Förbud mot oregistrerade kontantkort

Permalänk
Medlem

Det jag reagerar på är artikel 6 i mänskliga rättigheterna.
"Everyone has the right to recognition everywhere as a person before the law."

Det står inte att alla är tvingade att identifiera sig som en person, utan rätten. Att bli tvingad att registrera telefonnummer på en person strider mot mänskliga rättigheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patteSatan:

Legitima skäl? Du skämtar ju om du på allvar tror att läckor kommer genom oregistrerade kontantkort.
En @gmail adress är mycket mer sannolikt.

Jovisst, säkert. En FRA-visselblåsare går och handlar en ny laptop, sätter sig på en restaurang med gratis WiFi och skriver om sina hemligheter via en av världens största mailtjänster. De kan inte vara så bra om de behöver någon vidare tid för att spåra den personen.

Angående legitima användningsområden tycker jag det vore väldigt smidigt att som turist handla ett oreggat lokalt kontantkort att ringa och surfa från. Nu reser jag ju inte utomlands så ofta, men det är ändå bra att veta med sig att ingen sökmotor kan dra in data från operatörer och ge det tillfälliga kortet som mitt telefonnummer till någon. "Lagligt att göra" och "kan göra" är tyvärr två helt olika saker för automatiska system numera.

Det ironiska med att säga att obligatoriskt reggade kort minskar kriminaliteten är ju att det skapar fler kriminella, i och med att de som tidigare verkligen ville ha ett anonymt nummer måste börja med till exempel identitesstöld istället för att uppnå samma resultat. Sannolikt ser vi en ökad marknad för stulna telefoner med tillhörande kontantkort också.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamSod:

@Red Beaver: Absolut, men man måste i så fall beslagta telefonen först för att veta vad som kommunicerats. Blir ingen större skillnad mot hur det ser ut i dagsläget. Man kan spåra oregistrerade kontantkort precis på samma sätt som registrerade, enda skillnaden är att inte kontantkortet direkt är knutet till ett personnummer. Hur som helst måste beslag av telefonen ske innan man ska kunna bevisa något, både med registrerat (med kryptering) och oregistrerat kontantkort.

Att se i teleoperatörens logg i vilka områden telefonen rört sig i borde gå att göra utan att beslagta den. Min poäng med inlägget var inget angående kommunikation utan bara att polisen kan se vilka områden telefonen befunnit sig i, vilket ofta verkar vara en del av polisens bevisning.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

@Red Beaver: Tycker självklart att polisen ska kunna se vilka områden en mobiltelefon rört sig i om det gäller grövre brott. Problemet jag ser är när operatörer och myndigheter/polisen kan se var alla mobiltelefoner befinner sig. För att bedriva spaning, husrannsakan och dylikt behövs minst misstanke till brott. Detta förslag gör det möjligt att övervaka alla invånare, trots att de inte är misstänkta för brott. Personligen tycker jag inte det är värt att offra rättssäkerhet för att göra polisers jobb marginellt lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

allt som gör det svårt för kriminella lägger jag min röst på. bland annat bevakningskameror!

Den tanken är "bra" så länge samhället ser ut som du vill, vad gör du när någon tar makten som inte har samma värderingar som du men kan utnyttja de system du redan satt i plats?
Folk idag verkar tro att samhället alltid kommer matcha deras värderingar, inte en tanke på vad som händer om det skiftar, om övervakningen helt plötsligt nyttjas till saker man inte håller med om är ok. Många skydd vi har idag för vår integritet kommer från att man efter insåg 1945 att det kanske fanns en baksida med det hela i ett demokratiskt samhälle och att alla kanske inte nyttjar sådana system på samma sätt.

Ta exemplet övervakningskameror, säg att de sätts upp nu för att fånga brottslingar, används inte fel eller till något annat("troligt"), ingen tittar på dem annars utom vid utredning osv osv.. Jätte bra *tummen upp*
Det går ett par år och inge händer trots att allt sparas, super.

Säg sedan att det kommer ett parti, detta parti är rakt emot vad vad du tycker är bra och du blir politiskt aktiv. Du och dina vänner har möten, propagerar emot dem, för någon annan osv. Men tyvärr förgäves, nästa val får de majoritet, börjar sakta i allt utom de orden så de förbjuder politiskt motstånd och rensa ut motstånd.
Visst, de kan sätta upp kameror nu ja men då vet alla om att de är övervakade för det, men de behöver inte, de kan bara gå igenom arkiven och hitta dig, dina vänner och alla era likar.

Det kan låta larvigt men att anta att det inte kan ske är naivt och dumdristigt, det har skett, det sker på ställen och det kan ske igen.

EDIT: Annars kan du ta vad Putin gör med dem när han kommer ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Ferrat:

Det är helt rätt tanke du har, man vill skydda sin identitet från det okända. Jag ser det som en våg där ena sidan är mina personliga identitet och hur staten behandlar det och den andra sidan där vi har dagens verklighet som är värre en ett våldtäktsförsök eller ett inbrott, nu handlar det om terrorism, Det fungerar bra i England. det tar inte lång tid tills en misstänkt blir fast.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

Det fungerar bra i England. det tar inte lång tid tills en misstänkt blir fast.

Exakt vad fungerar bra i England? De har då definitivt haft betydligt fler terrordåd än vad vi har haft här.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Det jag reagerar på är artikel 6 i mänskliga rättigheterna.
"Everyone has the right to recognition everywhere as a person before the law."

Det står inte att alla är tvingade att identifiera sig som en person, utan rätten. Att bli tvingad att registrera telefonnummer på en person strider mot mänskliga rättigheterna.

Sådär spontant så känns det mer som att det skulle syfta på att alla skall räknas som självständiga individer i lagens ögon... Dvs inte som någons egendom eller djur. Dessutom är det ju ganska svårt att ta fram några paragrafer som täcker allting och därför har man ju också ett 15 kg tung lagtext till hjälp.

Menar bara att det räcker inte endast med mänskliga rättigheter... man lär ju tolka det också på många olika sätt.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Exakt vad fungerar bra i England? De har då definitivt haft betydligt fler terrordåd än vad vi har haft här.

Det fungerar bra med övervakningskameror. Att de har flera terrorbrott är en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

Det fungerar bra med övervakningskameror.

Jaså? Jag skulle vilja påstå att effekten av övervakningskameror som bäst är obefintlig. Eller, ja, det är ju inte just jag som påstår det, även om jag nog håller med.
BBC/Engelska staten 2015
ABC News 2012

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tycker de är bra då brushorna från förorten använder dessa kort och 100kr telefoner för att sälja knark.

Bort med dessa svin från våra gator det är bättre att de fokuserar på skolan eller försöker hitta ett jobb istället för att springa omkring och störa folk.
Sedan är kanske inte dessa kriminella världens smartaste människor till att börja med så det tar nog ett bra tag innan de kommer på ett nytt anonymt sätt att kommunicera på.

Herregud så naivt. Det kommer inte hjälpa ett skit.

....

Nej, risken att det bara bli ett slag i luften torde vara enormt hög. Däremot kommer det kosta i både tid och möda för vanligt folk samt i reda pengar när byråkratin och administrationen ska finansieras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Folk som säger idioti med detta, andra länder har redan detta lol.
Klart det finns andra medel, detta är dock extremt enkel metod, så ta bort den för att försvåra.

100% bakom detta.

Bara för att andra länder gör någonting betyder det inte att det inte är idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Sådär spontant så känns det mer som att det skulle syfta på att alla skall räknas som självständiga individer i lagens ögon... Dvs inte som någons egendom eller djur. Dessutom är det ju ganska svårt att ta fram några paragrafer som täcker allting och därför har man ju också ett 15 kg tung lagtext till hjälp.

Menar bara att det räcker inte endast med mänskliga rättigheter... man lär ju tolka det också på många olika sätt.

Mänskliga rättigheterna står över lagen. Som sveriges grundlag står över alla andra svenska lagar. Om någon lag i sverige bryter mot sveriges grundlag så är dom ogiltliga. Då Sverige har skrivit på Mänskliga rättigheterna och skrivit in att dom står över Sveriges grundlag så gäller det att att alla regler som tvingar människor mot sin vilja att identifiera sig som en person (Något som ungefär 99,9% av sveriges befolkning inte vet vad det är inklusive domare, jurister/adokater, skatteverketpersonal m.m.och jag till större delen) strider mot mänskliga rättigheterna.

Att då för att ta ett annat exempel förbjuda kontanter som är ett betalmedel som inte kräver dig att identifiera som person strider mot mänskliga rättigheterna om inte annat lagligt alternativ finns.

Locket ligger hårt på denna punkt och för att klar av detta och då kunna skrämma skiten ur domare och skatteverketchefer så krävs det att kunna lagarna väldigt bra och vad orden betyder på lagspråket. Något jag inte alls kan. Av kunniga inom detta område kan det ta ett par timmar för att få advokater eller domare att verkligen förstå hur det hela ligger till.

---

På en nivå är det bra att motverka kriminaliteten men samhället i sig vägrar ta tag i problems kärna och polisen har händerna bakbundna för att människors känslor är viktigare än att motverka kriminella familjer och gäng. Istället för att ta med hårdhandskarna mot kriminaliteten så delas det ut armband. Jag ser detta agerande att förbjuda anonyma kontantkort i armbandskategorin eller förstörande av vital information som är "rasistisk". Polisen kan inte hjälpa att kriminella grupper tenderar i flera fall kretsa i famileband, religionsband eller landsband. Fakta är fakta och känslor är känslor. Dagens värld styrs av känslor, stockholmssyndromdet också.

(S)tolpsskottsregering som i klassisk svensk meshet och fittmössor av kastrerade "män" vågar, vill eller inte kan komma åt styrkan i sin manlighet (kvinnor är idag ofta mer manliga än dagens sojamän) och sätta dit dom kriminella. Ett land ruttnar inifrån och ut och rötan börjar i maktens centrum. Om ledarna inte visar vilja att sätta landet först som dom blivit ditröstade år efter år efter år uthålkas förtroendet och samhället röttnar. Se vilket företag som helst utan tydlig ledning.... eller se Sverige.................

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur vore det om en programledare för en debatt i TV sa "Fick precis reda på att Socialdemokraterna har kommit på nya galenskaper, den här gången vill man förbjuda oregistrerade kontantkort i syfte att förhindra terrorister och övriga kriminella från att kommunicera, med alla konsekvenser det innebär. Vad säger ni om det? Skitdåligt va?!"

Så har ju Stats-TV fungerat i decennier i Sverige. Bias är ju allt som oftast tiltad åt en viss åsikt, kolla t.ex. valvakan från valet i USA etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Så har ju Stats-TV fungerat i decennier i Sverige. Bias är ju allt som oftast tiltad åt en viss åsikt, kolla t.ex. valvakan från valet i USA etc.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får gärna ge ett exempel

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

Det fungerar bra med övervakningskameror. Att de har flera terrorbrott är en annan femma.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får hänvisa till källor om du skall komma med sådana påståenden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du får hänvisa till källor om du skall komma med sådana påståenden.

Det brukar hänvisas till som allmän kännedom, och en självklarhet, typ himlen är blå, (Det är den inte. Himlen är färglös, och kan möjligen beskrivas som svart, men en prismatisk effekt gör att inkommande ljus från solen gör att himlen ser blå ut) stjärnor är vita, (Inte heller sant, stjärnor har en hel hög olika färgtoner) osv. Som jag länkade till tidigare är påståendet att "England bevisar att det fungerar bra med övervakningskameror" helt enkelt inte en entydig sanning, och när det kommer till faktiskt allvarliga brott, är det inte ens en relevant faktor. Det HAR effekt på exempelvis inbrott i bilar, men det är knappast värt det intrånget som man måste göra i den personliga integriteten för att få lite film på någon som ändå inte kommer åka fast, för att man inte har resurser att utreda fallet, eller kommer åka fast i alla fall för att man tar dem på bar gärning, av en ren slump.
Men folk tror att det är bra, för att de ser att det fungerar på film. Ungefär som tortyr.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du får hänvisa till källor om du skall komma med sådana påståenden.

Källor på vad? Att flera som vittnar är bättre än en som vittnar vid inbrott? Att ha bevakningskameror är bättre än inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

En fråga bara. Hur exakt påverkas man av att oregistrerade kontantkort ev inte kommer finnas kvar? Alltså på riktigt, hur kan detta vara ens ett problem?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det brukar hänvisas till som allmän kännedom, och en självklarhet, typ himlen är blå, (Det är den inte. Himlen är färglös, och kan möjligen beskrivas som svart, men en prismatisk effekt gör att inkommande ljus från solen gör att himlen ser blå ut) stjärnor är vita, (Inte heller sant, stjärnor har en hel hög olika färgtoner) osv. Som jag länkade till tidigare är påståendet att "England bevisar att det fungerar bra med övervakningskameror" helt enkelt inte en entydig sanning, och när det kommer till faktiskt allvarliga brott, är det inte ens en relevant faktor. Det HAR effekt på exempelvis inbrott i bilar, men det är knappast värt det intrånget som man måste göra i den personliga integriteten för att få lite film på någon som ändå inte kommer åka fast, för att man inte har resurser att utreda fallet, eller kommer åka fast i alla fall för att man tar dem på bar gärning, av en ren slump.
Men folk tror att det är bra, för att de ser att det fungerar på film. Ungefär som tortyr.

Skrivet av ARICE:

Källor på vad? Att flera som vittnar är bättre än en som vittnar vid inbrott? Att ha bevakningskameror är bättre än inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, herregud. Skulle trott att det var 13-åringar som skrev om jag inte såg hur länge ni vart medlemmar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Herregud så naivt. Det kommer inte hjälpa ett skit.

....

Nej, risken att det bara bli ett slag i luften torde vara enormt hög. Däremot kommer det kosta i både tid och möda för vanligt folk samt i reda pengar när byråkratin och administrationen ska finansieras.

Detta är självklart fel, hade du frågat någon som jobbar som polis hade de kanske kunnat förklara det för dig.
Men du bor säkert inte i förorten eller springer omkring på stan mitt i natten på vardagarna så vad vet du.....

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=becknarlur

Googlar du på becknarlur kommer detta upp.

det står följande:
- Bror becknar du?
- Aa bror ta mitt nummer till min becknarlur, jalla ring mig sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

Källor på vad? Att flera som vittnar är bättre än en som vittnar vid inbrott? Att ha bevakningskameror är bättre än inget.

Fast det är ju lite det som är problemet. Övervakningskamerorna i London har bevisligen ingen effekt varken på antalet begångna, eller uppklarade brott. Däremot kostar de en hel del, varför staten har tröttnat på att driva systemet. Något du sett om du följt någon av länkarna.

Skrivet av Ragnvlad:

En fråga bara. Hur exakt påverkas man av att oregistrerade kontantkort ev inte kommer finnas kvar? Alltså på riktigt, hur kan detta vara ens ett problem?

Som jag skrev innan, så är det en fråga om att vi ska ha lagstadgad rätt till anonyma kommunikationsmedel. Börjar man förbjuda dem även om i en så oskyldig skala som kontantkort, så slutar det med att vi sitter i en situation där en framtida visselblåsare på FRA inte kan kommunicera utan att de får tag i, och tystar honom med en gång.

Skrivet av frong:

Haha, herregud. Skulle trott att det var 13-åringar som skrev om jag inte såg hur länge ni vart medlemmar.

Skönt att du åtminstone läste inlägget, eftersom jag höll med dig...

Skrivet av gabriel15:

Detta är självklart fel, hade du frågat någon som jobbar som polis hade de kanske kunnat förklara det för dig.
Men du bor säkert inte i förorten eller springer omkring på stan mitt i natten på vardagarna så vad vet du.....

http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=becknarlur

Googlar du på becknarlur kommer detta upp.

det står följande:
- Bror becknar du?
- Aa bror ta mitt nummer till min becknarlur, jalla ring mig sen

Du tror väl inte för en sekund att det kommer förändras? Till att börja med så finns det redan massor av kontantkort o omlopp, det kommer ta årtionden innan alla anonyma kontantkort försvinner, och sim fortsättning på det kommer man köpa och sälja kontantkort så att de hamnar flera led från den som ursprungligen hämtade ut dem, innan de används. Det blir bara svårare för den som följer lagarna. Som vår lagskyddade FRA visselblåsare ovan. Han har nämligen ingen kontakt med de kriminella som handlar med "anonyma" kontantkort. Så första gången han försöker ta kontakt med media för att han inte kunnat få något gensvar vägen han "borde gå", kommer de och hämtar honom, och sen sitter han i isolering till tidens ende. Och vi har lagar som säger att visselblåsare ska skyddas, inte låsas in, bara som startpunkt... Det här är alltså en skitdålig lag redan med dagens utgångsläge, det blir bara sämre den dagen staten inte är "vår" vän.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Man får ge de som använder anonyma kontantkort en rimlig tid att registrera dem sedan spärrar man dem helt enkelt.

Det är inte så svårt att registrera sitt nummer och jag kan inte heller se att speciellt många parti skulle vara emot något som kommer minska på kriminell verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Skönt att du åtminstone läste inlägget, eftersom jag höll med dig...

Måste missförstå första delen av ditt inlägg då.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Man får ge de som använder anonyma kontantkort en rimlig tid att registrera dem sedan spärrar man dem helt enkelt.

Visst. Jag registrerar alla mina omgående. På Mikael Nillson. Mest för att killen var ett rövhål i åratal för snart 30 år sedan, och det inte gör mig något om de kommer hem till honom och undrar vad i helvete han gör på sin telefon. Och i framtiden när / om jag behöver ett anonymt kor går jag ner till Bandidos, eller Hellsangels, och knackar på dörren. De säljer garanterat ett kort de har använt en tid för en skitpeng. Har jag det i en låda ett tag inser snuten att det inte längre används av dem, och det är helt anonymt igen, och om jag använder det med en gång kan det för all del var avlyssnat, men de tror att jag är någon MC snubbe, och hittar aldrig mig.

Skrivet av frong:

Måste missförstå första delen av ditt inlägg då.

Personligen tycker jag det verkar svårt att missförstå, men säger du det, så tror jag dig. Eftersom jag och killen som är för övervakningskameror har helt olika åsikter, bara måste du i någon utsträckning hålla med någon av oss.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Personligen tycker jag det verkar svårt att missförstå, men säger du det, så tror jag dig. Eftersom jag och killen som är för övervakningskameror har helt olika åsikter, bara måste du i någon utsträckning hålla med någon av oss.

OK, nu har jag läst det ett par gånger till och är med på banan igen. Skyller på näringsbrist.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Du måste äta regelbundet i väntan på Half-Life 3. Annars händer sådant här. Själv har jag en annan ursäkt när det blir fel. Jag är tokig, det går över.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bakgrund:

Känns som att att det ställer till det mer för laglydiga än kriminella? Om syftet är att stoppa anonym kommunikation mellan terrorister som Ygeman säger så kan det här knappast ha någon större effekt? Om de nu skulle förbjuda anonyma kontantkort finns det tusentals andra anonyma sätt att kommunicera på som man istället skulle använda sig av. Den enda effekten är då att man inte kan använda kontantkorten för legitima syften. Ett sätt mindre att kommunicera anonymt på, ingen stor skillnad alls. Ska man förbjuda alla andra sätt då också för att det ska ge någon effekt?

Gäller inte bara terrorister i detta fallet kan jag anse.

Kan ta som ett exempel:
Här där jag bor så fanns(finns?) det ett ungdomsgäng (14-24år) som nyligen åkte dit för narkotikabrott (amfetamin, heroin mm.), dessa individer använde sig primärt av mobiler med kontantkort och på så vis bytte nummer snabbt och enkelt. Detta vet jag för att jag känner en utav dem som åkte dit.

Så jag tror att även om inte just terrorister kommer påverkas nämnvärt, så tror jag helt klart det kan stoppa mindre tekniskt kunniga småkriminella markant med ett sådant här förbud. Det finns inte oändligt med målvakter, och man kan stoppa detta genom att införa lagar som säger att ett enskild individ inte kan stå på mer än X antal mobila abonnemang samtidigt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Så, du tror dessa personer nu kommer springa runt med kort registrerade på de? Självklart kommer de använda andra lösningar som krypterade meddelandetjänster, målvakter, stulna kort osv.

Skrivet av Yatagarasu:

Så jag tror att även om inte just terrorister kommer påverkas nämnvärt, så tror jag helt klart det kan stoppa mindre tekniskt kunniga småkriminella markant med ett sådant här förbud.

Eller ah, i din sista mening verkar du tro att dessa killar helt kommer sluta med narkotikaförsäljningen. Hahaha gud... Tror du inbrott blir obefintliga för folk låser dörrarna och stänger fönstren också?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leoms:

Det jag reagerar på är artikel 6 i mänskliga rättigheterna.
"Everyone has the right to recognition everywhere as a person before the law."

Det står inte att alla är tvingade att identifiera sig som en person, utan rätten.

Nä precis. Här står det inget i några mänskligheter om något tvång. Sedan handlar väl den formuleringen om något lite annat än det du vill ha sagt kanske. Texten förkunnar mer vad en människa är och att denne inte ska ställas inför lagen som ett objekt utan som en människa. Men det stämmer so far ändå.

Skrivet av Leoms:

Att bli tvingad att registrera telefonnummer på en person strider mot mänskliga rättigheterna.

Nä men nu blev det tokigt här. Du skrev precis i förra meningen att mänskliga rättigheter inte tar upp något om tvång i sammanhanget. Det står inget där om tvång. Det du påstår saknar helt och hållet stöd i texten du citerar. Du läser lagtexter som fan läser bibeln här ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled