Kylaren klarar ej av prime95 men kyler bra för allt annat

Permalänk
Medlem

Kylaren klarar ej av prime95 men kyler bra för allt annat

Överklockar för första gången och kör prime95 för stabilitetstest. Har en 3770k (ivy bridge).

Hittills har jag klockat till 3900Ghz men nu när jag kör prime95 så går tempen uppåt 95c vilket får mig att avbryta då jag ej vill överhetta processorn.

Hursomhelst, när jag utför mina dagliga aktiviteter kommer jag aldrig över 70c. Jag vill maximera klockfrekvensen men inser att stabilitetstestning kommer att bli ett problem när den ökar.

Bör jag köpa en ny kylare enbart för att klara prime95? Om inte, finns det något mildare sätt att testa stabilitet?
Vad är det värsta som kan hända om mitt system är instabilt pga. det är ej testat?
Kan något gå sönder eller är det bara en blue screen jag har att vara rädd för?

Permalänk
Medlem

man får köra prime95 utan avx test. Googla på "prime 95 avx" så kommer du se

// LZ

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Wasp: Cooler Master Vortex 211Q

Den jag tänkte uppgradera till är Noctua NH-D15.

Permalänk
Medlem

Det kan du göra samt delidda cpun. Skulle misstänka att tim:en därunder kanske är lite torr

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: Fortfarande liknande temp. Möjligen något lägre.

En annan fråga: Är det farligt att köra testet i 8-12 timmar när CPUn snittar 95c under den tiden?

Permalänk
Medlem

Varför kör du prime95?

Vad ska du använda datorn till?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: För att försäkra mig om att min överklockade CPU är stabil och veta hur långt jag kan gå i min överklockning.
Det datorn används till är spel som kräver hög och stabil FPS som csgo, fortnite pubg osv.

Permalänk
Medlem

@clozed: Då är Aida64 och Realbench tillräckligt, Prime95 är inte en realistisk last med det du gör i åtanke. Du skapar ett problem som inte finns : P

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Prime95 under 5 min under 95c är räcker gott och väl. Ligger på ungefär samma när om jag kör en runda. Men jag anser att det inte är en realistisk lastning utav cpun. I spel ligger jag runt 65 i jämförelse med 80% load på alla kärnor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Är inte Aida 64 mer realistiskt i temperatur?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Prime95 (särskilt med stresstestinställningen "Small FFT's") är bra för att stresstesta kylning och processorns strömförsörjning men inte till så mycket annat. Det prime95 gör är att lägga en pytteliten mängd data i processorns level 2-cache och sen köra AVX2/FMA3-instruktioner på alla trådar så fort det överhuvudtaget går. Inget verkligt program du någonsin kommer att köra beter sig på det sättet, det blir alltid en massa tid som går bort till att vänta på att hämta data från RAM och liknande och då blir strömförbrukningen också mycket lägre. På min burk får Asus Realbench (som kör ett krävande verkligt program som använder AVX, nämligen videokodningsverktyget x264) processorn att använda ungefär 125 watt. Prime95 kommer upp i 185 watt, och eftersom termodynamiken säger att all energi är likvärdig så är det alltså inte att undra på att det överbelastar kylningen - nästan all energi processorn använder omvandlas till värme. Enklaste sättet att se CPU:ns strömförbrukning om du inte har en extern wattmeter att sätta i vägguttaget är att köra Hwinfo64 och leta reda på mätpunkten "CPU package power".

Det finns betydligt bättre sätt än Prime95 idag för att ta reda på om din överklockning är stabil eller inte. Enligt min erfarenhet brukar OCCT funka väldigt bra, de har ett eget test där man kan välja small, medium eller large dataset. Small är det värsta när det gäller strömförbrukning eftersom det i likhet med Prime95 väntar väldigt lite på RAM-minnet. På min burk kommer det upp i 150-ish watt. Å andra sidan brukar det också upptäcka instabilitet väldigt fort, ofta inom 30 sekunder. Large dataset är mer i stil med Asus Realbench när det gäller strömförbrukning och klarar man en timme av det så brukar man kunna klara 8 timmar Realbench eller liknande också och då kan man vara rätt trygg. OCCT har fördelen att det rapporterar fel direkt och stoppar testet, så ofta upptäcker det mindre instabiliteter som ger fel resultat men ingen bluescreen, så man behöver inte sitta och leta i Windows eventlogg efterr korrigerbara hårdvarufel (WHEA-fel), man kan vara trygg ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clozed:

@Aeig: För att försäkra mig om att min överklockade CPU är stabil och veta hur långt jag kan gå i min överklockning.
Det datorn används till är spel som kräver hög och stabil FPS som csgo, fortnite pubg osv.

Kör stresstestet Real Bench istället..mycket mer verklig scenario än Prime95. Läst att även processorer i stock överhettas och throttlas samt får ''CPU failure'' under Prime95.

https://rog.asus.com/tag/realbench/

Bli inte arga nu ni som är lite av Prime95 fanbois..jag vet att det finns fanbois på allt numera, vissa blir tydligen kränka av att säga att Prime95 är ett rätt så dåligt stressprogram, så om du blev kränkt ber jag tyvärr inte om ursäkt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clozed:

@Tea42BBS: Fortfarande liknande temp. Möjligen något lägre.

En annan fråga: Är det farligt att köra testet i 8-12 timmar när CPUn snittar 95c under den tiden?

skulle inte säga farligt...den kommer throttla ner sig i speed..o räcker inte det, så får du en overheat error o så stängs maskinen av

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Inaktiv

Rätt utrustning för rätt behov. Det är fel att säga att alla måste ha vissa säkerhetskrav och höga krav onödigt för alla. När det gäller datorer så kan den stora kostnaden vara dataförlust, om något som cpun går sönder behöver inte vara så allvarligt, det är bara att köpa nytt.

Där en stor del av användarna inte gör något datakrävande som de anser är katastrof om det skulle bli trasigt och då kan man sänka stabilitetskraven när datorn är tyngt belastad. Många skriver dokument etc som de värderar högt, men ofta gör de detta när datorn går på låga frekvenser.

Så först inse vilken användare man är och vilka risker man vill ta, välj sedan kontrollverktyg därefter. På en ren gamingdator, ja många skippar all tester i prime95 då deras cpu aldrig kommer bli belastad så.

Permalänk
Medlem

Kör själv prime95 (15 min blend och en kort stund FTT's), men mest för att se hur varm den blir när jag överklockar. Har dock moddat xml-filen så att AVX är avstängt.

För att testa stabilitet gör jag inget annat än att använda datorn normalt. Klarar det en vända Cinebench, en vända Firestrike och några dagars normalt bruk, ja då är den stabil.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

jag ligger på 86c när jag kör prime 95 med min overclocked 7700k 5ghz samt be quiet pure rock kylare. Men ibland pikar den upp till 96c. Är det bra eller dåligt för en cpu som inte är delidad?

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMisho:

jag ligger på 86c när jag kör prime 95 med min overclocked 7700k 5ghz samt be quiet pure rock kylare. Men ibland pikar den upp till 96c. Är det bra eller dåligt för en cpu som inte är delidad?

Låter normalt, fast frågan är ju snarare hur hög V du har.
Be Quiet Pure Rock är ju inte inte direkt den maffigaste kylaren på marknaden om man säger så.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clozed:

@wasprocker: Cooler Master Vortex 211Q

Den jag tänkte uppgradera till är Noctua NH-D15.

Kan verkligen rekommendera Noctua NH-D15. Kyler bra och är tyst. Dock gigantisk så det är bäst du kollar så den får plats i chassit samt att dina ramminnen inte blir ivägen. Dock så sitter fläktarna med clips så man kan flytta dom lite i sidled för att få dom fritt från ramminnena vilket jag fått göra.

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Kö med Prime95 26.6
Själv har den kraschat flera OCs där andra program ikke gör det och CPUn blir inte galet varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Låter normalt, fast frågan är ju snarare hur hög V du har.
Be Quiet Pure Rock är ju inte inte direkt den maffigaste kylaren på marknaden om man säger så.

Kör på 1.260v

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Låter normalt, fast frågan är ju snarare hur hög V du har.
Be Quiet Pure Rock är ju inte inte direkt den maffigaste kylaren på marknaden om man säger så.

Förvisso, men den klarar ändå en 7700K utan tokhög volt väldigt bra. Hade trott att användaren du svarade på skulle ha något högre temp utan delid där men han kanske fått ett bra ex av sin processor. Själv fick man hala fram rakbladet med samma kylare och processor. Innan delid spikeade den över 80c under bland annat pubg, efter toppar den lite över 65.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clozed:

Överklockar för första gången och kör prime95 för stabilitetstest. Har en 3770k (ivy bridge).

Hittills har jag klockat till 3900Ghz men nu när jag kör prime95 så går tempen uppåt 95c vilket får mig att avbryta då jag ej vill överhetta processorn.

Hursomhelst, när jag utför mina dagliga aktiviteter kommer jag aldrig över 70c. Jag vill maximera klockfrekvensen men inser att stabilitetstestning kommer att bli ett problem när den ökar.

Bör jag köpa en ny kylare enbart för att klara prime95? Om inte, finns det något mildare sätt att testa stabilitet?
Vad är det värsta som kan hända om mitt system är instabilt pga. det är ej testat?
Kan något gå sönder eller är det bara en blue screen jag har att vara rädd för?

Vi börjar med vad som kan hända om du inte testar dina överklockningar, 2 saker antingen fryser datorn eller kommer din processor att genomföra felaktiga beräkningar när den inte är på en vad folk kallar en "stabil klock", har inte varit med om eller hört från vänner att deras hårdvara gått sönder pga överklockning som inte varit helt uppåtväggarna hjärndöd.
I ditt fall är ingen av dessa saker nödvändigtvis kritiska men kan vara väldigt irriterande.

Sedan har vi hur du kan testa din överklockning, här finns en hel uppsjö av olika alternativ som är "bra" på olika saker men prime95 är utan tvekan det bästa stresstestet för din cpu vad den än ska användas till.

Om din cpu når 95c borde du se över 2 saker, om du kan klara din överklockning på lägre volt eller din kylning.
Att köra på en klock som överhettar din cpu när den når 100% load är inget bra alternativ och kommer tillslut att ge dig väldigt dåliga resultat då värme kommer bland annat leda till throttling och att ge din cpu en kortare livslängd.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Förvisso, men den klarar ändå en 7700K utan tokhög volt väldigt bra. Hade trott att användaren du svarade på skulle ha något högre temp utan delid där men han kanske fått ett bra ex av sin processor. Själv fick man hala fram rakbladet med samma kylare och processor. Innan delid spikeade den över 80c under bland annat pubg, efter toppar den lite över 65.

När du gjorde din delid vad för kylpasta använde du då? Någon dag kanske det blir delid för min del också men just nu känner jag inte för det. Då jag ligger på 65-70c när jag spelar i 5ghz

Visa signatur

MSI Z270 SLI PLUS, Intel i7 7700k@5ghz, Corsair RM750x 750W, Gigabyte Gtx 1070 G1, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, be quiet! Pure Rock

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Vi börjar med vad som kan hända om du inte testar dina överklockningar, 2 saker antingen fryser datorn eller kommer din processor att genomföra felaktiga beräkningar när den inte är på en vad folk kallar en "stabil klock", har inte varit med om eller hört från vänner att deras hårdvara gått sönder pga överklockning som inte varit helt uppåtväggarna hjärndöd.
I ditt fall är ingen av dessa saker nödvändigtvis kritiska men kan vara väldigt irriterande.

Sedan har vi hur du kan testa din överklockning, här finns en hel uppsjö av olika alternativ som är "bra" på olika saker men prime95 är utan tvekan det bästa stresstestet för din cpu vad den än ska användas till.

Om din cpu når 95c borde du se över 2 saker, om du kan klara din överklockning på lägre volt eller din kylning.
Att köra på en klock som överhettar din cpu när den når 100% load är inget bra alternativ och kommer tillslut att ge dig väldigt dåliga resultat då värme kommer bland annat leda till throttling och att ge din cpu en kortare livslängd.

Den enda gången min temp ens går över 70c är när jag stresstestar. Därför antar jag att jag behöver vara särskilt orolig för throttling eller kortare livslängd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

man får köra prime95 utan avx test. Googla på "prime 95 avx" så kommer du se

// LZ

Endast för Haswell och senare är detta ett problem.

Skrivet av clozed:

Den enda gången min temp ens går över 70c är när jag stresstestar. Därför antar jag att jag behöver vara särskilt orolig för throttling eller kortare livslängd?

Skickades från m.sweclockers.com

Viktiga är att den är stabil och att spänningar och temps är okej i det du använder den. 70 grader vid spel är inga problem. Tom 80 grader är okej.

Du kan dock sänka temps, vilket gör att du kan klocka den lite högre (om du inte redan är nära spänningtaket iaf, vilket jag tvivlar på med 3,9Ghz... den bör lätt göra 4,3-4,4GHz om du inte har dålig chip) med en delid, och då få mer prestanda. Troligen är kontakten mellan kärnorna och IHS dålig pga Intel var dålig på att applicera det med Ivy + den lär ha åldrats efter så många år och torkat lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kör stresstestet Real Bench istället..mycket mer verklig scenario än Prime95. Läst att även processorer i stock överhettas och throttlas samt får ''CPU failure'' under Prime95.

https://rog.asus.com/tag/realbench/

Bli inte arga nu ni som är lite av Prime95 fanbois..jag vet att det finns fanbois på allt numera, vissa blir tydligen kränka av att säga att Prime95 är ett rätt så dåligt stressprogram, så om du blev kränkt ber jag tyvärr inte om ursäkt.

Inte för att jag är någon fanboy men Prime95 är ju perfekt för att få reda på maxtemp, dvs om det scenariot skulle komma upp i verkliga livet.

Kanske att ett spel/program faktiskt belastar CPU med 100%, eller att något hänger sig och käkar onödigt mycket CPU, då känns det tryggt att veta att kylaren klarar av det.

Precis samma argument som när folk säger att det räcker med 20 minuter i stresstest för att få reda på om datorn är stabil eller inte, vill man vara helt säker så kör man längre tid och gärna olika tester.

Sen om det kommer upp när man använder datorn normalt eller inte vet man i förväg.

Tror inte någon blir arg, men de som seriöst vill testa stabilitet och kylningsförmåga använder det som stressar komponenterna mest oavsett om det är ett realistiskt scenario eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Endast för Haswell och senare är detta ett problem.

Viktiga är att den är stabil och att spänningar och temps är okej i det du använder den. 70 grader vid spel är inga problem. Tom 80 grader är okej.

Du kan dock sänka temps, vilket gör att du kan klocka den lite högre (om du inte redan är nära spänningtaket iaf, vilket jag tvivlar på med 3,9Ghz... den bör lätt göra 4,3-4,4GHz om du inte har dålig chip) med en delid, och då få mer prestanda. Troligen är kontakten mellan kärnorna och IHS dålig pga Intel var dålig på att applicera det med Ivy + den lär ha åldrats efter så många år och torkat lite.

Uppdatering: Lyckats klocka upp till 4400Ghz nu. Fick lov att höja voltage offset till +0.035v. Har en max CPU VCORE på 1,23v för närvarande vilket inte borde vara allt för farligt. Ska dock pröva att sänka volten lite mer framöver.

Just nu nöjer jag mig med att köra OCCT i 1-2 min. Sedan stiger tempen till ~100c.
När jag körde för låg vcore offset så fick jag bluescreen men det verkar vara löst nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clozed:

Uppdatering: Lyckats klocka upp till 4400Ghz nu. Fick lov att höja voltage offset till +0.035v. Har en max CPU VCORE på 1,23v för närvarande vilket inte borde vara allt för farligt. Ska dock pröva att sänka volten lite mer framöver.

Just nu nöjer jag mig med att köra OCCT i 1-2 min. Sedan stiger tempen till ~100c.
När jag körde för låg vcore offset så fick jag bluescreen men det verkar vara löst nu.

1.23V är helt okej.

Dock låter din kylning som att den verkligen är på gränsen. Som sagt benchmark program testar CPUn extremt mycket hårdare än spel gör, men tänk på att nya spel använder CPUn mer och mer, så håll koll på temps när du spelar tunga spel. Och kan du får ner spänningen, så är det självklart bra, men jag skulle tro att du är runt nivån var 4,4Ghz borde vara på den (även om detta så klart beror enormt på chippet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av clozed:

Uppdatering: Lyckats klocka upp till 4400Ghz nu. Fick lov att höja voltage offset till +0.035v. Har en max CPU VCORE på 1,23v för närvarande vilket inte borde vara allt för farligt. Ska dock pröva att sänka volten lite mer framöver.

Just nu nöjer jag mig med att köra OCCT i 1-2 min. Sedan stiger tempen till ~100c.
När jag körde för låg vcore offset så fick jag bluescreen men det verkar vara löst nu.

Din kylare klarar helt klart inte av klocken, samt 1-2 min stresstest säger inget ifall den är stabil heller.

Finns bra medel klass kylare som Thermalright HR-02 Macho rev.b. eller noctua 14, ifall noctua 15 är lite för dyr. Samt ifall du går vägen med en noctua 15. Måste du kolla ifall den passar modekortet, vissa modekort har första gpu socket högre upp. Isåfall är det noctuan 15 med en offset som gäller.

Intels max temp är runt 100, allt under är säkert. Men desto lägre är ju bättre såklart.

Är du också rädd för att livslängden på cpu minskar, kör en medelhög klock istället. Att klämma dom sista 100-200mhz kan vara svårt, och ger i verkligheten inte så mycket. Lite mera som en skrytgrej i benchmarks och på papper.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2