Finns det NÅGON svensk regering som folket tyckt varit bra eller fantastisk?

Permalänk
Medlem

Finns det NÅGON svensk regering som folket tyckt varit bra eller fantastisk?

Satt och grubblade lite över hur alla klagar inom politiken stup i kvarten. Är det högern som regerar, ja då klagar vänstern. Är det vänstern som regerar, ja då klagar högern. Då började jag fundera på om inte det funnits NÅGON regering där majoriteten tänkt "jofan våra politiker är rätt så grymma faktiskt".

Om du frågar en person som röstar höger så får du sällan höra att politikerna är duktiga på andra sidan. Tvärtom, personen kommer predika om hur snurriga alla andra är. Samma sak gäller en vänster-sympatisör. Varför är vi så måna om att klaga på de andra hela tiden? Har märkt av det mer och mer de senaste 10 åren. På Göran Perssons tid, eller tidigare, var det inte alls samma attityd.

Fråga: Vad har hänt som gjort att våra väljare ändrat attityd sedan år 2000? Till en mer gnälligare attityd menar jag. Nu senast är det SD-väljare och Fi-väljare som står i varsitt hörn och gnäller mest av alla. Har verkligen våra politiker blivit sämre eller "dummare"? Eller är det en billig taktik de har för att plocka röster?

Min teori: Det har blivit så att den som hörs mest och högst, får också mest uppmärksamhet oavsett vad som kommer ur dennes mun. Ett exempel på detta är Trump i USA. Vad tror ni?

Permalänk
Avstängd

PK, det är vad som hänt.

Att man omoraliskt ljuger folket i ansiktet när 99% ser svart på vitt vad som egentligen händer.

Finns nog inget större hat i sverige idag än mot just politiker och alla partier.

Dessutom har du vänstervriden media som är åratal efter i allt dom skriver om, hur dom skriver, osv. Allt för klicks och annonser. Vänstermedian är dominant i Sverige. (SVT till allt större del, Aftonbladet, Expressen m.m.). Vilket påverkar att folk läser mer och irriterar sig mer på Politik.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte det är så mycket skillnad mot förr som man kanske upplever det i vissa lägen. Minnet kring hur det var förr är inte alltid helt perfekt ;). Att oppositionen klagar på sittande regering är väl lite av en klassiker kan man väl säga.

Men ja samtidigt finns det väl en del intressanta andra faktorer som spelar in.
En av dem är att vi får det bättre men ändå upplever att vi får det sämre. Psykologen David Eberhard har skrivit böcker om detta fenomen. Inte för att jag håller med denne man i allt, men en del samhällsfenomen är han bra på att beskriva. "I trygghetsnarkomanernas land" är en av dessa böcker.

Jag tror samtidigt du är inne på ett rimligt spår i din teori. E
n viktig faktor som antagligen eldar på en del tokerier är väl att det inte bara är utbildad personal som "skapar media längre". De som säger dummast saker får mest uppmärksamhet och det gäller inte bara politiker utan även för media. Det är så lätt att skapa skit utan utbildning/journalistisk etik eller ansvrig utgivare som lätt får spinn i sociala medier och en del av detta går väl hem i stugorna. Hetska budskap får uppmärksamheten...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

PK, det är vad som hänt.

Att man omoraliskt ljuger folket i ansiktet när 99% ser svart på vitt vad som egentligen händer.

Finns nog inget större hat i sverige idag än mot just politiker och alla partier.

Dessutom har du vänstervriden media som är åratal efter i allt dom skriver om, hur dom skriver, osv. Allt för klicks och annonser. Vänstermedian är dominant i Sverige. (SVT till allt större del, Aftonbladet, Expressen m.m.). Vilket påverkar att folk läser mer och irriterar sig mer på Politik.

Jag förstår att du känner så, men det betyder inte att "folk" tycker likadant.
På samma sätt har jag en motsatt åsikt och känner således att "folk" i större mån tycker som jag. Det är lika fel det.

Att få klarhet i hur det ligger till kräver att man forskar på saken. Annars är det massa känslor bara.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Intressant. Ska kika på hans böcker. Tack för tipset!

Ja minnet kanske sviker mig allra mest. Har försökt vänja mig vid tanken om att "det var bättre förr" inte stämmer.

@oouhdawg: Ja jag tror den största skillnaden gentemot förr är biten "Att man omoraliskt ljuger folket i ansiktet när 99% ser svart på vitt vad som egentligen händer.". Idag har alla tillgång till internet och då kan man bilda sig sin egna uppfattning. Huruvida de ljuger eller ej vill jag inte gå in på. Det är ett annat ämne.

Permalänk
Medlem

Internet och sociala medier hände, gnällandet syns mycket mer
Och eftersom även politiker använder det kommer mer av deras dumheter fram.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Personligen har jag problem med vissa saker. 11 nedlagda våldtäktsfall per dag, könsstympningar som man vägrar att prata om, "Sverige har aldrig varit tryggare" och massor av annan propaganda. När man får höra detta från politiker och själv är uppväxt i ett utanförskapsområde som blir värre för varje år, då finns det inte mycket till övers för politikerna. Må så ha varit i all tid, men det ger jag blanka fan i.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

PK, det är vad som hänt.

Att man omoraliskt ljuger folket i ansiktet när 99% ser svart på vitt vad som egentligen händer.

Finns nog inget större hat i sverige idag än mot just politiker och alla partier.

Dessutom har du vänstervriden media som är åratal efter i allt dom skriver om, hur dom skriver, osv. Allt för klicks och annonser. Vänstermedian är dominant i Sverige. (SVT till allt större del, Aftonbladet, Expressen m.m.). Vilket påverkar att folk läser mer och irriterar sig mer på Politik.

Ett problem är att det blivit accepterat att slänga ur sig tomma påståenden. Vem är det som ljuger och hur vet du att 99% ser vad som händer?

Permalänk
Medlem

@Alotiat: Är så lika mellan partierna generellt att det är små saker skiljer. Frågorna är inte om vi ska ha offentlig skola utan om den ska få kosta 100 eller 110 miljarder (drog bara nå tal ur luften som exempel).

Brukar ju till och med tas upp i TV debatter ibland. Någon som pekar på andra blocket och säger "men vi är ju överens om det mesta".

Min poäng att man gnäller på små saker (3 vs 5 pappa månader osv). Du har helt rätt. Man gnäller alltid oavsett vem som har makten. Captain hindsight är alltid framme och tar poäng också :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kanske tillhör en minoritet, men jag skulle tvärtom säga att jag tenderar att respektera politiker från de partier jag aldrig skulle rösta på väldigt mycket mer än vad jag gillar deras politik. Jag förstår vad de vill åstadkomma och tycker de gör ett bra jobb i att marknadsföra detta, även om jag definitivt inte tycker det är rätt väg att gå.

Är väl för övrigt för ung (31) för att kunna sätta dagens politikerförakt i jämförelse med hur det var för 20+ år sedan, men min intuition säger att det nog alltid funnits rätt mycket av det, och att känslan av att det blivit värre snarare är ett psykologiskt fenomen liknande det att folk har en tendens att tycka "sker det inte så mycket mer brott och skit idag än förr?!" och dylikt, eller till och med "varför är det så många fler naturkatastrofer idag jämfört med vad det var tidigare?!?!".

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Fråga: Vad har hänt som gjort att våra väljare ändrat attityd sedan år 2000? Till en mer gnälligare attityd menar jag. Nu senast är det SD-väljare och Fi-väljare som står i varsitt hörn och gnäller mest av alla. Har verkligen våra politiker blivit sämre eller "dummare"? Eller är det en billig taktik de har för att plocka röster?

Min teori är att det är lättare att skapa sin egen verklighet. Gillar man inte invandrare så kan man leva i sin filterbubbla och bara läsa Avpixlat, fria tider etc etc som fokuserar på negativa nyheter om just invandrare, och så vidare. Med internet så kan vi bekräfta vår världsbild, och avfärda nyhetssidor som inte "predikar för kören" som "vänstervriden" eller "pk-megafon dödspropaganda", och så vidare, och givetvis omvänt också.

När det fanns ett fåtal TV-kanaler och tidningar som förmedlade nyheter så kunde vi inte välja och vraka på samma sätt, men nu är det normala snarare att "Jag tycker såhär, och då tänker jag bara erkänna de medier som bekräftar min världsbild som 'äkta'. Allr annat är Fake News och propaganda".

Det är vad jag tror.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Det var en kortvarig dip i förtroendet under flyktingkaoset, nu är förtroendet inte lika dåligt. Så jag påstår att politikerna idag inte har helt kass förtroende, såvida man inte är bland extremister.

Trump i USA var ett sätt att ge etablissemanget en smäll på käften, om det sedan var så smart att göra detta är en helt annan fråga.

Sedan alla whiners på internet de kommer alltid finnas och jag tycker de får finnas om de ej som olika hatgrupper börjar förfölja folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Internet och sociala medier hände, gnällandet syns mycket mer
Och eftersom även politiker använder det kommer mer av deras dumheter fram.

Har grubblat ganska länge och tänkt på olika teorier/faktorer. Men svaret kanske inte är svårare än så hehe

Skrivet av Ozzed:

Min teori är att det är lättare att skapa sin egen verklighet. Gillar man inte invandrare så kan man leva i sin filterbubbla och bara läsa Avpixlat, fria tider etc etc som fokuserar på negativa nyheter om just invandrare, och så vidare. Med internet så kan vi bekräfta vår världsbild, och avfärda nyhetssidor som inte "predikar för kören" som "vänstervriden" eller "pk-megafon dödspropaganda", och så vidare, och givetvis omvänt också.

När det fanns ett fåtal TV-kanaler och tidningar som förmedlade nyheter så kunde vi inte välja och vraka på samma sätt, men nu är det normala snarare att "Jag tycker såhär, och då tänker jag bara erkänna de medier som bekräftar min världsbild som 'äkta'. Allr annat är Fake News och propaganda".

Det är vad jag tror.

Tror du också berör något som är mycket nära sanningen. Precis som du skriver kan man idag enkelt välja sin verklighet och leva så livet ut. Försöker dra en koppling till hur det skulle ske på 80-talet, men det skulle i så fall vara att man BARA läste Göteborgs-Posten (GP) och Svenska Dagbaldet (SvD) under frukosten vid köksbordet. Dock inte lika extremt som att läsa dagens Avpixlat/Fria tidet/etc.

Idag kan man ju välja mer extrema vinklar mycket enklare. Kanske har samma utvecklingen hos porrtidningar från förr, där man fick gräva DJUPT för att få en ny vinkel. Idag är du två klick ifrån något du aldrig tidigare kunde fantisera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

PK, det är vad som hänt.

Att man omoraliskt ljuger folket i ansiktet när 99% ser svart på vitt vad som egentligen händer.

Finns nog inget större hat i sverige idag än mot just politiker och alla partier.

Dessutom har du vänstervriden media som är åratal efter i allt dom skriver om, hur dom skriver, osv. Allt för klicks och annonser. Vänstermedian är dominant i Sverige. (SVT till allt större del, Aftonbladet, Expressen m.m.). Vilket påverkar att folk läser mer och irriterar sig mer på Politik.

Man kan ju inte ta någon på allvar som kallar Expressen för "vänstermedia". En obunden liberal Bonnier-media, och du kallar den vänster? Tillåt mig att skratta.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Tror du också berör något som är mycket nära sanningen. Precis som du skriver kan man idag enkelt välja sin verklighet och leva så livet ut. Försöker dra en koppling till hur det skulle ske på 80-talet, men det skulle i så fall vara att man BARA läste Göteborgs-Posten (GP) och Svenska Dagbaldet (SvD) under frukosten vid köksbordet. Dock inte lika extremt som att läsa dagens Avpixlat/Fria tidet/etc.

Idag kan man ju välja mer extrema vinklar mycket enklare. Kanske har samma utvecklingen hos porrtidningar från förr, där man fick gräva DJUPT för att få en ny vinkel. Idag är du två klick ifrån något du aldrig tidigare kunde fantisera om.

Lägg på lite Konfirmeringsbias på det och cirkeln är sluten. https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

PK, det är vad som hänt.

Att man omoraliskt ljuger folket i ansiktet när 99% ser svart på vitt vad som egentligen händer.

Finns nog inget större hat i sverige idag än mot just politiker och alla partier.

Dessutom har du vänstervriden media som är åratal efter i allt dom skriver om, hur dom skriver, osv. Allt för klicks och annonser. Vänstermedian är dominant i Sverige. (SVT till allt större del, Aftonbladet, Expressen m.m.). Vilket påverkar att folk läser mer och irriterar sig mer på Politik.

Kalla Expressen för vänster media, förstår att du tycker 99% av alla ser vad som händer..

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Man kan ju inte ta någon på allvar som kallar Expressen för "vänstermedia". En obunden liberal Bonnier-media, och du kallar den vänster? Tillåt mig att skratta.

Antar att han syftar på att mer av de som jobbar på redaktionen lutar åt vänster än höger, tänker inte ge mig in i någon diskussion om huruvida det återspeglas i ledare/artiklar dock. Merparten av artiklarna på både AB och Expressen är ju ändå inköpta från TT så.

Permalänk
Skäggig legend

Jag blir arg på folk, speciellt vänsterfolk, allt är alla - Nej. Bidra till stacken eller dra. Simpelt.

Allt ska klagas på, inget görs. Våldtäktsmän springer runt och nästintill mördar unga och äldre kvinnor som slipper straff för vad de gjort, eller vad som leder till hur framtiden ser ut för kvinnan.

Straffet för ekonomibrott för staten är något som anses viktigare än folkets välbefinnande....

Folket ska aldrig vara rädda för staten, staten ska vara rädda för folket.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

"PK!" skriker någon väldigt högt - "SD!" skriker någon annan.

Media är "vänstervriden" eller "högervriden" beroende på vem man frågar.

Om man bara tar ett steg tillbaka, andas in och andas ut, och sedan kanske börjar tänka själv, ta till sig av olika källor, lär sig lite mer om hur samhället funkar - då kanske vi alla kan mötas någonstans.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Tja, man ser ju vad som händer här i tråden... polariseringen börjar direkt!

Personligen tror jag att konfrontationspolitiken började, som så mycket annat, spåra ur med Olof Palme. Innan dess var det mest "goa gubbar" i politiken och samhällsklimatet var ganska positivt. Självklart fanns rivaliteten där men jag tror inte alls att det var så polariserat på den tiden. Skulle man gå tillbaka till krigsåren (39-45) så kan jag inte tänka mig att det fanns mycket till tjafs inom politiken.

Nu har det blivit posering och "baktaleri" (det är förra regeringens fel...) som är förhärskande och det är ganska självklart att politikerföraktet ökar. Skulle man ha politiker som kan svara rakt på frågor och inte slingra sig som en mask på en metkrok så skulle det vara toppen. Tyvärr så kommer vi ju allt längre från detta med ytliga journalister med egen agenda, twitter och annat sk*t som mystiskt blivit allt viktigare och andra sociala medier som ökar inkröktheten hos folk i gemen.

Men så är man ju en gammal gubbe också!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Min teori är att det är lättare att skapa sin egen verklighet. Gillar man inte invandrare så kan man leva i sin filterbubbla och bara läsa Avpixlat, fria tider etc etc som fokuserar på negativa nyheter om just invandrare, och så vidare. Med internet så kan vi bekräfta vår världsbild, och avfärda nyhetssidor som inte "predikar för kören" som "vänstervriden" eller "pk-megafon dödspropaganda", och så vidare, och givetvis omvänt också.

När det fanns ett fåtal TV-kanaler och tidningar som förmedlade nyheter så kunde vi inte välja och vraka på samma sätt, men nu är det normala snarare att "Jag tycker såhär, och då tänker jag bara erkänna de medier som bekräftar min världsbild som 'äkta'. Allr annat är Fake News och propaganda".

Det är vad jag tror.

Samtidigt så sker även confirmation bias åt andra hållet. Folk som anser att Sverige aldrig har varit tryggare säger att alla som säger emot har fått det från Avpixlat och Fria Tider, oavsett om det nu skulle vara sanningen eller om det faktum gäller att personen faktiskt bor där det sker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot

Två saker.

1. Social Media har skapat en högtalare ut mot folket. Nu är det inte enbart de med utbildning, rätt kontakter eller pengar som kan göra sig hörd till en större massa människor. På gott och ont. Det är lätt att hitta likasinnade på extremt högern, extremt vänster och allting därimellan, vilket leder till...

2. Resonanslådor av åsikter där man skapar en åsiktstrygghet och skyr oliktänkande. Kognitiv dissonans får regera motstridig fakta avfärdas som åsiksttyckeri för att det inte stämmer överens med världsbilden man håller.

Jag tror människor tycker exakt lika mycket idag och är precis lika missnöjda med politiker nu som tidigare men det är bara hödljuddare idag. Du får reda på vad folk tycker och tänker utan att du bett om det på ett annat sätt än tidigare. Då var det mest vid matbordet som missnöjet diskuterades om man inte organiserade sig eller på annat sätt fysiskt engagerade sig i rörelser och stog på gatan och gormade.

Personligen är jag vänster:ish. Jag tror på den traditionellt svenska modellen. Hellre fria än fälla och att vi behöver ett starkt socialt nät för de mindre lyckligt lottade. Jag vill i dett påpeka att min anställning som nu placerar mig med ganska mycket statlig skatt såklart har vridit mig mer åt höger med åren men inte att det förändrat min syn i grunden.

Med det sagt så är det farligt vad vi hållit på med ett tag i Sverige. Att SD vuxit sig så starka är på grund av att vi inte tillåter att diskutera infekterade ämnen på ett objektivt sätt. T.ex. med hemvändande terrorister. Vilket vi slutligen gjort något åt. Integrationen är den mest segregerande frågan just nu och vi måste kunna ha en debatt på faktabaserad nivå. Är grisen rosa så är den det men är det någon som målat den rosa så måste det fram i ljuset och diskuteras vad agendan är bakom att någon vill måla den rosa utan att den är det.

Fakta och respekt för expertis måste få råda. Det som händer i USA nu till exempel är en väckarklocka för Sverige. Vi får inte låta "whataboutism" och likställande av tyckande med proffessionel fakta och undersökning få råda. De tär enbart diktaturer som t.ex. Ryssland som har något att tjäna på att hela tiden sparka upp damm och ifrågasätta om experterna verkligen har gjort rätt oavsett hur mycket bevisen pekar i den riktningen. T.ex. nedskjutandet av MH317 och invasionen av Ukraina. Det är klart som dagen vad som har hänt men genom att hela tiden ifrågasätta allt och alla så skapar man ett osäkert klimat där även expertis tillåts att fullständigt avfärdas utan att moget syna resultat och metoder för hur man kommit till slutsatsen. Tycka kan alla men inte allas åsikt är värd att lyssna på.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Min teori är att det är lättare att skapa sin egen verklighet. Gillar man inte invandrare så kan man leva i sin filterbubbla och bara läsa Avpixlat, fria tider etc etc som fokuserar på negativa nyheter om just invandrare, och så vidare. Med internet så kan vi bekräfta vår världsbild, och avfärda nyhetssidor som inte "predikar för kören" som "vänstervriden" eller "pk-megafon dödspropaganda", och så vidare, och givetvis omvänt också.

När det fanns ett fåtal TV-kanaler och tidningar som förmedlade nyheter så kunde vi inte välja och vraka på samma sätt, men nu är det normala snarare att "Jag tycker såhär, och då tänker jag bara erkänna de medier som bekräftar min världsbild som 'äkta'. Allr annat är Fake News och propaganda".

Det är vad jag tror.

Totalt offtopic, men ditt inlägg kan vara ett av de bästa debattinlägg jag läst. Du råkar inte vara politiker ;)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Samtidigt så sker även confirmation bias åt andra hållet. Folk som anser att Sverige aldrig har varit tryggare säger att alla som säger emot har fått det från Avpixlat och Fria Tider, oavsett om det nu skulle vara sanningen eller om det faktum gäller att personen faktiskt bor där det sker.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skrev "och givetvis omvänt också" met fet stil just för att dra extra uppmärksamhet till det, för att verkligen förankra att mitt synsätt är helt neutralt och att mitt exempel givetvis kan användas i omvänd ordning också.

Min poäng är att folk idag är "trygghetsnarkomaner" i den meningen att de bara lyssnar på sådant de trivs med. Man vågar inte riktigt ta in motsatta åsikter, man sitter inte och faktiskt lyssnar. Utan man har på förhand bestämt att "Rasister" eller "kulturmarxister" eller vad det må vara inte har något vettigt att säga, så man låter sina egna förutbestämda uppfattningar färga det man läser/lyssnar på, och med möjligheten att själv välja sina nyhetskällor så är det lättare än någonsin att gosa in sig i sin filterbubbla och skärma av hjärnan från alla infallsvinklar som inte bekräftar det man helst av allt vill höra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tänk er ett Sverige där varje individ bestämmer vårt dennes skattepengar ska gå.
På deklarationen får man fylla i hur stor andel av sin totala skatt man vill ge till olika kategorier som skall funnas listade, exempelvis;

Skola/Utbildning
Vård/Omsorg
Bistånd/Flyktingmottagande
Polis/Brandkår
Miljö/infrastruktur
Etc.

Då skulle var och en av de listade kategorierna få budgetera det kommande året utefter anslaget de får till att bedriva sin organisation.
Vi skulle då få det Sverige som vi önskade och vi skulle inte kunna skylla på regeringen att dom distribuerar skattemedlen på fel sätt.

Skulle antingen bli succé eller inbördeskrig.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck och @oouhdawg
Jag kan hålla med om att PK upptar en allt för stor del av hur media yttrar sig idag.
Det läggs mer tid på att forma nya ord för att inte väcka anstöt än att göra någonting åt de egentliga problemen som bör diskuteras.
Åsikter svartmålas, folk läggs i fack, denna åsiktsparanoja/kissnödighet kan göra vem som helst omotiverad att ens ta i politik med tång.
Människor och deras åsikter är föränderliga, så är också omvärlden.
Höger som vänster, spelar egentligen ingen roll men faktum är att det känns som att samhället i Sverige blivit tamt och tappat bort sig självt lite.

Sedan är det nog svårt att kunna berömma ett parti/regering helhjärtat, finns sällan ett parti som gör allting rätt.
Personligen gillar jag inget parti tillräckligt mycket för att kunna öppet säga att jag röstar på dem eller identifierar mig med dem, i slutändan brukar det mynna ut i att man röstar på det som man bedömer är "minst sämst för tillfället". Det är ingen skön känsla direkt.
Däremot kan partier röda som blå, lila, rosa, gröna mfl. komma med bra förslag som jag känner är vettiga.
Det som oftast får bägaren att rinna över mångfalt för mig är när något parti lägger fram ett vettigt förslag men andra partier vägrar rösta på det förslaget då det var "fel" parti som lade fram det eller initierade frågan. Sedan uppkommer frågan, inte sällan, i ny regi och då är det helt plötsligt en helt annan inställning.

De stora puckarna idag är polisen, sjukvården, skolan och integration. Man är rätt trött på allt som har med de ämnena att göra. Fördömandet av våld, fördömandet av vårdköer, fördömandet av skolans förfall, fördömandet av krig och elände.
Folket vill ha synbara resultat, se förändring, något som inte kommer direkt och heller inte av en minoritetsregering.

@Alotiat
Ja din uppfattning om USA delar jag, det känns till viss del som att vi stegat in i något slags "dårarnas epok".

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Totalt offtopic, men ditt inlägg kan vara ett av de bästa debattinlägg jag läst. Du råkar inte vara politiker ;)?

Skickades från m.sweclockers.com

Ha ha, tack!

Nej... Politiker är jag inte och vill inte heller bli. Jag är för mycker visionär och idealist för det. Har kompisar som har gett sig in i politiken, åt alla tänkbara spridda håll, och den gemensamma nämnaren verkar tyvärr vara att man nedslås av "partipiskan" och helst bara ska vara en klump som partiets ledning kan använda till sitt förfogande. Jag vill inte utsätta mig för att tystas på det sättet, oavsett vilket parti det nu må vara. Jag skulle ställa till bråk och bli utesluten pang bom. Så, jag har gärna åsikter och får gärna folk att tänka till, men "politik" som "politiker" är inget för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinoman:

Med det sagt så är det farligt vad vi hållit på med ett tag i Sverige. Att SD vuxit sig så starka är på grund av att vi inte tillåter att diskutera infekterade ämnen på ett objektivt sätt. T.ex. med hemvändande terrorister. Vilket vi slutligen gjort något åt.

Här har vi problemet. Klart att sittande politiker får skit när de först hävdar att fenomenet inte existerat och kallar folk för alarmister och sedan ändrar sig och säger att "Nä, men nu är problemet viktigt för att vi har sagt det". Då förbrukas förtroende och konstigt vore det annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed my bad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baptisten:

Tänk er ett Sverige där varje individ bestämmer vårt dennes skattepengar ska gå.
På deklarationen får man fylla i hur stor andel av sin totala skatt man vill ge till olika kategorier som skall funnas listade, exempelvis;

Skola/Utbildning
Vård/Omsorg
Bistånd/Flyktingmottagande
Polis/Brandkår
Miljö/infrastruktur
Etc.

Då skulle var och en av de listade kategorierna få budgetera det kommande året utefter anslaget de får till att bedriva sin organisation.
Vi skulle då få det Sverige som vi önskade och vi skulle inte kunna skylla på regeringen att dom distribuerar skattemedlen på fel sätt.

Skulle antingen bli succé eller inbördeskrig.

Exakt samma tanke har jag har, fast i praktiken så skulle folk t.ex lägga 100% på teater om de nu gillar det. Detta genom resonemanget att andra betalar för allt det viktiga så att de får det ändå.
Så jag är mer för frivilligt betalning, staten lägger ungefär lika mycket som övriga grannländer på allt och sedan öppnar en fond eller något där folk kan skänka pengar till om de t.ex inte anser att cancerforskningen går tillräckligt snabbt framåt. (vilket många idag gör)