Bygga gamingdator till sonen - hjälp!

Permalänk

Det gick tyvärr inte. Antar att hårddisken formaterades om i något konstigt format?
Installationen kommer igång, jag skriver in produktnyckeln (som verkar godkännas) men sedan kan jag inte välja min hårddisk som enhet att installera på.
Den har delats upp i två partitioner. En "Partition 1 - 32 GB - System" som jag antar att jag inte kan välja eftersom det väl är den som innehåller installationen. Sedan en partition som kallas "oallokerat utrymme - 899.5 GB" - den kan jag inte välja för "den har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan Windows endast installeras på GPT-diskar.
"Formatera" är grårastrerat och går inte att välja.

Beror det här på att jag lagt "USB"-installationen direkt på den nyformaterade hårddisken (NTFS) eller beror det på något annat?

Permalänk
Medlem

@Lakritstack: jag skulle göra en usb med Windows 10 på med hjälp av Windows verktyg och ladda ner Windows igenom det verktyget på en 16gb usb som går köpa för 150kr sen starta om datorn med usb som vald som upstarts enhet och sedan bara installera Windows.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/minneskor...

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Edit, läste fel.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

@Lakritstack
Försöker du installera Windows med hårddisken i en annan dator? Eller har du byggt datorn nu?
I vilket fall så håller jag med Ziggy ovan - du behöver nog skapa ett installationsmedium på ett usb eller bränna en DVD-skiva. Det räcker med ett 8 gb stort usb-minne om du har ett som ligger och skräpar. På länken nedan finns instruktioner för det.

https://www.microsoft.com/software-download/

Sen när du har det här installationsmediet så kan du stoppa in det i datorn när den är byggd och då kan du installera Windows Någon annan räv här på forumet kanske vet ett annat sätt och förstår vad du gör med partitioner... Själv har jag bara använt usbminnen när jag installerat Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag skapat en windowsinstallation på en USB i stället men får ändå felmeddelandet att det inte går eftersom hårddisken jag försöker installera på har en MBR-partionstabell och att det måste vara en GPT-disk.

Jag har formaterat den till NTFS och det finns nu bara en partition på den. Antar att jag måste göra något mer för att få bort den där MBR-grejen. Disken är en vanlig Seagate-disk..

Permalänk
Medlem

@Lakritstack: Jag har för mig att man ska ta bort alla partitioner på disken innan installation.

Permalänk

Precis! Windows skapar de partitioner som behövs, så ta bort alla bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lakritstack:

Använd Diskpart i installationsprogrammet, kör en "clean" (rensar allt, även partitioner) och sen konvertera till GPT:
https://www.youtube.com/watch?v=bwlAAaDsYR0&t

(Om du har fler diskar så koppla ur dem under installationen, så att du enbart har den du ska ha ditt OS inkopplad.
Sen när det är klart så är det bara att koppla tillbaka och initiera dem i diskhanteraren om det behövs.)

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@Lakritstack:

Använd Diskpart i installationsprogrammet, kör en "clean" (rensar allt, även partitioner) och sen konvertera till GPT:
https://www.youtube.com/watch?v=bwlAAaDsYR0&t

(Om du har fler diskar så koppla ur dem under installationen, så att du enbart har den du ska ha ditt OS inkopplad.
Sen när det är klart så är det bara att koppla tillbaka och initiera dem i diskhanteraren om det behövs.)

Tack för den länken! Jag hade gjort den grejen, men stället där jag hittade att jag skulle göra så hade inte med kommandot "clean". Det gjorde att det fungerade!

Nästa problem nu är att jag inte får igång internet.. Verkar som jag måste skaffa ett wifi-kort för att kunna köra trådlöst, men har kopplat in sladd men får det ändå inte att fungera: "Enheten saknar giltig IP-konfiguration". Behöver jag ställa in något manuellt här för att det ska lira? Nu står TCP/IPv4 på "erhåll en IP-adress automatiskt" - men den verkar inte erhålla något..

Permalänk
Medlem

@Lakritstack: Fungerar nätverkssladden med annan dator? Borde bara fungera direkt utan någon konfiguration i din dator.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du behöver drivrutiner, om du går in på hemsidan för moderkortet lär du kunna hitta ethernet drivers, som du tankar på en annan dator och sen installerar med ett USB minne.

Permalänk
Skrivet av Laktos:

Kan vara så att du behöver drivrutiner, om du går in på hemsidan för moderkortet lär du kunna hitta ethernet drivers, som du tankar på en annan dator och sen installerar med ett USB minne.

Tack det fungerade. Nu jädrar är skiten igång på allvar!

EDIT: Eller nja, grafikkorts-drivrutinerna lyckades inte installeras tydligen.. Finns ju många varianter av de där Asus-korten. Kan man råkat ladda ner fel kanske..

Permalänk
Medlem

@Lakritstack: Härligt att höra! Enklaste är nog att ladda ner direkt via nvidias hemsida, geforce experience kan vara skönt, får en notis när det finns nya drivrutiner till grafikkortet, och så kan du installera direkt via programmet.

Edit: Länk https://www.geforce.com/drivers

Permalänk
Skrivet av Laktos:

@Lakritstack: Härligt att höra! Enklaste är nog att ladda ner direkt via nvidias hemsida, geforce experience kan vara skönt, får en notis när det finns nya drivrutiner till grafikkortet, och så kan du installera direkt via programmet.

Edit: Länk https://www.geforce.com/drivers

Verkar som Windows iaf har fattat vad det är för kort - men hajar inte varför drivrutinerna jag laddade ner "misslyckas". Jag försökte med de här och det är ju precis det kortet..

Ska testa geforce experience.

Permalänk
Medlem

@Lakritstack: Behöver inte ha specifika drivrutiner för just ASUS kort, tror de uppdateras snabbare på nvidias hemsida också.

Permalänk
Medlem

@Lakritstack: Hm, den sist uppdaterade drivrutinen låg där såg jag nu, men testa med experience.