugit en drönare innan?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av nilsson:

Slog äntligen till på en Mavic Pro under Black Friday, ska bli mycket spännande att få hem den!
Har ni några bra tips eller saker att tänka på för en som aldrig flugit en drönare innan?

Jag själv äger inte en drönare längre och när jag gjorde det så var de endast under några månader så är inte direkt en expert direkt. Men mitt tips är att du ska lära känna din drönare ordentligt innan du drar iväg högt upp. Det finns en spärr på DJI drönare som begränsar dig till 30m i diameter och den skulle jag rekommendera att använda ett tag, speciellt om du aldrig flygit drönare, RC helikopter etc innan.

Visa signatur

PC: 5800X3D | ASUS CROSSHAIR VI HERO | ASUS 1080ti Turbo | 32GB CORSAIR VENGEANCE PRO 3000mhz
Laptop: MSI Modern 15 | R7 7730u | 16GB RAM | SSD 512GB
Lur: XIAOMI MI 10T PRO

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson:

Slog äntligen till på en Mavic Pro under Black Friday, ska bli mycket spännande att få hem den!
Har ni några bra tips eller saker att tänka på för en som aldrig flugit en drönare innan?

Kul

Jag skaffade också en Mavic ganska så nyligen.

Mycket nöjd är jag. Mycket bra räckvidd och helt okej bilder också.

Viktigt att tänka på är man ofta behöver använda ND filter för att bilderna/videon inte ska bli överexponerad.

Tecknat en DJI refresh gjorde jag också efter några veckor. Missade att göra det de första 48 timmarna så jag fick skicka in
en video som bevis på att den fungerade

Betalade man 15K så vill man gärna ha någon försäkring när olyckan kommer.

Bästa säkerhetstipset jag har är du inte ska försöka flyga när nära saker, gärna upp direkt 20-30 meter över träd och hus ganska så snabbt efter du lyft.

Försök också att hålla en låg ISO, jag brukar försöka hålla mig till ISO 100 eller högst 200. För hör ISO kommer ge för gryniga bilder annars.

Jag brukar också aktiva varningen för over exposure, på en liten mobil kan detta vara svårt att se ibland.

Lycka till med flygandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Ni med Mavic Pro, vad kör ni för kamera inställningar? Använder ni D-LOT med LUT för att göra färgkorrigeringar i efterhand?

Sedan undrar jag om det är någon som har tips på redigeringsprogram för Mac för att klippa film? Finns det lämpligt forum för att få tips och idéer kring redigering av filmer från drönare?

Hej

D-Cinelike kör jag ofta med och tillsammans med ett ND8 filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsson:

Slog äntligen till på en Mavic Pro under Black Friday, ska bli mycket spännande att få hem den!
Har ni några bra tips eller saker att tänka på för en som aldrig flugit en drönare innan?

Jag gjorde en liten preflight checklist när jag skaffade P4 med saker att komma ihåg att ta med mig samt saker att göra före, under och efter flygning. Inget superkonstigt men bara att bygga checklistan medan man läste manualen gav mig lite mer insikt. Sen är det bra att ha checklista när man inte kört på ett tag. Dumt att glömma få med SD kort eller liknande tex.

Första flygningen. Stå en bit bort från drönaren när du startar och se till att ha gott om utrymme åt alla håll. Gärna ett helt tomt gärde eller något dylikt så du inte flyger rätt in i träd, buskar eller annat det första som händer. Titta inte heller enbart på vad skärmen visar utan håll koll "live" på vart den är. Självklart ska du också bara flyga där det inte är något flygförbud. Finns en app som heter Drönarguiden som har en karta med vart man får vara. Ha inte heller bråttom eller dra för mycket i spakarna så ska det nog gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiggieLiten:

Jag själv äger inte en drönare längre och när jag gjorde det så var de endast under några månader så är inte direkt en expert direkt. Men mitt tips är att du ska lära känna din drönare ordentligt innan du drar iväg högt upp. Det finns en spärr på DJI drönare som begränsar dig till 30m i diameter och den skulle jag rekommendera att använda ett tag, speciellt om du aldrig flygit drönare, RC helikopter etc innan.

Skrivet av Multithread:

Kul

Jag skaffade också en Mavic ganska så nyligen.

Mycket nöjd är jag. Mycket bra räckvidd och helt okej bilder också.

Viktigt att tänka på är man ofta behöver använda ND filter för att bilderna/videon inte ska bli överexponerad.

Tecknat en DJI refresh gjorde jag också efter några veckor. Missade att göra det de första 48 timmarna så jag fick skicka in
en video som bevis på att den fungerade

Betalade man 15K så vill man gärna ha någon försäkring när olyckan kommer.

Bästa säkerhetstipset jag har är du inte ska försöka flyga när nära saker, gärna upp direkt 20-30 meter över träd och hus ganska så snabbt efter du lyft.

Försök också att hålla en låg ISO, jag brukar försöka hålla mig till ISO 100 eller högst 200. För hör ISO kommer ge för gryniga bilder annars.

Jag brukar också aktiva varningen för over exposure, på en liten mobil kan detta vara svårt att se ibland.

Lycka till med flygandet!

Skrivet av Lind78:

Jag gjorde en liten preflight checklist när jag skaffade P4 med saker att komma ihåg att ta med mig samt saker att göra före, under och efter flygning. Inget superkonstigt men bara att bygga checklistan medan man läste manualen gav mig lite mer insikt. Sen är det bra att ha checklista när man inte kört på ett tag. Dumt att glömma få med SD kort eller liknande tex.

Första flygningen. Stå en bit bort från drönaren när du startar och se till att ha gott om utrymme åt alla håll. Gärna ett helt tomt gärde eller något dylikt så du inte flyger rätt in i träd, buskar eller annat det första som händer. Titta inte heller enbart på vad skärmen visar utan håll koll "live" på vart den är. Självklart ska du också bara flyga där det inte är något flygförbud. Finns en app som heter Drönarguiden som har en karta med vart man får vara. Ha inte heller bråttom eller dra för mycket i spakarna så ska det nog gå bra.

Grymt! Tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jskn002:

Hej, jag har haft ett problem med min drönare och undrar om någon har liknande problem.

Jag flyger en mavic och bilden blir otroligt grynig och dålig, börjar tro att det är något fel på den för jag har testat en massa olika inställningar men inget verkar funka.
Senaste inställningar:
4k, 24p, d-cinelike, color profile +1 -1 -1.
Senaste firmware.

Anledningen till att jag tror att något är allvarligt fel är när jag lägger in klippen i premiere pro. När jag kollar på min luma waveform får jag in en massa information som ligger under "noll". Informationen under noll ser ut att representera i de noise jag upplever i bilden också. Detta även när jag överexponerar bilden och inget borde existera under "noll".

Finns de någon här som har testat att reklamera liknande problem och vad säger dji om detta? Som de ser ut just nu så har jag kastat 15000kr i sjön.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Fick du ordning på problemet?

Jag hade samma problem i början när jag hade för hög ISO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lind78:

Jag gjorde en liten preflight checklist när jag skaffade P4 med saker att komma ihåg att ta med mig samt saker att göra före, under och efter flygning. Inget superkonstigt men bara att bygga checklistan medan man läste manualen gav mig lite mer insikt. Sen är det bra att ha checklista när man inte kört på ett tag. Dumt att glömma få med SD kort eller liknande tex.

Första flygningen. Stå en bit bort från drönaren när du startar och se till att ha gott om utrymme åt alla håll. Gärna ett helt tomt gärde eller något dylikt så du inte flyger rätt in i träd, buskar eller annat det första som händer. Titta inte heller enbart på vad skärmen visar utan håll koll "live" på vart den är. Självklart ska du också bara flyga där det inte är något flygförbud. Finns en app som heter Drönarguiden som har en karta med vart man får vara. Ha inte heller bråttom eller dra för mycket i spakarna så ska det nog gå bra.

Nora är en kul stad att ta snygga filmer/bilder från luften.

Jag bor i Örebro och har varit i Nora och kört lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är sugen på en mindre FPV och googlade runt lite.. Hittade denna video på Youtube.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=258&v=nQDcDZ6rmGE

Vet inte vad jag ska säga.. Galet, olagligt, dumt eller bara fantastiskt och oslagbart..?

Hahaha grymt!!

Den mannen är inte rädd för att krascha. Lokföraren blir skraj och stänger fönstret direkt

Coolt också när han flyger in i en öppen vagn och sedan ut igen.

Permalänk
Medlem

Husqvarna har ju idéer på drönarsvärmar med gräsklippare till 2030... vilket verkar spännande.

Men i USA flyger de "vanliga" gräsklippare.

Helt sjukt att han fick upp den i luften..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej

Någon här som ansökt om självgranskningsrätt för bild och videomaterial?

I så fall, är det svårt att få det som privatperson?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multithread:

Hej

Någon här som ansökt om självgranskningsrätt för bild och videomaterial?

I så fall, är det svårt att få det som privatperson?

Går det ens att söka? Jag hade från försvarsmakten, men har inte ens brytt mig om att söka från Lantmäteriet..
Så här står det på Lantmäteriets sida..

Citat:

Hur blir det med så kallade ”självgranskningsrätter”?
Så kallade självgranskningsrätter grundar sig i den gamla lagens 6§ och förordningens 11§ som säger att den tillståndsansvariga myndigheten kan medge undantag från tillståndsplikten.

I den nya lagen har denna möjlighet att medge undantag, och därmed också möjligheten till att ge självgranskningsrätt, slopats och istället har ansvariga myndigheter fått rätt att utfärda föreskrifter om undantag från tillståndsplikten vad avser vissa typer av information och eller områden.

Lantmäteriet har tagit fram sådana föreskrifter och information om dessa finns under fliken ovanför denna ”Undantag från tillståndsplikten".

Av Försvarsmakten beslutade självgranskningsrätter gäller dock med den gamla lagen tills det att tidsbegränsningen i beslutet gått ut eller i ett år, det vill säga som längst till 1 maj 2017. Därefter måste spridningstillstånd sökas från Lantmäteriet om inte de data som avses spridas kan gå in under något av undantagen i Lantmäteriets föreskrifter.

https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformati...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Går det ens att söka? Jag hade från försvarsmakten, men har inte ens brytt mig om att söka från Lantmäteriet..
Så här står det på Lantmäteriets sida..

https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformati...

Tack snyggt!

Ska läsa och se vad som krävs.

Permalänk

Hjälp!

Skrev på engelska på alla andra forum och orkar inte översätta.

Just got a brand new controller (to my PHANTOM 4) from DJI, since I had problems with my last one as well😡.Finally I can fly again, I thought.

I paired the controller to the drone without any problems. But then I saw the live image feed on my phone. The image was totally terrible. Most of the screen was showing green and other parts was just heavily pixilated.

After reading a bit about the problem I downgraded the firmware to 1: 6 and then back to 1: 8, nothing happened. I tried to do this procedure one more time but I thin k that I accidentally canceled in the middle of the firmware upgrade.

Now my controller only shows a solid LIGHT blue light no matter what I do. When I power the controller on with my iPhone plugged in it charges my phone for half a second and then it won’t. There is no connection between my phone and the controller. My controller also powers on when I touch the power button once and acts wired when powering off.

I have already tried to reset the controller by holding c1, c2 rec and shutter when powering on and of and it doesn’t work. Please HELP

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Sedan undrar jag om det är någon som har tips på redigeringsprogram för Mac för att klippa film?

Om du inte vill köpa nått kommersiellt program så finns Openshot även för Mac.
https://www.openshot.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Produkt: DJI Mavic Pro Fly More Combo Kit
Länk: https://new.webhallen.com/se/product/253635-DJI-Mavic-Pro-Fly...
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3965223
Pris: 10990kr

Tänkte köpa den här. Men har några frågor, Jag bor i Bredäng(Stockholm), så ville veta vad som gäller inom lagar och regler för flygning av denna i Bredäng. Vet att Bredäng ligger innan för Bromma Flygplats kontroll zon. Men efter 1 Januari 2018 är det ju tillåtet att flyga 5 km bort från landningsbanan. Bredäng ligger inte inom 5 km omkrets, så är det tillåtet att flyga då?

Vad andra regler gäller? Måste jag ha något tillstånd eller går det bra utan? Vilken höjd får jag flyga?

PS. Kan jag flyga över stan när Bromma Flygplats har stäng(Ingen flygtrafik)? Skulle uppskatta alla svar och hjälp jag får. Är sjukt sugen på att börja flyga och filma coola videos.

Permalänk
Medlem

@SaadRH:

Vad jag förstått är det 50m höjdgräns inom CTR om du uppfyller 5Km kravet. Du behöver inget tillstånd för detta.
Tänk dock på att flygning närmare än 1 000 m från de helikopterflygplatser som anges
i AIP AD1.1 mom 11 får endast ske i samråd med berörd helikopterflygplats. Skulle tippa på att större sjukhus osv. faller in i den kategorin men har inte kollat.

Utanför CRT är det oftast 120m max höjd.

Flyga över stan vet jag inte hur du menar men ingen god idé att flyger över platser där det vistas många människor.
I de här fallen behöver du söka ett tillstånd för att flyga drönare:

Hos Transportstyrelsen för

att flyga kommersiellt
all flygning utom synhåll (då du inte kan se drönaren med dina egna ögon)
all flygning över 120 meter
all flygning över människor och djur

Vågar inte svara på vad som gäller utanför öppettiderna för flygplatserna. Bäst att ringa och fråga.

Här är alla nya regler.
https://www.transportstyrelsen.se/dronare

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Tack så jätte mycket för svaret. Tänkte mer på om det är tillåtet att flyga över stan, inget jag direkt vill/ska göra. Tänkte mest flyga i Bredäng, söder om Bredäng och resor. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

Men efter 1 Januari 2018 är det ju tillåtet att flyga 5 km bort från landningsbanan.

Vad andra regler gäller? Måste jag ha något tillstånd eller går det bra utan? Vilken höjd får jag flyga?

Transportstyrelsen gick ut med 1 januari, men har kommit ut med en rättelse att det är från 1 februari som de nya reglerna gäller.

Om du går in på denna sida hos Transportstyrelsen, så ser du de viktigaste ändringarna och reglerna du bör ha koll på.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

Skrivet av Myllerman:

@SaadRH:

Vad jag förstått är det 50m höjdgräns inom CTR om du uppfyller 5Km kravet. Du behöver inget tillstånd för detta.
Tänk dock på att flygning närmare än 1 000 m från de helikopterflygplatser som anges
i AIP AD1.1 mom 11 får endast ske i samråd med berörd helikopterflygplats. Skulle tippa på att större sjukhus osv. faller in i den kategorin men har inte kollat.

Utanför CRT är det oftast 120m max höjd.

Flyga över stan vet jag inte hur du menar men ingen god idé att flyger över platser där det vistas många människor.
I de här fallen behöver du söka ett tillstånd för att flyga drönare:

Hos Transportstyrelsen för

att flyga kommersiellt
all flygning utom synhåll (då du inte kan se drönaren med dina egna ögon)
all flygning över 120 meter
all flygning över människor och djur

Vågar inte svara på vad som gäller utanför öppettiderna för flygplatserna. Bäst att ringa och fråga.

Här är alla nya regler.
https://www.transportstyrelsen.se/dronare

Vad jag fattat det som enligt de nya reglerna, så ska man inte behöva söka tillstånd för att flyga kommersiellt längre..

Citerar från Transportstyrelsen..

Citat:

"Den största förändringen är att reglerna även kommer gälla för dig som flyger privat, samt att tillståndskravet från Transportstyrelsen för drönare upp till 7 kilo kommer försvinna."

Från ett mail jag fått..

Citat:

Kategori 1A och 1B:

Kategori 1A och 1B slås ihop till en ny kategori 1 och tillståndskravet för obemannade luftfartyg som väger under 7 kg försvinner. Har du idag ett tillstånd för kategori 1A eller 1B kommer du efter 1 februari 2018 inte längre behöva ansöka om förnyelse eller förändring av tillståndet. Det du behöver göra är att ta reda på vilka flygreglerna är för nya kategori 1 och följa dessa. Observera att det fortfarande är krav på försäkring, eftersom detta krav kommer från EU-förordningen 785/2004. Undantaget är modellflyg som väger under 20 kg, som inte behöver ha försäkring enligt förordningen.

Så tillståndskravet försvinner, men försäkringskravet är kvar när det gäller kommersiell flygning.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone:
Aha ! Hade helt missat att dom flyttat fram det till 1Feb.
Rörigt värre när dom har nya regler och gamla på samma sida utan att skriva vilket som gäller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Transportstyrelsen gick ut med 1 januari, men har kommit ut med en rättelse att det är från 1 februari som de nya reglerna gäller.

Om du går in på denna sida hos Transportstyrelsen, så ser du de viktigaste ändringarna och reglerna du bör ha koll på.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-...

Vad jag fattat det som enligt de nya reglerna, så ska man inte behöva söka tillstånd för att flyga kommersiellt längre..

Citerar från Transportstyrelsen..

Från ett mail jag fått..

Så tillståndskravet försvinner, men försäkringskravet är kvar när det gäller kommersiell flygning.

"Undantaget är modellflyg som väger under 20 kg, som inte behöver ha försäkring enligt förordningen."

Mavic Pro väger ju långt under 20kg, måste jag har försäkring fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

"Undantaget är modellflyg som väger under 20 kg, som inte behöver ha försäkring enligt förordningen."

Mavic Pro väger ju långt under 20kg, måste jag har försäkring fortfarande?

Om du flyger kommersiellt, precis som innan..
Sen skadar det inte att ha en försäkring privat också, om det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Problem går inte att flyga längre en 40 m

jag har en dji phantom 4 pro

och nu vill den bara flyga max 40m sedan säger den max flygavstånd
och i appen har jag skrivit 500m på höjden och 8000m max flyg
vad är det för fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalle02:

jag har en dji phantom 4 pro

och nu vill den bara flyga max 40m sedan säger den max flygavstånd
och i appen har jag skrivit 500m på höjden och 8000m max flyg
vad är det för fel

Inte en aning, men andra verkar också haft problem..

https://forum.dji.com/thread-103194-1-1.html

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Jag har problem med IMU-kalibreringen. Jag kan inte slutföra den utan den fryser(se bild)

https://imgur.com/a/MtKeU

Har en P4P och DJI Go-appen kör jag på en S7 Edge. Testat default firmware(på drönaren) och även testat olika version av DJO Go-appen.

Någon som har svar på detta problem?

Jag kan informera er att nu först så kan jag kalibrera IMU på min P4P.. Tack vare senaste firmware-uppdateringen (25 dec).. Cirkar tre månader har min P4P stått still.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Slog till nu i dagarna på en DJI Spark fly more combo och har börjat små experimentera lite. Dock så fick jag via YouTube videos nys på något som folk kallar för en OTG kabel som linkar mellan RCn och telefonen/plattan som skall förstärka signalen avsevärt. Jag köpte några sladdar som tyvärr inte fungerar.

OTG kabel och det youtube klipp jag refererar till finner nu här: https://www.youtube.com/watch?v=ljmeRSKff6M&t (Spola till 5:30)

Eftersom telefonen jag har är av variant Sony Xperia XZ Premium 64GB så är det USB-C som gäller. Du finner denna:

https://www.sonymobile.com/se/products/phones/xperia-xz-premi...

Mina frågor är kortfattat:

Vilka kablar skall jag köpa?
Är det något i min kedja (Sparken, mobilen) som gör att detta inte fungerar?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaadRH:

"Undantaget är modellflyg som väger under 20 kg, som inte behöver ha försäkring enligt förordningen."

Mavic Pro väger ju långt under 20kg, måste jag har försäkring fortfarande?

20 kg är riktigt tunga maskiner.

Skulle vara intressant att se bilder på sådana som väger 20-50 kg.

Räcker att tappa den från väldigt låg höjd för att skapa stor skada.

Permalänk
Medlem

Hej

Har haft min Mavic i några månader men ändå är det svårt ibland att få rätt exponering.

Ibland är det soligt, molnigt, skymning, halvmolnigt osv.

Ofta blir bilderna för ljusa eller för mörka. Jag har "expose varningen/vit grid" påslagen men ändå blir det inte bra fullt ut.

Det histogram som man kan välja att visa verkar helt okej, följer ni detta histogram fullt ut?

Jag kör med N8 de flesta gångerna men med heltäckande moln som idag blev bilderna lite för mörka.

Har ni några bra tips för bättre film/bilder?