Permalänk
Medlem

Köpa Kaffe/Espressomaskin

Då var tiden kommen att köpa en Kaffe/Espressomaskin, men den stora frågan är vilken... Har googlat som en galning men blir inte mycket klokare. Känns som att det är olika svar var man än vänder sig. Tänkte kolla här om någon hade hyfsad koll på vad som gäller.

Tanken är att vi ska kunna dricka latte,cappuccino, espresso och kanske en svart kopp ibland. Förbrukningen idag ligger mellan 4-5 koppar per dag och det är väl där vi hamnar sen också. Blir inte riktigt klok på skillnaderna mellan en maskin för 5000 och 12000. Vet att min far har en Miele 6310 som fungerat ypperligt för honom i 2 år. Dom diskar delarna som behövs en gång var tredje månad och maskinen rengör sig självt i övrigt. Behöver man betala så mycket för att slippa konstant rengöring och mer pill i allmänhet eller finns det bättre alternativ? Jag tänker ändå att man kan ha maskinen i åtskilliga år, så om det kostar lite extra spelar det ingen roll, dock vill jag ju att man får någonting för pengarna.

Vill höra lite erfarenheter och vad som är lite bäst bang for the buck så att säga.

Glömde att nämna att det är bönor som gäller.

Permalänk
Medlem

En polare har en Ascaso dream - pod varianten.
Gör riktigt bra kaffe! Såklart spelar det roll vilka pods man köper.
Fördelen är att det alltid blir samma smak, då pods alltid är samma mängd kaffe.

Hur som helst finns den som pod, vanlig espresso, eller både och.
Men man ska nog ta antingen pod eller vanligt espresso som du malt själv. Vad jag har hört är att har man varianten som kan göra både och så gör den halv bra pod-kaffe och halvbra vanligt egen malet kaffe. Men du behöver ju såklart en kvarn också om du ska mala själv.

Den har ju även en mjölkskummare, inte så säker på om den är något att ha. Tror det är svårt att hitta något som är mkt bättre dock för det priset. Tror den ligger runt 5-7000.

Men det finns säkert fler här på forumet med mycket mer erfarenhet.
Det finns ju en del bra butiker också som man kan gå till och be om råd, dom kanske kan låta dig prova också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

En polare har en Ascaso dream - pod varianten.
Gör riktigt bra kaffe! Såklart spelar det roll vilka pods man köper.
Fördelen är att det alltid blir samma smak, då pods alltid är samma mängd kaffe.

Hur som helst finns den som pod, vanlig espresso, eller både och.
Men man ska nog ta antingen pod eller vanligt espresso som du malt själv. Vad jag har hört är att har man varianten som kan göra både och så gör den halv bra pod-kaffe och halvbra vanligt egen malet kaffe. Men du behöver ju såklart en kvarn också om du ska mala själv.

Den har ju även en mjölkskummare, inte så säker på om den är något att ha. Tror det är svårt att hitta något som är mkt bättre dock för det priset. Tror den ligger runt 5-7000.

Men det finns säkert fler här på forumet med mycket mer erfarenhet.
Det finns ju en del bra butiker också som man kan gå till och be om råd, dom kanske kan låta dig prova också?

Glömde nämna att det är bönor jag vill köra med, haft en gammal kapselmaskin och tycker inte det står upp emot en bönmaskin. Dvs en helautomatisk maskin med skummare, det ska vara smidigt även om jag förstår att man tummar på smaken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag dricker mest Americano, och har en La Pavoni! Tänk på att du behöver en kaffekvarn om du ska ha en maskin utan Pods. La Pavoni går att skumma mjölk med men själv dricker jag bara utan så har inga direkta erfarenheter av det.

De riktiga nördarna menar att man inte kan göra två koppar direkt efter varandra på en La Pavoni då delarna som leder fram till kaffet blir för varmt efter första koppen och då sker lakningen vid för hög temperatur och kaffet får en lite mer besk ton. Själv känner jag ingen egentlig skillnad i de fall flera koppars bereds i direkt följd.

Sen är det en fantastiskt fin maskin, som enligt mig brygger ett mycket mycket runt kaffe som nästan helt saknar beskan men ändå ger mycket fin kaffesmak. Sen finns det ingen automatik så från start till att man har sin kopp i handen behöver man nog skänka knappa 5 minuter då allt vatten i tanken värms till rätt temperatur varpå skapandet kan påbörjas.

Edit: Såg att du var ute efter en automatisk maskin, detta är motsatsen men kanske andra lyckosökare som hittar in så låter det stå kvar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Jag är inte jättebevandrad och kan allt inom den genren men jag köpte en jura ena 3 för massa år sen efter att ha provat lite mer mainstream modeller. Typ philips o nån annan jag inte minns. Om man inte gillar att göra manuella abrovinker så får man slanta ut för en helautomatisk modell med separat tank för mjölk. Finns ju modeller med små minikylskåp för att hålla mjölken kall o fräsch.
Oavsett det så måste man tömma sump o rengöra mjölkbehållaren o mjölkslangarna ofta.

Nu har jag gått tillbaka till vanligt nescafe snabbkaffe Grymt gott o grymt snabbt.

Permalänk
Medlem

den där Miele 6310 såg ju jäkligt nice ut btw. jura borde ha något motsvarande i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

den där Miele 6310 såg ju jäkligt nice ut btw. jura borde ha något motsvarande i samma prisklass.

Jo jag såg något test på youtube där den stod emot en jura a9. Juran verkade skumma bättre men estetiskt sett vinner ju mielen rätt hårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ägt en Jura Ena 3 och nu en Delongi Magnifika s
Juran kostade 8000:- och Delongi ca 3000:-
Jag tycker Delongin är bättre och har kraftigare mjölkskummare
Denna vann dessutom råd o röns stora test 2014, rekomenderar den!!
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Jag har ägt en Jura Ena 3 och nu en Delongi Magnifika s
Juran kostade 8000:- och Delongi ca 3000:-
Jag tycker Delongin är bättre och har kraftigare mjölkskummare
Denna vann dessutom råd o röns stora test 2014, rekomenderar den!!
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Går och spanar in Magnifican just nu. Har en Caffeo Solo som ska bytas ut.
Magnifican har väl en behållare för malt kaffe också?
Tanken var att ha bönor för 'vanligt' kaffe i bönbehållaren och när man vill ha en espresso så maler man espressobönor och lägger i den andra behållaren.
Funkar det? Har du testat kanske?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Inaktiv

Finns bara ett alternativ för gott kaffe

Jura och allt vad det heter blir inte gott, mina svärföräldrar har två Jura..

Permalänk
Medlem

Hej

Vi köpte en Delonghi ECAM 23.463.B för 4000 kr i januari och är grymt nöjda. Kaffet blir mycket gott, iaf om man letar tag på bra bönor som passar ens smak. Dessutom är den mycket lätt att sköta och hålla ren.

/M

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är väl att kaffet är färskt, helst skall det vara rostat mellan 7-60 dagar sedan, sen går det utför. Espressot skall göras inom 2 minuter efter malning.

Om det vara prisvärt och en helautomatiskt masking skulle nog själv valt Delonghi, Primadonna-serien. (Tror den vann något Råd och Rön test nyligen?)

För mindre företag skulle jag nog välja en Jura, och dimensionra över antalet rekommenderade koppar. När väl maskinen går sönder så ha de egna autktoriserade verkstäder som fixar till dem. Har fått positivt intryck av dem. Något dyra förbrukningsdelar (NFC trams i vattenfilter etc). Avkalkning med propreritära tabletter. Medan de flesta andra t.ex. Siemens, Melitta klarar sig på hyffsat standard varor.

För entusiasten hemma hade jag nog pekat mot Bariasta express , (säljs under många namn hittas på t.ex. elgiganten). Men det kräver ju lite mer än bara trycka på knappen.
Reklam: https://www.youtube.com/watch?v=IAlG3ByKN5c
Skall det göras mer avancerade mjölkdrycker regelbundet då är nog en mer avancerad dual boiler maskin snabbare och effektivare.

Men rasslar det ganska snabbt upp i pris om man skall ha bra semi-manuell setup av bättre klass. Kvarnar och kaffemaskiner går att diskutera i oändlighet. Vissa köper t.ex. en Rancilio Silvia och trimmar upp innehållet själv.

Permalänk
Medlem

Detta har legat vilande lite sedan jag skrev denna tråd, men nu är det dags känner jag. Har någon hittat en bra deal på mellandagsrean? Såg denna https://www.mediamarkt.se/sv/product/_siemens-te615209rw-eq-6... dock som vanligt med stora märken är att man kan skapa egna modellnummer så att det inte går att jämföra med andra butiker.

Permalänk
Medlem

Jag älskar min Delonghi, kostar 3000kr och presterar som priskraftigare maskiner, att få skumma sin mjölk själv är en självklarhet enligt mig och att ha valet med bönor eller malet kaffe är bra.
gör gott kaffe! och sjukt prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Jag älskar min Delonghi, kostar 3000kr och presterar som priskraftigare maskiner, att få skumma sin mjölk själv är en självklarhet enligt mig och att ha valet med bönor eller malet kaffe är bra.
gör gott kaffe! och sjukt prisvärd.

Vilken delonghi har du? Blir smått yr när jag tittar igenom deras utbud med en hel hög maskiner och bara siffror som skiljer. Finns några på rea vad jag sett

S ECAM 22.360
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1641242

ESAM 4500
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1641614

DeLonghi ECAM 23.460
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2418708

Permalänk
Avstängd

Ett tips på bra kaffe samt maskin och reservdels grossist som det går att handla som privatperson ifrån.
Deras Caffe Gioia är riktigt bra och prisvärda bönor. http://www.alrp.se/alrptw/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Ett tips på bra kaffe samt maskin och reservdels grossist som det går att handla som privatperson ifrån.
Deras Caffe Gioia är riktigt bra och prisvärda bönor. http://www.alrp.se/alrptw/

Är nog ute efter lite mer vanliga brands, där man kan kolla recensioner osv lätt. Men tack för tipset, bra ställen att köpa bönor på är alltid uppskattat.

Permalänk
Medlem

Jag som några andra i tråden rekommenderar Delonghi Magnifica S ECAM 21.117. Använt i ett par år och jag tycker den är otroligt prisvärd. Den har en bönreservoar och man kan ladda med en skopa malet om man vill. Lätt att underhålla.

https://m.prisjakt.nu/product/1641609

Edit: sedan må jag kanske inte vara så erfaren i böndjungeln men bönor från LavAzza gör sig bra i maskinen. Smaken är iofs personlig men men!
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Jag som några andra i tråden rekommenderar Delonghi Magnifica S ECAM 21.117. Använt i ett par år och jag tycker den är otroligt prisvärd. Den har en bönreservoar och man kan ladda med en skopa malet om man vill. Lätt att underhålla.

https://m.prisjakt.nu/product/1641609

Edit: sedan må jag kanske inte vara så erfaren i böndjungeln men bönor från LavAzza gör sig bra i maskinen. Smaken är iofs personlig men men!
Skickades från m.sweclockers.com

Funderat på en rad olika Delonghi, bland annat den du nämnde. Dock vill man ju ha något som är relativt nytt när man väl köper. Nu kanske inte tekniken förfinas så mycket från år till år, men ändå.

Som det är nu står det mellan Siemens EQ6 500 som finns på rea(mediamarkt, elgiganten) eller DeLonghi ECAM350.55.B för samma pris. Någon som använt någon av dessa och har några tankar?

Permalänk
Medlem

Det blev en Siemens EQ.6 500 från Mediamarkt på redan. Återkommer när jag fått hem den, om det är något att ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Det blev en Siemens EQ.6 500 från Mediamarkt på redan. Återkommer när jag fått hem den, om det är något att ha!

Glöm inte att vara noga med rengöring av bryggenhet om ni dricker 4-5 koppar om dagen. Jag skulle göra rent den i slutet av varje vecka för att undvika mögel.

Annars har Siemens gjort fina kaffemaskiner tidigare så den blir nog bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Glöm inte att vara noga med rengöring av bryggenhet om ni dricker 4-5 koppar om dagen. Jag skulle göra rent den i slutet av varje vecka för att undvika mögel.

Annars har Siemens gjort fina kaffemaskiner tidigare så den blir nog bra.

Jo han nämnde det i butiken när jag kikade på den. Lätt att det fastnar lite sump som möglar rätt snabbt.

Permalänk
Medlem

I dom riktigt dyra modellerna är det ju oftast nån form av display man betalar för, det gör ju i sig inte direkt kaffet godare utan inger bara mer lyx.
Päronen har idag en Siemens EQ.5 modell som dom är nöjda med, dom gör av med kanske en 5-6 koppar per dag, enkel och snabb kalk och rengöring. Haft den i ett år.

Jag sitter själv med en nedre mellanklass-modell eller vad man ska säga, inte instegs men steget ovanför typ, från Delonghi och jag är väl sisådär nöjd. Kaffet i sig är fenomenalt men menyerna och framförallt rengöringsprogrammet är så ologiskt att man bara vill sticka huvudet i sanden varje gång.
Man följer instruktionerna till punkt och pricka, och sen helt plötsligt ex när den säger att i det här laget så blinkar samtliga lampor, vrid kranen moturs till läge 0 och töm droppskålen och fyll därefter på med kallt färskt vatten till maxgränsen , ex så stänger den istället bara av sig och typ anser att den är klar med programmet. Trots att flera steg återstår, försöker man då starta om och göra allt igen kanske man kommer till näst sista steget, eller andra....man vet aldrig.

Man får liksom tvinga fram rengöringen själv för att det ska bli rent känns det som, sen är en punkt som absolut är ett måste för mig när denna pensioneras (nu i år kanske) att ha en modell med vattentank där du kan fylla på utan att behöva lyfta ut hela tanken. Är små saker som man inser, kikat på Krups och en del modeller som verkar intressanta. Blir nog att importera från Tyskland i så fall då priset skiljer sig markant.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Då var tiden kommen att köpa en Kaffe/Espressomaskin, men den stora frågan är vilken... Har googlat som en galning men blir inte mycket klokare. Känns som att det är olika svar var man än vänder sig. Tänkte kolla här om någon hade hyfsad koll på vad som gäller.

Tanken är att vi ska kunna dricka latte,cappuccino, espresso och kanske en svart kopp ibland. Förbrukningen idag ligger mellan 4-5 koppar per dag och det är väl där vi hamnar sen också. Blir inte riktigt klok på skillnaderna mellan en maskin för 5000 och 12000. Vet att min far har en Miele 6310 som fungerat ypperligt för honom i 2 år. Dom diskar delarna som behövs en gång var tredje månad och maskinen rengör sig självt i övrigt. Behöver man betala så mycket för att slippa konstant rengöring och mer pill i allmänhet eller finns det bättre alternativ? Jag tänker ändå att man kan ha maskinen i åtskilliga år, så om det kostar lite extra spelar det ingen roll, dock vill jag ju att man får någonting för pengarna.

Vill höra lite erfarenheter och vad som är lite bäst bang for the buck så att säga.

Glömde att nämna att det är bönor som gäller.

Kika på www.tasty.green

De har Lelit, italienska maskiner, där man får en proffsmaskin till väldigt bra pris. Minimalt med plastdelar på de maskinerna jämfört med vanliga maskiner på marknaden. De säljer också bland de finaste bönorna i Sverige i mitt tycke. Kan vara värt en kik.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Nån sån här modell tänkte jag mig, gillar utseendet och är hyffsat bekant med Krups då föräldrarna hade en modell tidigare innan deras nuvarande Siemens.
Edit. Såg nu att modellen jag länkade till ligger runt 7000:- vs 10.000:- i svenska butiker, vilket så klart är på tok för högt.
Tror smärtgränsen ligger runt 4-5000:- för min del, och där finns det många modeller. Blir svårt att få in display dock om inte nån riktig rea sker.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Det blev en Siemens EQ.6 500 från Mediamarkt på redan. Återkommer när jag fått hem den, om det är något att ha!

Köpte en likadan. Tycker inte jag får till gott vanligt svart kaffe. Har bara provat med Musetti Mio Espresso 100% Arabica. Det har vi använt länge till vår Wilfakvarn och Moccamasterbryggare och blir mycket gott där. I maskinen känns det för tunnt.

Vad har du testat för bönor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Köpte en likadan. Tycker inte jag får till gott vanligt svart kaffe. Har bara provat med Musetti Mio Espresso 100% Arabica. Det har vi använt länge till vår Wilfakvarn och Moccamasterbryggare och blir mycket gott där. I maskinen känns det för tunnt.

Vad har du testat för bönor?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi köpte bara med oss några Arvid-bönor från ICA för att testa direkt när jag hämtade ut maskinen igår, och det blev ändå rätt bra. Jag körde nog ut 10 koppar innan jag ens smakade, så att maskinen får komma igång lite(stod även i manualen, dock inte 10 gånger). Hittills har jag bara kört på strong, då jag tycker regular varit lite svag, som du sa, men du kanske kört strong också? Hur ser din uppfattning ut såhär några dagar senare?

Ska in till stan och köpa lite olika bönor senare idag, bland annat Mollbergs blandning, Espresso house(tjejen har 50%) och lite annat, sedan försöka mixa och hitta en bra blandning i maskinen.

Det enda jag kan klaga över hittills är att den skitar lite för mycket på brickan, samt att en latte ser rätt tråkig ut. Behöver nog ha den i någon vecka till innan jag kan ge en bra helhetsbild av den dock.