Star Citizen - nytt spel från Chris Roberts

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av The187:

Men hur kan du känna dig lurad på nått av det han sagt från början?
Han håller på att ge dig allt han lovat och mycket mer därtill! Ville du bara ett halft spel bara för att, eller vil du ha ett helt spel där man får ALLT istället!
Din logik är jätte konstig.
Är det tidsramen du stör dig på? Vad spelar det för roll om vi får spelet imorgon eller om 2 år?
Spelet blir bara bättre och bättre

Leveransdatum är en del utav överenskommelsen. Tycker jag varit mer on tålmodig. Sista datumet jag hörde va 2019 eller senare. Vilket är bra många år för sent för mitt tålamod.

Om du tycker synd om dom kan du väl sätta in lite extra pengar om jag nu får tillbaka mina, eftersom du ändå får mer av pengar o ändå verkar lägga dom på något onödigt för att citera dig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

i7 8700K - SCYTHE SCMG-5PCGH - Asus Z370-Plus TUF Gaming - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3600Mhz DDR4 - Samsung 960 Pro NVME - MSI GTX 1080Ti Gaming X - Corsair AX 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av The187:

Men hur kan du känna dig lurad på nått av det han sagt från början?
Han håller på att ge dig allt han lovat och mycket mer därtill! Ville du bara ett halft spel bara för att, eller vil du ha ett helt spel där man får ALLT istället!
Din logik är jätte konstig.
Är det tidsramen du stör dig på? Vad spelar det för roll om vi får spelet imorgon eller om 2 år?
Spelet blir bara bättre och bättre

Inget konstigt att känna sig lurad med tanke på att nästan inget av det som utlovas visar sig vara sant.

Han håller inte på att ge oss nånting alls. Han håller på att köra hela projektet i diket pga all scope creep och dålig styrning. Det vill säga samma sak som han gjorde med Freelancer innan Microsoft petade honom och räddade upp det hela.

Vad menar du egentligen med ett halvt spel? Det som utlovades från början var ett helt spel. Från början lovade han något av en spirituell uppföljare till wing commander, privateer och freelancer med ett MMO-liknande "persistent universe"
Han lovade att det inte skulle vara pay to win.
Han lovade release inom 2 år, annars skulle de redovisa var varenda krona spenderats. Det stod till och med i villkoren.

Men det hela har förvandlats till nåt som är så stort att det aldrig kommer att funka. Scope creep så till den milda grad att du ska kunna köpa land och bygga en farm. Du ska kunna blanda drinkar med helt simulerade vätskor. Du ska kunna köpa en tank och vara med i markstrider.
Pay to win med mikrotransaktioner har blivit en jättegrej. Köp mark nu, köp en tank nu, Köp det här skeppet som bara finns i begränsad upplaga nu.

Löftet att redovisa var pengarna gått ströks ur villkoren ungefär samtidigt som det var tydligt att de aldrig skulle fixa att leverera i tid.

Skrivet av The187:

Som är riktigt bra

Riktigt bra? Fps som går att räkna på ena handens fingrar..

Nätkoden är så från grunden feldesignad och trasig att om en spelare öppnar en dörr skickar servern den informationen till ALLA klienter som sen slösar resurser på att hantera händelsen även om de befinner sig på andra sidan solsystemet.

Jag hoppas fortfarande att Star Citizen ska bli verklighet och att det ska bli ett bra spel, men jag tror inte att det kommer att hända. Jag är glad att jag fick en refund i tid. Nu sitter jag bara tillbakalutad med en skål popcorn och skrattar åt alltihop.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2014

@BigMomma:

Äsch, sluta.
Det är så tråkigt att folk kräver refund, spelet som utlovas är så mycket bättre än vad som angavs i kickstarter!
Det blir bättre och bättre, och jag skiter fullständigt i om det tar 4 år till att släppa spelet.

Dom har kommit långt, och 3.0 är redan kul.
Och att spelet laggar betyder att du har en dålig burk eller spelar på fel tider. Jag spelar ofta kvällstid och märkeing inget lagg alls. spelet har inte ens chrashat ännu.

jag fattar inte heller hur du kan tycka det är pay to win! vad är win i ett sånt här spel?
att en spelare (som jag troligtvis aldrig kommer träffa) ingame har ett skepp som är större än mig? eller äger mer mark än vad jag gör?
Just nu skulle alla spelare kunna köpa mark på en enda måne utan att det skulle bli trångt..

Vi som jobbar och inte kan sitta 12 timmar om dagen vill kunna köpa det vi vill ha ingame redan nu, det är inge konstigt med det. och då samtidigt stöder detta projekt.. det är win win!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av The187:

@BigMomma:

Äsch, sluta.
Det är så tråkigt att folk kräver refund, spelet som utlovas är så mycket bättre än vad som angavs i kickstarter!
Det blir bättre och bättre, och jag skiter fullständigt i om det tar 4 år till att släppa spelet.

Jag ville ha spelet som utlovades i kickstarter, inte det som utlovas nu.
Och nånstans måste man begränsa sig om det ska gå att få till en release. Det går inte att lova nya features i all evighet.

Skrivet av The187:

Dom har kommit långt, och 3.0 är redan kul.
Och att spelet laggar betyder att du har en dålig burk eller spelar på fel tider. Jag spelar ofta kvällstid och märkeing inget lagg alls. spelet har inte ens chrashat ännu.

Folk sitter och får 20fps med ett 1080ti. Då handlar det inte om dålig hårdvara.

Skrivet av The187:

jag fattar inte heller hur du kan tycka det är pay to win! vad är win i ett sånt här spel?
att en spelare (som jag troligtvis aldrig kommer träffa) ingame har ett skepp som är större än mig? eller äger mer mark än vad jag gör?
Just nu skulle alla spelare kunna köpa mark på en enda måne utan att det skulle bli trångt..

Vi som jobbar och inte kan sitta 12 timmar om dagen vill kunna köpa det vi vill ha ingame redan nu, det är inge konstigt med det. och då samtidigt stöder detta projekt.. det är win win!

Jag citerar direkt från RSIs hemsida angående mining:

"While most miners will seek to actively avoid armed conflict, the reality is that any ship carrying a cargo of valuable ore will present a tempting target to less scrupulous types, rewarding those players that formulate contingency plans in advance, whether that be the hiring of an NPC crew member extremely talented with a defense turret, or investing a portion of the expected profits into hiring an armed escort or two."

Kommer det en eller flera pirater som använt sina pengar och köpt de festaste skeppen med den fetaste utrustningen kan de göra slarvsylta av nån som inte tjänat ihop ingame valuta för att kunna skydda sig.
Resultatet blir att de som betalar kan tränga bort de som inte betalar från delar av spelet. Och det är pay to win.

Som sagt. Vi som jobbar kan inte sitta 12 timmar om dagen.
Jag vill inte grinda 12 timmar om dagen bara för att ha en chans mot de som betalar och får allt direkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av BigMomma:

Han håller inte på att ge oss nånting alls. Han håller på att köra hela projektet i diket pga all scope creep och dålig styrning. Det vill säga samma sak som han gjorde med Freelancer innan Microsoft petade honom och räddade upp det hela.

Snarare så att Microsoft inte vågade satsa på CR's ambitioner, och vidtog då åtgärder för att inte behöva spräcka sin satta budget och deadline. Slutresultatet blev som känt en väldigt medioker produkt som mest levde på sin titel, och kort därefter så stendog hela genren. Låter det som ett bra beslut för oss spelare? Nja.
Där CR såg möjligheter och potential såg Microsoft bara mer kostnader, vilket är sorgligt då det uppenbarligen bara handlade om att sälja spel snarare än att skapa en ordentlig upplevelse. Just detta har ju varit drivmedlet till projektet Star Citizen i grunden redan sedan Kickstartern, och Alphan har sedan länge varit fullt med pikar mot dessa stora spelutvecklare.

Dålig styrning? Det går att styra skeppen på en mängd olika sätt. Prova dig fram och välj ett som du gillar. Vad gäller värden för thrusters och dylikt så ändras det ganska rejält varje år i takt med att dom provar sig fram. Ibland är det bättre, ibland sämre, vilket dock är väldigt individuellt vad man tycker, plus att nyligen implementerade/uppgraderade skepp får mer kärlek än andra. Sen har dom ju inte kommit så långt med hur skeppen uppträder i atmosfär, vilket är fullt försåerligt.

Skrivet av BigMomma:

Folk sitter och får 20fps med ett 1080ti. Då handlar det inte om dålig hårdvara.

Skrivet av BigMomma:

Riktigt bra? Fps som går att räkna på ena handens fingrar..

Skrivet av BigMomma:

Nätkoden är så från grunden feldesignad och trasig att om en spelare öppnar en dörr skickar servern den informationen till ALLA klienter som sen slösar resurser på att hantera händelsen även om de befinner sig på andra sidan solsystemet.

Feldesignat? Det är inte klart än, utan jobbas på i etapper. Sist jag läste om nätkoden så jobbar dom fortfarande på single-server prestanda, vilket nu är uppe i 50 spelare med enligt min erfarenhet acceptabel prestanda, med tanke på vad som händer på servern. När dom nått sin milstolpe med det så kommer dom gå vidare till server-meshing, vilket innebär att ett nät av servrar kommer hantera enskilda celler/instanser som på dynamiskt vis kan fördelas och splittas efter var spelare befinner sig och hur många dom är på samma ställe. Alla klienter kommer då självklart inte dela informationen om tex vilka dörrar som öppnas i universumet. Se filmen nedan för en bra beskrivning av tekniken;

Sen följer självklart en rad andra system och förbättringar också som det har talats om, framförallt i samband med expandering av universumet till skala av solsystem och slutligen universum, men jag har inte riktigt allt det är i minnet just nu.

I övrigt så har jag ett 1080Ti och ligger oftast väldigt stabilt runt 30 fps, vilket är helt spelbart i denna typen av spel. Dippar det ner till 20 så är servern antingen på väg att krasha eller så är det några spelare som på något sätt lyckas pressa prestandan med idioti. Men visst är det sant att servrarna är begränsningen, dock så är det i många fall även klienten. Det verkar ställa högre krav på CPU och internminne, vilket folk ofta snålar på mer än sina grafikkort. Särskilt brist på internminne i detta fallet skapar även lätt krasher.

I vilket fall så är ju optimering något som det hela tiden jobbas på till viss grad, men traditionellt sett så är det egentligen inte ett jättefokus förrän i Beta-stadiet, när alla system är implementerade och man inte behöver slösa tid på placeholders. Så man får ju ta det för vad det för stunden är.

Skrivet av BigMomma:

Jag ville ha spelet som utlovades i kickstarter, inte det som utlovas nu.
Och nånstans måste man begränsa sig om det ska gå att få till en release. Det går inte att lova nya features i all evighet.

Skrivet av BigMomma:

Men det hela har förvandlats till nåt som är så stort att det aldrig kommer att funka. Scope creep så till den milda grad att du ska kunna köpa land och bygga en farm. Du ska kunna blanda drinkar med helt simulerade vätskor. Du ska kunna köpa en tank och vara med i markstrider.

Fast det kan man ju. I takt med att spelet utvecklas så får dom en bättre överblick på vad som är möjligt, och så länge pengarna rullar in över budget så kan dom utöka med fler utvecklare som kan jobba på mer samtidigt. Det handlar ju inte direkt om något tok-avancerat nuförtiden, utan snarare om att fläska ut redan existerande funktionalitet, som då tex markstrid, markfordon, och ja, varför inte en interaktiv bar. Köra buggy och dricka sprit har vi ju trots allt kunnat göra ända sedan hangar-modulen 2013. Detta är ju en av fördelarna med den affärs-modellen dom har valt, istället för att hela tiden behöva begränsa sig till en väldigt specifik plan och budget.

Faktum är ju dock att dom hela tiden når sina milstolpar, om än en aning försenat ibland. Det är framgång. Varje år ser man folk som slänger ur sig kommentarer om hur det ena och det andra inte är möjligt, men året därpå så bevisar CIG motsatsen, oftast i en fullt spelbar test-version. Men så repeteras det på det viset, år efter år, som att folk helt enkelt inte vill tro på projektet. De flesta har inte ens insett hur pass avancerat spelet redan är, jämfört med den 2006-års tekniken som många av dagens spel fortfarande bygger på. Buggigt, ja, förståerligt, men det finns liksom inte ens någon motsvarighet till vad SC tekniskt sett åstadkommer idag.

Skrivet av BigMomma:

Han lovade att det inte skulle vara pay to win.

Scope creep så till den milda grad att du ska kunna köpa land och bygga en farm. Du ska kunna blanda drinkar med helt simulerade vätskor. Du ska kunna köpa en tank och vara med i markstrider.
Pay to win med mikrotransaktioner har blivit en jättegrej. Köp mark nu, köp en tank nu, Köp det här skeppet som bara finns i begränsad upplaga nu.

Skrivet av BigMomma:

Pay to win med mikrotransaktioner har blivit en jättegrej. Köp mark nu, köp en tank nu, Köp det här skeppet som bara finns i begränsad upplaga nu.

Skrivet av BigMomma:

Jag citerar direkt från RSIs hemsida angående mining:

"While most miners will seek to actively avoid armed conflict, the reality is that any ship carrying a cargo of valuable ore will present a tempting target to less scrupulous types, rewarding those players that formulate contingency plans in advance, whether that be the hiring of an NPC crew member extremely talented with a defense turret, or investing a portion of the expected profits into hiring an armed escort or two."

Kommer det en eller flera pirater som använt sina pengar och köpt de festaste skeppen med den fetaste utrustningen kan de göra slarvsylta av nån som inte tjänat ihop ingame valuta för att kunna skydda sig.
Resultatet blir att de som betalar kan tränga bort de som inte betalar från delar av spelet. Och det är pay to win.

Som sagt. Vi som jobbar kan inte sitta 12 timmar om dagen.
Jag vill inte grinda 12 timmar om dagen bara för att ha en chans mot de som betalar och får allt direkt.

Det kan upplevas som ett problem första månaden efter release. Därefter så har Orgs haft en chans att bygga upp sin ekonomi för att tilldela sina medlemmar i princip vad dom vill, och många drivna ensamvargar har säkerligen även hunnit grinda ihop sitt den hårda vägen. Risken är absolut stor att spelare du möter kommer ha riktigt tunga grejer, men å andra sidan så är det även ett stort universum där risken fortfarande är otroligt liten, om du inte är dum nog att vistas på känt utsatta områden dvs. Så denna fördel vi kommer ha inledningsvis blir snabbt oväsentlig, och du kommer med största sannolikhet behöva fäktas mer med random spawnad AI.

Det är sagt att dom kommer sluta sälja skepp, fordon, vapen, och dylikt närmare release. Däremot kommer det säkerligen fortsätta säljas rent kosmetiska grejer, samt att man kommer kunna köpa en begränsad mängd UEC per vecka/månad, vilket även det är sagt från början. Det kommer vara tillräckligt begränsat för att inte kunna köpa allt för exotisk utrustning med riktiga pengar, men tillräckligt för att kunna hjälpa de som inte inte har tid för hardcore grinding. Därmed tolkas det inte riktigt som "pay-to-win". Det gamla exemplet är ju att det ska ta ca 60h att grinda ihop till att köpa en Constellation, så säg kanske max 20-30 timmar för en spelare med mer än en halv hjärna. Så det har ju länge varit känt att det kommer bli ett sådant spel.

Men inte helt olikt andra MMO's så kommer du få otroligt stora fördelar via Orgs, där inte bara pengar fördelas, utan även säkerhet i form av eskort. Där har du i så fall ett betydligt större problem än enskilda spelare som spenderar sitt studiebidrag på på att köpa sig lite "försprång", om det är så du ser på det. MMO i ett nötskal. Det är bara att tugga.

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Mr. Bravo:

Dålig styrning? Det går att styra skeppen på en mängd olika sätt. Prova dig fram och välj ett som du gillar. Vad gäller värden för thrusters och dylikt så ändras det ganska rejält varje år i takt med att dom provar sig fram. Ibland är det bättre, ibland sämre, vilket dock är väldigt individuellt vad man tycker, plus att nyligen implementerade/uppgraderade skepp får mer kärlek än andra. Sen har dom ju inte kommit så långt med hur skeppen uppträder i atmosfär, vilket är fullt försåerligt.

Jag uttryckte mig otydligt. Med styrning menade jag projektstyrning. Eller projektledning är väl rätt ord egentligen. Jag menade inte spelkontrollerna.

Skrivet av Mr. Bravo:

Feldesignat? Det är inte klart än, utan jobbas på i etapper. Sist jag läste om nätkoden så jobbar dom fortfarande på single-server prestanda, vilket nu är uppe i 50 spelare med enligt min erfarenhet acceptabel prestanda, med tanke på vad som händer på servern. När dom nått sin milstolpe med det så kommer dom gå vidare till server-meshing, vilket innebär att ett nät av servrar kommer hantera enskilda celler/instanser som på dynamiskt vis kan fördelas och splittas efter var spelare befinner sig och hur många dom är på samma ställe. Alla klienter kommer då självklart inte dela informationen om tex vilka dörrar som öppnas i universumet. Se filmen nedan för en bra beskrivning av tekniken;

En sån sak designar man från grunden upp för att fungera på ett visst sätt. Efter 5 års utveckling borde dessa funktioner finnas även om de är trasiga och buggiga. Att implementera en skitlösning man sen måste gå tillbaka och byta ut är ett enormt slöseri med tid och resurser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av The187:

Som är riktigt bra

Förutom prestandan kan jag hålla med.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av BigMomma:

Jag uttryckte mig otydligt. Med styrning menade jag projektstyrning. Eller projektledning är väl rätt ord egentligen. Jag menade inte spelkontrollerna.

Misstänkte det i efterhand I vilket fall så känns det lite svårt att döma så här utifrån. Man får tänka på att CIG har växt otroligt mycket sedan Kickstartern, då dom var runt 10 pers om jag kommer ihåg rätt, och är i dag runt 400 fördelat på flertal studios över världen, samt nyttjar en del externa företag och tjänster. Överväldigande kan jag tycka, särskilt med tanke på att dom hela tiden måste anpassa sig efter sin rörliga ekonomi vars inkomst kan stanna upp när som helst. Men det går ju trots allt framåt och pengarna fortsätter rulla in, vilket jag bara ser som positivt.

Men ja, allt har inte funkat från början, och vad jag uppfattat så föredrar CR att fixa problemen från grunden för att inte låta det påverka slutprodukten, vilket är en av anledningarna till förseningar. Praktexemplet som vi alla minns är väl då tex historien med Star Marine och Illfonic. Men friktioner är ju att förväntas, särskilt under deras omständigheter. Inget konstigt med det egentligen så länge det blir löst, för det förekommer på alla företag, även de stora väl etablerade. Skillnaden i detta fallet är ju att utvecklingen är så pass transparent att även alla utomstående får reda på vad som händer, inklusive media. Dock sällan de fullständiga omständigheterna, så det är lätt att mindre motgångar/uttalanden dramatiseras med antaganden från folk som helt enkelt inte har någon aning. Det blir inte heller bättre av att större delen av projektet är investerat av deras egna kunder, som lätt blir oroliga av rykten och halvsanningar, vilket skapar mycket spekulationer på forum.

Så det jag menar är att även om det kan se stökigt ut från utsidan så innebär det inte att det är något katastrofalt eller utöver det det vanliga. Hade det varit så hemskt så hade dom inte behållit så pass många stora namn från branschen, eller ständigt kunna locka fler utvecklare från andra betydligt större, säkrare, och säkert bättre betalande företag. Folk med stor erfarenhet och kunskap som har betydligt bättre insikt i företagets verksamhet tror fortfarande på projektet, även flera av de som varit där i 4-5 år nu. Så länge detta förblir så ser jag ingen större anledning till att bli orolig.

Skrivet av BigMomma:

En sån sak designar man från grunden upp för att fungera på ett visst sätt. Efter 5 års utveckling borde dessa funktioner finnas även om de är trasiga och buggiga. Att implementera en skitlösning man sen måste gå tillbaka och byta ut är ett enormt slöseri med tid och resurser.

Nu är inte jag direkt någon expert på nätkod. Men enligt vad jag läst på Q&A's så har dom helt enkelt inte velat strula med flera system samtidigt, och har då velat optimera single-server prestandan först, vilket samtidigt ger dom en bra uppfattning av vad en ensam server klarar av. Värt att notera då är ju även att spelet i sig behöver vara hyfsat komplett med alla grundläggande system som behöver hanteras över nätet, vilket det ännu inte är. SC är ju ett unikt spel med både väldigt specifika och ännu luddiga krav, så dom har ju inte direkt lyxen att kunna licensera en mer eller mindre färdig lösning, utan det är ju ständig utveckling som gäller.
Därefter med server-meshing så kan dom jobba på att få flera servrar att jobba ihop, och då försöka få dom att skala så bra som möjligt enligt den förväntade prestandan. Jag uppfattar det inte som att dom behöver byta ut något, utan snarare kombinera och bygga ut nuvarande systemet till nästa nivå, därmed inte alls slöseri på tid och resurser.

Detta låter helt naturligt och logiskt i mina öron iaf, så jag förstår inte problemet. Det finns inte direkt någon skitlösning, utan endast delar av den slutgiltiga lösningen, och placeholders. Hade det varit bättre att smälla in en mängd oprövade tekniker från början? Ingen aning, men jag litar nog hellre på de som sitter på kunskapen. Det är samma koncept som övriga spelet har utvecklats med från början, modul-vis, vilket iaf jag tycker har funkat bra så här långt.

Edit: Fann inlägget som svarade på utvecklingen av single-server och meshing oktober 2017 (kanske måste vara inloggad för att se);

https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Q:
I would like to ask how is the "network code" is coming along? by this i mean what is the status of the: server meshing, network bind/unbind, and other improvements? This part of SC doesnt get much highlight so if you could shed some light on the subject it would be appreciated.

A:
You're right that the networking side of things doesn't get the spotlight very often - that's just the nature of the work really. Other teams will often have something that they can visually demonstrate to the community to show their progress, but that's rarely the case for us. A lot of what we do is under the hood, and for us progress is that the game looks exactly the same but some graph is a bit higher, or a bit lower. It's important stuff, but not visually compelling. That's ok, instead we get to say cool things like, "we work in the shadows - like ninjas."   I think sometimes this lack of visibility can be misinterpreted as secrecy or a lack of progress, but neither of those is the case, and pretty much everything we do is shown in the production schedule. The only things that aren't in there are those that can't easily be scheduled like bug fixing. Also sometimes we need to change priorities and the schedule can lag behind a bit.

To give you an update on the specific technologies you asked about:

-Server meshing - not started yet. Our plan was always to make the single-server experience better and more optimized first. Server meshing is going to build on the technologies we're creating for single servers, so these all need to be in place before we can start. Also it is going to be challenging and complex work that will need the focus of the whole network programming team, so once we start work on it we don't want to be fighting a war on two fronts.

-Network bind/unbind (aka bind culling) - the network side of this is pretty much done. This was a big refactor of how the network code is structured to allow the server to individually control which entities each client knows about and will receive updates for. Previously the code just wasn't set up like this, but now that refactor is complete. Actually seeing the benefits of this in a pre-alpha release is still a while off though. To avoid clients experiencing loading stalls each time a new planet or ship comes in to view, we'll need object container streaming, and that's still being worked on. On top of that, unbinding or streaming out entities on clients is likely to cause a lot of bugs, and it's going to take time to find and fix them. These bugs will arise anywhere code assumes that an entity will be present on a client. For example consider a mission objective that requires you to talk to Miles Eckhart. To help you find Miles your client needs to render a marker on your HUD to show his current location, but Miles is on a different planet (literally not figuratively   ) that is currently streamed out on your PC, so it won't know where to draw the marker. In this situation the client might crash, but even if it didn't you'd be unable to progress any further with the mission. To end on a more positive note though, things have now progressed to the point where we can start looking for and fixing these bugs.

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

@Nischi: Bank? De är inte som EA, Ubisoft, Valve och alla andra spel företag och tar pengarna i sin egen ficka. Allt du ger till Star Citizen går till att göra spelet, inte massa annat skit.
Fattar inte vad problemet är. Gillar du inte spelet, skit i det och klaga inte.

CPU: i7 7700K @5.0GHz | GPU: Asus STRIX GTX 1080 Gaming 8G | MOBO: Asus STRIX Z270F | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz | CPU Cooler/AIO: NZXT Kraken X62 | SSD: Kingston HyperX 240GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB 7200RPM | Chassi: Phanteks Entho Evolv ATX Tempered Glass Galaxy Silver | Annat: CableMod Black/White Sleeved Cable Kit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Nischi:

Leveransdatum är en del utav överenskommelsen. Tycker jag varit mer on tålmodig. Sista datumet jag hörde va 2019 eller senare. Vilket är bra många år för sent för mitt tålamod.

Om du tycker synd om dom kan du väl sätta in lite extra pengar om jag nu får tillbaka mina, eftersom du ändå får mer av pengar o ändå verkar lägga dom på något onödigt för att citera dig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

De har inte sagt ett datum på länge. Senaste datumet för Star Citizen var 2015 eller 2016. 2019 är bullshit och de har du hört någon annan stans eller så snackar du skit.

CPU: i7 7700K @5.0GHz | GPU: Asus STRIX GTX 1080 Gaming 8G | MOBO: Asus STRIX Z270F | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz | CPU Cooler/AIO: NZXT Kraken X62 | SSD: Kingston HyperX 240GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB 7200RPM | Chassi: Phanteks Entho Evolv ATX Tempered Glass Galaxy Silver | Annat: CableMod Black/White Sleeved Cable Kit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Evanswachtz:

De har inte sagt ett datum på länge. Senaste datumet för Star Citizen var 2015 eller 2016. 2019 är bullshit och de har du hört någon annan stans eller så snackar du skit.

Datumet spelar ingen roll längre. Kan vara 2025 eller imorgon , ingen vet ändå så mycket som det förändrats från början. Önskar jag aldrig gått in med pengarna för jag tycker inte det är okay(åter igen jag tycker jag varit mer än tålmodig med att vänta) . Notera att det är min subjektiva åsikt. Sen så finns de ju alltid folk som inte verkar bry sig om tiden, bra, det är eran rätt att tycka så.

Skickades från m.sweclockers.com

i7 8700K - SCYTHE SCMG-5PCGH - Asus Z370-Plus TUF Gaming - Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3600Mhz DDR4 - Samsung 960 Pro NVME - MSI GTX 1080Ti Gaming X - Corsair AX 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Evanswachtz:

De har inte sagt ett datum på länge. Senaste datumet för Star Citizen var 2015 eller 2016. 2019 är bullshit och de har du hört någon annan stans eller så snackar du skit.

Vad är bullshit med det årtalet?
Det du säger är ju motsägelsefullt då det från början var sagt ett årtal men nu finns det inget alls.
Jag gissar mer på 2020 eller senare, då det ändå är många skepp som inte ens är påbörjade och det här är det mest avancerade spelet vi sett någonsin.
För övrigt så var det SQ42 som hade ett spelsläpp 2015, och där kanske vi ser det 2019 om det går vägen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Nischi:

@Dredd: Hur gjorde du för att få refund? Jag har mailat och blev nekad.

Hur gick det, fick du tillbaka dina pengar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

@Punnisher: De jag försökte säga är att vi inte kommer att se spelet släppt 2019. Jag gissar på 2022 tidigast.

CPU: i7 7700K @5.0GHz | GPU: Asus STRIX GTX 1080 Gaming 8G | MOBO: Asus STRIX Z270F | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz | CPU Cooler/AIO: NZXT Kraken X62 | SSD: Kingston HyperX 240GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB 7200RPM | Chassi: Phanteks Entho Evolv ATX Tempered Glass Galaxy Silver | Annat: CableMod Black/White Sleeved Cable Kit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017
Skrivet av henrikj82:

Hur gick det, fick du tillbaka dina pengar?

Skapade min Refund support ticket en månad sen nu, inget svar så här långt, känns som om de försöker att ignorera mig...

Finns en SubReddit dedikerad till Star Citizen refunds, det verkar som om folk får tillbaka pengar bara man är ihärdig nog, många som har fått avslag på sin Refund request, men om man bara svarar med "Tack, jag vill ändå ha en refund, please go ahead with the refund" - typ så ska man till slut få tillbaka dom.

Kolla : https://www.reddit.com/r/starcitizen_refunds/ om ni behöver mer hjälp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Dredd:

Skapade min Refund support ticket en månad sen nu, inget svar så här långt, känns som om de försöker att ignorera mig...

Finns en SubReddit dedikerad till Star Citizen refunds, det verkar som om folk får tillbaka pengar bara man är ihärdig nog, många som har fått avslag på sin Refund request, men om man bara svarar med "Tack, jag vill ändå ha en refund, please go ahead with the refund" - typ så ska man till slut få tillbaka dom.

Kolla : https://www.reddit.com/r/starcitizen_refunds/ om ni behöver mer hjälp.

Den där subben är kanske cancer däremot. Många där har inga liv och sitter och skriver skit om spelet dagligen. Lite roligt faktiskt.

CPU: i7 7700K @5.0GHz | GPU: Asus STRIX GTX 1080 Gaming 8G | MOBO: Asus STRIX Z270F | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz | CPU Cooler/AIO: NZXT Kraken X62 | SSD: Kingston HyperX 240GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB 7200RPM | Chassi: Phanteks Entho Evolv ATX Tempered Glass Galaxy Silver | Annat: CableMod Black/White Sleeved Cable Kit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017
Skrivet av Evanswachtz:

Den där subben är kanske cancer däremot. Många där har inga liv och sitter och skriver skit om spelet dagligen. Lite roligt faktiskt.

Jo som om de som har lagt 10+ lax har något liv?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

@Dredd: Att ha en hobby och spendera massa pengar på den hobbyn för att man gillar den är en sak. Men att tillbringa sitt liv genom att hata på något är bara sorligt. Tycker du ska gå till doktorn kanske?

CPU: i7 7700K @5.0GHz | GPU: Asus STRIX GTX 1080 Gaming 8G | MOBO: Asus STRIX Z270F | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz | CPU Cooler/AIO: NZXT Kraken X62 | SSD: Kingston HyperX 240GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB 7200RPM | Chassi: Phanteks Entho Evolv ATX Tempered Glass Galaxy Silver | Annat: CableMod Black/White Sleeved Cable Kit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002

Ny feature-trailer för 3.0, riktigt frän. Hade nog hellre sett den släppas efter 3.1 dock då det ännu är på tok för buggigt med uppdragen för att hypa in nya spelare.

Roadmapen för 2018 har också uppdaterats, där dom går in på målen med de olika patcharna som är tänkt att släppas varje kvartal. En del ändringar jämfört med vad dom sagt tidigare, men ser å andra sidan mer realistiskt ut och i slutändan ganska fläskigt. Närmaste 3.1 har tappat några tidigare features och kommer i första hand fokusera på bugfixar, optimering, balansering, och grejer som dom blev tvugna att klippa ut från 3.0. Highlights är väl 3 nya skepp (Reclaimer, Terrapin, Razor) varav Reclaimer blir det största skeppet i Alphan hittills, ett landfordon (Tumbril Cyclone), Gemini R97 Shotgun, Preacher Armament Distortion Scattergun för skepp, Character Customization, samt "network bind culling" för motorn som lär bättra prestandan en hel del. Se resten på länken nedan;

https://robertsspaceindustries.com/roadmap/board/1-Star-Citiz...

Kan även intyga om att vi som har Nox Kue och Constellation Aquila nu äntligen har tillgång till vanliga Nox samt Rovern i 3.0. Rovern finns nu även att köpa separat igen om man är intresserad. Riktigt häfigt och mångsidigt fordon som iaf jag lär använda en hel del, med plats för 5 passagerare. Tyvärr så genererar den ännu inget syre, så håll ett öga på din tank om du åker ut Lite bilder från igår;

Skrivet av Dredd:

Jo som om de som har lagt 10+ lax har något liv?

Det är väl inget konstigt med att lägga pengar på intressen och projekt man vill stötta? Alla lever inte på nudlar och studiebidrag, så det är ju knappast så att folk slänger allt dom äger på CIG. Jag har själv lagt en hel del pengar på detta, men det är ändå ingenting jämfört med vad jag lägger på andra intressen, särskillt inte om man ser på det över 4-5 års tid. Medelåldern på communityn är ganska hög, så många har med största sannolikhet en stadig inkomst och har inga problem med att lägga en extra slant lite då och då när dom känner att det är förtjänat.

Det är ju iaf bara idiotiskt att se ner på givmildhet. Men som sagt ovan, att spendera energi och tid åt att snacka skit om något man inte är intresserad av är väl däremot bevis på att man helt enkelt inte har något bättre för sig om dagarna, stackare.

De hjältar som har lagt en ordentlig slant har nyligen fått lite mer goodies. Vapnen, hatten, och dräkten finns ingame att använda redan nu

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2014

VIKTIGT MEDDELANDE!

Se till att byta password på ditt RSI konto pronto!
Nått har hänt som gjort att folk kan få tag på ditt password!

https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/7taah9/psa_if_y...

Ha en trevlig kväll!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen i norra Uppland!
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av The187:

VIKTIGT MEDDELANDE!

Se till att byta password på ditt RSI konto pronto!
Nått har hänt som gjort att folk kan få tag på ditt password!

https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/7taah9/psa_if_y...

Ha en trevlig kväll!

Inte läst men böt på en gång ändå så det är gjort. Tack!

Fractal Design Dynamic X2 GP-14 140mm Vit | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 3200MHz CL16 | EVGA Supernova G3 750W Modulärt | ASUS DRW-24D5MT DVD±RW 24x SATA Internal Black Bulk | Fractal Design Define R5 Black Pearl | MSI GeForce GTX 1080 Ti Sea Hawk X HDMI 3xDP 11GB | Samsung 850 EVO Series Basic SATA III 2,5" SSD - 1000GB | Samsung 960 EVO M.2 SSD - 500GB | ASUS PRIME Z370-P | Intel Core i7 8700K | ASUS PB278Q | Windows 10 Home Svensk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2017
Skrivet av Evanswachtz:

@Dredd: Att ha en hobby och spendera massa pengar på den hobbyn för att man gillar den är en sak. Men att tillbringa sitt liv genom att hata på något är bara sorligt. Tycker du ska gå till doktorn kanske?

Vad pratar du om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Fick spelet gratis med SSD och har testat det men det kräver massor för att köra 165Hz,
Hackar till och graffet går på knäna.

8700K - NH D15S - Maximus X Hero - 32gb G-Skill 3200Mhz cl14 - Intel 900P 480Gb _ Samsung 960 Pro 512gb - Samsung 960 EVO 500 gb - Samsung 850 PRO 512gb - MSI GeForce GTX 1080 TI 11GB GAMING X TRIO - RM 850i - Fractal R5 - AOC 27" AGON AG271QG G-Sync IPS 165Hz - B&W P9 Signature - Sennheiser GAME BOOSTER GSX 1000.HP Omen 17-AN180no

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2002

Jag gillar idén väldigt mycket och kommer ihåg att vi var några polare som snackade om det när det var på Kickstarter. Jag glömde bort spelet och såg denna tråd. Tycker det är tråkigt att det inte har kommit längre efter alla dessa år.
Spelet ser sjukt snyggt ut, men måste det vara så förbaskat snyggt? Drar det inte ut på tiden? Samt, det känns som det kommer kräva mycket både från datorer och servrar och bli en hög månadskostnad för att täcka det. Eller hur är det tänkt finansiera det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Okt 2001

@jorgen69: Beror på servrarna..
Prova att ansluta till de australiensiska servrarna när eu-servrarna normalt sett är belastade.

@Trackmaster:
åter igen så är "problemet" om man nu ser det så att iom deras budget blev mångdubbelt större än vad som planerades/drömdes under kickstartern så har ambitionerna även vuxit. En del kanske bygger hus med tak och inredning först istället för att gjuta grunden först, men ett spel av de här komplexiteten kräver en stabil grund att stå på.

Sen är det frustrerande ibland.. men den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge

GUD VÄLSIGNE DIG!
Xeon W3680 3.33Ghz - 24Gb DDR3 - GTX970 - Killer NIC - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2014

Trackmaster och jorgen69
Säg till om ni vill ha folk att spela med

Jag tycker dom har kommit väldigt långt efter dom här åren. det börjar närma sig, som man säger

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av jorgen69:

Fick spelet gratis med SSD och har testat det men det kräver massor för att köra 165Hz,
Hackar till och graffet går på knäna.

Sedan senaste patchen 3.0.1 släpptes förra veckan så har det pågått ett stresstest i Universe där man får överdrivet många interdictions och det spawnas otroligt mycket pirater överallt. Så just nu är det väldigt mycket framedrops och varierande prestanda beroende på vad som händer på servern. Normalt sett så är det betydligt stabilare, men räkna inte med att få över 50 fps på ett bra tag.

Arena Commander är däremot en annan femma med betydligt bättre prestanda, om du vill roa dig med ren dogfighting och dylikt. Knappast över 100fps, men bättre. Det var dock väldigt buggigt i 3.0 iom att det inte hade något fokus, men har läst att det fixades en del med senaste patchen. Har dock ej provat själv på ett bra tag utöver några snabba test i freeflight.

Optimering görs till viss del i varje patch, men kommer inte få full fokus förrän i Beta när alla grundläggande system är på plats.

Skrivet av Trackmaster:

Jag gillar idén väldigt mycket och kommer ihåg att vi var några polare som snackade om det när det var på Kickstarter. Jag glömde bort spelet och såg denna tråd. Tycker det är tråkigt att det inte har kommit längre efter alla dessa år.
Spelet ser sjukt snyggt ut, men måste det vara så förbaskat snyggt? Drar det inte ut på tiden? Samt, det känns som det kommer kräva mycket både från datorer och servrar och bli en hög månadskostnad för att täcka det. Eller hur är det tänkt finansiera det?

Att spelet skulle få AAA-grafik och bli något otroligt på just den fronten har varit sagt ända sedan Kickstartern, så något annat vore att bryta något som utlovats. Sen måste man ta hänsyn till att spelet fortfarande måste vara snyggt när det väl släpps, och Star Citizen är fortfarande flera år från release. Så det vi ser idag kanske ser mer normalt ut om 2-3 år, och då har vi dessutom kraftfullare datorer som kan driva det lättare. Allt handlar om att planera framåt.

Sen har dom ju olika avdelningar för allt. Deras VFX- och graphics-teams har ju som uppgift att ständigt bättra på just effekter och dylikt, och bromsar därmed inte annat i utvecklingen. De som skapar modeller tjänar snarare tid på att inte behöva optimera sina modeller för hårt, då dom i vilket fall alltid börjar med highpoly. Men visst har det även tillkommit mer ambitioner i takt med att deras budget har blivit större, samtidigt som fler anställningar har gjorts, vilket är en frihet dom har som oberoende utvecklare.

Även värt att tänka på är att CIG under kickstartern var ett dussin utvecklare, som fick hjälp från olika utvecklare med att bygga prototypen som visades upp. Sedan dess så har dom byggt upp sitt eget företag och är idag över 300 anställda med ett flertal studios runt om i världen. Så utvecklingstiden går inte riktigt att jämföra med ett redan stort och etablerat företag.

Vad gäller månadskostnad så är det sagt att det inte ska bli någon, i alla fall inget obligatoriskt. Dom kommer fortsätta sälja rent kosmetiska saker, DLC's, samt en begränsad mängd ingame-valuta för de som inte kan/vill spendera för mycket tid åt att grinda fram sin ekonomi ingame. Dom har dock inte gått in på denna topic på ett bra tag nu, och jag känner själv att det tidigare nämnda inte kommer kunna täcka de kostnader som kommer behövas för att driva servrar, trafik-kostnader, och behålla viss personal och utvecklare i längden för vidare utveckling. Så det återstår att se hur den planen har utvecklats.

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

*tråd rensad*

Detta då vi började få lite väl låg nivå på det hela.

Det är självklart okej att skriva sina åsikter om spelet, oavsett om man tycker om det eller ej.
Vad som är mindre okej är när man går till attack mot de som tycker olika.
Vill man diskutera spelet och dess utvecklare så för den diskussionen sakligt, utan personangrepp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Är extremt sugen på att testa detta spel men efter att kollat en hel del videos på youtube så är jag lite fundersam. Vad jag kan se så har folk extremt låg fps med grymma riggar. Är det så oerhört krävande?

Kommer inte klara av att sitta och spela med sub 30fps....

Sitter på följande specs:
1080p monitor
i5-4690@4.4ghz
GTX1080
16GB ram
SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorrvaskr
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av loka04:

Är extremt sugen på att testa detta spel men efter att kollat en hel del videos på youtube så är jag lite fundersam. Vad jag kan se så har folk extremt låg fps med grymma riggar. Är det så oerhört krävande?

Kommer inte klara av att sitta och spela med sub 30fps....

Sitter på följande specs:
1080p monitor
i5-4690@4.4ghz
GTX1080
16GB ram
SSD

Ska du spela i "Universe" så är det för närvarande väldigt tungdrivet. Mitt system får runt 30-40 fps i 1440p. Det som folk faller mest på är RAM-minnet iom att spelet drar runt 16GB, och då börjar systemet använda page-filen istället från hårddisk/SSD, vilket inte är helt stabilt. Den stora flaskhalsen är dock servern, om det är mycket som händer med många spelare anslutna och det var ett tag sedan den återställdes så kan det vara värt att återansluta och förhoppningsvis hamna på en bättre. Får jag under 30fps så brukar jag starta om eller prova en anna region. Men även om du har ett monster-system så kommer du inte mycket högre än 40-50 fps även om det är en fräsch server, så det är inget värt att hoppas på just nu.

Det har dock varit ett stress-test på senaste som har skrämt iväg massan, då det spawnar en mängd pirater som hela tiden stoppar dig under quantum travel. Det har dragit ner prestandan rejält och orsakar mycket drops för alla. Nu har inte jag hunnit spela den senaste veckan, men jag tror det fortfarande pågår då jag inte sett annat på forumet eller chatten än. Det är inte värt att spela så länge detta pågår, om du inte bara är där för att hjälpa till med testet. Vänta isf tills det är över eller till 3.1 i slutet av mars

Däremot så är prestandan en helt annan femma i Arena Commander. Så är du intresserad av att träna dina färdigheter som pilot eller marksoldat i vanduul/pirate-swarm, racing, freeflight, starmarine, eller på ren PvP-arena, så är det en bättre upplevelse just nu (tror dock inte att många lirar pvp längre). Beroende på hur du vill flyga så kan det lätt bli ett ganska invecklat spel att lära sig, så träning är att rekommendera i vilket fall.

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro