Permalänk
Medlem

Vattnet i custom loopen har blivit blått?

Upptäckte att det klara vattnet I min custom loop blivit blått.

Har bara vanligt batteri vatten och alg/korrosionsskydd i.

Någon som vet hur det kunnat bli blått vatten?

Upptäckte det när jag såg att flödessensor hade spruckit lite och orakat en mindre läcka.
Den sprack av okänd anledning. Förmodligen spänningar eller vibrationer?

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk

Om du haar koppar i loopen kan det göra vattnet lite blågrönt typ.

Skulle tippa på antingen koppar i kylaren eller kylblocket som börjat ärga av sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Okej, ja jag har koppar i loopen.
Har dock bara haft vattnet i datorn/ använt den ca 4mån.

Vattnet var dock inte blågrönt utan knallblått.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

glömt att du fyllde i glykol? eller alg medlet kanske har färg?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

blå färg indikerar koppar/kopparoxider som löser ut i vattnet.

om det bildas ammoniak pga. spår av något kvävebaserat (aminer, tex kloramin som decificerande ämne) i tillsatsmedlet i vattnet så blir kopparjoner knallblåa även vid mycket liten halt av utlöst koppar i vattnet.

Det beror på att aminer och koppar ingår i komplex tillsammans och förstärker den blåa tonen många hundra gånger.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Tack för bra svar. Bör vara pga korrosion och algskyddet som gör att vattnet blir blått.
Är detta normalt eller är det dåligt för vattenloopen?

Visa signatur

Permalänk

Tja dåligt och dåligt inte direkt men de kommer sakta men säkert äta upp kopparn sen om de tar 3månader eller 10år går nog inte svara på.

Skulle rekommendera att iaf byta vattnet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Men bör jag byta korrosionsskyddet till något som inte genererar blått vatten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dave_001: Rengjorde du radiatorerna innan bygget? Brukar vara kvar rester från tillverkningen (flux) som även kan rubba ph-balansen, nyans etc.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vad är innehållet i ditt korrosionsskydd? En blåfärgad etylenglykol kan säkert framstå som mer blå när kopparjoner släpper ifrån kylaren, då om jag minns korrekt, så blir kopparoxid blå-grön.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Japp spolade ur dom grundligt.

Funderar på om den spruckna flödesmätaren har något med färgen på vattnet att göra?
Den är av någonsorts plast och jag tätade gängorna med packnings Silicon för att få det tätt mellan gängadapter och flödesmätare.
siliconen innehöll någon epoxiförening.

Detta använde jag mig utav:
Korrosionsskydd
Flödessensor
Packnings silicon

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dave_001: Antikorrosionsmedlet du länkar är boven. Har själv använt det där en gång, hela loopen blev blå efter ett par dagar. Detta bör fungera bättre: https://www.coolerkit.se/shop/ekwb-ek-cryofuel-clear-2587p.ht...

Permalänk
Medlem

@jmeistr: Tack så mycket för den informationen! Skall testa med ditt tips på kylvätska.

Visa signatur