Permalänk
Medlem

Cyber Monday uteblev?

Med undantag för några prissänkta tredjepartskontroller och prissänkta spel tyckte jag black friday inte höll måttet i år. Det var faktiskt första året jag inte köpte en enda pryl. Jag orkade inte ens följa rean ordentligt som jag brukar. Många mindre prissänkta produkter istället för en högre prissänkning på färre utvalda produkter tycker jag är ett sätt att sammanfatta BF i år på. Och nu till min förvåning har elekronikbutikerna helt övergett cyber monday?
Det är så pass "illa" att jag troligen kommer lägga mitt hårdvaruintresse på hyllan ett bra tag framöver. Jag tycker Black Friday har sammanfattat trenderna rätt bra det senaste året också... kemikaliesatten har slagit mot hela branchen mer eller mindre oavsett om det gäller produlter som innefattas av skatten eller ej.

Nya pc spel är enligt mig inte så pass roliga att jag vill köpa ett nytt grafikkort till priser som en motsvarar en normal "helgrea" som vissa butiker stoltserar med var och varannan helg. GTX 1060 3GB har gått att få titt som tätt för 2000:- Ett tag kunde du i år få ett GTX 1060 6GB för 1700:- på elgiganten. Lägsta pris på BF var 2500:- för motsvarande kort. SSD:er verkar fortfaranfe vara hårdvaluta och priserna sjönk inte märkbart på BF. Därför valde jag att vänta till Cyber Monday och se om det fanns npgra vettig deals. En dag som nu tydligen alltså övergetts av de stora aktörerna?

Jag förstår att butikerna vill sälja fler artiklar till varje kund på BF, men har svårt att inte se igenom detta. Normalt sett gör jag mina elektronikinköp en gång per år. Och i år var det som sagt riktigt tråkigt för oss hårdvaruentusiaster kan jag känna. Hur känner ni? Börjar ni också tappa sugen på grund av föråldrande grafikkortsarkitekturer och kemikalieskatter som får priserna att stiga istället för tvärtom? Eller är PUGB tillräckligt stort skäl att lägga ner alla era surt förvärvade på hårdvara ändå?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Min gissning är att det sker något längre fram på morgonen vid 8 typ när folk är tillbaka på jobbet hos återförsäljarna eller under dagen efter dygnslånga arbetstimmar med allt kring BF

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S | Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Minnen: Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Grafikkort: Gigabyte GTX 1080 G1 Gaming
Nätaggregat: EVGA GQ 650W Hybrid | Processor: Intel Core i7-8700K
Kylare: Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Medlem

Inte ens Sweclockers kör cyber Monday. What is going on?!?!?

Cdon kör bara förlängd skitdålig BF.

Något företag som kör CM?

Permalänk
Medlem

Yupp känner precis som du.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem

Tyckte också BF var sjukt tråkig i år!

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

Såvitt jag minns var det få av swecarnas favoritbutiker som lade mer än lite vått krut på cyber monday förra året, och även de fjösiga smällarna dök inte upp förrrän förmiddagen då personal åter var på jobbet.
Föga oväntat då black friday smetats ut till tre dygn istället för ett.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Media Markt kör sin Cyber Monday just nu, men deras Black Friday var redan riktigt kass och Cyber Monday ser ut att vara ännu sämre.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Black Friday är ju i princip Cyber Monday i Sverige, eftersom de flesta butiker säljer på nätet. Särskilt nu när många kör Black Week eller Weekend.

Sen håller jag med dig om utvecklingen. Historiskt dåligt känns det som. Kan nog nästan säga att det är sämsta tiden sedan person datorer introducerades utan att egentligen överdriva. Tidigare har det ju till stor del varit så att det kommit nya saker som kostat mer, men sedan har priserna går ner igen. Nu är det så att det kommer nya saker och sen ligger priserna till kvar eller till och med går upp. Listan kan tyvärr göras ganska lång på saker vars generation borde kosta mindre vid det här laget:

* Minnen
* SSD
* Grafikkort
* Moderkort (främst senaste Intel)
* Skärmar (främst g-sync)

Tidigare var ju även processorer dåligt, men det har i alla fall hänt lite i och med Ryzen. Det känns ju nästan som den som sitter på klockad 2600k med massa minne och ssd från när det var billigt och uppgraderat grafikkort av förra generationen är mer datorentusiast idag än den som har något nyare. Om det bara var kemikalieskatten, eller typ valutan, så borde det vara annorlunda internationellt och det verkar det ju inte direkt som.

Eller så är det bara jag som är nostalgisk.

Permalänk
Medlem

Harman Kardon kan man i alla fall lita på, samma Onyx högtalare med ny siffra efter modellnamnet och alltid nedsatt med tusentals kronor, 10/10

Köpte själv en del skräp, men de hade knappast något pangpris...

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Black Friday utökats till både "Black Weekend" och "Black Week" och att dom svenska näthandlarna ändå är väldigt involverade i just Black Friday-jippot så känns det inte som att Cyber Monday egentligen fyller någon funktion här i Sverige.

På sin höjd så blir det en extra dags förlängning av BF-rabatterna (som t.ex. i fjor) med fokus på det som inte blev sålt under förra veckan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Verkar vara för sent för att få tag på ett grx 1060 6gb för 2500. Alla ser ut att ha återgått till ord. Pris. Eller missar jag något erbjudande? Surt för den som var dum nog att invänta cyber måndag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni hittat någon cyber monday än? Verkar vara rätt dåligt med något nytt på rea

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får sätta hoppet till julkalendrarna! :trollface: Start på fredag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Får sätta hoppet till julkalendrarna! :trollface: Start på fredag!

😁

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Lär inte vara billigare eller liknande produkter som black Friday.
Annars kommer alla bara skicka tillbaka det de köpt på bf.

Hoppas iaf på psu med max 140mm längd. Missade inets erbjudande

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Har inget att klaga på gällande detta års Black Friday. Hade skjutit upp en uppgradering till Coffee Lake sedan lansering, med inväntande av just black Black Friday som anledning. Tack vare detta sparade jag cirka 5000kr jämfört med standardpriser som jag bevakat av och till sedan lansering.

Lyckades även knipa en SNES Mini som julklapp åt frun för 999:-, vilket jag ändå hade tänkt försökt köpa åt henne men för standardpriset 1699:-. Så, happy camper.

Om någon nu bara kunde klämma ut Bitfenix Whisper M 750w för 999:- eller billigare idag som cyber monday erbjudande så vore det perfekt.
Edit: *host* @inet *host*

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Håller med ang BF, Tycker man ska köra på få produkter med galen rabatt så det blir krig om sakerna istället för pissrabatt på allt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Håller med ang BF, Tycker man ska köra på få produkter med galen rabatt så det blir krig om sakerna istället för pissrabatt på allt.

Det kommer ju bara resulterar i hundratals trådar om lockpriser och "Varning för butiken X"-trådar.

Permalänk
Medlem

Med några få undantag så klippte jag hem några bra deals men i det stora hela så var årets BF riktigt jävla dålig och precis som er så satt jag å hoppades på Cyber Monday med hopp om kanske några nya fina deals som inte fanns på BF.

Verkar enbart vara Mediamarkt och Elgiganten som kör Cyber Monday utav elektronikbutikerna. Inte hunnit kolla in Mediamarkts men Elgigantens var ett stort skämt iallafall.

Permalänk
Discokungen

Det gick onekligen sådär. Jag köpte ett begagnat grafikkort och ett Ducky One tenkeyless, det var värt. Bra rea på tangentbordet från 1800 till 1300. Men utöver det och en SNES Mini var det inte direkt något spännande. Jag tittade in här för att jag inte heller hittar något om Cyber Monday. Men Proshop har tydligen lite!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Black Friday-pris ps4 slim: 2800 kr ca.
Med facit i hand är det fortfarande dyrare än för ett drygt halvår sedan (innan handlarna tog kemikalieskatten och multiplicerade prispåslaget med 2,5).
Cyber Monday? Skippa tramset bara. Det är lika tvångsmässigt som svensk halloween.

Permalänk
Medlem

Har black friday någonsin varit bra i Sverige? Jämför med t.ex. USA.

Det är vanliga reapriser maskerade som något speciellt och väldigt tidsbegränsat. Egentligen är det bara ett kampanjjippo för att stressa folk att öppna plånböckerna och spela på människors "bra att ha"-mentalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Har black friday någonsin varit bra i Sverige? Jämför med t.ex. USA.

Det är vanliga reapriser maskerade som något speciellt och väldigt tidsbegränsat. Egentligen är det bara ett kampanjjippo för att stressa folk att öppna plånböckerna och spela på människors "bra att ha"-mentalitet.

QFT. Fynda kan man göra året om.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Black Friday är ju i princip Cyber Monday i Sverige, eftersom de flesta butiker säljer på nätet. Särskilt nu när många kör Black Week eller Weekend.

Sen håller jag med dig om utvecklingen. Historiskt dåligt känns det som. Kan nog nästan säga att det är sämsta tiden sedan person datorer introducerades utan att egentligen överdriva. Tidigare har det ju till stor del varit så att det kommit nya saker som kostat mer, men sedan har priserna går ner igen. Nu är det så att det kommer nya saker och sen ligger priserna till kvar eller till och med går upp. Listan kan tyvärr göras ganska lång på saker vars generation borde kosta mindre vid det här laget:

* Minnen
* SSD
* Grafikkort
* Moderkort (främst senaste Intel)
* Skärmar (främst g-sync)

Tidigare var ju även processorer dåligt, men det har i alla fall hänt lite i och med Ryzen. Det känns ju nästan som den som sitter på klockad 2600k med massa minne och ssd från när det var billigt och uppgraderat grafikkort av förra generationen är mer datorentusiast idag än den som har något nyare. Om det bara var kemikalieskatten, eller typ valutan, så borde det vara annorlunda internationellt och det verkar det ju inte direkt som.

Eller så är det bara jag som är nostalgisk.

Amen to that! Sitter fortfarande kvar med min 2600k och 2500k. Kan inte se värdet i att uppgradera just nu och har inte sett det senaste åren, tbh.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Tacka vettja Jula som körde 50% på hela varumärken, bland annat Stanley men framförallt Bahco. Var lite av en räddning när lönen brände alltför hårt i plånkan.

Permalänk
Medlem

El-gigantens är igång, dock inte kollat om det fanns något intressant.

https://www.elgiganten.se/cms/cyber-monday/cyber-monday/?scid...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur alla kan gnälla så mycket över att rean är obefintlig..
Ingen som tvingar er att köpa produkter. Kan ni inte betala dom 2-300 kr som de sänks så kanske ni inte ska ha produkten?

Jag är ändå nöjd. Idag har Länna Sport riktigt bra priser på vintersport-produkter och kläder. Fyndat en del saker som jag ändå tänkte köpa inför snowboardsäsongen.

Är så pass dåliga marginaler på elektronik så svårt att sänka för mycket för butikerna..

Förra året var jag ute efter en skärm och lyckats plocka hem en för ett riktigt bra pris så det finns guldkorn på dessa reor också. Bara man prisbevakar det man är i behov av så är det ju lugnt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Förstår inte hur alla kan gnälla så mycket över att rean är obefintlig..
Ingen som tvingar er att köpa produkter. Kan ni inte betala dom 2-300 kr som de sänks så kanske ni inte ska ha produkten?

Jag är ändå nöjd. Idag har Länna Sport riktigt bra priser på vintersport-produkter och kläder. Fyndat en del saker som jag ändå tänkte köpa inför snowboardsäsongen.

Är så pass dåliga marginaler på elektronik så svårt att sänka för mycket för butikerna..

Förra året var jag ute efter en skärm och lyckats plocka hem en för ett riktigt bra pris så det finns guldkorn på dessa reor också. Bara man prisbevakar det man är i behov av så är det ju lugnt.

Problemet verkar vara att folk i förväg har valt en viss produkt, och en viss rabatt de väntar sig på den.
När sen inte produkten eller rabatten slår in, då är allt bluff och båg.

Permalänk
Medlem

Black Friday har blivit mer och mer online och därför känner väl butiker att det blir lite macka på macka...
Antagligen inte många som har avtal för arbete på söndag kväll för att dra igång cyber monday heller. Det kräver väl en del handpåläggning.

Annars håller jag med 100%, helt värdelöst i år som hårdvaruenthusiast. Känns som det bara är tillbehör, grafikkort och bildskärmar på rea. Hårddiskar, NAS, kylning, minne, CPU, andra grejer var väldigt frånvarande.

Det enda jag beställde i helgen var lite icke-tekniskt småskit från amazon.de och det var inte ens black friday-prylar.