Speldator hjälp för 30Tusen kronor.

Permalänk
Medlem

@Alyze
Hur mycket har du tänkt streama? i7-8700K, särskilt OC, funkar rätt bra för streaming, men optimalt är generellt att köra med 2 datorer + capturecard. Detta är även möjligt utan problem att uppnå med din budget.

Om du däremot vill ha allting i 1 dator så är det mest pris-värda i7-8700K, men går även att kika på t.ex. i9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

@Mordin: Strix korten har väl aurasync som kan ställas i fler färger? Har ett hemma men har aldrig bemötat mig med att faktiskt titta på lysdioderna.

@Lagerlöf nämnde det lite tidigare i tråden har också ett men inget jag orkat kolla heller

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordin:

@Lagerlöf nämnde det lite tidigare i tråden har också ett men inget jag orkat kolla heller

Ja precis, var lite strul med mjukvaran men gick bra när jag fick hem nyaste (tror jag) programvaran.

Så mitt grafikkort skiftar nu mera i regnbågens färger, because why not.

Men det kan pulsera, blixtra, gå i takt med musik och allt möjligt..

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tjena! Tänkte bara flika in lite! Jag har en likadan skärm som du har. Mitt Freesynk funkar EJ. Det ger som ett flickande svart sken i bakgrunden. Samt att hade jag köpt ny GPU så hade de inte varit AMD. Dock relativ okunnig mot många av dessa forumanvändare gällande vad för komponenter som gäller.
*EDIT*
Har varit i kontakt med tillverkaren angående problemet. De ville att jag skulle uppdatera skärmen. Detta hjälpte inte mig.
Men har du kalibrerat skärmen så skulle jag vara intresserad av dina inställningar. Pga den röda färgen på dessa skärmar är extremt överdriven.
MVH B0llA

Permalänk

vad ska du spela för spel eller varför ska du lägga 30 tusen på din första dator?

Annars kan du köpa för ca 20 tusen sen spara resten till uppgraderingar

eller ja, ditt beslut, i slutändan så är ju pengar till för att spenderas

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Uppdaterat den med SSD 500GB istället för mekanisk disk.
Uppdaterat till Strix grafikkort (OC modellen).
Notera att fläktarna är mestadels där för prisbilden ska bli korrekt, det är inte nödvändigt men kul kanske redan följer med några till burken?

Skärmar, två av följande skulle jag personligen köpt:

Hört att TN-panelen ska blivit ganska trevliga, billigt och bra alternativ:
https://www.komplett.se/product/902871/gaming/skarmar-tillbeh...

Är du petig med färger rekomenderar jag IPS (kanske inte är någon jätte skillnad idag?):
https://www.komplett.se/product/859681/gaming/skarmar-tillbeh...

** Notis **
Du kan absolut som många nämner spara en slant, minnen kan du få 1000kr billigare utan belysning, M.2 disken kan skippas helt och bytas ut mot vanliga SSD och spara 1500kr, vattenkylning kan du få bra utan belysning och spara kanske 700kr, övriga delar är nog bara 100-lappar du kan spara på förutom din valda burk då.

Du bör kunna spara totalt ca 3000-4000kr utan att tumma för mycket (om något alls) på prestandan.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja precis, var lite strul med mjukvaran men gick bra när jag fick hem nyaste (tror jag) programvaran.

Så mitt grafikkort skiftar nu mera i regnbågens färger, because why not.

Men det kan pulsera, blixtra, gå i takt med musik och allt möjligt..

Får väl helt enkelt skruva in lite disco-inställningar ikväll då

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

@Alyze: Tänkte sätta samman ett förslag igår, men glömde bort det, så satte samman ett nu istället
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11110428/

Valde ett färgneutralt chassi och komponenter, och valde istället komponenter med mycket möjligheter till RGB. Detta kommer låta dig köra på ditt blåa tema så länge du vill, men skulle du vilja ändra i framtiden gör du det bara med en knapptryckning. Valde dessutom så att allt går att styra via moderkortets RGB-mjukvara så att det blir lätt att synca allt.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Uppdaterat den med SSD 500GB istället för mekanisk disk.
Uppdaterat till Strix grafikkort (OC modellen).
Notera att fläktarna är mestadels där för prisbilden ska bli korrekt, det är inte nödvändigt men kul kanske redan följer med några till burken?

http://storage7.static.itmages.com/i/17/1129/h_1511952357_5901708_4b51e01a60.png

Skärmar, två av följande skulle jag personligen köpt:

Hört att TN-panelen ska blivit ganska trevliga, billigt och bra alternativ:
https://www.komplett.se/product/902871/gaming/skarmar-tillbeh...

Är du petig med färger rekomenderar jag IPS (kanske inte är någon jätte skillnad idag?):
https://www.komplett.se/product/859681/gaming/skarmar-tillbeh...

** Notis **
Du kan absolut som många nämner spara en slant, minnen kan du få 1000kr billigare utan belysning, M.2 disken kan skippas helt och bytas ut mot vanliga SSD och spara 1500kr, vattenkylning kan du få bra utan belysning och spara kanske 700kr, övriga delar är nog bara 100-lappar du kan spara på förutom din valda burk då.

Du bör kunna spara totalt ca 3000-4000kr utan att tumma för mycket (om något alls) på prestandan.

Jaa men tänker att jag kör all in fortfarande. Har man pengarna så är det till för att användas. Skärm är min budget 9k och jag ska ha 2. Helst samma storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@NybörjarePåDatorer: Tänkte sätta samman ett förslag igår, men glömde bort det, så satte samman ett nu istället
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11110428/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttp://www.inet.se/kundvagn/bild/11110428/
Valde ett färgneutralt chassi och komponenter, och valde istället komponenter med mycket möjligheter till RGB. Detta kommer låta dig köra på ditt blåa tema så länge du vill, men skulle du vilja ändra i framtiden gör du det bara med en knapptryckning. Valde dessutom så att allt går att styra via moderkortets RGB-mjukvara så att det blir lätt att synca allt.

Detta går till de som gett förslag.
Som sagt, Sakerna ska göras på komplett!!!!
Inte inet, inte något annat.
Komplett.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyze:

Jaa men tänker att jag kör all in fortfarande. Har man pengarna så är det till för att användas. Skärm är min budget 9k och jag ska ha 2. Helst samma storlek.

Frågan är ju hur du ser på och ha två olika modeller på skrivbordet om du vill hålla dig under 9000kr,
om datorn går under 30k, kan du öka din skärmbudget?

Alt.1 = 10500kr, 2st olika en för "gaming" en som är "billig". tyvärr är kompletts utbud lite lågt med "budget"-skärmar.
https://www.komplett.se/product/890445/gaming/skarmar-tillbeh...
https://www.komplett.se/product/902871/gaming/skarmar-tillbeh...

Alt 2 = 2st av samma modell, 12000kr
https://www.komplett.se/product/902871/gaming/skarmar-tillbeh...

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

@Alyze: Gjorde förslaget på Inet för att deras kundvagnar är smidiga att länka

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Som många andra tycker jag att du borde välja ett färgneutralt chassi, kanske den helsvarta versionen av det chassi du valt, och maxa ut på RGB och välja blått ljus istället. När man väl tröttnar på färgen så är det bara att byta och köra en annan färg/färgkombination.

Något liknande hade jag kört på:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11110496/

Osäker på ifall grafikkortet har RGB men jag tror nog det.

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av elkeR:

Som många andra tycker jag att du borde välja ett färgneutralt chassi, kanske den helsvarta versionen av det chassi du valt, och maxa ut på RGB och välja blått ljus istället. När man väl tröttnar på färgen så är det bara att byta och köra en annan färg/färgkombination.

Osäker på ifall grafikkortet har RGB men jag tror nog det.

Jag hade inte valt dina komponenter (I tråden står det bland annat att Strix är RGB så varför valde du inte det? )

Men du har en väldigt bra poäng med RGB & burken tycker jag, det kan ju faktiskt vara värt att satsa på RGB så man KAN byta/istället för att köra rakt spår på blått. bra tänkt!

** Notis ** Trådskaparen vill handla på komplett.se, inte inet.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

@Alyze

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11110557/

Du kan få det mesta billigare om du beställer från flera ställen, samt så kan du byta ut 32 GB ram till 16 GB ram, jag använde enbart Inet för att jag gillar deras kundkorg. Lite dålig timing att köpa 32 GB för att vara ärlig.

Processorn jag valt kommer prestera sämre i spel, men fruktansvärt mycket bättre i streaming. Tyvärr medföljer socket 2066 även en mycket dyrare moderkort, så totalpriset blir mycket högre. Personligen tycker jag inte att detta är en kostnadseffektiv lösning, särskilt inte för någon så ung som dig. Men ville posta den som ett alternativ för en "Wow" faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Jag hade inte valt dina komponenter (I tråden står det bland annat att Strix är RGB så varför valde du inte det? )

Men du har en väldigt bra poäng med RGB & burken tycker jag, det kan ju faktiskt vara värt att satsa på RGB så man KAN byta/istället för att köra rakt spår på blått. bra tänkt!

** Notis ** Trådskaparen vill handla på komplett.se, inte inet.

Hmm ja... Det är sant. Så i dagsläget så blir det på din första idè och ett annat chassi sen två skärmar. (Har 10 tusen kronor kvar till skärmar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Jag hade inte valt dina komponenter (I tråden står det bland annat att Strix är RGB så varför valde du inte det? )

Men du har en väldigt bra poäng med RGB & burken tycker jag, det kan ju faktiskt vara värt att satsa på RGB så man KAN byta/istället för att köra rakt spår på blått. bra tänkt!

** Notis ** Trådskaparen vill handla på komplett.se, inte inet.

Av den simpla anledningen att jag tyckte att EVGA's grafikkort hade passat bra med det valda moderkortet, heh. Är själv ett stort fan av blått ljus och aluminium/silverfärgade komponenter

Edit: Använde mig av Inet för det är så enkelt att dela inhandlingslistan där. Sen så är det ju bara exempel på grejjer man kan köpa, antog att han inte tog listan rätt av och köpte

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Har detta att välja emellan.
https://www.komplett.se/category/21656/gaming/skarmar-tillbeh...
Två av dessa (helst samma)

Permalänk
Medlem

Sådär!
Vill bara avsluta med ett stort tack till alla för hjälpen! Speciellt dig @Mordin för jag valde din setup men samtidigt till alla andra som gett mig tips.

Tack så mycket, verkligen!

Permalänk
Medlem

Sådär!
Vill bara avsluta med ett stort tack till alla. Speciellt dig @Mordin men till alla, tack verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyze:

Sådär!
Vill bara avsluta med ett stort tack till alla för hjälpen! Speciellt dig @Mordin för jag valde din setup men samtidigt till alla andra som gett mig tips.

Tack så mycket, verkligen!

Kommer nog bli skitbra, svårt att se hur du inte skulle bli nöjd med den setupen!

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Hoppas du fått lite koll och att maskinen blir vad du önskar!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordin:

Hoppas du fått lite koll och att maskinen blir vad du önskar!

Det tror jag nog.
Det svåraste blir nog att bygga den.
Men det finns ju många guider hur man gör.

Permalänk
Medlem

@Alyze: yes, det är som att bygga lego där delarna bara passar på ett sätt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@Alyze:

Jao, tänk på att vattenkylning ibland har en "backplate" dvs att den ska skruvas bakpå moderkortet innan de ska in i burken.
Åkt på den typ 18gånger att jag satt moderkortet först och blivit tvungen att göra om

Om du ändå lägger dessa pengar skulle jag nog personligen köpt montering från komplett, brukar kosta en 500-750kr men gött värt det för att slippa ha sönder dyra delar om man är osäker

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

@Mordin: då är det ju skönt att de flesta moderna chassin (inklusive h700i) har ett väl utskuret hål bakom moderkortet så att man kommer åt backplaten även när moderkortet är installerat

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyze:

Hmm ja... Det är sant. Så i dagsläget så blir det på din första idè och ett annat chassi sen två skärmar. (Har 10 tusen kronor kvar till skärmar)

Vist är sync trevligt att ha, men har du redan två skärmar hemma är det helt onödigt att slösa pengar på nya (om du trivs med dom du har). Får du över 100FPS i spel (var 144Hz skärmar du hade vad jag såg), så gör inte adaptive-sync så stor nytta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alyze:

Har detta att välja emellan.
https://www.komplett.se/category/21656/gaming/skarmar-tillbeh...
Två av dessa (helst samma)

Hade du inte skärmar hemma? Ingen av dessa har G-sync vad jag ser eller är på 60HZ

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@Mordin: då är det ju skönt att de flesta moderna chassin (inklusive h700i) har ett väl utskuret hål bakom moderkortet så att man kommer åt backplaten även när moderkortet är installerat

ah de var nog 3-4 år sedan jag byggde sist bra att veta!

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -