Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Android, Går det att hitta offline-filer från appar?

Permalänk
Medlem

Android, Går det att hitta offline-filer från appar?

Min fråga gäller i första hand Android, jag har några appar, bla storytel, där man kan ladda ner ljudbok/tv-program för att titta offline. Dock bara i den specifika appens spelare.

Jag har försökt hitta dessa Offline filer i min mobil, dels i mobilen direkt, dels genom min PC som jag kopplat med mobilen. Är en samsung s8.
Hittar appen i Android/data/osv/osv. Men där i ligger inga filer alls.
Var kan jag hitta dessa filer, någon som vet??

Permalänk
Medlem

Kanske ligger på /data partitionen då?

Permalänk
Medlem

Tror det blir svårt att göra något vettigt med filerna hur som helst, tror dom är kodade för att bara kunna öppnas med specifik app

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Var kan jag hitta dessa filer, någon som vet??

Mycket ligger i /system/data/data som du bara kommer åt som root-användare. Det är skälet till att exempelvis Netflix numera försöker blockerar enheter med root.

Utan root är Android ganska begränsat i mina ögon och filerna du ser via datorn är bara det emulerade SD-kortet. Dvs exempelvis /storage/emulated/0/.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bör finnas guider med Luckypatcher om hur du kan göra dina appar available Offline, vet inte hur bra det fungerar dock.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har inga spec planer för filerna. Mest nyfiken, lite "hang-up" kanske.
Vad tycker i som är kunniga på Android, ska man roota?
Kan ju testa med en annan och äldre mobil annars.

Kör Samsung s8+. Vill inte gärna paja den. Går väl iof installera om.
Fungerar alla funktioner och app med tex cyanoid eller vad det heter?

Massa noob men vill såklart få koll nu när jag börjat.

Tacksam för input.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hamlonab: vad jag har sett finns inga vettiga / stabila rom'ar till Samsung S8 ännu. Cyanogen är nedlagt, däremot har vissa utvecklare från cyanogen gått vidare med en rom som heter linage, skulle föreslå att du börjar labba med den äldre telefon då det snabbt kan gå fel och garantin är borta om du rootar/knäcker knox på en samsunglur..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Vad tycker i som är kunniga på Android, ska man roota?

Tycker att du helt klart ska roota. Själv kör jag med "riktigt" root och SuperSU (har en Xiaomi). Har gett upp med Xposed, då jag anser att det inte tillför något nu när jag kör Android 7.x.

Däremot ser jag inte någon anledning till att köra med Custom-ROM:s, utan man kommer väldigt långt med Stock (dvs standard).

Se om du kan hitta någon bra guide kring root här:
https://forum.xda-developers.com/galaxy-s8+

Rekommenderar inte att följa någon guide utanför xda-developers, då dessa kan göra mer skada än nytta.

Undvid även att trigga KNOX-flaggan så långt det går, såvida du inte vet till 100% vad du pysslar med. Man kommer långt med systemless root idag och "riktigt" root är inte så viktigt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

@hamlonab: vad jag har sett finns inga vettiga / stabila rom'ar till Samsung S8 ännu. Cyanogen är nedlagt, däremot har vissa utvecklare från cyanogen gått vidare med en rom som heter linage, skulle föreslå att du börjar labba med den äldre telefon då det snabbt kan gå fel och garantin är borta om du rootar/knäcker knox på en samsunglur..

Men root är bara administratörsrättigheter. Behöver ju inte byta ut hela mjukvaran för det.

edit: svaret var mer menat till hamlonab