Corsair lanserar DDR4-minnen på 4 000 MHz i formfaktorn SO-DIMM

Permalänk
Melding Plague

Corsair lanserar DDR4-minnen på 4 000 MHz i formfaktorn SO-DIMM

Hastigheterna för DDR4 har nått allt högre höjder med åren. Nu tar Corsair steget längre för den mindre formfaktorn SO-DIMM i och med lanseringen av minnesmoduler specificerade till 4 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Som hittat jag tar två paket... ehrmm not

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att de kommer snabbare minnen. Innebär ofta att söligare minnen blir lite billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

attans, köpte precis 4 stickor i 3000mhz. Hur ska jag nu kunna sträcka ut e-penen

Permalänk
Medlem

Lite över 6000... billigt med tanke på den GIGANTISKA prestandaökningen, bara att huka sej vid datorbordet när enter knappen trycks ner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv

SO dimm är inte det sånt minne som sitter i skrivaren? Det blir genast att uppgradera i min skrivare till dessa ramminnen i 4000Mhz för att få snabbare utskrifter!

Nå laptops använder det också. Men det är nästan dubbla priset emot 2133Mhz minnen:
https://www.inet.se/kategori/891/ddr4?filters=%7B%22204%22%3A...

Men som alltid det är bra att någon driver på utvecklingen, bara för att det finns extrema saker behöver man inte köpa det. Men det kan göra att mer normala saker blir billigare.

Permalänk

Minns när snabbare minnen i princip alltid innebar kraftiga prestandaskjutsar! Nu för tiden verkar det mest bli överflödig bandbredd som dribblas bort av minneskontrollern.
Men ok, att man har svårt att tillhandahålla all denna prestanda till CPU'n är en sak, med välutvecklade cache-hierakier och allt, men att inte änns iGPUer kan dra så mycket mer nytta av det förvånar mig verkligen. Det skulle möjligtvis vara att AMD plattformarna fortfarande skalar väl med minnesprestanda.

Skrivet av Wasp:

attans, köpte precis 4 stickor i 3000mhz. Hur ska jag nu kunna sträcka ut e-penen

Jag sparade minst sagt en hel del pengar på att köpa mina 2x16GB DDR4 3000mhz so-dimm för 2190kr på webhallen tidigare under året! https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3725940

Kostar 4000kr för samma paket nu.
Köpte för att jag hade på känn att marknaden skulle bli så här, men har fortfarande ingen dator att stoppa in dom i.

Fick du minnena till ett bra pris har du iaf en riktigt tjock e-pene.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Minns när snabbare minnen alltid i innebar kraftiga prestandaskjutsar! Nu för tiden verkar det mest bli överflödig bandbredd som dribblas bort av minneskontrollern.
Men ok, att man har svårt att tillhandahålla all denna prestanda till CPU'n är en sak, med välutvecklade cache-hierakier och allt, men att inte änns iGPUer kan dra så mycket mer nytta av det förvånar mig verkligen. Det skulle möjligtvis vara att AMD plattformarna fortfarande skalar väl med minnesprestanda.

Jag sparade minst sagt en hel del pengar på att köpa mina 2x16GB DDR4 3000mhz so-dimm för 2190kr på webhallen tidigare under året!
Kostar 4000kr för samma paket nu:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3725940
Fick du minnena till ett bra pris har du iaf en riktigt tjock e-pene.

Betalade typ 2000kr för 2x8. Två av dom kitten Dessa jävla priser är ju en ny meme i sigsjälv

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Betalade typ 2000kr för 2x8. Två av dom kitten Dessa jävla priser är ju en ny meme i sigsjälv

Usch då!
Får väl erkänna att jag ångrar att jag inte samtidigt också köpte ett rejält paket desktop minnen när jag ändå höll på.
Priserna har ju verkligen ballat ur!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Priser på ramminnen har gått upp 100% sen i januari.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3281463

Permalänk
Medlem

Sjukt att RAM är så dyrt just nu, det är det som får mig att inte vilja uppgradera datorn just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VituraZ:

Sjukt att RAM är så dyrt just nu, det är det som får mig att inte vilja uppgradera datorn just nu.

Var är alla demonstrationståg över rampriserna kan man undra?

Ja håller med att rampriserna är sjukligt höga och detta tillsammans med höga ssd priser gör att många tappar köplusten helt. Jag ska t.ex köpa en superbillig dator till farsan, bara 16GB ram + sssd och budgeten var nästan spräckt..

Permalänk
Medlem

Alltså Faaaaaan vad dyrt det har blivit med RAM Det här är inte OK.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hur dyrt ska minnen bli egentligen då minnena kommer nästan att spräcka min budget för att köpa ryzen 1600 eller uppföljaren, moderkort och minnen och kanske ett chassi

Permalänk
Medlem

skulle köpt 2 paket till när jag köpte mina 2 paket om 2x16gb för 1200:-

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niklad:

Hur dyrt ska minnen bli egentligen då minnena kommer nästan att spräcka min budget för att köpa ryzen 1600 eller uppföljaren, moderkort och minnen och kanske ett chassi

När ska du köpa Ryzen? Har för mig det har gjorts stora investeringar i fabrikationslokaler för RAM, så tillgången ska bli större 2018. Men priset kan gå upp mer innan det går ner, så är det en stundande övergång till Ryzen så kanske du bör köpa RAM så snart som möjligt innan det blir än dyrare. Annars kan du få vänta tills priserna går ner 2018 om du vill köpa till faktiskt bra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Var är alla demonstrationståg över rampriserna kan man undra?

Ja håller med att rampriserna är sjukligt höga och detta tillsammans med höga ssd priser gör att många tappar köplusten helt. Jag ska t.ex köpa en superbillig dator till farsan, bara 16GB ram + sssd och budgeten var nästan spräckt..

DDR4 arbetsminne 2x8GB för strax över 1200kr och 240GB SSD kring 800kr vid en snabb titt på prisjakt nu före jul för en budget rigg kan väl knappast kallas för ”sjukligt höga” priser, kanske inte direkt billigt men vad förväntar ni egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oceanic:

DDR4 arbetsminne 2x8GB för strax över 1200kr och 240GB SSD kring 800kr vid en snabb titt på prisjakt nu före jul för en budget rigg kan väl knappast kallas för ”sjukligt höga” priser, kanske inte direkt billigt men vad förväntar ni egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

240GB ssd är knappt värt att ta i, 500GB får det vara.
Så det blir 2800kr i enbart detta när man ska bygga ett riktigt budgetsystem och det är mycket pengar med tanke av att det har blivit dyrare.
Går man upp i lite mer nördklass, så hamnar man på runt 10 000kr i ram och ännu mer pengar i ssd. En välutrustad desktop i nördklass så är kostar det över 20 000kr i enbart dessa hårdvaror.

Nu ligger väl de flesta någonstans i mellan, men även budget är idag för dyrt för många och de får idag välja sämre hårdvara än vad de skulle ha valt för något år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

240GB ssd är knappt värt att ta i, 500GB får det vara.
Så det blir 2800kr i enbart detta när man ska bygga ett riktigt budgetsystem och det är mycket pengar med tanke av att det har blivit dyrare.
Går man upp i lite mer nördklass, så hamnar man på runt 10 000kr i ram och ännu mer pengar i ssd. En välutrustad desktop i nördklass så är kostar det över 20 000kr i enbart dessa hårdvaror.

Nu ligger väl de flesta någonstans i mellan, men även budget är idag för dyrt för många och de får idag välja sämre hårdvara än vad de skulle ha valt för något år sedan.

Tyckte jag tog i med 240GB SSD för budget. Om man vill riktigt pressa priset för en dator utan att köpa in begagnat så skulle jag ta en 128GB SSD för operativsystem och lite program för bra prestanda, vanlig mekanisk HD för all media och sedan köpa in processor och moderkort för DDR3 som går att få för helt andra priser, kanske inte det allra senaste men vanliga användare märker ingen skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

240GB ssd är knappt värt att ta i, 500GB får det vara.
Så det blir 2800kr i enbart detta när man ska bygga ett riktigt budgetsystem och det är mycket pengar med tanke av att det har blivit dyrare.
Går man upp i lite mer nördklass, så hamnar man på runt 10 000kr i ram och ännu mer pengar i ssd. En välutrustad desktop i nördklass så är kostar det över 20 000kr i enbart dessa hårdvaror.

Nu ligger väl de flesta någonstans i mellan, men även budget är idag för dyrt för många och de får idag välja sämre hårdvara än vad de skulle ha valt för något år sedan.

Nämen. Du kan ju inte lägga 3000 spänn på lagring i ett budgetsystem. Det låter knas :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Betalade typ 2000kr för 2x8. Två av dom kitten Dessa jävla priser är ju en ny meme i sigsjälv

När jag byggde min nuvarande burk gav jag 1499:- för 4x8GB 2400MHz. Ångrar nästan att jag inte köpte 8x8GB med en gång (max för moderkortet).

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician