Permalänk
Medlem

Rapp pensionärsdator

Hej!

Jag ska skaffa en rapp surfdator till morföräldrarna och tar gärna emot lite råd.

Användningsområden:
Surfning, mail, webbtv, skype och enklare spel (patiens, pussel, candy crush etc)

Krav:
Pensionärer har inget tålamod Dvs datorn måste vara snabb vid uppstart och ha bra prestanda för det den är tänkt att användas till. Däremot kommer den aldrig användas till avancerade spel, bildbehandling etc.
Högljudda fläktar ogillas.

Hårdvara:
- Gärna en mindre låda, men det är inget krav om det medför en större kostnad.
- Ingen höjd behöver tas för framtida uppgraderingar på mer än minne och större ssd
- Har redan ett Wifi-usb som ska användas.
- Ingen cd/dvs-spelare behövs
- sdd hårddisk på 256 gb räcker

Mjukvara: Windows 10, vilket jag skaffar själv.

Budget:
De förtjänar en bra ny dator. Punkt. Samtidigt känns det onödigt att köpa någon "dyr" dator för 7000-8000 pga min okunskap om vad som krävs för en kompetent surfdator.
Hjälper ni mig istället att hitta något prisvärt kan jag dessutom köpa dem en ny 27'' skärm

Hur tänker ni? Tjänar jag mkt på att försöka bygga datorn själv och isåfall förslag på delar eller vet ni någon passande färdig dator?

Permalänk
Medlem

En Intel NUC med en i3:a kanske?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

en allt i ett dator... med touch skärm kanske är något?
annars en tablet laptop (en äldre gen surface?)

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@JoshyL:

kanske denna Intel nuc komplettera med ram 2/4GB, SSD120/250GB och valfritt Windows
en annan smidig sak med dessa är att det medföljer vesa fäste om man vill montera den på baksidan av skärmen

vill du däremot ha något vassare finns det dyrare varianter med I5 eller I7

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11136941/

i3 är 2 cores / 2 trådar
i5 är 2 cores / 4 trådar

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@JoshyL Tycker direkt att du ska byta ut Windows 10 mot någon variant av Linux om dom inte ska använda datorn till något mer avancerat än det du nämnde. Det lär bli mycket mindre problem då, utan alla Windowsuppdateringar och krångel som kommer den vägen, om man dessutom låter bli att ge dom root-lösenordet så lär datorn funka hur bra som helst med minimal support.

Typ Elementary OS skulle jag kunna tänka mig sitta som handen i hansken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

@JoshyL Tycker direkt att du ska byta ut Windows 10 mot någon variant av Linux om dom inte ska använda datorn till något mer avancerat än det du nämnde. Det lär bli mycket mindre problem då, utan alla Windowsuppdateringar och krångel som kommer den vägen, om man dessutom låter bli att ge dom root-lösenordet så lär datorn funka hur bra som helst med minimal support.

Typ Elementary OS skulle jag kunna tänka mig sitta som handen i hansken.

Ställer mig på tvären och säger det är det sämsta du kan göra. Kör windows 10 så slipper du problem. Installera någon remote viewer om du måste vara support.

Finns många småsaker vi kunniga fixar på 20 sekunder i linux men en okunnig står handfallen för.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

En ipad?

Permalänk
Medlem

@Tommy: Förlåt men hur tänker du? TS specificerar att hans morföräldrar inte har något tålamod och att datorn ska vara enkel att använda. Är man inte öppensinnad nog att testa på nya OS så kommer det definitivt inte finnas tålamod över till att testa någonting med annat GUI.

@JoshyL Skulle säga någon billigare laptop med SSD, om de ska använda skype etc. Så slipper de köpa en separat kamera för detta ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

@JoshyL Tycker direkt att du ska byta ut Windows 10 mot någon variant av Linux om dom inte ska använda datorn till något mer avancerat än det du nämnde. Det lär bli mycket mindre problem då, utan alla Windowsuppdateringar och krångel som kommer den vägen, om man dessutom låter bli att ge dom root-lösenordet så lär datorn funka hur bra som helst med minimal support.

Typ Elementary OS skulle jag kunna tänka mig sitta som handen i hansken.

Säger också emot detta. Lär bli oerhört jobbigt när program etc dom ska installera inte har linux stöd osv.
Annars tycker jag det att en enkel dator med en enklare i5 och w10 8gb ram borde bli susen för dom.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Det finns ingen i3:a med 2 kärnor utan HT. Coffe Lake-S är de första som saknar HT, men de har 4 kärnor.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

@Cinder: Förlåt men hur tänker du? TS specificerar att hans morföräldrar inte har något tålamod och att datorn ska vara enkel att använda. Är man inte öppensinnad nog att testa på nya OS så kommer det definitivt inte finnas tålamod över till att testa någonting med annat GUI.

TS har inte sagt något om att Windows 10 är ett krav eller att dom är ovilliga att testa på ett nytt OS, det ska bara gå fort och fungera.

Jag tänker att den som inte har tålamod, t.ex. jag själv, inte tycker att det är särskilt kul att sitta och titta på dom där snurrande prickarna och "Vänta medan Windows Update installerar uppdateringar..." bland annat. Att installera ett Linux-OS med webbläsare, mail, webbtv, skype och enklare spel (patiens, pussel, candy crush etc) är hur basalt som helst, varpå man kan låsa ner systemet för användarna genom att inte ge dom rättigheter till root, stänga av uppdateringar och förmodligen även se till att man installerar en LTS-version.

Har ju även själv läst i flera andra trådar här på SweC om andra som haft just samma problematik och så fort man kört in ett sandboxat linuxsystem i de äldres datorer så har supportsamtalen avtagit drasiskt, om inte slutat helt.

Att man inte är van att använda Linux och/eller att problemlösning är annorlunda där tycker jag inte är ett relevant argument då hela poängen är att man ser till att systemet i princip är låst till det som du ser på skrivbordet - ikoner för webbläsare, mail, patiens osv. Själv är jag helt övertygad om att det är mer problem med Windows i längden.

Permalänk
Medlem

Som ovan; NUC är ett bra och enkelt alternativ i mycket smidigt format. Generellt sett så behöver du bara en SSD och valfri Core i3 eller tom Pentium för att få en bra "skrivbordsdator". Resten kvittar i stort sett. Fixade en Pentium-baserad dator för 3-4 år sedan. Fungerar galant för ändamålet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Overkill build pensionärsdator. Finns andra chassin såklart.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11137155/

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Plockade ihop en 7gen i3 maskin till svärfar. Kom under 3800:- eftersom PSU och skärm redan fanns och hade lite tur med priserna.
Lista på Prisjakt

Fördelen här jämfört med NUC är att det går att växla upp den enklare om behov uppstår. Annars var jag inne på NUC:en också.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd

Jag köpte en laptop för 3500kr i somras - tycker den är mer än snabb nog för t ex äldre att använda för surf osv. Du behöver inte smaska på med en massa trådar, ram osv - bara det är en ganska snabb processor samt en ssd så kommer det vara snabbt att starta och använda datorn för ändamålen du sagt.

Som andra sagt; en nuc med i3 eller en laptop med ok processor (pentium+)

Om du tänkt köpa något helt färdigt på t ex elgiganten så har ni ju en månad på er att testa om den är bra nog i prestandaväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det finns ingen i3:a med 2 kärnor utan HT. Coffe Lake-S är de första som saknar HT, men de har 4 kärnor.

Det stämmer inte för low power serien alltid. Finns 2 core i7or som exempel.

men nu verkar de kanske vara felskrivet på Inets hemsida

https://www.inet.se/produkt/2205775/intel-nuc-i3-7100u-kabyla...

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

@JoshyL: Jag säger att du köper en i3 NUC, i kombination med en SSD blir den perfekt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Det stämmer inte för low power serien alltid. Finns 2 core i7or som exempel.

Hur menar du att det inte stämmer? i7:or är inte i3:or, så det är inget motexempel. Finns för övrigt ingen 2c/2t i7 heller, så jag förstår verkligen inte vart du vill komma med det konstaterandet.

Citat:

men nu verkar de kanske vara felskrivet på Inets hemsida

https://www.inet.se/produkt/2205775/intel-nuc-i3-7100u-kabyla...

Ja, inet har skrivit fel.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Ryzen kräver extra grafikkort. Däremot behövs inte extra kylare eftersom stock-kylaren är mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hur menar du att det inte stämmer? i7:or är inte i3:or, så det är inget motexempel. Finns för övrigt ingen 2c/2t i7 heller, så jag förstår verkligen inte vart du vill komma med det konstaterandet.

Ja, inet har skrivit fel.

Det jag menade var att det inte alltid följer samma mönster.

alltså
pentium = 2c/2t
i3 = 2c/4t
i5 = 4c/4t
i7 = 4c/8t

Nu är ju det helt fu-up sedan någon generation med ht på pentium och nu med 8-serien med 6 cores. Men under många år var exakt detta mönster.

Men det har inte stämt under U-serien.

Exempel så finns i3 med 2c/4t och i7 med 2c/4t. Så det var anledningen till att jag inte reagerade på 2c/2t i3 i U-serien. Känndes inte helt omöjlget (och det står felaktigt angivet 2c/2t på inets hemsida på NUC 7100 medans NUC i5 står 2c/4t).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hej! Har senaste året byggt ett par surfdatorer. Billiga, i stort sett ljudlösa, och känns helt OK rappa. Vet dock inte om lådan är för stor för att vara "mindre låda". Här är ett förslag på en liknande som de jag byggt dock lite anpassat till dina önskemål med 240 SSD. Pentium G4600 har samma HD 630 grafik som i3-7100 och i5-7400 etc.

En NUC är nog bra den med.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11137394/

Bytte SSD från Toshiba till beprövad o snabbare 850 EVO
Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11137176/

Permalänk
Medlem

Skärm o dator

Chassit Fractal Design Core 1100 passar utseendemässigt bra ihop med en Benq-skärm som är både bra o billig.
Bilden nedan visar en 24" Benq

Här är motsvarande 28" Benq

Bra paket till pensionärerna

Permalänk
Medlem

@Rick69: ser bra ut! Eftersom TS nämnde "Högljudda fläktar ogillas" så föreslår jag att paketet kompletteras med en tyst CPU-fläkt. Ser att max höjd CPU-kylare för Raijintek Metis är 160 mm, så då borde en Pure Rock få plats. Är dessutom väldigt enkel att montera. Här är Metis-bygge med Pure Rock. Ser dock ganska trångt ut.

Permalänk
Medlem

En NUC, 8Gb ram och en SSD som tidigare föreslagits är bästa alternativet tycker jag.

Polaren har en sån med i3 (glömt vilken modell) och den fungerar alldeles utmärkt för ändamålen (han slösurfar, youtube, Netflix) och har aldrig haft några som helst problem.

Den kommer räcka gott.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Stort tack för all respons!

Windows/Linux:
Det är säkert sant att Linux skulle minska supportbehovet, men jag har tyvärr knappt ens sett Linux på bild. De är dessutom rätt duktiga med Windows. Därför väljer jag Windows 10.

iPad/Bärbar/Stationär:
Det är tänkt för en stationär datorplats utan något behov att flytta datorn. Tangentbord, mus etc finns redan, så jag föredrar en stationär samt fixar en kamera.

NUC/Större chassin:
Jag gillar prislappen på de byggen ni satt ihop med exempelvis Fractal Design Core 1100 som absolut skulle få plats under deras skrivbord.

Men, NUC...Oj! Jag har faktiskt i min okunskap inte tänkt på de här som alternativa surfdatorer utan mer som mediacenter etc.
Formfaktorn skulle uppskattas och jag får pyssla ihop något annorlunda.
Efter att skummat igenom en del trådar har jag nog bestämt mig.
https://www.sweclockers.com/forum/sok?searchid=bfa29b4a-6f88-...

--------------------
Så, nästa steg blir val av NUC-konfiguration:

- BNK eller BNH?
https://www.inet.se/jamfor?compare=2205775&compare=2205776
BNH är 51mm hög jämfört med 31mm och har förutom M.2 även en 2,5'' plats
Vad jag förstår är 2,5 SDD billigare än M.2. Är däremot M.2 snabbare?

- i3 7100U eller i5 7260U?
https://www.inet.se/jamfor?compare=2205775&compare=2205777
En del trådar påstår att i7 kan bli högljudda.
Finns det något moment där i5 skulle vara markant bättre än i3 på en surf/webbtv-dator?

- Hårddisk och minne
Jag tänker mig 256 GB 2,5 SDD och 8 GB minne
Bör något betänkas när jag väljer? Förslag?

Permalänk
Avstängd

@JoshyL: Det skiljer dryga hundralappen mellan en Samsung 850 evo 250gb 2.5" SATA och Samsung 850 evo 250gb M.2. Sen när det kommer till NUC:arna är det skitsamma om du väljer en i3 eller i5 modell, alla alternativen är 2-kärniga laptop cpu:er med HT stöd. Köp även 2,5" modellen utav NUC:en, då har ni möjligheten att stoppa i en 2,5" HDD senare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11138390/

Ska det vara stationärt har du alltid detta, något påkostat chassi men samtidigt ljuddämpat. http://www.inet.se/kundvagn/visa/11138391/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma kravspec till dator till mina föräldrar som de ska få i juklapp, den skulle vara snabb/enkel.

Jag beställde den här från webhallen:

https://new.webhallen.com/se/product/266088-Lenovo-610s-02ISH...

8gb ddr4 ram, 128gb Ssd för 3800kr, dessutom ingick Windows så jag slapp installera den före jul.

De andra "billiga" datorerna jag hittade hade stora (1tb) mekaniska diskar och det lär mina föräldrar inte behöva. Skulle de, mot förmodan, börja samla på bilder får man komplettera med USB-disk.

För TS del är frågan om de behöver 256gb eller om de kan klara sig med mindre?
Det finns bara en dator kvar på webhallen nu.

Permalänk
Medlem

@JoshyL:
Prestanda
När det gäller prestanda, så kan jag berätta att min 7-8 år gamla arbetsdator har CPU Passmark på 2660. Tyngre moderna webbsidor känns laggiga, men för övrigt helt OK. Det är tydlig skillnad i surfupplevelse med min nyare bärbara med i5-7200U med CPU Passmark på 4729 (eget test med Passmark) och med G4560 med CPU Passmark 5130 (eget test med Passmark). En annan dator med CPU Passmark över 9000 känns möjligen lite kvickare. Med tanke på att den nya datorn ska kännas bra att använda många år framöver tror jag att det är klokt att köpa in sig på en prestandanivå på minst 4-5000.

Så med tanke på prestanda för framtiden röstar jag på NUC i5 7260U jämfört med i3:an.

Oväsen
Du skriver "En del trådar påstår att i7 kan bli högljudda". Jag har inte hört en NUC själv. Har dock erfarenhet av att små fläktar som måste jobba på högt varv kan låta irriterande. Här är en artikel jag hittade där de gillar datorn, men "The fan is a bit noisier than I had hoped."

I en stationär dator kan ju chassifläktar och CPU-fläkt (med eftermarknadskylare) styras att jobba sakta och i stort sett ljudlöst vid måttlig belastning, man ställer lätt in fläktkurvan i BIOSet. Sedan är det nätaggregatet som måste vara tyst det med, och med ett Be Quiet så borde det bli bra.

NUC är liten och smidig. Glöm bara inte att det ändå blir en del kablar som ska kopplas till den Kanske montering på baksidan av skärmen är snyggaste sättet.
En stationär går att få väldigt tyst och ger lite mer prestanda för pengarna, men är ju som bekant just mycket större.