Windows 10 stänger inte av ordentligt

Permalänk

Windows 10 stänger inte av ordentligt

Igår kväll stängde jag datorn som vanligt, och då mitt grafikkort har några lampor som lyser även när den är av så stängde jag med knappen på nätaggregatet också. Nu när jag startar datorn, så är google chrome på automatiskt med samma flik som var öppen när jag stängde. Hur blir det så och hur fixar jag det?

Edit: Google chrome är inte på autostart

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Kom väl med windows 10 fall creators update

Permalänk
Skrivet av Lanstroem:

Kom väl med windows 10 fall creators update

Går det att stänga?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

right click start button
choose power options
this opens the settings screen, under a heading on right that says Related settings, click Additional power settings
on the control panel screen that pops up, click choose what the power button does
if you want to change settings for Turn on fast startup, Sleep or Lock, click change settings that are currently unavailable to stop them being greyed out.

Permalänk

Jag gjorde som @Lanstroem sa, och det funkade ett tag, men nu händer det igen! Jag har kollat inställningarna, och snabb start är avaktiverat. Hur ska jag fixa det nu?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av MariusFranzen:

Jag gjorde som @Lanstroem sa, och det funkade ett tag, men nu händer det igen! Jag har kollat inställningarna, och snabb start är avaktiverat. Hur ska jag fixa det nu?

Du skulle kunna kolla värdet i registret, så att det grafiska gränssnittet inte ljuger för dig. Nyckeln hittar du under HKLM\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Power och heter HiberbootEnabled. Den ska vara satt till 0 för att fast startup ska vara inaktiverat.

Permalänk

@Ojeu: Det är avstängt i windows registry också.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk

@hyperbol: kollat båda alternativ, och det är avstängt.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Det går inte stänga av detta sjuka möget Microsoft la till i Creators.
Har man vissa program igång när datorn stängs av så startar dom igen i samma state.

Samma som det gör på MAC ,fast på MAC kan man iaf välja om man vill ha det så eller inte, MS tvingar på en mög som vanligt

Fast startup osv spelar ingen roll med detta iaf.
Går komma runt med force shutdown har vissa sagt iaf.

Permalänk

Ja "its not a bug, its a feature". Det är en funktion i Creators updaten som inte går att stänga av i nuläget, kan ju alltid hoppas på att det kommer en av/på funktion för detta.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2