Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jodå, min har hållit i snart 10 år! Men ska han ha nu är det bättre att köpa R5 1600 och spara pengarna till 7 nm!

Varför? Kommer 7nm slå 8700k? För att köpa 2 cpuer så är du uppe i samma summa som 8700k.
Dock kan han ju alltid sälja den han byter ut och på så sätt få tillbaka en liten summa pengar.
Dock tror och hoppas jag att en 1600 håller längre än 2 år.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bigganum:

Då fler cores än upp till 4 inte används idag vid gaming, men vad säger morgon dagen?

Om inte fler än fyra cores används, hur förklarar man då att i7-7700K presterar bättre än i5-7600K, i7-8700K presterar bättre än i7-7700K när man kör alla CPUer i samma frekvens?

Spel kanske kan använda 6C, till viss den i alla fall? Fast inte mer än 6C väl?

Hur förklarar man då att i9-7900X presterar något bättre än i7-7820X?

Spel kan faktiskt, till en liten del, använda rätt många kärnor idag. Grejen är att effekten man får efter 4C är liten (och kraftigt avtagande med ökande antal kärnor). 20 % högre IPC*frekvenskvot ger i praktiken mer effekt än 50 % fler kärnor vid samma frekvens. Det beror inte på att spelprogrammerare är usla, det har rent fysiska begränsningar i hur pass väl det faktiskt är möjligt att ska något likt en spelmotor med avseende på kärnor.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

Varför? Kommer 7nm slå 8700k? För att köpa 2 cpuer så är du uppe i samma summa som 8700k.
Dock kan han ju alltid sälja den han byter ut och på så sätt få tillbaka en liten summa pengar.
Dock tror och hoppas jag att en 1600 håller längre än 2 år.

Vad tror du? AMD säger runt 10-15% bättre prestanda vid 12 nm, så blir nog runt 20-40% vid 7 nm om de implementerar bättre IPC. Om annars lär de få 15-20% ren i Frekvensökning!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Om inte fler än fyra cores används, hur förklarar man då att i7-7700K presterar bättre än i5-7600K, i7-8700K presterar bättre än i7-7700K när man kör alla CPUer i samma frekvens?

Spel kan faktiskt, till en liten del, använda rätt många kärnor idag. Grejen är att effekten man får efter 4C är liten (och kraftigt avtagande med ökande antal kärnor). 20 % högre IPC*frekvenskvot ger i praktiken mer effekt än 50 % fler kärnor vid samma frekvens. Det beror inte på att spelprogrammerare är usla, det har rent fysiska begränsningar i hur pass väl det faktiskt är möjligt att ska något likt en spelmotor med avseende på kärnor.

Spelutvecklar är inte ens nära början av gränsen till hur många kärnor man kan utnyttja!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vad tror du? AMD säger runt 10-15% bättre prestanda vid 12 nm, så blir nog runt 20-40% vid 7 nm om de implementerar bättre IPC. Om annars lär de få 15-20% ren i Frekvensökning!

När beräknas denna cpu släppas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

2019 är det väl sagt att 'Zen 2' (ej att förväxla med Zen+ som släpps inom kort) ska släppas men det är alldeles för tidigt att uttala sig om eventuell prestanda.

Det är tråkigt att den här typen av trådar alltid ska spåra ur och sluta i pajkastning och samtidigt är det en ganska uttjatad fråga som redan besvarats tusen gånger.

Jagar man mer än 60fps bör man kosta på sig en Intel-CPU ur högre prisklass. Nöjer man sig med 60fps och planerar att uppgradera inom ett par år vilket de flesta verkar göra duger i stort sett vilken modern CPU som helst, även instegsmodellerna.

Många rapporterar ett 'bättre flyt' med Ryzen trots lägre fps i benchmarks men skillnaderna mellan t.ex. 1600x och 8600K/8700K är nog (för de flesta) inte märkbara annat än i konstgjorda benchmarks.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

2019

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

2019 är det väl sagt att 'Zen 2' (ej att förväxla med Zen+ som släpps inom kort) ska släppas men det är alldeles för tidigt att uttala sig om eventuell prestanda.

Det är tråkigt att den här typen av trådar alltid ska spåra ur och sluta i pajkastning och samtidigt är det en ganska uttjatad fråga som redan besvarats tusen gånger.

Jagar man mer än 60fps bör man kosta på sig en Intel-CPU ur högre prisklass. Nöjer man sig med 60fps och planerar att uppgradera inom ett par år vilket de flesta verkar göra duger i stort sett vilken modern CPU som helst, även instegsmodellerna.

Lite väl generalisering. Nöjer man sig med 5-10% lägre prestanda för 50% mindre pengar tar man en Ryzen, annars får man låta sig mjölkas av Intel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Ja det är faktiskt lite märkligt att sådana frågor kan få så mycket emotionella reaktioner. Dock hittar man lite guldkorn mellan pajkastningen så att man kan lära sig något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tack för informationen! Ska ta en närmare titt på det.

Har du något bra exempel på spel som använder 4cores+ det i dagsläget? (Fokus ligger ju på single just nu annars.)

Framtiden kanske ser annorlunda ut med alla möjliga optimiseringar, det är är fortfarande rätt ny teknik för konsumenten.
Det verkar ju som att intel snabbt följde upp med flerkärniga processorer när Ryzen släpptes.

Kanske, kanske inte det optimiseras bra för gaming, men alla har nu insett att fler kärnor och trådar verkar vara vägen framåt då man måste kunna göra annat än att spela också. Helst samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Lite väl generalisering. Nöjer man sig med 5-10% lägre prestanda för 50% mindre pengar tar man en Ryzen, annars får man låta sig mjölkas av Intel.

Eller så kan man jämföra intel 8400 mot ryzen 1600 vilket ligger mera snarlikt i pris.
Jag gjorde själv en omröstningstråd med 8400 mot 1600 som har fått relativt högt deltagande.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1500885-speldator-1600...
Där man se hur pass jämt det är när sweclockers står och väljer mellan dessa cpuer men med en liten högre antal röster till AMD:s fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Eller så kan man jämföra intel 8400 mot ryzen 1600 vilket ligger mera snarlikt i pris.
Jag gjorde själv en omröstningstråd med 8400 mot 1600 som har fått relativt högt deltagande.
Där man se hur pass jämt det är när sweclockers står och väljer mellan dessa cpuer men med en liten högre antal röster till AMD:s fördel.

Då vill man troligen byta processor inom rimlig framtid och kör du ryzen slipper du köpa nytt moderkort vilket du måste om du kör intel.

Inte för någon av dom är dåliga alls, men om man vill uppgradera senare dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Då vill man troligen byta processor inom rimlig framtid och kör du ryzen slipper du köpa nytt moderkort vilket du måste om du kör intel.

Inte för någon av dom är dåliga alls, men om man vill uppgradera senare dvs.

Ja allt detta är ingen ny information. Dock tycker jag att jag har skapat tråden på ett sådant sätt att jag kan anse den som en opartisk omröstning. Och min slutsats är att det är väldigt jämt mellan dessa val när sweclockers väljer cpu. Vissa väljer cpu baserat på vilket märke de föredrar medan andra väljer cpuer baserat på tester eller uppgraderingsmöjligheter. Anledningar kan vara många.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Ja det är faktiskt lite märkligt att sådana frågor kan få så mycket emotionella reaktioner. Dock hittar man lite guldkorn mellan pajkastningen så att man kan lära sig något nytt.

Ja, vet inte vad som händer riktigt.

Jag gick från 1600X till 8600K och vart hur nöjd som helst med den uppgraderingen.
Kör mestadels cs-1.6, cs-cz, cs-go och pugb.

I csgo fick jag runt 150 average mer fps så jag är nöjd.

Båda är en bra cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ja, vet inte vad som händer riktigt.

Jag gick från 1600X till 8600K och vart hur nöjd som helst med den uppgraderingen.
Kör mestadels cs-1.6, cs-cz, cs-go och pugb.

Japp och det är extra intressant att läsa dina slutsatser eftersom du har personlig erfarenhet av båda cpuerna vilket jag själv saknar.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Japp och det är extra intressant att läsa dina slutsatser eftersom du har personlig erfarenhet av båda cpuerna vilket jag själv saknar.

Köpte 1600 ryzen nuxD vafan bytte du från 1600x till i5 8600k? Hahhaa fan köpte jag fel iaf nu då?

XD 1070 ti med bra minnen o allt o sen en värdelös ryzen 1600! Hahahahahaha

Bör ja köpa en 1440p skärm nu då eller? Elr ska ja köra på 1080p.

Bättre o köra på 1440p va? Då blir de väl mer belastning på grafik kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

I vilket fall som helst så springer nog CPUer åttor kring Intels Coffeelake om några år då det är en föråldrad arkitektur. Och då måste du även köpa nytt moderkort! Så där tjänar du in en tusing! Och när du spenderade 1500 kr mindre så har du 2500 kr att köpa ny CPU för om två år jämfört med om du kör på 8700k.

Peka gärna på något som tyder på detta. 6-7 år gamla Intel CPUer kan fortfarande stå sig ganska väl och nosa på Ryzen i spel. Nästa Ryzen kommer utan tvekan inte slå 8700K. Återigen är vi inne på samma plan att byta CPU, varför skulle någon byta upp sin CPU efter bara 2 år? När du då bytt ut din Ryzen mot Ryzen 2 så kommer den fortfarande vara långsammare än 8700K så argumentet håller inte. Ärligt talat detta känns som om du trollar annars så kan jag inte tänka mig annat än att du inte läser mer än första raden i inläggen du svarar på.

Skrivet av Esseboy:

Om inte nära är 1-2% så ja. Man tjänar mest på att köra på ordentlig GPU och bra CPU i andra hand!

Det är betydligt mer än så. Grejen är just den att CPUerna är oftast långt ifrån att vara flaskhalsar därav så blir det i praktiken liten skillnad idag i 1080p. Men som förklarat ett flertal gånger så kommer detta att märkas av ett par år framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

i5 8400 är bättre i spel utan tvekan och med det ganska mycket om du tittar i 720p tester. Dvs kommer den att hålla bättre med några år på nacken. Självklart finns en bättre uppgraderingsmöjlighet, dock så förstår jag faktiskt inte på anledningen till att uppgradera efter så kort tid när CPUn är i allra toppen i speltesterna just nu. De som talar för Ryzen gör ju oftast det ur en "budget" synpunkt vilket gör argumenten att uppgradera senare ännu konstigare, då lägger man ju ännu mer pengar. Ryzen är ofantligt bra prestanda för pengarna absolut, men bara generellt, inte för specifikt spel. Där vinner Intel fortfarande i stort sett alla prissegmenten som jag ser det.

Permalänk
Medlem

Håller ni på fortfarande och diskuterar? Hur svårt ska det vara!
TS köp det du har budget till. Du gör inget direkt dåligt val vilket läger du än väljer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

@Ang3r: Tog Ryzen 1600, enda anledningen är att jag vill testa Ryzen plus att det blir 3000 kr billigare...

Det ända jag vill ha svar på igentligen är :

Kommer Ryzen 1600 + 1070 ti att funka bra?

Ska jag köra 1440p? det är bäst va? för då drar de inte så mycket på ryzen ? mer p ågrafik kortet va?

Jag glömde lägga till nätagg till datorn som ja beställt ifrån inet xD de ska montera o allt xD hahah fan

Så skickar mejl till dem nu o frågar om de kan lägga till ett för runt 1000 kr xD

Permalänk
Medlem

@pannkakaa: Har du råd med ett 1070 så köp det. Jag hade inte det vid uppgradering, så det blev ett 1060, och kan inte påstå att jag lider

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Detta är typ den fjärde gången du skriver samma sak i denna tråden, trots att du blivit motbevisad flera gånger.
Jag vet att du ogillar Intel, men nu börjar jag misstänka att du trollar...

Den här tråden borde låsas nu iaf, TS har gjort sitt val (R5 1600) och han kommer säkert bli nöjd. Kommer inte komma något konstruktivt av att ha den öppen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

@pannkakaa: Har du råd med ett 1070 så köp det. Jag hade inte det vid uppgradering, så det blev ett 1060, och kan inte påstå att jag lider

Asså jag har råd med ett i7 8700 k med men i ren princip vill ja inte köpa en processor för dubbla priset bara för 20-30 fps skillnad?

Ska jag köra 1440p elr 1080p ? 1440p är bättre för på påverkas inte ryzen 1600 lika mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

i5 8400 är bättre i spel utan tvekan och med det ganska mycket om du tittar i 720p tester. Dvs kommer den att hålla bättre med några år på nacken. Självklart finns en bättre uppgraderingsmöjlighet, dock så förstår jag faktiskt inte på anledningen till att uppgradera efter så kort tid när CPUn är i allra toppen i speltesterna just nu. De som talar för Ryzen gör ju oftast det ur en "budget" synpunkt vilket gör argumenten att uppgradera senare ännu konstigare, då lägger man ju ännu mer pengar. Ryzen är ofantligt bra prestanda för pengarna absolut, men bara generellt, inte för specifikt spel. Där vinner Intel fortfarande i stort sett alla prissegmenten som jag ser det.

Ja argumentet för ryzen 1600 mot 8400 brukar vara att det presterar tillräckligt idag och framåt så kan de extra trådarna komma att spela en viktigare roll. Därför kan framtida speltester komma att ändra sig om 12 trådar får en viktigare roll. Men det är ju ren spekulation som framtiden får utvisa. Personligen orkar jag inte bry mig om någon köper 8400 eller 1600, båda cpuerna verkar prestera bra.

Själv lutar jag nog mer mot intel om jag skulle köpa men det finns andra faktorer som spelar roll för mig än fps vilket gör valet inte riktigt så enkelt. Tex så får man idag ett b350 strix för 899kr medan motsvarande moderkort hos intel går på 1649kr. Sen huruvida det är värt att betala extra för strix över det billigare z370 för 999kr vet jag faktiskt inte. Jag har startat en tråd för att skaffa mig mer kunskap om moderkort och vad som skiljer dom åt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pannkakaa:

Asså jag har råd med ett i7 8700 k med men i ren princip vill ja inte köpa en processor för dubbla priset bara för 20-30 fps skillnad?

Ska jag köra 1440p elr 1080p ? 1440p är bättre för på påverkas inte ryzen 1600 lika mycket?

i5 8400 hade jag tagit...

Permalänk

Det där är 1080p vad är det i 1440p?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pannkakaa:

Det där är 1080p vad är det i 1440p?

https://www.techspot.com/review/1505-intel-core-8th-gen-vs-am...

"The fact that the Core i5-8600K was 24% faster than the Ryzen 5 1600 on average means that in the future when GPUs become faster and games become more demanding, the Intel CPU should stand up better and potentially last longer. We see a similar pattern when comparing the Core i7-2600K and FX-8350 in modern games, just to a much lesser degree as Ryzen is actually good and the FX-8350 is powered by eight hamsters in four wheels.

If you had to make a bet based currently available data, investing in the Z370 platform and getting the Core i5-8400 would probably be the safest route as it will look after you well right now. It also comes at a relatively low cost per frame and with six physical cores it's not going to become extinct any time soon."

Finns mycket matnyttiga tester där.

Mvh

Permalänk
Skrivet av anon200632:

https://www.techspot.com/review/1505-intel-core-8th-gen-vs-am...

"The fact that the Core i5-8600K was 24% faster than the Ryzen 5 1600 on average means that in the future when GPUs become faster and games become more demanding, the Intel CPU should stand up better and potentially last longer. We see a similar pattern when comparing the Core i7-2600K and FX-8350 in modern games, just to a much lesser degree as Ryzen is actually good and the FX-8350 is powered by eight hamsters in four wheels.

If you had to make a bet based currently available data, investing in the Z370 platform and getting the Core i5-8400 would probably be the safest route as it will look after you well right now. It also comes at a relatively low cost per frame and with six physical cores it's not going to become extinct any time soon."

Finns mycket matnyttiga tester där.

Mvh

i5 8400+370 kostar typ 3200 kr altså 400 kr mer för typ 6 fps? det är kanske mer värt det, har igentligen inte nån aning om vrf man ska ha massa jävla threads hit o dit, tror inte ryzen kmr bli bättre över tiden kanske, men kör nog på i5 8600k isåfall ska ringa inet imon o kolla min beställning o förmodligen ändra till i5an då, måste ändå lägga till ett nätagg xD

Problemet är bara att i5an inte finns inne atm så får vänta lite, men aja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

i5 8400+370 kostar typ 3200 kr altså 400 kr mer för typ 6 fps? det är kanske mer värt det, har igentligen inte nån aning om vrf man ska ha massa jävla threads hit o dit, tror inte ryzen kmr bli bättre över tiden kanske, men kör nog på i5 8600k isåfall ska ringa inet imon o kolla min beställning o förmodligen ändra till i5an då, måste ändå lägga till ett nätagg xD

Problemet är bara att i5an inte finns inne atm så får vänta lite, men aja.

Jag tycker lite synd om dig, 200 inlägg och alla tycker olika ^^

Permalänk
Medlem

Pannkaka. Inget illa menat, men det är sjukt jobbigt att läsa dina inlägg. Jag antar att du är i tidiga tonåren på det sättet du skriver. Ett tips är att kolla igenom dina inlägg innan du postar.

Ang. valet, så hade jag valt en Ryzen. Mest för att jag kör programvara som gillar många cores & trådar.

Annars tror jag inte man upplever någon direkt skillnad.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070