Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nytt tangentbord, vad är skillnaden på dessa?

Permalänk
Inaktiv

Nytt tangentbord, vad är skillnaden på dessa?

Ett nytt tangentbord skall inhandlas, då mitt nuvarande inte alls passar till gaming.

Har kollat in dessa två som jag funderar på, men fattar inte vad som är skillnaden (förutom priset)?

Tangentbord 1

Tangentbord 2

Har även velat skaffa detta, men tycker priset avskräcker: Tangentbord 3

Är detta verkligen så mycket bättre än de 2 jag länkat till ovanför, så det motiverar priset?

Någon som har detta eller de ovanför, som kan komma med en bra recension?

Tack på förhand

Permalänk
Moderator
Moderator

Angående skillnaden mellan tangentbord 1 och 2, https://www.xtremegaminerd.com/asus-cerberus-mkii-review/

Kollar ang 3e valet...hm..

3e valet har mekaniska brytare, avskalat och ganska trevligt. Om det är värt det...?

@huttala - din expertis är önskad.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Lan: Vet inte om jag har så mycket att komma med här.

@milael_a1: Tangentbord 1 och 2 har jag ingen koll på alls då de dels inte är mekaniska och dessutom är budgettangentbord. Det området är ingenting jag har koll på.

Om du är sugen på mekaniskt tangentbord (som tangentbord nr3) finns det andra alternativ som antagligen är mer för pengarna.

Permalänk

@mikael_a1: Att spendera någon extra hundralapp för att få mekaniska brytare är värkligen värt det. Spelar ingen roll om du använder det för gaming eller inte.

Finns ju olika mekaniska brytare, vissa är bättre för att skriva med, vissa bättre för spelande.

Permalänk

Kan rekommendera detta: https://www.inet.se/produkt/6606913/xtrfy-xg1-r-led-mx-red

Prisvärt och jag personligen är helnöjd!

Permalänk
Medlem

Ingen stor skillnad mellan 1 och 2, olika versioner
https://www.inet.se/jamfor?compare=6100249&compare=6901921

Jag skulle testa ett mekaniskt dock,enligt mig mycket skönare att skriva/spela på, brytare är dock vanesak.
Inte mycket dyrare heller
https://www.inet.se/produkt/6100327/corsair-gaming-k66-mx-red

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

@Lan: Vet inte om jag har så mycket att komma med här.

@milael_a1: Tangentbord 1 och 2 har jag ingen koll på alls då de dels inte är mekaniska och dessutom är budgettangentbord. Det området är ingenting jag har koll på.

Om du är sugen på mekaniskt tangentbord (som tangentbord nr3) finns det andra alternativ som antagligen är mer för pengarna.

Som t ex?

Dock ligger budgeten på ASUS Cerberus modellen eller liknande. Tänker inte lägga nästan 2K för ett tangentbord.
Nog för att man gillar gaming, men jag har inte blivit galen(än)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lolrudelola:

Kan rekommendera detta: https://www.inet.se/produkt/6606913/xtrfy-xg1-r-led-mx-red

Prisvärt och jag personligen är helnöjd!

Kostar 1790 kr....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moonblase:

Ingen stor skillnad mellan 1 och 2, olika versioner
https://www.inet.se/jamfor?compare=6100249&compare=6901921

Jag skulle testa ett mekaniskt dock,enligt mig mycket skönare att skriva/spela på, brytare är dock vanesak.
Inte mycket dyrare heller
https://www.inet.se/produkt/6100327/corsair-gaming-k66-mx-red

tack för tipset inte så flashigt som ASUS modellen men dock är det mekaniskt

Varför har inte ASUS någon mekanisk modell för samma pengar?

Bättre att satsa på funktion före form?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

tack för tipset inte så flashigt som ASUS modellen men dock är det mekaniskt

Varför har inte ASUS någon mekanisk modell för samma pengar?

Bättre att satsa på funktion före form?

Mekaniska brytare är dyrare, så de får spara in på annat tyvärr.
Ang. Flashigheten, ett stilrent är snyggare för att få bakgrundsbelysning så blir det några hundralappar dyrare.

Åk till nån butik och testa om du jar möjlighet, att ha ett helt linjärt tryck är underbart enligt mig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moonblase:

Mekaniska brytare är dyrare, så de får spara in på annat tyvärr.
Ang. Flashigheten, ett stilrent är snyggare för att få bakgrundsbelysning så blir det några hundralappar dyrare.

Åk till nån butik och testa om du jar möjlighet, att ha ett helt linjärt tryck är underbart enligt mig

Ok, blev riktigt sugen på detta från Corsair: Corsair

Är det ett bra val?

Hur stor är skillnaden, och vad skiljer med ett vanligt mot ett mekaniskt?

Kanske svårt om man inte har testat att förstå?

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

Kostar 1790 kr....

Smakar det så kostar det! Bland det bästa jag haft

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lolrudelola:

Smakar det så kostar det! Bland det bästa jag haft

Har spanat in detta: Corsair

Kommentar?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@mikael_a1: Jag skulle rekommendera dig att använda den dedikerade tråden för tips på tangentbord att köpa.

Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

Har spanat in detta: Corsair

Kommentar?

Ser väl okej ut! Så länge man kan ta bort dem där fula och böjda WASD knapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Har spanat in detta: Corsair

Kommentar?

Läs de klistrade trådarna forumsdelen du postat i för lite information om olika brytare t.ex. denna.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1105286-guide-mekanisk...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moonblase:

Läs de klistrade trådarna forumsdelen du postat i för lite information om olika brytare t.ex. denna.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1105286-guide-mekanisk...

Hade tänkt mig ett mer uttömmande svar från dig som tydligen är guru inom mekaniska tangentbord?

Aldrig testat tangentbordet jag länkade till?: Corsair

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Hade tänkt mig ett mer uttömmande svar från dig som tydligen är guru inom mekaniska tangentbord?

Aldrig testat tangentbordet jag länkade till?: Corsair

Varför inte göra lite research själv, du har en produkt som du undrar över, bara att söka. Dessutom ska du aldrig förlita dig på vad en person säger o tycker.

T.ex. Så såg jag någon över här sa att Cherry Reds var dom bästa brytarna, i mitt tycke ä linjäre brytare oanvändbart, o tycker blå är dom bästa, men då blå låter för mycket fick det bli ett kompromiss, jag använder bruna brytare, som jag tycker fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

razer ornata chroma

hei hei du må jo ta i fra to verdener: mekanisk/membran RAZER ORNATA CHROMA til bra pris også 1000 kr Jeg har brukt det nå 3 uker ja det er flott til alt du måtte bruke det til.Hadde corsaiar k65 i noen år, men måtte ha lyseffekt(chroma.) Når jeg spiller Rise of the Tomb Raider som er tillpasset for spillet: blir Lara Croft skadet så lyser det blodrødt i hele tastaturet. litt skadet så blinker det sammen med min razer mus Mamba! Du får se det på komplett.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Hade tänkt mig ett mer uttömmande svar från dig som tydligen är guru inom mekaniska tangentbord?

Aldrig testat tangentbordet jag länkade till?: Corsair

Nej jag är ingen guru inom tangentbord (eller något annat) men läser mycket och testat en del tangentbord och uppgraderat/bytt runt när jag ville testa annat eller gått sönder.

Som jag sa så finns det väldigt mycket skrivet i forumskategorin om du vill göra egen research.
Dessutom så har alla sina egna preferenser om vad man gillar. Sitter med röda brytare på ett corsair k65 som är skönt då mitt t-bord med blå brytare ev. Är kaputt, spillde öl på det ett tag sen.

Det enda jag kan säga med ordbajsandet är att fu får testa dig fram, ingen kan säga vad du vill ha.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moonblase:

Nej jag är ingen guru inom tangentbord (eller något annat) men läser mycket och testat en del tangentbord och uppgraderat/bytt runt när jag ville testa annat eller gått sönder.

Som jag sa så finns det väldigt mycket skrivet i forumskategorin om du vill göra egen research.
Dessutom så har alla sina egna preferenser om vad man gillar. Sitter med röda brytare på ett corsair k65 som är skönt då mitt t-bord med blå brytare ev. Är kaputt, spillde öl på det ett tag sen.

Det enda jag kan säga med ordbajsandet är att fu får testa dig fram, ingen kan säga vad du vill ha.

Det blev ett inköp av samma tangentbord som du har; Corsair K65 LUX RGB.
Är helnöjd med det, och tycker det är stor skillnad mellan detta och mitt gamla vanliga tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Det blev ett inköp av samma tangentbord som du har; Corsair K65 LUX RGB.
Är helnöjd med det, och tycker det är stor skillnad mellan detta och mitt gamla vanliga tangentbord.

Vad hade du för tangentbord innan, och vad var det som gjorde att det inte passade sig för gaming?