Permalänk

i7-7700K går den kyla ner ännu mer?

Vet att i770k är en varm CPU i sig. Om jag startar datorn så går den väl runt 40-50 grader, när jag har haft på den ett tag så ligger den på 45-60. Och när jag spelar kan den nästan gå upp i 80 grader. Vilket jag tror är säkert för denna CPUn. (?) Men finns det något sätta att öka kylningen på?

Någon inställning på mitt moderkort, dator eller ändra fläktpostioner?

Just nu har jag
En fläkt på framsidan, längst ner på chassit.

En på baksidan längst upp i princip, den är i samma höjd som min kylare så min kylare täcker egentligen hela fläken. Det är bara några centimeters avstånd mellan dem

Och, ja, en CPU kylare.

Finns det några smärre förändringar man kan göra för att öka flödet av luft? Kolla gärna mina komponeneter i signaturen.

Nu vet jag inte riktigt vilken kylarmodell jag har men denna ser identisk ut men min kylare
https://www.inet.se/produkt/6912094/phanteks-ph-tc12dx-svart

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

En standardlösning för luftburen värmehantering är väl dubbla insug i fram, enkelt utblås i bak. Följande fläktar är prisvärda för sin prestanda/ljudvolym: https://www.inet.se/produkt/5320031/fractal-design-dynamic-x2...

Utöver detta så kan ett utbyte av kylpasta till Kryonaut eller GC Extreme hjälpa. Slutligen så har du den rejäla förbättringen som är att delidda din processor, men det är inget man gör pang tjong utan att läsa på och förbereda sig rejält.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Skrivet av Nanae:

En standardlösning för luftburen värmehantering är väl dubbla insug i fram, enkelt utblås i bak. Följande fläktar är prisvärda för sin prestanda/ljudvolym: https://www.inet.se/produkt/5320031/fractal-design-dynamic-x2...

Utöver detta så kan ett utbyte av kylpasta till Kryonaut eller GC Extreme hjälpa. Slutligen så har du den rejäla förbättringen som är att delidda din processor, men det är inget man gör pang tjong utan att läsa på och förbereda sig rejält.

Så då skulle jag behöva köpa en sån här fläkt och sätta den på framsidan då, men inte göra något på baksidan? Finns det alltid plats för att sätta dit fler fläktar? Tänker om det medföljer kablar och dylikt eller finns det redan?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Finns det alltid plats för att sätta dit fler fläktar? Tänker om det medföljer kablar och dylikt eller finns det redan?

Det går inte att svara på utan att veta vilket chassi du har, så kolla upp det först. Men ditt moderkort verkar i alla fall ha 4 st. uttag för chassifläktar, så det verkar inte vara något problem på den punkten i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nanae:

En standardlösning för luftburen värmehantering är väl dubbla insug i fram, enkelt utblås i bak. Följande fläktar är prisvärda för sin prestanda/ljudvolym: https://www.inet.se/produkt/5320031/fractal-design-dynamic-x2...

Utöver detta så kan ett utbyte av kylpasta till Kryonaut eller GC Extreme hjälpa. Slutligen så har du den rejäla förbättringen som är att delidda din processor, men det är inget man gör pang tjong utan att läsa på och förbereda sig rejält.

@tripletutorial Kan rekomendera dessa fläktar, då jag har 5 st (3x 120mm samt 2x 140mm i mitt chassi. Tysta ,och ger väldigt bra luftflöde.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Frågan är väl dock om du verkligen har så hög temperatur i chassit? Ligger problemet i värmeöverföringen (vilket är vanligt på dessa) så är en delid det enda som kommer ge dig något i slutänden.

En annan ide är att du testar att jobba ner VCORE spänningen en aning, kör du orginal lär den ligga på 1.3+ och i regel om du nu inte har den jätte högt ställd bör den kunna gå stabilt runt 1.25~ eller i vissa fall ännu lägre vilket gör enorm skillnad på värmeutvecklingen.

Permalänk
Medlem

Är kopplingen TIM+pasta som är för dålig. Oavsett kylare så kommer det inte bli mycket bättre.

Här är teorin. Tc är resistansen mellan kisel och kylare (alltså TIM+IHS+Kylpasta).

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_resistance

Själv så märkte jag att det inte blev bättre med fläktarna på 100% mot 50% (har också en 7700k).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av perost:

Det går inte att svara på utan att veta vilket chassi du har, så kolla upp det först. Men ditt moderkort verkar i alla fall ha 4 st. uttag för chassifläktar, så det verkar inte vara något problem på den punkten i alla fall.

Detta chassit https://www.inet.se/produkt/6912127/phanteks-eclipse-p400-sva...
Där ser man på bilderna också hur mina fläktar är positionerade.

Jag ser dock också att CPUKylaren på den videon med den flintskallige mannen vid bilderna att den pekar i samma riktning som bakfläkten. Min CPUkylare har fläktarna mot taket och graffikkortet, är det något jag bör ändra?

Skrivet av nallas:

Frågan är väl dock om du verkligen har så hög temperatur i chassit? Ligger problemet i värmeöverföringen (vilket är vanligt på dessa) så är en delid det enda som kommer ge dig något i slutänden.

En annan ide är att du testar att jobba ner VCORE spänningen en aning, kör du orginal lär den ligga på 1.3+ och i regel om du nu inte har den jätte högt ställd bör den kunna gå stabilt runt 1.25~ eller i vissa fall ännu lägre vilket gör enorm skillnad på värmeutvecklingen.

Kan jag bara göra det i BIOS som enklast?
Hur vet jag dock hur långt jag kan pressa det?

Skrivet av Implor:

Är kopplingen TIM+pasta som är för dålig. Oavsett kylare så kommer det inte bli mycket bättre.

Här är teorin. Tc är resistansen mellan kisel och kylare (alltså TIM+IHS+Kylpasta).

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/60/Equivalient_thermal_circuit_2.png/220px-Equivalient_thermal_circuit_2.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_resistance

Själv så märkte jag att det inte blev bättre med fläktarna på 100% mot 50% (har också en 7700k).

Jag förstod inte en enda mening förutom den sista. Vad kan lösningen om det så finns en vara?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

@tripletutorial: ja det är frågan. Har samma problem med min 7700k. Peakade 93 grader under en PUBG match här under kvällen.

Funderar om man ska byta till flytande metall som pasta och en värre kylare (måste då byta låda också). Eller så kör man en delid och kanske får ner 10-15 grader i ett svep.

Blir lite av en ekonomisk fråga. Pajar 7700k under delid så kostar det 3000kr för en ny.

Måste jag ha värre kylning så är det ny dyr pasta (200kr) ny dyr kylare (1500kr) och ny låda (700kr).

Inte helt lätt.....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

@tripletutorial: ja det är frågan. Har samma problem med min 7700k. Peakade 93 grader under en PUBG match här under kvällen.

Funderar om man ska byta till flytande metall som pasta och en värre kylare (måste då byta låda också). Eller så kör man en delid och kanske får ner 10-15 grader i ett svep.

Blir lite av en ekonomisk fråga. Pajar 7700k under delid så kostar det 3000kr för en ny.

Måste jag ha värre kylning så är det ny dyr pasta (200kr) ny dyr kylare (1500kr) och ny låda (700kr).

Inte helt lätt.....

Då har du det kanske lite värre än vad jag har. Min går nog inte till 90 grader när jag spelar.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

@tripletutorial: Jag får högre temps under spel än benchmarks. Antagligen för att GPU bidrar till högre ambiant i lådan.

Slutade med att jag beställde ett fractal Nano S och NZXT Kraken x62 igår kväll. Kanske blir en delid om jag får tag på ett verktyg billigt... Känns djävulst surt att behöva delid när man inte ens överklockar den :/

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Köp en delid die mate så är det enkelt att genomföra. Du kommer inte kunna få "bra" temps utan en mindre operation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också en delid. Kan vara väldigt osäkert för den oerfarne och som sagt kan det gå 3000 spänn åt helvete om du skulle fucka up. Men har du en delidm8, tålamod och stadiga fingrar kan du nog droppa en del grader.

Jag gick från 40 grader idle till 32 grader idle på min 4790k på 4.7GH och från 81 grader load till 65 grader load efter delid.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Har precis delid at 2st 8700k, kan säga att man ska vara bra ostadig o ha rejält med otur för att det ska gå åt pipan....

Det är bara att köra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som redan skrivits börja med att gå in i bios och sänk core Volt steg för steg detta är ett bra sätt som dessutom är gratis för att sänka din temp på din CPU.
Är du osäker googla+kolla youtube.
Om du för närvarande kör med 1.35 V sänk till 1.30 sedan 1.29, 1.28 osv tills ditt system blir instabilt eller din temp gått ner lite.
Gör ett stresstest i ex aida 64 i ca: 10 min mellan varje sänkning av volten och när du kommer till att du får blåskärm höj upp igen 0.01-0.02 volt och kör aida ett par tim, många rek 12 tim för att säkerställa att ditt system är stabilt om det fortfarande blir blåskärm höj upp volten lite till.

Detta är ett gratis sätt att sänka tempen på din CPU och varför mata den med mer volt än den behöver?

Permalänk
Medlem

@Johnny K: Är det bara Z moderkort man får ställa volt eller gäller det alla?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Johnny K: Är det bara Z moderkort man får ställa volt eller gäller det alla?

Bra fråga det vet jag faktiskt inte.

Såg att TS hade ett Z270 iaf och då är det inga problem men H110 vet jag faktiskt inte om det går på jag googlade lite men kunde inte hitta någon info om det direkt iaf.
Gå in i bios och kolla, ladda ner cpu-z först så kan du se vilken corevolt du ligger på nu o sen gå in i bios och ändra om det finns den möjligheten och kolla om det funkade.

Permalänk
Skrivet av Johnny K:

Som redan skrivits börja med att gå in i bios och sänk core Volt steg för steg detta är ett bra sätt som dessutom är gratis för att sänka din temp på din CPU.
Är du osäker googla+kolla youtube.
Om du för närvarande kör med 1.35 V sänk till 1.30 sedan 1.29, 1.28 osv tills ditt system blir instabilt eller din temp gått ner lite.
Gör ett stresstest i ex aida 64 i ca: 10 min mellan varje sänkning av volten och när du kommer till att du får blåskärm höj upp igen 0.01-0.02 volt och kör aida ett par tim, många rek 12 tim för att säkerställa att ditt system är stabilt om det fortfarande blir blåskärm höj upp volten lite till.

Detta är ett gratis sätt att sänka tempen på din CPU och varför mata den med mer volt än den behöver?

Kollar jag CPU-Z så skiftar VCore mellan 1.296 och 1.304. Kollar jag i BIOS står det på det senare.

Men sen använder ju turbofunktionen så mina kärnor går upp i 4.8GHz när de behövs. Vet inte om det är något som ens är lönt eller om man bör stäng av det. 4.2 till 4.8 är ändå ett ganska stort steg, har försökt överklocka till 5.0 men har uppenbarligen inte kunskaperna nog då det kraschade satan.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Kollar jag CPU-Z så skiftar VCore mellan 1.296 och 1.304. Kollar jag i BIOS står det på det senare.

Men sen använder ju turbofunktionen så mina kärnor går upp i 4.8GHz när de behövs. Vet inte om det är något som ens är lönt eller om man bör stäng av det. 4.2 till 4.8 är ändå ett ganska stort steg, har försökt överklocka till 5.0 men har uppenbarligen inte kunskaperna nog då det kraschade satan.

Det är ju inte jättehög spänning men den går ju inte supervarm men jag skulle börja med att byta kylpasta om du inte redan gjort det och sedan sänka volten lite.

Att komma upp i 5.0 Ghz gör tyvärr inte alla 7700K men brorsans fick vi upp i det med 1.35V stabilt men då behöver man ofta lite bättre kylning, och vill man få max kylning så gäller det o delida men det är inget måste för normalt användande.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Corsair H115i till min 7700k. Då jag inte var sugen på att de-lidda så fick det bli en rejäl vattenkylning.

Kör jag Realbench nu så toppar jag cirka 70 grader, i spel som BF1 och Assassins Creed Origins som käkar extremt mycket CPU så är jag aldrig över 60. (Kör i 4,6GHz)

Värt att tillägga är att för att få H115i att bli helt tyst bör man köpa med 2st extra 140mm fläktar av bra kvalité då de fläktar som följer med låter en hel del.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min 7700k. Har beställt ny kylpasta och ska försöka ta ner den ett snäpp då min vcore för nuvarande ligger på 1.3.

Har temps mellan 75-82 när jag spelar.

Sänker jag den inte något märkvärdigt så kommer jag delidda...

Visa signatur

// En dator // Tillbehör till datorn// En Telefon//

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Rekommenderar också en delid. Kan vara väldigt osäkert för den oerfarne och som sagt kan det gå 3000 spänn åt helvete om du skulle fucka up. Men har du en delidm8, tålamod och stadiga fingrar kan du nog droppa en del grader.

Jag gick från 40 grader idle till 32 grader idle på min 4790k på 4.7GH och från 81 grader load till 65 grader load efter delid.

Jag är ju ingen kirurg men upplevde att det gick rätt lätt att delidda med ett rakblad utan att skada processorn.

Skrivet av Elgreco1:

Har samma problem med min 7700k. Har beställt ny kylpasta och ska försöka ta ner den ett snäpp då min vcore för nuvarande ligger på 1.3.

Har temps mellan 75-82 när jag spelar.

Sänker jag den inte något märkvärdigt så kommer jag delidda...

Lär behöva delid i sådant fall. Bytte kylpasta och meckade en massa innan jag tog steget till delid. Liquid metal mellan IHS och cpu blev det som faktiskt tvingade ned tempsen en bra bit. Nu är det nog kylaren (Pure Rock) som är flaskhalsen men tempsen går inte över 65 vid 4,8ghz konstant så det känns inte så värt o jaga mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Jag förstod inte en enda mening förutom den sista. Vad kan lösningen om det så finns en vara?

Sluta köp Intels kladdpasta CPUer?
Stäng av turbo/OC eller liknande på moderkortet?

Eller gör som @firstofmay föreslog. Förstör din garanti på CPUn och riskera ta sönder den, för att fixa problemet.

Det finns inget annat du kan göra. Det är värmeöverföringen mellan den lilla kärnan, och den interna sidan av IHS som är problemet. Du kan öka kylningen enormt på din sida, men det hjälper inte mycket. Du kan läsa lite om det här.

De är helt enkelt dålig design av Intel, som inte vill eller vågar lösa problemet ordentligt, som gör att du får dessa problem. 80 grader är tyvärr normalt för denna CPUn... tom 90+. Vissa moderkort överklockar dem med sk "multi-core enhancement" vilket ger ännu mer värmeproblem, för att du ska få lite mer prestanda. Detta tom aktiveras utan att du ens valt det i vissa ASUS moderkort, tyvärr.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Finns inte mycket annat val än Intel för 144-165FPS gaming. Är ett AMD fan men Ryzen är lite för lågt klockad tyvärr. Behöver 300-500mhz till för att verkligen orka. Blir ryzen 2 10-15% snabbare så åker min 7700k in i tjejjens dator och jag går på 2800x :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sluta köp Intels kladdpasta CPUer?
Stäng av turbo/OC eller liknande på moderkortet?

Eller gör som @firstofmay föreslog. Förstör din garanti på CPUn och riskera ta sönder den, för att fixa problemet.

Det finns inget annat du kan göra. Det är värmeöverföringen mellan den lilla kärnan, och den interna sidan av IHS som är problemet. Du kan öka kylningen enormt på din sida, men det hjälper inte mycket. Du kan läsa lite om det här.

De är helt enkelt dålig design av Intel, som inte vill eller vågar lösa problemet ordentligt, som gör att du får dessa problem. 80 grader är tyvärr normalt för denna CPUn... tom 90+. Vissa moderkort överklockar dem med sk "multi-core enhancement" vilket ger ännu mer värmeproblem, för att du ska få lite mer prestanda. Detta tom aktiveras utan att du ens valt det i vissa ASUS moderkort, tyvärr.

Frågan är ju hur ofta man behöver utnyttja garantin på processor. Jag skulle säga att det är värt risken men synd att det ska vara nödvändigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Paddanx: Finns inte mycket annat val än Intel för 144-165FPS gaming. Är ett AMD fan men Ryzen är lite för lågt klockad tyvärr. Behöver 300-500mhz till för att verkligen orka. Blir ryzen 2 10-15% snabbare så åker min 7700k in i tjejjens dator och jag går på 2800x :).

Förstår det. Men då får man också acceptera problemen.

Det finns mao ingen lösning idag som inte har något problem.

Jag sitter än på min 5775c som med lite enkel OC ändå är sval men betydligt mer effektiv och har inga problem med hög frekvens om så är fallet heller. Tyvärr verkar intel bara bränna på Ghz, istället för att göra en uppföljare till denna underbara CPU. Detta är alltså en 3,3Ghz bas frekvens CPU, som hänger med Kabylake rätt bra. Så frekvens är inte allt...

Ryzen+ har mycket hopp ställts till, och i teorin finns där en hel del tweaks som kan göras, då de hade väldigt mycket halvtestat när Ryzen lanserades. Det var väldigt mycket nytt och otestat, så det borde finnas en hel del boost både i IPC och i frekvens att få.

Skrivet av firstofmay:

Frågan är ju hur ofta man behöver utnyttja garantin på processor. Jag skulle säga att det är värt risken men synd att det ska vara nödvändigt.

Skickades från m.sweclockers.com

För en som inte är van vid det är lite lite kusligt att behöva riskera skada sin CPU dock, eller lägga pengar på verktyg för det. Så ja... är synd att man ska behöva krångla med det, speciellt när tom AMDs budget CPUer R3, är fastlödd.

Permalänk
Medlem

@tripletutorial:

Allt upp till 90c är optimalt enligt Intel och din CPU kommer bromsa sig själv för att undvika skador om den når "tacket" på 105c (tror jag).

Välj en budget så kan vi hjälpa dig välja en kylare, men tänk på att din temp är helt okej och egentligen så behöver inget göras alls.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ser inget problem om du inte tänkt jaga höga frekvenser? Den är ju långt under dålig temperatur. Kör på och sluta noja.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!