Permalänk
Skrivet av anon81912:

Dö eller byta lag. Jag orkar inte bråka om saken, vad ska de göra? Sänka skatten?
Fullkomligt orimligt att något jobbigt skulle hända enligt mig.

Exakt. Jag hissar mina rödblåvita flaggor på direkten!
Evig fred.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är skillnad på krig och krig, usa har varit i krig nästan hela tiden detta och förra århundradet, om man räknar med de kalla krigen och när de bara har soldater ute och dödar.

Men om vi menar ett krig och landet är invaderat av några hemska individer.
Så skulle jag hoppa på första bästa taxi, be dem köra till närmsta systembolag och säg skit i alla trafikregler jag betalar böterna. Rusa till expediten fråga vilken deras dyraste champagneflaska de har och köpa några stycken, sedan besöka mina gamla bästa polare och fira att de kommer få ett helvete.
För det finns inget bättre glädje än skadeglädjen..

Därefter fly landet. Inte mitt krig säger jag bara, jag förstår inte dessa som offrar sig för något. Och länder så finns det så många bra som man är välkommen till, ett världskrig ja då är det värre.

Ptja det beror på hur man definerar som du är inne på... Någon kan ju mycket väl anse att sverige har/är i krig just nu.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_krig

Permalänk
Medlem

Eftersom man har militär bakgrund så antar jag att man skulle bli kallad och få bege sig till regementet. Lagomt tills man fått ut sin bössa så skulle väl det hela vara över.
Hem igen och börja plugga ryska med en box Jeltzin

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En AK5 så jagar jag fienden själv (med pava whirre) medans ni andra sitter hemma och smörjer in er i citroner.

Permalänk
Avstängd

Anfaller Ryssen packar jag med 30 liter vodka och en bunt gamla porrtidningar i min BOB så att jag kan snacka mig fri om jag blir tillfångatagen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Skulle dra mig tillbaks i skogen även om jag får bygga en koja själv som expanderas efter jag lootat närliggande område och väntar ut skiten tills det lugnat ner sig med mentaliteten

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Man lär ju bli inkallad så de är redan planerat för en

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Nackdelen med att bo i Stockholm är ju att det kommer gå så käpprätt åt helvete otroligt fort här. Hoppas på att hinna se problemet innan skiten faktiskt träffar fläkten, samla ihop arsenalen och dra hem till mor och far i de Värmländska skogarna. Mer troligt är att jag kommer få försvara min lägenhet och mig själv mot opportunistiska svin från närliggande förorter och hoppas att endera sidan vinner fort.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag flyr till Thailand, sitta och trycka i en skog låter inte som min grej riktigt.

Permalänk

Jag kommer att ta mitt pick och pack och dra ut och bo hos farsan på landet. Han är gammal hobbybonde med några köttdjur och odlar mycket potatis,grönsaker och frukt så vi kommer nog inte att svälta så länge de håller sig borta från obygden. Guld värt att ha egen brunn och kunna elda med ved ifall de får för sig att klippa strömmen.

Permalänk
Medlem

Det kanske är hyfsat folktomt i Syrien, Afghanistan eller Somalia när det är dags så att försöka ta sig dit kanske?

Eller göra som @Dredd

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Lirar igenom Final Fantasy IX en sista gång innan jag lägger mig i fosterställning och självdör.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Guld värt att ha egen brunn och kunna elda med ved ifall de får för sig att klippa strömmen.

Nackdelen är att så fort strömmen går kommer du inte få något vatten från din brunn då pumpen är eldriven. Har man kommunalt vatten brukar man i alla fall hinna fylla ett gäng dunkar och sitt badkar.

Har man en generator, ett stort hål att hissa ner en hink eller en handpump till sin brunn är det förstås en annan femma.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Nackdelen är att så fort strömmen går kommer du inte få något vatten från din brunn då pumpen är eldriven. Har man kommunalt vatten brukar man i alla fall hinna fylla ett gäng dunkar och sitt badkar.

Har man en generator, ett stort hål att hissa ner en hink eller en handpump till sin brunn är det förstås en annan femma.

Vill minnas att det är från egen källa med självtryck men jag kan ha fel. Annars får men helt enkelt ränna ut och handpumpa när det behövs.

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för krig. Vid ett eventuellt kärnvapenkrig planerar jag att smälta bort i den första vågen så jag slipper leva i efterdyningarna.

Permalänk
Medlem

Beställa några kebabpizzor innan det är för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@Litenskit: Tänkte du käka bark eller?

Ha-ha-ha.... Hört talats om fisk, bär, svampar, djur? Bor i Norrland...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem

"Vanligt" krig? Ifall det blivit aktuellt så har jag förmodligen blivit krigsplacerad på jobbet redan.

Kärnvapenkrig? Gå ut och vattna grönsakerna.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Ha-ha-ha.... Hört talats om fisk, bär, svampar, djur? Bor i Norrland...

Exakt, nästan varje natt har vi 2-3 rådjur på tomten. Brukar kolla på dem med ip-kamera. Bara kliva ut och kötta ;D

Permalänk
Medlem

I händelse av katastrof, krig eller annat så bör man ha ett förråd med mat (minst 72 timmar, gärna 7 dagar), vatten, medicin+annat, batterier, radio, ficklampa och annat som man kan vara bra att ha, stearinljus, tändstickor, stormkök...

Behöver inte vara krig i Sverige för att vi ska bli drabbade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

I händelse av katastrof, krig eller annat så bör man ha ett förråd med mat (minst 72 timmar, gärna 7 dagar), vatten, medicin+annat, batterier, radio, ficklampa och annat som man kan vara bra att ha, stearinljus, tändstickor, stormkök...

Behöver inte vara krig i Sverige för att vi ska bli drabbade.

Bästa inlägget!

Har redan allt du listade plus lite till hemma på bestämda platser! Bra att ha om vårat oförberedda land får en överbelastningsattack mot våran infrastruktur. Förberedelser, kunskap och attityden hos våran befolkning är oroväckande dålig inför den här typen av scenarion. En naturkatastrof, skadad infrastruktur eller terrorbrott är stora hot mot vårat samhälle och ändå tänker folk bara på krig i sammanhanget.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av flashen:

Vad har ni planerat? Hypotetiskt

Min plan är att planera om det verkar bli aktuellt.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

@saturday_sun:

Dom har skrivit att alla svenskar behöver vara förberedda för att kunna överleva själva i en vecka i lite olika tidningar. 72tim var det kanske förr men Sverige är dåligt rustat nuförtiden så det kommer ta tid att få hjälp.

Permalänk
Medlem

Klona Simo Häyhä?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Simo_H%C3%A4yh%C3%A4

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

I händelse av katastrof, krig eller annat så bör man ha ett förråd med mat (minst 72 timmar, gärna 7 dagar), vatten, medicin+annat, batterier, radio, ficklampa och annat som man kan vara bra att ha, stearinljus, tändstickor, stormkök...

Behöver inte vara krig i Sverige för att vi ska bli drabbade.

Man får ju anstränga sig om man inte ska ha saker hemma så man klarar 72h.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Man kan ju alltid fly till somalia eller afganistan och leva på gästfriheten och bidragen de är skyldiga oss.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man får ju anstränga sig om man inte ska ha saker hemma så man klarar 72h.

Jag tror att många inte har tillräckligt med vatten hemma.

Permalänk
Medlem

Jag skulle skicka barnen utomlands. Anmäla mig på närmsta militärsjukhus som frivillig och ta hand om skadade när de kommer in. (är undersköterska).

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att många inte har tillräckligt med vatten hemma.

Det är nog det enda jag faktiskt skulle klara.
Jag käkar lunchbuffe 5 dagar i veckan, och inte alls, eller skräpmat, de sista två. Kompletterar det med knäckebröd och te. (Med ost, eller gräddpastej.) Att försöka överleva på enbart knäckebröd, känns inte realistiskt. Men jag har närmare femhundra liter arkivarie vatten, och även om det inte känns jätte aptitligt, så är det inte mer fel på det än vattnet i vilken insjö som helst. Troligen mindre.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

@saturday_sun:

Dom har skrivit att alla svenskar behöver vara förberedda för att kunna överleva själva i en vecka i lite olika tidningar. 72tim var det kanske förr men Sverige är dåligt rustat nuförtiden så det kommer ta tid att få hjälp.

Skrivet av Json_81:

Man får ju anstränga sig om man inte ska ha saker hemma så man klarar 72h.

Det officiella är i alla fall 72 timmar, men man ska gärna klara sig längre som sagt.

De flesta har kanske makaroner som räcker ett tag, men rent vatten är det nog inte alla som har bunkrat upp.
12-14 konserver och 25 liter vatten är jättebra att ha.

Gärna ännu mer.

Kan rekommendera boken "Preppning": https://www.adlibris.com/se/bok/prepping-att-hoppas-pa-det-ba...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.