Problem med dator när jag laddar ner.

Permalänk

Problem med dator när jag laddar ner.

Som rubriken lyder har problem med datorn när jag laddar ner.

Har en i7-6700k som ligger på 4.4 ghz. ram mine 16. gig på 2133 mhz. Msi moderkort.

När jag laddar ner spikar min cpu upp till 100%. Detta gör så om jag försöker att titta på youtube eller någon annan video så laggar det och det låter som en robot. Det spelar ingen roll över vartifrån jag laddar ner, detta problem uppstår vid nedladning från, steam, utorent, chrome, firefox, intrenet explorer ( ja jag testade där också), Origion, You name it. Jag har testat att uppdatera windows, bios, kollat i routern om det är något fel där men det är datorn. Nu kommer jag till dena tråd för att se om det finns någon hjälp här. Datorn är inte överklockad. Jag har tittat i bios om det finns något problem där men har inte hittat något.

Behöver nu hjälp från någon annan.

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat resten av moderkortet också? Tänker främst nätverkskortets drivisar.
Har du två nic testa den andra.

Om det skulle vara specifikt för ditt moderkort/nic är det bra om du söker efter fel relaterat till moderkortet. skulle det vara ett känt fel dyker det upp direkt i sökresultaten

Permalänk

Läste fel

Permalänk

Japp har uppdaterat alla drivers till de senaste

Permalänk

@HappyPie: Jag har läst igenom om det finns något problem för det moderkortet och den processorn och jag har inte hittat någonting. Detta problem jag har är inte känt och jag har ingen aning om vad jag ska göra längre. Det som har kommit up på forum och sådant har jag försökt att testa men det har inte hjälpt mig.

Permalänk
Medlem

kan kanske vara något antivirus eller en firewall som granskar/scannar igenom allt som går igenom nätverkskortet?
stänga av båda för att testa?

Permalänk
Medlem

Har du haft datorn länge och det är först nu problemet uppstått?

Permalänk
Medlem

Vilken process är det som tar åt sig så mycket då?
Vilken hårddisk har burken? Prövat till andra diskar? Mår hårddiskarna bra?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Vad är det för moderkort mer exakt? Har det killer-nic?

Laddar du ner till hårddisk eller SSD?

Permalänk

Jag har kollat med antivirus och det är det inte. Det är också ingen brandvägg som sitter och blockerar någonting. Det jag laddar ner till är en hårddisk på 2tb som jag har som mass lagring. Har windows på ssd och inget annat.

Moderkoret jag har är ett msi MSI Z170A GAMING M7. Det funkar klockrent och det är nog inte det som är problemet. Jag har haft datorn ganska länge men har ominstallerat den några gånger och då har mina problem löst sig.

Den process som tar åt sig mest är ju så klart steam när jag laddar ner. Men jag har även upplevt problem från nedladningar från det andra som jag har nämnt.

Jag har testat till andra hårdiskarna och det är samma sak. Jag vet dock inte hur jag kollar om hårdiskarna "mår bra"

Problemet uppståde för ett bra tag sedan och jag har lärt mig att leva med det men just nu tycker jag att det är för mycket.

Permalänk
Medlem

@Gurra1234: För skojs skull kan du ju tanka https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/process-explorer och se om du kan få lite mer intel angående exakt vad det är som händer. Ibland finns det buggar i drivers som skickar lite onödigt många requests eller liknande.

Alternativ två, kan du testa att flytta en större fil mellan hårddiskarna, och samtidigt undersöka CPU usage, för att se om problemet ligger hos diskarna/drivers eller i nätverkskortet/drivers

Permalänk

När jag kopierar över en stor fil på 9gig ungefär eller flyttar den händer det ingenting på min cpu. och jag får inte problemet jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra1234:

Jag har kollat med antivirus och det är det inte. Det är också ingen brandvägg som sitter och blockerar någonting. Det jag laddar ner till är en hårddisk på 2tb som jag har som mass lagring. Har windows på ssd och inget annat.

Moderkoret jag har är ett msi MSI Z170A GAMING M7. Det funkar klockrent och det är nog inte det som är problemet. Jag har haft datorn ganska länge men har ominstallerat den några gånger och då har mina problem löst sig.

Den process som tar åt sig mest är ju så klart steam när jag laddar ner. Men jag har även upplevt problem från nedladningar från det andra som jag har nämnt.

Jag har testat till andra hårdiskarna och det är samma sak. Jag vet dock inte hur jag kollar om hårdiskarna "mår bra"

Problemet uppståde för ett bra tag sedan och jag har lärt mig att leva med det men just nu tycker jag att det är för mycket.

Skulle provat att ladda ner till SSD temporärt för att se om det gör någon skillnad.

Sedan skulle jag plocka bort alla program som har med killer nic att göra (https://www.msi.com/Motherboard/Z170A-GAMING-M7.html)

Permalänk
Medlem

@Gurra1234: Då verkar det som om det är någon driver, härär en tråd som nämner en intel driver, så testa att uppdatera alla drivers, eller ta bort och se vad som sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurra1234:

När jag kopierar över en stor fil på 9gig ungefär eller flyttar den händer det ingenting på min cpu. och jag får inte problemet jag har

Detta antyder väl att det är något med nätverkskortet. Har du tillgång till ett USB-trådlöst nätverkskort kanske att testa med, eller ett annat PCI eller PCI-E baserat att testa med?

Edit: Du har det ökända Killer Nic nätverkskortet. Inget fel på det i sig själv men den där medföljande Suite programvaran är notorisk på att ställa till problem. Använd dessa drivrutiner utan att installera suite
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=174229.0