Permalänk
Medlem

Konstigt gnisslande ljud

Hejsan, jag har haft min dator i ungefär ett år nu. Det är så att det är något gnisslande ljud från datorn, ifrån en fläkt tror jag. Detta ljudet kommer och går och det är väldigt störande. Jag har ingen aning vad jag ska göra. Jag spelade in ljudet och lade upp det på youtube. Youtube länk , höj volymen så ni verkligen hör ljudet. Hoppas någon kan hjälpa mig för inet kunde inte ens hjälpa mig.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad jag hade gjort är att stanna fläkt för fläkt och se om det där ljudet uppstår, sen borde du kunna lista ut vad det är som låter? Utav ren gissning låter det som coilwhine, men för att vara säker så testa dig fram

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Skrivet av phoenix96:

Vad jag hade gjort är att stanna fläkt för fläkt och se om det där ljudet uppstår, sen borde du kunna lista ut vad det är som låter? Utav ren gissning låter det som coilwhine, men för att vara säker så testa dig fram

Håller med, låter som coilwhine.

Det är svårt att avgära dock, för man hör det knappt i klippet

Visa signatur

|Asus Rampage V Extreme|i7 5930k @4Ghz 1.152V|G.Skill Ripjaws4 4x4GB 2666Mhz|Samsung 840 pro 512GB|Gigabyte G1 Gaming GTX 970|EVGA 850W Supernova G2|Corsair 750D|Corsair H110|WD Red 3TB|

Permalänk
Medlem

Det är inte coilwhine vad jag tror, lämnade in datorn för några månader sen och bytte ut Nätagget. Jag tror att det är en fläkt som är sliten eller nått. Är inte en datorperson så vågar ej att pilla ut fläktar och så då skulle jag nog förstöra datorn. För ljudet kommer och går därför tvivlar jag på coilwhine.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Exakt så där lät min gamla vattenkylning till HTPC:n innan jag slängde den. Trodde först det var en gräshoppa eftersom det var så högfrekvent.

Nu kollade jag aldrig om det var en fläkt eller impellern som väsnades, men har du ingen pump i datorn så är det med stor sannolikhet en fläkt!

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

@candybag

Vad jag tror också, blir nog o skicka in datorn på lagning då!
Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom ni någonsin fram till vad det var för något som lät?