Intel Z170-moderkort moddas till att fungera med Core i3-8350K "Coffee Lake"

Permalänk
Medlem

Klockad 6/7700k drar mer än 8700k och alla Z mobos klarar det. Klart som tusan det inte är problem med strömmatningen. Här finns det pengar att tjäna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Klockad 6/7700k drar mer än 8700k och alla Z mobos klarar det. Klart som tusan det inte är problem med strömmatningen. Här finns det pengar att tjäna.

Skickades från m.sweclockers.com

Och en klockad 8700K drar?
Jag tror svaret är så himla enkelt som jag tidigare nämnde, Intel var tvungen att leverera fort och de beslutade då i att strunta i kompilatetstänket som innebar att behöver få processorn att fungera på nästan vartenda 200 serie chip.
Att ta detta steg och skita i bakåtkompilatet sparar så enormt mycket arbete och de kunde lansera processerna mycket tidigare.

Det blir intressant och se om de nya 370 serien kommer fungera på ice lake, om inte så är det mer eller mindre bevisat att Intel greps i panik och fick göra något hastigt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Bernd_P1:

inte förvånat att alla Intel fanboys ge sig direkt på att kommer med ursäkt för detta. samma gäng som sen vill måla fan på väggen att AMD "gjorde fulspel" med MSRP när det var ÅF som drog upp priserna. på talet om detta så vänta jag fortfarande på en formel ursäkt av Sweclockers som gjorde sig bort rejält med att påstår att dem har "säkra" källor att AMD gjorde fulspel men som aldrig levererade några bevis på det.

God dag yxskaft

Vet inte vad vi har att be om ursäkt om. Uppgifterna stämde och än idag är inköpspriserna enligt våra uppgiftslämnare i försäljningsledet högre än MSRP, en ekvation som gör det omöjligt att hålla det sistnämnda. Gällande "bevis" vet jag inte vad som skulle övertyga den som väljer att tro att vi har en dold agenda eller anledning att smutskasta ett företag.

Som alltid när vi rapporterar om något baserat på egna källor har man två alternativ – att tro på oss eller att inte göra det. Att be om ursäkt för att nån inte gillar vår rapportering kommer inte hända. Gillar man inte det vi gör är utbudet av andra hårdvarusajter därute stort.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Behöver folk fråga sig VARFÖR inte gör så?
Pengar, pengar pengar pengar.
Kolla priserna på styrkretsarna så inser man att det är en ganska stor del extra pengar att tjäna där.

Sedan varför skulle egentligen moderkortstillverkarna klaga, dom tjänar mer också på att sälja mer.

Men när kunderna genomskådar skiten så pekas det finger så behöver igen bära ansvaret.

Ren kapitalism, göra saker omoderna genom design är nåt alla gör nu oavset bransch.

borde dom inte få in mer pengar på att sälja fler cpu:er till 170? Eller tjänar som mer på moderkorts licenser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

borde dom inte få in mer pengar på att sälja fler cpu:er till 170? Eller tjänar som mer på moderkorts licenser?

Hur många uppgraderar sin CPU? Väldigt få i praktiken och även om det går så tjänar intel definitivt mindre på det.

Mer pröjs för en ny CPU och mer pröjs för en ny styrkrets.

Det är busenkelt att veta vad intel tar för sina prylar.

Skriv in produktnamnet på google tex processorns modell eller styrkretsen gärna med Intel med i sökfältet.

Googla "Intel Z270" så får du detta.
https://ark.intel.com/products/98089/Intel-Z270-Chipset

47 USD för styrkretsen! Detta är för direkta Intel kunder alltså ASUS eller liknande i parti om 1000st!

Det finns processorer och moderkort som kostar lika mycket till slutkund.

Googla din 8000 serie intel CPU du köpt, ta priset intel anger och lägg sedan till 47 USD så vet du vad Intel fick in på dit köp.

Det kanske sitter en eller två intel nätverkskort med, kan ju kolla dessa med.
Ett exempel på intel 1Gbit nic chip som säljs fram till 2019.
https://ark.intel.com/products/47620/Intel-82579LM-Gigabit-Et...
Strax under 2 USD för 1Gbit.

Många bäckar små.

Permalänk
Medlem

@mrbrix: Vad tjänar intel mest pengar på, styrkretsarna eller CPU?
Jag gissar på CPU. Hade mitt z170 fungerat med en i7 8700k hade jag övervägt att byta. Men inte om Intel tvingar mig att byta både moderkort och CPU.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@mrbrix: Vad tjänar intel mest pengar på, styrkretsarna eller CPU?
Jag gissar på CPU. Hade mitt z170 fungerat med en i7 8700k hade jag övervägt att byta. Men inte om Intel tvingar mig att byta både moderkort och CPU.

Intel tjänar mest pengar på styrkretsförsäljning.

Skrivet av anon159643:

Jag tvivlar på att Intel enbart gjorde detta för att jävlas. Min misstanke är att Intel höll på att skita ner sig när de fick se Ryzen och folk högre upp sa de anställda att ta bort sovmaskar och börja producera. Eftersom Intel fick så extremt bråttom så hade de ej tid att validera emot alla gamla moderkort, utan de gjorde det absolut enklaste snabba sättet att inte tillåta äldre moderkort.

*edit*
Core i3-8350K är en ganska ointressant processor att testa, mer intressant hade varit 8700K, som skulle kunna ha problem med vissa moderkort p.g.a strömförbrukningen.

Inte första gången Intel gjort detta.

Skrivet av tvelander:

ÅF drog inte upp priserna dom hade inköps pris på över 5k eller vill du dom ska sälja dom för 1k minus för varje GPU?
Nu har inköps priserna börjat åka ner för några gpur SÅ va det inte innan.

Har du belägg för detta?

Skrivet av tvelander:

För jag vet vad butikerna har in inköpspris på korten för jag själv jobbar med inköp och har exakt siffror på priserna mot DISB.

Du får tro va du vill.

Detta tenderar vara ditt belägg för allt som du påstår. Att du var där eller du har sett det. Problemet med det resonemanget är att det inte går att kolla upp.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och en klockad 8700K drar?

Det är egentligen ganska ointressant vad en klockad 8700k drar då överklockning inte är något intel garanterar. Men om man kan klocka en 7700k på ett Z170/Z270 kort och den drar mer än en 8700k så visar det de facto att dessa chipset kan förse en 8700k med den ström den behöver stock, vilket är allt intel skulle behöva för att ge officielt stöd

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Klart det handlar om pengar. Intel är till för att tjäna pengar och inte vara snälla.
Amd väljer en annan väg men målet är detsamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Intel tjänar mest pengar på styrkretsförsäljning.

Inte första gången Intel gjort detta.

Har du belägg för detta?

Detta tenderar vara ditt belägg för allt som du påstår. Att du var där eller du har sett det. Problemet med det resonemanget är att det inte går att kolla upp.

Vilka belägg har du?
Det är du som är ifrågasatt, ingen annan.

Samtliga hårdvarusidor har rapporterat om AMD's höga priser på Vega och anledningen till det.
Men klart det kan ju alltid vara en konspiration...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

@Barak: hårdvarusidor har också reapporterat att vega ska har en hashrate på 100 MH/s. och vi vet ju hur det gick.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Vilka belägg har du?
Det är du som är ifrågasatt, ingen annan.

Samtliga hårdvarusidor har rapporterat om AMD's höga priser på Vega och anledningen till det.
Men klart det kan ju alltid vara en konspiration...

Det är ju intressant dock... att den som kommer med påståendet har kravet av belägg är vetenskaplig praxis. Därför är de som kom med påståendet de som ska bevisa. I detta fallet är det den som påstår att AMD kör fulspel som ska bevisa det. Man kan inte bevisa att något inte är något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

@Barak: hårdvarusidor har också reapporterat att vega ska har en hashrate på 100 MH/s. och vi vet ju hur det gick.

Hehe jag har aldrig påstått att all källor är tillförlitliga.
Seriösa aktörer är det för det mesta men alla kan begå misstag.
Sedan är det upp till läsaren hur denna tolkar informationen. Det är väl på den punkten det ofta faller.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Intel hade kunnat stödja fler generationer om de velat. Detta är faktiskt något jag stör mig på då det är miljövidrigt. (Många företag snackar om sustainable)
Intels moderkort är inte direkt gratis heller.

Enda anledningen till inkompabilitet är vid stora skiften som DDR3->DDR4 eller PCIexpress2->3 osv.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är ju intressant dock... att den som kommer med påståendet har kravet av belägg är vetenskaplig praxis. Därför är de som kom med påståendet de som ska bevisa. I detta fallet är det den som påstår att AMD kör fulspel som ska bevisa det. Man kan inte bevisa att något inte är något.

Vi ifrågasatte ditt påstående och svarade med informationen som i dagsläget är konsensus.
Men några som helst uppgifter från dig kan jag nog inte förvänta mig så nu går jag och lägger mig.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

@Nautilus011: Det har du rätt i. Styrkretsarna kostar nog bara en bråkdel av vad en cpu kostar både i tillverkning och inköp för moderkortstillverkare.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Googla "Intel Z270" så får du detta.
https://ark.intel.com/products/98089/Intel-Z270-Chipset

47 USD för styrkretsen! Detta är för direkta Intel kunder alltså ASUS eller liknande i parti om 1000st!

Det finns processorer och moderkort som kostar lika mycket till slutkund.

Googla din 8000 serie intel CPU du köpt, ta priset intel anger och lägg sedan till 47 USD så vet du vad Intel fick in på dit köp.

Det står i länken att det inte är fast pris utan ett riktpris och att priset kan skilja mellan vilken kvantitet som köps. Jag skulle bli lätt förvånad om stora moderkortstillverkare ens gav hälften av det där per enhet.

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1:
Ska vi prata om AMDs fulspel och lögner samtidigt
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/7hie8h/amd_sil...

XFX har gjort detta länge, släppa en batch kort med hög kvalitet och sedan skära ned så mycket det bara går för att spara pengar, och släppa om under samma namn, nu gör AMD det med fast med GPUer istället för kvalitet på kort.

Permalänk
Inaktiv

Det kanske går att få en i3 med 4 kärnor att fungera, men hur klarar z170/270 6 kärnor eller mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det kanske går att få en i3 med 4 kärnor att fungera, men hur klarar z170/270 6 kärnor eller mer?

Det var min tanke också, för att förenkla ser man väl till att alla CPUer med sagda arkitektur slutar fungera.
Det framgår inte heller vad "fått att fungera" innebär, är det boot eller är det 24 timmar OCCT?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Sen får man väl spela lite devils advocate och säga att det skulle vara oansvarigt av Intel att officiellt stödja en CPU som har fler stift för strömmatning än föregående chip. Vad användes de stiften till tidigare? Får CPUn inte all ström den behöver för drift nu? Skulle ström matas in i datapins på säg en i7 7700K på ett Z370 moderkort?

Det skulle vara lagom förvirrande om en i3 8350 fungerar på Z170/270/370 moderkort, men i7 7700K fungerar inte på Z370, men passar fortfarande i Z370 moderkort. Skulle CPUn förstöras?

Z370 känns som en förberedelse för 8-kärniga CPUs som är strömhungriga.

Skrivet av scara:

De ljög alltså. Varför tvivlade jag.

Vilket jag var väldigt tidig med att påpeka (Intels lögn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det kanske går att få en i3 med 4 kärnor att fungera, men hur klarar z170/270 6 kärnor eller mer?

Eftersom det är samma antal pinnar så borde det (iallafall i teorin) inte spela någon roll. Om Intel däremot gjort något för att förhindra samma pinnar att användas på "rätt sätt" kan jag inte uttala mig om. Kanske behövs en omdirigering av ström via vissa pinnar.

Skrivet av ZaInT:

Det var min tanke också, för att förenkla ser man väl till att alla CPUer med sagda arkitektur slutar fungera.
Det framgår inte heller vad "fått att fungera" innebär, är det boot eller är det 24 timmar OCCT?

Oberoende har Intel snackat en massa strunt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Och en klockad 8700K drar?
Jag tror svaret är så himla enkelt som jag tidigare nämnde, Intel var tvungen att leverera fort och de beslutade då i att strunta i kompilatetstänket som innebar att behöver få processorn att fungera på nästan vartenda 200 serie chip.
Att ta detta steg och skita i bakåtkompilatet sparar så enormt mycket arbete och de kunde lansera processerna mycket tidigare.

Det blir intressant och se om de nya 370 serien kommer fungera på ice lake, om inte så är det mer eller mindre bevisat att Intel greps i panik och fick göra något hastigt.

Hur långt är ett snöre?

Kan man vid extrem överklockning klocka en 7700 K till en spänning på 2.00 Volt, så kan man i samma moderkort överklocka en 8700 K till 2.00 Volt (om 8700 K pallar det vill säga). Om din vattenslang klarar av att vattna din gräsmatta med x antal liter per timme, så skall du se att det även går att vattna din grannes gräsmatta med lika många liter per timma, inte sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Eftersom det är samma antal pinnar så borde det (iallafall i teorin) inte spela någon roll. Om Intel däremot gjort något för att förhindra samma pinnar att användas på "rätt sätt" kan jag inte uttala mig om. Kanske behövs en omdirigering av ström via vissa pinnar.

Oberoende har Intel snackat en massa strunt.

Det förnekade jag aldrig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det var min tanke också, för att förenkla ser man väl till att alla CPUer med sagda arkitektur slutar fungera.
Det framgår inte heller vad "fått att fungera" innebär, är det boot eller är det 24 timmar OCCT?

Varför bryr sig folk om 24 timmars stresstest? Spela i nån halv timme, kraschar det inte, super, om det gör, andra inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Min första känsla var också att högaffeln skulle fram. Även om min magkänsla (allt jag har här) säger mig att Intel ganska enkelt hade kunnat fått moderkort med Z170 att fungera problemfritt så vet jag faktiskt inte.

Om strömmatningen är ett problem kan det vara rotat i kretsen i sig vilket skulle teoretiskt kunna innebära att för att få det att fungera korrekt så skulle möjligtvis moderkortstillverkarna vara tvungna att mata kretsen utanför dess specifikation och vad den från början specificerades för. Något som också teoretiskt skulle kunna leda till problem.

Bara för att dra en tanke åt andra hållet så var det inte så länge sedan en grafikkortstillverkare lånade mer ström än tänkt från en källa vilket fick lite problem. Specifikationer finns där av en anledning.

Jag vill egentligen inte försvara Intel för jag tycker ju de kunnat räkna ut detta långt innan då de inte helt plötsligt kom på vad nästan generation processorer skulle se ut utan något som legat år i en pipeline.

Dock tummen upp till AMD som jobbar mer för att man ska kunna återanvända moderkortet (även om jag aldrig haft nytta av det).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daark:

Varför bryr sig folk om 24 timmars stresstest? Spela i nån halv timme, kraschar det inte, super, om det gör, andra inställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Låt mig gissa du jobbar som driftansvarig på Ringhals kärnkraftverk?

24h stresstest är vad man bör göra på hårdvara som följer specifikation för vad tillverkaren anser den ska klara, kör man över specifikationen så gäller det att man kan sina saker.

Och jag tror just detta är en av anledningarna till varför Intel valde ny moderkort för den nya processorn, det var säkerligen inget konstigt att få de nya processorerna att fungera med den gamla moderkortet. Men att garantera den stabilitet som kunder krävde tar sin tid i valideringsprocesser som Intel hade tid att vänta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Låt mig gissa du jobbar som driftansvarig på Ringhals kärnkraftverk?

24h stresstest är vad man bör göra på hårdvara som följer specifikation för vad tillverkaren anser den ska klara, kör man över specifikationen så gäller det att man kan sina saker.

Och jag tror just detta är en av anledningarna till varför Intel valde ny moderkort för den nya processorn, det var säkerligen inget konstigt att få de nya processorerna att fungera med den gamla moderkortet. Men att garantera den stabilitet som kunder krävde tar sin tid i valideringsprocesser som Intel hade tid att vänta på.

Nä jag gör inte det men tror inte man köper saker som inte hör ihop eller tänker på överklocka saker som är nödvändigt för driftsäkerhet. Samt så köper man inte en i3 till det. Så det är en orelevant jämförelse.

Kan sina saker för att köra över specifikationer? Ändra två-tre saker och kolla nån guide, det är en cpu, inte raketforskning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Sen får man väl spela lite devils advocate och säga att det skulle vara oansvarigt av Intel att officiellt stödja en CPU som har fler stift för strömmatning än föregående chip. Vad användes de stiften till tidigare? Får CPUn inte all ström den behöver för drift nu? Skulle ström matas in i datapins på säg en i7 7700K på ett Z370 moderkort?

Det skulle vara lagom förvirrande om en i3 8350 fungerar på Z170/270/370 moderkort, men i7 7700K fungerar inte på Z370, men passar fortfarande i Z370 moderkort. Skulle CPUn förstöras?

Z370 känns som en förberedelse för 8-kärniga CPUs som är strömhungriga.

Skrivet av anon159643:

Jag tvivlar på att Intel enbart gjorde detta för att jävlas. Min misstanke är att Intel höll på att skita ner sig när de fick se Ryzen och folk högre upp sa de anställda att ta bort sovmaskar och börja producera. Eftersom Intel fick så extremt bråttom så hade de ej tid att validera emot alla gamla moderkort, utan de gjorde det absolut enklaste snabba sättet att inte tillåta äldre moderkort.

*edit*
Core i3-8350K är en ganska ointressant processor att testa, mer intressant hade varit 8700K, som skulle kunna ha problem med vissa moderkort p.g.a strömförbrukningen.

Man behöver inte spekulera om CPUerna drar mer eller mindre, all fakta finns där ute. Skillnaden i TDP mellan 8700K och 7700K är 4W stock. Självklart har z170 marginaler som täcker 4W.

Vid tung OC så drar 8700K 25% mer ström men det är ju inte värre än att en 8700k blir instabil på ett z170 vid hög OC om z170 hade haft stöd för 8700k. Då hade iaf kunden haft möjligheten att välja: 1. Köra sin 8700k på z170 i en lägre frekvens och behålla z170 eller 2. Köpa ett fläskigare moderkort som klarar mer OC.

Att tvinga alla att köpa nya moderkort för att 20% av folket möööjligen kommer pressa sina 8700K till bristningsgränsen är ju inte seriöst. Intel borde åtminstone låtit icke K modeller varit bakåtkompatibla då skillnaden i förbrukning är försumbar.

Påminner mig om när jag uppgraderade min HTPC. Det satt ursprungligen en Athon II X2 CPU i burken men det var lite klent med 2 kärnor så jag forskade i ärendet och kom fram till att Phenom II funkar, dock endast med max 95W TDP och inte 125W som Black Edition släpptes med. Självklart blev jag glatt överraskad att AM3 sockeln var så kompatibel med ett så brett utbud av CPUer även om AMD begränsat stödet till 95W TDP modellerna, något en framtida individ inte kommer bli lika glad över när han inser att hans Intel junk endast passar med en enda generation CPUer och att det varit Intels mantra under lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

*edit*
Core i3-8350K är en ganska ointressant processor att testa, mer intressant hade varit 8700K, som skulle kunna ha problem med vissa moderkort p.g.a strömförbrukningen.

Skulle säga tom 8400 eller 8600 hade varit mer intressant.

Skrivet av wowsers:

"Varför Intel valt att inte göra Coffee Lake kompatibel med äldre moderkort är inte känt, men det spekuleras i att det är en förberedande åtgärd inför nästa generation som tros gå över till 10 nanometer och erbjuda upp till åtta kärnor. Teorin är att detta skulle kräva mer strömmatning än vad LGA 1151-moderkort med styrkretsar ur 100- och 200-serierna klarar av att leverera."
Lite tänkande från mig, 6 kärniga 8700K kanske drar mer ström (vid max belastning) än 7700k gör. Annars skulle det inte enligt mig vara någon större ide att byta chipset nu, de kan ha stött på problemet för sent i utvecklingen (vilket är varför det inte fanns tid för att fixa konsument chipset?).

Tycker det hade varit ett smartare att vänta till 10nm om de verkligen inte behövde byta chipset.

Tycker det hade varit betydligt vettigare, ja. Speciellt med tanke på halvlanseringen man nu gjort, som ska ersättas med nya chipset om några månader redan.

Skrivet av anon159643:

Och en klockad 8700K drar?
Jag tror svaret är så himla enkelt som jag tidigare nämnde, Intel var tvungen att leverera fort och de beslutade då i att strunta i kompilatetstänket som innebar att behöver få processorn att fungera på nästan vartenda 200 serie chip.
Att ta detta steg och skita i bakåtkompilatet sparar så enormt mycket arbete och de kunde lansera processerna mycket tidigare.

Intel stöder inte överklock, så det är i sig ointressant.
Eller?

Skrivet av anon159643:

Det blir intressant och se om de nya 370 serien kommer fungera på ice lake, om inte så är det mer eller mindre bevisat att Intel greps i panik och fick göra något hastigt.

Ska bli kul ja.
Även hur 8-core och Z390 kommer in i bilden lär bli lite intressant.

Skrivet av Herr Kantarell:

Intel hade kunnat stödja fler generationer om de velat. Detta är faktiskt något jag stör mig på då det är miljövidrigt. (Många företag snackar om sustainable)
Intels moderkort är inte direkt gratis heller.

De hade lätt kunnat gjort en "1160 socket" som kunde använt alla. Med extra pinnar över till framtida behov, vilket ju är vad AMD gjort med AM4.

Skrivet av Herr Kantarell:

Enda anledningen till inkompabilitet är vid stora skiften som DDR3->DDR4 eller PCIexpress2->3 osv.

PCI-E 2.0 till 3.0 gick ju faktiskt på äldre P67 med Ivy CPU. Och på samma sätt får du bara 2.0 med 2600k i Z77 tex.

Skrivet av anon159643:

Låt mig gissa du jobbar som driftansvarig på Ringhals kärnkraftverk?

24h stresstest är vad man bör göra på hårdvara som följer specifikation för vad tillverkaren anser den ska klara, kör man över specifikationen så gäller det att man kan sina saker.

Och en halvtimmes spelande på intensivt spel som BF1/GTAV är bättre på att hitta instabil OC än 24h OCCT. Varför? För att konstant 100% last säger väldigt lite om stabiliteten. Spänningen hålls då stabil och konstant.

Spel däremot lastar ojämnt, olika instruktioner, varierande spänningar, varierande frekvenser tom pga turbo. Den mao lastar exakt det som är störst risk att bli instabilt. Så det syns att du inte kan dina saker. Det är ju vid dessa variationer som du ofta får spänningsdippar som ger dig krascherna.

Kör du 15 min OCCT och sen 30-60 min spel vet du mer om stabiliteten på CPUn än 24 dagar med OCCT.

Finns flera ex på allt från GTAV och BF1 som fått krascher på folks maskiner, trots att de har testat prime95 och OCCT i evigheter.

Skrivet av anon159643:

Och jag tror just detta är en av anledningarna till varför Intel valde ny moderkort för den nya processorn, det var säkerligen inget konstigt att få de nya processorerna att fungera med den gamla moderkortet. Men att garantera den stabilitet som kunder krävde tar sin tid i valideringsprocesser som Intel hade tid att vänta på.

Mja... de tog ju 270 och modifierade den. Sen måste de validera om hela det chipsetet. Detta tar också tid, så jag är inte säker. Det som oroar mig mer är att man valde att inte göra om 775 "fjaskot" (som vissa anser det var) genom att återanvända samma sockel om och om igen.

Men lik fan gör man 1151-2... utan att ens officiellt göra det. Det är mao fullständigt idiotiskt. Precis samma som med x99 och 2011-3. Om de ska behålla sockeln... behåll kompatibiliteten, annars byt.