Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Alternativ till SQL Server vid nyutveckling

Permalänk
Inaktiv

Alternativ till SQL Server vid nyutveckling

Tjena!

Jag har ett projekt där vi ska utveckla en ny webbapplikation och står i valet och kvalet kring vilken teknik-stack vi ska välja.

Jag har erfarenhet av SQL Server och C#/.NET och föredrar den stacken då jag är väldigt produktiv i dessa verktyg, men när vi började gräva i licenskostnader för Windows Server och SQL Server så blev vi lite chockade. Licenserna verkar gå runt 10 000:- för SQL och liknande för Win Server vilket är väldigt stora summor att investera innan vi har en kundbas.

Så min fråga till er är, är det någon här som har erfarenhet av liknande val och istället gått på något Open Source-alternativ som PostgreSQL eller MariaDB? Någon som försökt hosta en produktionsmiljö av .NET Core i Linux?

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

SQL server är gratis för utvecklare. https://blogs.technet.microsoft.com/dataplatforminsider/2016/...

Tio tusen kronor är 10 konsult-timmar. En dags arbete med lite övertid. Sätt saker i perspektiv.

Ett alternativ är att köpa en instans från t.ex. CityCloud där enbart disk-kostnaden är konstant medans cpu och ram kostar efter nyttjande. Jobbets server 2012 r2 med 2 core 8GB ram körandes sql server 2014 kostar normalt ca 1100 per månad. Licenserna ingår i priset.

Permalänk
Medlem

Ni kan hosta MSSQL-databaser i Azure annars. Då betalar ni för användning istället för klumpsumma up front.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tio tusen kronor är 10 konsult-timmar. En dags arbete med lite övertid. Sätt saker i perspektiv.

De flesta har nog inte en marginal på 1000 kr/timme.

Permalänk

Precis som nämns ovan, för utveckling är det gratis sedan ett tag (tidigare kostade Dev edition 600:- Sek), samt även Express versionen som fungerar långt i de flesta fall.

Databaserna har samma format i de olika SKU'erna så det är bara att flytta med om t.ex. Express inte skulle räcka till.
Samtliga versioner har stöd för AD/Windows Authentication... inga PWD's i klartext som man ju tyvärr hittar i de flesta andra COTS-applikationer/DB's.

Det är dessutom väldigt smidigt att flytta med databaser genom åren... kör applikationer som uppgraderats sedan tidigt 2000-tal... aldrig haft ett problem vid uppgradering/migrering till nyare versioner (SQL 2000 -> 2005, 2008, 2008R2, 2012, 2014, 2016)

Permalänk
Inaktiv

SQL express duger väldigt länge, väldigt många bryr sig därför inte om att kolla på alternativ då tid är pengar.

Skrivet av joakim99:

De flesta har nog inte en marginal på 1000 kr/timme.

Det är rätt standardpriser idag när arbetskraften är så dyr, vanliga snickare ligger i nästan samma prisklass: https://www.brabyggare.se/rad-och-tips/timpriser-hantverkare/

Så om en person internet bränner 10h på kolla på alternativ så kunde den samma tid faktuera en kund istället. Men om man hittar alternativ så kan man återanvända denna.

Var hittade du @anon237522 sql server för 10 000kr försten? Runt 40 000kr brukar den kosta: https://www.dustin.se/product/5010961922/sql-server-2016-stan...

Sedan om man köper den genom volymlicenser tror jag att man kan få den för runt 10 000kr och då ingår inga cals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är rätt standardpriser idag när arbetskraften är så dyr, vanliga snickare ligger i nästan samma prisklass: https://www.brabyggare.se/rad-och-tips/timpriser-hantverkare/

Att fakturera 1000 kr/timme är en sak. Dock lär du behöva debitera mer än 10 timmar såvida du inte har några omkostnader som t ex lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon237522:

Tjena!

Jag har ett projekt där vi ska utveckla en ny webbapplikation och står i valet och kvalet kring vilken teknik-stack vi ska välja.

Jag har erfarenhet av SQL Server och C#/.NET och föredrar den stacken då jag är väldigt produktiv i dessa verktyg, men när vi började gräva i licenskostnader för Windows Server och SQL Server så blev vi lite chockade. Licenserna verkar gå runt 10 000:- för SQL och liknande för Win Server vilket är väldigt stora summor att investera innan vi har en kundbas.

Så min fråga till er är, är det någon här som har erfarenhet av liknande val och istället gått på något Open Source-alternativ som PostgreSQL eller MariaDB? Någon som försökt hosta en produktionsmiljö av .NET Core i Linux?

Tack på förhand!

10k för MSSQL? HAHAHAHAHA HAHA haha hahaha ha ha h a.

10K är för standard med CAL
https://www.microsoft.com/en-us/licensing/product-licensing/c...

Då behöver varje användare eller enhet en licens för att ansluta sig till servern. Ska ni har kunder på den kräver varje enskild enhet eller person som använder databasen en CAL. Per user CAL är ca 300kr styck om jag inte misminner mig.
Dessa är till för interna system som t.ex. ekonomisystem som rullar SQL. Microsoft kräver CAL för det mesta som har med Windows servrar att göra. Då blir licenskostnaden för en standard för t.ex ekonomisystem "enbart 10k" då du förmodligen redan har CALs. Dessa är alltså inte menade för miljöer med externa användare.

https://www.microsoft.com/sv-se/sql-server/sql-server-2017-pr...

Standard kostar ca 32k per 2kärnor. Har ni 16 kärnor på er maskin behöver ni alltså 8st 32k licenser för att täcka en server. Eller 256k i enbart licenskostnad för en SQL server.

För Enterprise är det ca 120k per två kärnor eller 960k för en server med 16 kärnor.

Ska ni ha två servrar i ett HA kluster behöver ni licensiera två servrar. Två i ett kluster är rekommenderat minimum för en tjänst ni säljer.

Här finns skillnaden på versionerna.
https://docs.microsoft.com/en-us/sql/sql-server/editions-and-...

Många företag går över på OpenSource alternativ eller placerar sina SQL servrar host en hostingpartner där man istället kan betala pris per månad. Detta är verkligen inte gratis heller dock.

Ta in en konsult som kan grundläggande licensiering eller kolla direkt på ett opensource alternativ.

Skrivet av hasenfrasen:

SQL server är gratis för utvecklare. https://blogs.technet.microsoft.com/dataplatforminsider/2016/...

Tio tusen kronor är 10 konsult-timmar. En dags arbete med lite övertid. Sätt saker i perspektiv.

Ett alternativ är att köpa en instans från t.ex. CityCloud där enbart disk-kostnaden är konstant medans cpu och ram kostar efter nyttjande. Jobbets server 2012 r2 med 2 core 8GB ram körandes sql server 2014 kostar normalt ca 1100 per månad. Licenserna ingår i priset.

Det är gratis för utvecklare till utveckling. Du kan inte köra en prod miljö på utvecklar licenser, utvecklarlicenserna är gratis för att en licens till prod miljön går på en arm och ett ben.

10 konsulttimmar är ganska långt från sanningen när du väl inser hur mycket MSSQL kostar. Det är definitvt värt att ta licenskostnader i bejakning tididgt in i projektet då skillnaden mellan Windows och MSSQL och Linux + OpenSourceDB kan vara i närheten av en heltidstjänst beroende på vilken version och hur många servrar som krävs.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Jag kör .net core i linuxmiljö. Funkar överlag bra men en del gotchas på saker som inte är 100% speglade i Windows/linux (antingen pga buggar eller för att ”det är så det är”), se alltså till att testa ordentligt i linuxmiljö om ni utvecklar på Windows.

Jag tröttnade på att EF-core gick så segt början och testade därför Mongodb, kag blev helt kär i själva tänket. Det är ju dock Nosql så kanske inte passar det ni ska göra, men kan vara värt att testa.

Precis som ovan säger så är MS licenser en jävla djungel. På min förra arbetsplats hade vi en enda person som öht orkade ta i dessa frågor och han hade hjälp av en säljare/konsult som jobbade heltid med sådant.
Det jag själv blev mest förbannad på var att failoverkluster som även ovan nämner kostade 100% speglad kostnad i dom flesta fall! Helt galet! Sure om man kör nån typ av balansering så man konstant nyttjar dubbla kapaciteten men att bara köra en failover, fy fasen vad det kostade.

Edit: lite mer info om miljön:
Jag kör .net core i en Docker swarm ovanpå Ubuntu. Continuos deployment mha teamcity. Versionshantering i git. Övervakar med diverse tools som skickar data in i influxdb/prometheus och visualiserar med Grafana.
Hela stacken är gratis. Eventuellt att Teamcity har kostnader i kommersiellt syfte.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts, Microsofts ekosystem är gratis för utvecklare så länge du inte kräver väldigt specifika funktioner. Och kolla på Azure för Hosting.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Kör Azure, en simpel S0 med 250GB kostar drygt 100kr/mån...

https://azure.microsoft.com/sv-se/pricing/calculator/

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Inaktiv

Nu jobbar jag bara med lösningar där antalet kopplar till databasen är få, express och stanard plus 10 cals bruka räcka . Men betyder det ovanför att i princip ingen använder sql till en vanlig webbsida om nu expressen inte räcker till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu jobbar jag bara med lösningar där antalet kopplar till databasen är få, express och stanard plus 10 cals bruka räcka . Men betyder det ovanför att i princip ingen använder sql till en vanlig webbsida om nu expressen inte räcker till?

Känns som det är färre och färre i den storleken som driftar själva idag, dom flesta köper sql server som service nånstans och betalar per månad/lagring skulle jag säga.

Gicetvis annorlunda om man har krav (t ex complience eller lokala tillämpningar) på att drifta inhouse. Alternativt att man ”var igång” redan innan molnet slog igenom. Så det var på mitt förra ställe, det var redan så hårt investerat i egen lösning att ingen ville ta kostnaden att flytta till molnet.

Permalänk
Medlem

Ska man köra .Net och EF är det väl Sql Server som gäller då det har saknats funktionalitet i de andra connectors jag testat (Oracle, MySql/Mariadb), vilket brukar leda till tråk längre fram.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:
Skrivet av planders:
Skrivet av oxygenial:
Skrivet av anon159643:
Skrivet av mini-ryttge:
Skrivet av BasseBaba:
Skrivet av Anaii:
Skrivet av spinxen:

Tack för alla svar, väldigt intressant läsning. Priserna jag hittade var från en snabb googling, men antar att var från suspekta siter eller priser som inte finns. 32k per två kärnor låter ju helt bananas, jäklar vad dom kan ta betalt.

Jag har hittat på SQL Server Express som nog kan vara en bra temporär lösning då vi inte kommer att lagra särskilt mycket data och inte heller ha särskilt mycket transaktioner. Döljer vi implementationen bakom ett Interface/Repository så borde det gå relativt OK att byta ut expressen mot PostgreSQL eller liknande om det kniper. Å andra sidan känns det ruttet att bygga in sig i ett hörn när man har chansen att göra något från scratch. Lurigt!

Anledningen till att vi vill välja SQL server med EF Code first är att vi har en jäkligt tight deadline och behöver få ut produkten helst igår. Det ihop med att det inte är en särskilt avancerad lösning gjorde att det känns perfekt för MS-stacken. Men priset avskräcker helt klart. Börjar förstå varför startups kör open source...

Återkommer med en tråd när databasen slår i 10gb-taket och vi får panik!