Samsung Soundbar HW-K950 från helvetet

Permalänk
Medlem

Samsung Soundbar HW-K950 från helvetet

Köpte en Samsung Soundbar HW-K960 för en vecka sedan. Godkänt ljud och gott med en soundbar som har två trådlösa satellit-högtalare. Har ju en UHD 4K TV från samma årgång och samma märke. Fungerar strålande från TV-apparna och Chromecast. Men när man kopplar in en PC hamnar man i helvetet. Tar inte allt i första inlägget och konsentrerar på det viktigaste.

Fungerar med ena Windows 10 på datorn, förutom några irriterande automatik-saker, men bootar jag upp från min andra disk blir det detta med exakt samma Nvidia inställningar och med Linux samma fel:

Går att koppla om HDMI kabel mellan TV och Soundbaren och köra optiskt ljud (man får då ta bort en inställning i TV annars blir det ARCH) när man använder sin HTPC till icke ATMOS källor men nu har Samsung gjort en liten minimalistisk urgröpning för sladdar och till slut går de nog sönder:

Någon som kan lista ut varför Linux och mitt andra Windows 10 på datorn inte får bild? Har provat olika upplösningar och stängt av HDR. Kan säga att allt fungerade innan FW på Soundbaren uppdaterades.

Mycket nöjd med ljudet och särskilt ATMOS i filmer så ingen lust att lämna tillbaka.

tog bort bilder på request av TS
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hur ska folk veta när du inte ens skriver vilken TV modell det handlar om?
Om allt fungerar innan uppdatering, kan det betyda handshaking är bruten och behöver göras om igen.
Börja med reseta och koppla om kablarna. Titta i manualen hur man gör det på soundbaren.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur ska folk veta när du inte ens skriver vilken TV modell det handlar om?
Om allt fungerar innan uppdatering, kan det betyda handshaking är bruten och behöver göras om igen.
Börja med reseta och koppla om kablarna. Titta i manualen hur man gör det på soundbaren.

Tror personligen inte att det beror på vilken TV utan kan vara något med Nvidia drivers. Men du kanske har rätt och det är en Samsung UE49KS7005.

Självklart har jag tagit ur, flyttat och ändrat HDMI-kablarna en halv dag och lite till. Försökte lösa mitt problem med att koppla in en DP-HDMI adapter i grafikkortet direkt till min TV (har bara 1 st HDMI). Men på det sättet gick det inte att kunna växla mellan limpan och TV:n. Jaja, men då sätter jag i inställningarna att ljudet ska gå genom limpan (ATMOS fungerar bara genom HDMI) och bilden direkt till min TV med DP-HDMI adaptern. Inget ljud.

Går tyvärr det inte att fabriksåterställa Samsungs limpa. Finns olika förslag på AV-forum men ingen har fungerat hos mig. Inget om det i bruksanvisningen heller... jo den har jag läst igenom, tycker faktiskt bruxar är kul läsning.

Fler som har problemas: https://us.community.samsung.com/t5/forums/v3_1/forumtopicpag...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Tror personligen inte att det beror på vilken TV utan kan vara något med Nvidia drivers. Men du kanske har rätt och det är en Samsung UE49KS7005.

Självklart har jag tagit ur, flyttat och ändrat HDMI-kablarna en halv dag och lite till. Försökte lösa mitt problem med att koppla in en DP-HDMI adapter i grafikkortet direkt till min TV (har bara 1 st HDMI). Men på det sättet gick det inte att kunna växla mellan limpan och TV:n. Jaja, men då sätter jag i inställningarna att ljudet ska gå genom limpan (ATMOS fungerar bara genom HDMI) och bilden direkt till min TV med DP-HDMI adaptern. Inget ljud.

Går tyvärr det inte att fabriksåterställa Samsungs limpa. Finns olika förslag på AV-forum men ingen har fungerat hos mig. Inget om det i bruksanvisningen heller... jo den har jag läst igenom, tycker faktiskt bruxar är kul läsning.

Fler som har problemas: https://us.community.samsung.com/t5/forums/v3_1/forumtopicpag...

Det går att "reseta" den. https://us.community.samsung.com/t5/Home-Theater-Home-Audio/h...

Fast börja med se att det är inte kablarna det är fel på. Med koppla endast en HDMI kabel direkt till TVn för varje icke fungerande burk. Om det fungerar, så kan du utesluta kablarna och TVn, och det är soundbaren som är problemet, blir enklare att felsöka sen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@XPerion: Provat den varianten. Min enda "High Speed" HDMI har jag testat kors och tvärs och fungerar. Tog dock en liten mellanväg. Hittade en DVI till HDMI kabel och fungerar. Ljud kan jag äntligen jag genom HDMI så får ATMOS i de få filmer jag har som städjer det. Ingen HDR så får köra Netflix genom TV-appen och de ännu få filmerna jag har genom Chromecasten men då utan ATMOS registreras men 7.1 låter nästan lika bra. Tycker det skiljer mer i demosarna än i filmerna.

Spel
Vet inte om några spel stödjer ATMOS men får ställa in i Windows att köra ljudkortet (DTS D eller DD Live) så får jag flerkanaljud i tex GTA 5. Fördelen med att ta bilden direkt till skärmen är att Sounbaren inte stödjer 1440p upplösning vilket flyter bra på mitt grafikkort. 4K är lite trögt och 1080 blir märkbart lågupplöst.

Linux

Fungera med DVI/HDMI i Gnome Ubuntu. Visserligen återstår det mysko problemet men funkar ju rätt okej nu

Kan ju varit att Nvida settings inte stod på RGB?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

HDMI från GTX 1080 till Soundbaren. Var på NetOnNet och köpte mig en Monster HDMI och fick tillbaka 1 200 kr för att jag hade kvar öppet köp och ljudlimpan är nedsatt under Black Friday. Samma resultat så vi kan nog utesluta kabelfel helt nu. Får köra DVI/HDMI kabeln och fortsätta att ta ut ljudet från HDMI. Hittat en bra lösning https://www.sweclockers.com/forum/trad/1499000-vill-ta-ut-bar...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Vad har du för källor att uppleva till Dolby Atmos?
Finns väl inte så mycket content?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Megagurra: Netflix och några filmer som tex: Blade Runner FinalCut från 1982 rem... 4K ATMOS och en riktig usel film, om man inte har den hummorn, men med helt underbart ATMOS-ljud: Kong Skull Island.

SDR fungerar bra med bara en HDMI-kabel från PC till Samsungs Ljudlimpa men så fort HDR blir inblandad får jag köra med två. En för bild (DVI-HDMI) och en för ljud (HDMI). Så det blir att dra ur och stoppa i DVI-HDMI kabeln vid behov. Känns inte riktigt 2017.

Var envis men gav mig sedan om att jag fick 4K med DVI-HDMI men det är någon uppskalning från 1440p skulle jag gissa på. Ingen aning varför jag inte kan köra med aktiv DP-HDMI och få HDR. Någon som kanske vet?

PS - går någon i köptankar om denna ljudlimpa så kan jag spela in en film med mobilen som klargör vad jag menar. Riktig bra ljudlimpa, som jag faktiskt rekommenderar, om den inte ska användas med en PC som har ett Nvidia 10xx kort med endast 1 HDMI port och man smärtfritt vill kunna köra 4K HDR från tex Neflix.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Löst mitt problem och det var enkelt. HDMi-HDMI till TV/Skärm (ljud av) och DVI-HDMI (ljud på) till Soundbaren. HDR och ATMOS fungerar. Att jag inte provat det innan beror på att jag inte trodde min DVi till HDMI kabel kunde bära ljud och absolut inte kunna få ut ATMOS.

... Hoppas det nu lirar med KODI också.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@Megagurra: Netflix och några filmer som tex: Blade Runner FinalCut från 1982 rem... 4K ATMOS och en riktig usel film, om man inte har den hummorn, men med helt underbart ATMOS-ljud: Kong Skull Island.

SDR fungerar bra med bara en HDMI-kabel från PC till Samsungs Ljudlimpa men så fort HDR blir inblandad får jag köra med två. En för bild (DVI-HDMI) och en för ljud (HDMI). Så det blir att dra ur och stoppa i DVI-HDMI kabeln vid behov. Känns inte riktigt 2017.

Var envis men gav mig sedan om att jag fick 4K med DVI-HDMI men det är någon uppskalning från 1440p skulle jag gissa på. Ingen aning varför jag inte kan köra med aktiv DP-HDMI och få HDR. Någon som kanske vet?

PS - går någon i köptankar om denna ljudlimpa så kan jag spela in en film med mobilen som klargör vad jag menar. Riktig bra ljudlimpa, som jag faktiskt rekommenderar, om den inte ska användas med en PC som har ett Nvidia 10xx kort med endast 1 HDMI port och man smärtfritt vill kunna köra 4K HDR från tex Neflix.

Varför inte bara använda den inbyggda appen för 4K HDR med Netflix? Tycker den funkar prima!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Löst mitt problem och det var enkelt. HDMi-HDMI till TV/Skärm (ljud av) och DVI-HDMI (ljud på) till Soundbaren. HDR och ATMOS fungerar. Att jag inte provat det innan beror på att jag inte trodde min DVi till HDMI kabel kunde bära ljud och absolut inte kunna få ut ATMOS.

... Hoppas det nu lirar med KODI också.

Mig veterligen skickar en DVI-HDMI-kabel endast videosignal så det där verkar väldigt mysko.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Mig veterligen skickar en DVI-HDMI-kabel endast videosignal så det där verkar väldigt mysko.

Beror på grafikkort så fungerar både bild och ljud via DVI-HDMI.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

@Megagurra: Tycker också appen fungerar prima men tyvärr klarar ks7005 inte av att skicka ATMOS över ARC. Men blir det när jag kollat färdigt på serien Punisher med ATMOS. Jag tror att det är beta med ATMOS i Windows-appen men ändå synd att Netflix inte skriver ut vilket material som har det. Men med en sökning går de att hitta: https://www.netflix.com/search?q=atmos

Skrivet av nyllet83:

Mig veterligen skickar en DVI-HDMI-kabel endast videosignal så det där verkar väldigt mysko.

Skrivet av XPerion:

Beror på grafikkort så fungerar både bild och ljud via DVI-HDMI.

#13619386:

Skrivet av SirMacke:

Man kan sätta en DVI-HDMI-sladd och få ljud.
Kör det själv.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har lite samma problem som beskrivs i tråden, skillnaden verkar vara att jag inte kan få det hela att fungera.
Jag använder samma setup som beskrivs i inlägget GTX 750 ti > HDMI1 >HW-K950 > ARC > TV.
Får dock inte Atmos att fungera alls (ljudet fungerar utmärkt).

Jag har ställt in spatial ljud i Windows 10 och laddat ner dolby access appen men fortfarande ingen Atmos signal. Så nu till min frågor, vad gör jag fel? Har ni testat dolby access appen? Lyser er dolby Atmos lampa i displayen på HW-K950?

Observera att lyser inte Atmos lampan i displayen så fungerar inte Atmos.

Ser även att det skrivs om Atmos i netflix.

Enligt netflix själva stödjer de ej Atmos via Windows(app eller Edge) har kollat med deras support (live chatt).
https://help.netflix.com/sv/node/64066

Följande enheter stöder Dolby Atmos-ljud med Netflix:
Xbox One
Xbox One S
Xbox One X
2017 LG OLED tv-apparater

Sorry om jag är lite källkritisk får bara Atmos genom min Xbox One S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olark:

Har lite samma problem som beskrivs i tråden, skillnaden verkar vara att jag inte kan få det hela att fungera.
Jag använder samma setup som beskrivs i inlägget GTX 750 ti > HDMI1 >HW-K950 > ARC > TV.
Får dock inte Atmos att fungera alls (ljudet fungerar utmärkt).

Jag har ställt in spatial ljud i Windows 10 och laddat ner dolby access appen men fortfarande ingen Atmos signal. Så nu till min frågor, vad gör jag fel? Har ni testat dolby access appen? Lyser er dolby Atmos lampa i displayen på HW-K950?

Observera att lyser inte Atmos lampan i displayen så fungerar inte Atmos.

Ser även att det skrivs om Atmos i netflix.

Enligt netflix själva stödjer de ej Atmos via Windows(app eller Edge) har kollat med deras support (live chatt).
https://help.netflix.com/sv/node/64066

Följande enheter stöder Dolby Atmos-ljud med Netflix:
Xbox One
Xbox One S
Xbox One X
2017 LG OLED tv-apparater

Sorry om jag är lite källkritisk får bara Atmos genom min Xbox One S

Tror du redan har svarat på din egen fråga? Om du kan få bitstream med Dolby TrueHD/DTS-HD MA ljud att fungera på 950, så skall Atmos också fungera. Om endast Atmos inte fungerar, beror det på källan inte stödjer Atmos ex. Netflix på Windows inte stödjer Atmos. Du kan ladda ner nåt klipp och testa: http://hdvidzpro.me/video/file/Dolby-Atmos%3A-%22Horizon%22-%...

Sen bara använda en mediaspelare som kan skicka bitstream till 950 och se om får ut Atmos ljud.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tror du redan har svarat på din egen fråga? Om du kan få bitstream med Dolby TrueHD/DTS-HD MA ljud att fungera på 950, så skall Atmos också fungera. Om endast Atmos inte fungerar, beror det på källan inte stödjer Atmos ex. Netflix på Windows inte stödjer Atmos. Du kan ladda ner nåt klipp och testa: http://hdvidzpro.me/video/file/Dolby-Atmos%3A-%22Horizon%22-%...

Sen bara använda en mediaspelare som kan skicka bitstream till 950 och se om får ut Atmos ljud.

Problemet är lite att Atmos inte dyker upp och om jag förstått det hela rätt så stödjer nuvarande Nvidia drivers inte bitstream alls (endast PCM). Källan i detta fall är Dolby access som är gjort för att testa Atmos i Windows 10,alltså ljudet kommer inte fram när jag testar med Dolby access appen. Alla kablar är 2.0 har testat med allt som går och som sagt allt fungerar fint med Xbox one S. Varför jag frågar i denna tråd är eftersom att jag testat allt och yrfhar säger att Atmos fungerar för honom så jag undrar vad han gör annorlunda jämfört med mig. Håller just nu på att test gamla drivers för att rapportera buggen till Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olark:

Problemet är lite att Atmos inte dyker upp och om jag förstått det hela rätt så stödjer nuvarande Nvidia drivers inte bitstream alls (endast PCM). Källan i detta fall är Dolby access som är gjort för att testa Atmos i Windows 10,alltså ljudet kommer inte fram när jag testar med Dolby access appen. Alla kablar är 2.0 har testat med allt som går och som sagt allt fungerar fint med Xbox one S. Varför jag frågar i denna tråd är eftersom att jag testat allt och yrfhar säger att Atmos fungerar för honom så jag undrar vad han gör annorlunda jämfört med mig. Håller just nu på att test gamla drivers för att rapportera buggen till Nvidia.

Graifkkort som stödjer Atmos: http://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2796/~/whi...

Hur få det att fungera vet jag inte, har inte Atmos förstärkare att testa. Nvidia kort stödjer bitstream, har inga problem att bitstreama Dolby True HD/DTS HD Master till min receiver med 1080.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

@Megagurra: Tycker också appen fungerar prima men tyvärr klarar ks7005 inte av att skicka ATMOS över ARC. Men blir det när jag kollat färdigt på serien Punisher med ATMOS. Jag tror att det är beta med ATMOS i Windows-appen men ändå synd att Netflix inte skriver ut vilket material som har det. Men med en sökning går de att hitta: https://www.netflix.com/search?q=atmos

#13619386:

Vill köpa denna soundbar själv, därför jag frågar så mycket. Och lider exakt av samma problem med just ARC. Så detta är intressant läsning. Verkar vara enklast att lösa allt med en pc då alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Megagurra: Men finns inte jättemycket med ATMOS på Netflix. Lycklig när Punisher hade det men när jag sett färdigt serien så blir det TV-appen (ks 7005) för den ger 5.1 ljud, genom ARC, på Netflix till Soundbar. Chromecast i TV till Soundbar ger 2.0. Chromecast i Soundbaren ger ett märkligt ljud med Netflix och känns som om något fattas i ljudbilden fast mobilen indikerar 5.1 ljud. Testade 5.1 demos med Plex från Chromecasten i Soundbar och ger 5.1 både med DD och DTS men varför det låter konstigt i just Netflix är mig en gåta. Finns filer att ladda ner och testa bla härifrån: https://thedigitaltheater.com/index.php/dts-trailers/

Kul med ljud, så fortsätter med risk för att upprepa mig...

Har man en 4K HDR TV och inte bättre än ett GTX 1080 (mig) så vill man gärna spela i 1440p för bästa flyt och bild. Då är det direkt olämplig att koppla sin PC i Soundbaren därför att den inte stödjer någon upplösning mellan 1080 och 4K. Blir svart i rutan. In med sladden i TV. Ljud från datorn till Soundbaren.

Struntar man i ATMOS-ljud från sin PC kan man använda SPDIF, men med min Samsung TV måste man då stänga av ANYNET/ARC, annars hoppas Soundbaren automatisk över till ARC. Själv har jag ett DD Live/DTS Direct ljudkort så jag får flerkanalsljud i spel genom SPDIF. Brukar ställa om i Windows till detta när jag spelar. Har man inte ett sådant ljudkort får man nöja sig med 2.0 genom AUX eller SPDIF. BF1 har dock ATMOS ljud så där kan man köra ljudet genom HDMI och få flerkanalsljud.

Då så... just nu har jag kopplat:
HDM-HDMI till TV för bild
DVI-HDMI för ATMOS/5.1 ljud i film/Netflix eller SPDIF-SPDIF för flerkanalsljud i spel till i Samsung HW-K950 från helvetet (nej, jag är enormt nöjd med den).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Beror på grafikkort så fungerar både bild och ljud via DVI-HDMI.

Tack för info. Det var mer än jag visste.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Hm, så här är det tyvärr: Har man en HDMI till skärmen och en HDMI till ljudet så får man inte 4K i Netflix. Lägre upplösning men HDR.

Stänger jag av Samsung Soundbar HW-K960 får jag 4K på datorn. Sätter jag på den ställs upplösningen ner. Vet inte om det är för att jag har AMD Ryzen CPU och att de med Intel KB och högre inte har detta problem.

Drog då in endast en HDMI från min PC direkt till HW-K960 men Netflix appen gillar inte riktigt detta. Ibland fungerar det och ibland blir det svart ruta. Och fungerar det kan det bli svart ruta när man stänger ner Netflix. Har testat 2 olika 18 GB HDMI kablar. En Monster och en Andersson.

EDIT

Inte bara Windows appen som krånglar med svart skärm när man sätter på eller stänger av Netflix. Även Edge har samma beteende så något händer när Nvidia ska kicka igång 4K visning till ljudlimpan. Ibland, inte alltid, räcker det att sätta på och stänga av ljudlimpan.

Jag har också testat att återställa min TV men det hjälpte inte.

EDIT 2

Tror jag löst detta problem med: https://www.howtogeek.com/howto/17604/change-desktop-resoluti...

Edit 3

Jo, lösningen i EDIT 2 fungerar. Och en konstig sak. Provade med att ställa fram klockan i Windows 1 timma och då fick jag aldrig svart skärm vid nersläckning eller uppstart av Netflix. Tokig, japp, men lika tokigt som när jag 1994 hade en tjock TV som fjärren inte fungerade på när jag hade en lågenergi-lampa i taket. Löste sig med en vanlig glödlampa

Lite mer skrivet
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jäkligt skumt med Netflix. Nu räcker det inte längre att switcha HZ med kortkommando. Ställa klockan 1 timme före för hjälper med att Netflix startar och kör men vid avstängning av appen släcks skärmen och man får stänga av och sätta på Soundbaren.

Kan det ändå vara att varken HDMI Monster 18GB eller Andresson 18 GB räcker till (1,5 meter) eller är det något kryptering-strul med Nvidia om man inte har Intel CPU? Mysko, men det jag vet och fått bekräftat i Samsung forum är att efter senaste FW uppdateringen så fungerar inte 4K HDR över 45 Hz.

Väldigt synd att man inte kan få Netflix 4K om man utvidgar skrivbordet och att det inte går att ställa in att man kör endast ljud genom HDMI till Soundbaren. Då vore det bara att koppla in HDMI direkt i sin TV. Kan annars strunta i ATMOS och köra optiskt men att koppla om var gång man vill köra ATMOS från KODI eller HDR/ATMOS från appen Film&TV kommer slita ut kablarna. Ja luckan för sladdar är verkligen minimaliskt.

Botten på Soundbaren - Denna lucka är riktad ner mot TV-bänken

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hej !

Lånar tråden lite..
Köpte för ett tag sen samsung hw-k960. Dom andra sakerna jag har är !!
Tv: Sony XE90 55 tum
Bluray: Sony UBPX800 4K

Tycker jag ej få nått redigt surroundljud i att, det kommer ljud från alla högtalare men väldigt lite från bakhögtalarna. Har provat att bara höja volymen på bakhögtalarna till max +3 då alltså.

När jag kör tex World Of Warcraft filmen o kör med Dolby Atmos så blir ja rätt besviken, får heller ej där det rediga surroundljudet i det.

Både Soundbaren och blurayen är uppdaterad till senaste mjukvaran. Kan de vara nån annan inställning jag har missat ?

Mvh Andreas

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Har du tryckt på knappen Sound tills det visas Surround? Men annars ett vanligt klagomål på US versionen HK-950 att bakre högtalarna inte har något vidare kräm i sig. För mig passar det då jag sitter precis under dem i mitt lilla rum. Fast lite för högt har jag placerat dem. De ska vara i lyssningshöjd eftersom de har både fram och uppåtriktade högtalare. Men tar lite sämre prestanda än fula hål i väggen från mina gamla högtalare. Anväder dessa till att skruva upp mina gmala sorrund och sedan bytte till Samsungs sorrund: https://www.proshop.se/Vaeggfaeste-AV-Moebel/Vogels-VLB-500-h...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Har du tryckt på knappen Sound tills det visas Surround? Men annars ett vanligt klagomål på US versionen HK-950 att bakre högtalarna inte har något vidare kräm i sig. För mig passar det då jag sitter precis under dem i mitt lilla rum. Fast lite för högt har jag placerat dem. De ska vara i lyssningshöjd eftersom de har både fram och uppåtriktade högtalare. Men tar lite sämre prestanda än fula hål i väggen från mina gamla högtalare. Anväder dessa till att skruva upp mina gmala sorrund och sedan bytte till Samsungs sorrund: https://www.proshop.se/Vaeggfaeste-AV-Moebel/Vogels-VLB-500-h...

japp det har jag.. Och när ja kör Dolby Atmos så står det och den blåe diodern lyser på soundbaren, kanske e att jag ha satt dom för högt kan prova flyta dom lite.. Jag använder https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv-tillbehor/vaggfa...

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

@e@s: Här har du ett testklipp och jag märkte att jag sitter för nära bakre högtalarna: http://download.dolby.com/us/en/test-tones/dolby-test-tones_5...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@e@s: Här har du ett testklipp och jag märkte att jag sitter för nära bakre högtalarna: http://download.dolby.com/us/en/test-tones/dolby-test-tones_5...

aha okey tack, och hur testar jag detta ? körde 2 nya 4k filmer idag, och den blåa ledlampan lyser på soundbaren men mesta av ljudet kommer ju där fram.. fan inte mycket som kommer från bakhögtalarna... dock har ju jag inte mitt helt optimalt placerat men det ska fan låta mera

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

@e@s: Windows 10 appen Film&TV brukar jag använda för att testa. Har du ingen PC inkopplad (HDMI) får du kopiera till USB och stoppa in i din TV om du har en LG OLED 2017. Har du annat märke fungerar det inte. Du har inte en Xbox One S/X eller Shield TV (KODI) att testa med?

PS - Vet inte om LG OLED 2017 bara kan skicka ut ATMOS till sina inbyggda så kallade ATMOS högtalare eller om den verkligen klarar av att skicka vidare ljudet genom HDMI?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@e@s: Windows 10 appen Film&TV brukar jag använda för att testa. Har du ingen PC inkopplad (HDMI) får du kopiera till USB och stoppa in i din TV om du har en LG OLED 2017. Har du annat märke fungerar det inte. Du har inte en Xbox One S/X eller Shield TV (KODI) att testa med?

PS - Vet inte om LG OLED 2017 bara kan skicka ut ATMOS till sina inbyggda så kallade ATMOS högtalare eller om den verkligen klarar av att skicka vidare ljudet genom HDMI?

har en sony tv så kan ej testa :/

Visa signatur

Stationär: Mob: ASUS PRIME Z690-P D4 > CPU: i7 12700K 3.6 GHz > Minne: Corsair 32GB DDR4 3600Mhz > GPU: Asus GTX 3060 TI STRIX OC > PSU: Corsair RM1000x > HDD: 2x Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@e@s: Windows 10 appen Film&TV brukar jag använda för att testa. Har du ingen PC inkopplad (HDMI) får du kopiera till USB och stoppa in i din TV om du har en LG OLED 2017. Har du annat märke fungerar det inte. Du har inte en Xbox One S/X eller Shield TV (KODI) att testa med?

PS - Vet inte om LG OLED 2017 bara kan skicka ut ATMOS till sina inbyggda så kallade ATMOS högtalare eller om den verkligen klarar av att skicka vidare ljudet genom HDMI?

Netflix Atmos fungerar inte via datorn än Xbox One/S/X och LG OLED TV nuvarande.
https://help.netflix.com/en/node/64066

LG OLED med senaste firmware fungerar med Atmos via HDMI till externa högtalare också nu.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|