Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

De flesta har kanske makaroner som räcker ett tag, men rent vatten är det nog inte alla som har bunkrat upp.
12-14 konserver och 25 liter vatten är jättebra att ha.

Skrivet av joakim99:

Jag tror att många inte har tillräckligt med vatten hemma.

Rimligen finns väl ändå en del juice/mjölk/läsk/etc hemma hos de flesta?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men jag har närmare femhundra liter arkivarie vatten, och även om det inte känns jätte aptitligt, så är det inte mer fel på det än vattnet i vilken insjö som helst. Troligen mindre.

Kan du inte ta ett vattenprov från akvariet? Vi kan säkert crowdfunda den om nödvändigt:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Rimligen finns väl ändå en del juice/mjölk/läsk/etc hemma hos de flesta?

Finns öl, vin och sprit för att klara mig mer än 72h iallafall.
Vad man använder vatten till? Det vattnar man rabatten med.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Inte läst alla sidor, bara rubrik.
Tillhör inget som har med försvarsmakten att göra.

Men ge mig bra förutsättningar så går jag mot "kriget" med en rostig AK4/AK5/90C för mina två barn och det sista jag kan göra för mitt fosterland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

De flesta har kanske makaroner som räcker ett tag, men rent vatten är det nog inte alla som har bunkrat upp.
12-14 konserver och 25 liter vatten är jättebra att ha.

"Alla" har väl hälften av det där. Kanske inte på första stället man tänker på, men... reservoaren till skithusstolen är ju full med rent, friskt, dricksvatten. Slutar vattnet fungera så ska man nog ha sönder spolmekanismen, så att ingen spolar och gör av med dricksvattnet...

Skrivet av Json_81:

Rimligen finns väl ändå en del juice/mjölk/läsk/etc hemma hos de flesta?

Jag har sedan ett par år i princip aldrig något av det där hemma. Förr drack jag för mycket coca cola, så då kunde jag ha allt från ett par flaskor, till ett par hundra flaskor hemma, men numera dricker jag vatten, eller te, hemma.

Skrivet av Litenskit:

Kan du inte ta ett vattenprov från akvariet? Vi kan säkert crowdfunda den om nödvändigt:)

Inte lönt. Det är fullt drickbart. Lite högre näringsvärden än vad där är på kranvattnet eftersom jag tillsätter PPMD, och så har ju fiskarna både kissat och bajsat i det... Men det är garanterat fullt drickbart. Jag hade antagligen föredragit att dricka "annat" vatten, och använt det här till matlagning, men i alla fall.

Skrivet av Falcon:

Men ge mig bra förutsättningar så går jag mot "kriget" med en rostig AK4/AK5/90C för mina två barn och det sista jag kan göra för mitt fosterland.

Problemet är väl att få tag i den rostiga bössan när det väl är dags. Somliga av oss kan garanterat slänga ihop olika improviserade sprängämnen som går att använda till både bössor, och bomber, men man är rätt mycket mer effektiv med en vanlig enkelskotts bössa, med magasin, än vad man är med ett musköt liknande skjutvapen med lunt-lås.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Vad ska man göra mer än att försöka överleva eländet?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Man får ju anstränga sig om man inte ska ha saker hemma så man klarar 72h.

Tanken är att du ska vara i fungerande skick efteråt men visst, de flesta klarar nog av 72 timmar utan större problem så länge man kan stanna hemma.

Sen skadar det inte att dels klarar av mer än 72 timmar samt att man faktiskt klarar av det samtidigt som man inte lever i total misär. Hur många svenskar klarar av att laga ett varmt mål mat utan ström? Hur många har ens en radio som fungerar utan ström? Idag är det väl ens få ungdomar som har en radio överhuvudtaget...

Skrivet av Json_81:

Rimligen finns väl ändå en del juice/mjölk/läsk/etc hemma hos de flesta?

I min värld är det lite konstigt när man kommer hem till någon och de har fullt med läsk och annat "gott". Jag och väldigt många andra dricker nästan uteslutande vatten (och te). Har ett par flaskor glögg, det är väl det enda som inte är vatten.
En liten notis bara

En smått relaterat, och i mitt tycke även lite intressant sak är att det verkar skilja vad man dricker beroende på vart man bor. Åtminstone om man kollar på vad patienter dricker medan de är på sjukhus. I Stockholm var det mest vatten. I Lund var det mest vatten men även en hel del lingondricka samt en gnutta äppeljuice. I Göteborg är det äppeljuice för hela slanten. Frågar man en göteborsk patient vad de vill dricka är det *väldigt* sällan man får vatten som svar.

Permalänk
Avstängd

Jag dricker inte heller vatten till maten (inte heller läsk) om man inte måste (mest för att jag tycker att det smakar vidrigt just till mat), men ser till att det alltid finns tillgängligt och att det inte ansamlas potentiella bakteriehärdar där man tar det, osv.

Vatten som lagras länge står sig om det var någorlunda rent från början.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har sedan ett par år i princip aldrig något av det där hemma. Förr drack jag för mycket coca cola, så då kunde jag ha allt från ett par flaskor, till ett par hundra flaskor hemma, men numera dricker jag vatten, eller te, hemma.

Skrivet av Trunk:

I min värld är det lite konstigt när man kommer hem till någon och de har fullt med läsk och annat "gott". Jag och väldigt många andra dricker nästan uteslutande vatten (och te). Har ett par flaskor glögg, det är väl det enda som inte är vatten.
En liten notis bara

Jag skrev inte bara läsk.
Jag brukar ha någon flaska läsk och mineralvatten ifall det kommer besök-
Juice och/eller mjölk finns nog i väldigt många hem även om inte just ni har det.
Har man konserverad frukt finns vätska där.
Öl och vin går att använda till matlagning med (förutsatt att man har ström eller alternativ).
Is i frysen.

Ingen jag känner har så lite saker hemma att 72 timmar skulle vara någon sorts problem, att man nu mer officiellt börjar prata om en vecka låter mer rimligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Är det inte redan krig?
Skjutningar varje dag lul.

Speciellt Pizzerior är hotspot för kriget.

Permalänk
Medlem

Tror mer på ett inbördeskrig än att ryssen skulle komma, sätts inte militären in mot gängen i våra storstäder så har vi snart områden som är helt laglösa.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem

Många snackar om hur dålig man måste vara för att inte klara 72h.
Vad händer om elen & vattnet ryker?
Enligt 72timmar.se behöver man 2-3L per person och dygn, ska man klara en vecka (som verkar vara dom nya rönen) på en familj på 3 pers så får vi 42-63L vatten, oklart vem som har så mycket hemma i diverse form?

Maten i kyl och frys blir ju då dåligt, vilket gör att det är torr/konserv som är det man har kvar.
Som då inte heller går att tillaga eftersom spisen inte funkar. Knapra okokta makaroner?

Det går inte längre att spola ner skiten, eller ta en dusch. Är det vinter och man inte bor i ett nytt energihus så kan det nog även bli kallt väldigt fort. (Fördelen är väl dock att man kan slänga frysvaror utomhus).

Tror överlag folk underskattar hur illa det kan gå på så lite som 72h utan all samhällsservice man är van vid.
Hur lång tid till tar det innan folk ballar ur totalt och börjar länsa mataffärer? Psykiska påfrestningen av att sitta hemma dygnet runt i osäkerhet/ovisshet?

Bästa planen är nog att bo i en villa, tillgång till kamin, gärna vedspis. Stort lager i förrådet av diverse varor, egen brunn och nån typ av elförsörjning (solcell/generator).

Permalänk
Lego Master

Fan vad nojjig jag blir av sånt här.
Själv hade jag rett ut det ganska väl, men med två mindre barn blir det lite mer komplicerat (inte egentligen, men man är ju mer mån om dem än sig själv).

Jag gjorde lumpen för över 15 år sedan, så min krigsplacering är inte aktuell längre, men jag hade nog sett till att sambon och barnen var trygga och hade tillräckligt med förnödenheter och ved för att reda sig ett par veckor (vedspis med matlagningsplattor i villan is the shit), och sedan stuckit till närmsta regemente och anmält mig som frivillig.

Här ska jävlar inte rullas några civilisttummar när jag vet hur man kastar bly från en AK5 och bor i skogen.

Men sen är det ju som sagt skillnad på krig och katastrof.
Det troligaste krigsscenariot jag kan komma på är väl att USA och Nordkorea slutligen tröttnar på att tjafsa och bara går lös på varann. Det skulle inte förvåna mig om farbror Putin använder det som förevändning att göra ett snabbt omtag kring Östersjön för att "säkra gränserna" och det kommer till 110% innefatta moder Svea, åtminstone Gotland.

Om vi snackar katastrof stannar jag nog hemma och försöker hjälpa till lite mer lokalt istället. Det är ju svårt att förutse hur det skulle drabba oss (torka, översvämning, asteroidnedslag, sjukdomsutbrott...(nej, jag tänker inte nämna nån jävla zombieapokalyps. Sluta med det.))

Generellt kommer jag försöka öka vår beredskap hemma genom att köpa upp grejjor man kan behöva och lagra på lättåtkomlig plats hemma. Man får bara hoppas att det är sommar when shit hits the fan, så man slipper vara så jävla brydd för uppvärmningen. Med stort hus och öppen planlösning kommer det bli kallt som fan om strömmen går mitt i vintern.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Skulle packa familjen och ta mig upp till stugan vid Ljungdalen. Mitt ute i ingenstans vid norska gränsen, egen brunn med manuell pump, elverk finns, vedspis, 80+ av soldatens ärtsoppa och en hel del annat skit där uppe.

Kan tilläggas att jag inte på något sätt är en prepper. Har bara massa konserver där uppe pga att jag är lat gällande mat när jag väl är där.

Skulle det bli riktigt jävligt får man väl råka köra på en ren eller två.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Hade nog klarat mig hyfsat. Eldar med ved, brukar ha ett lager för ca 4-5 år. Egen brunn, elaggregat (behöver dock lite mer bensin till den, de senaste åren har de grävt ner alla ledningar så blir nästan aldrig strömavbrott länge, så brukar inte ha så mycket bränsle hemma), matkällare och en jäkla massor bönor på burk.

Är ingen prepper eller så, bara så det fungerar i vardagen. Älskar bönor och äter minst 2-400g om dagen, så blir billigare att köpa storpack på t ex matsmart.se

Kom på att jag har rätt mycket öl hemma också. Både kalorier och vätska, värmer ju lite också plus att man kanske blir gladare. Nu när man tänker på det är det ju den ultimata överlednadsmaten!

Nu pratar vi ju dock bara basic needs, tänk flera månader utan internet. Kan ju lika gärna dö isåfall.

Skrivet av Nivity:

Är det inte redan krig?
Skjutningar varje dag lul.

Speciellt Pizzerior är hotspot för kriget.

Bara i Malmö.

Permalänk
Medlem

Söker asyl i Norge , våra senaste regeringar har mer eller mindre lagt ner det svenska försvaret och satsat pengarna på annat "försvaret är ett särintresse" som Reinfeldt sa...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Har en gård o är jägare, så självförsörjande och beväpnad. Men ändå svårt att tro att jag skulle kunna skjuta någon. Men djur, grönsaker, picklat, vedpanna och dieselgenerator för el och en stor dieseltank. bor dessutom vid en vattentäckt för kommunen med egen brunn och pump. Så.....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Det är inte krig jag oroar mig över utan situationen i storstäderna som redan har spårat ur. Har man barn så är man orolig i princip hela tiden. Gängen har vapen, 0 respekt till myndigheter polisen, brandkår etc.. och är de intoxikerade så finns det inte många alternativ än att antingen hoppas på att polisen kommer eller att du själv måste agera i självförsvar.

Har hört att i Rosengård så har det hänt att familjer barrikaderar sig och vågar inte öppna när det oroligt i området. Kan ju vara kriminella som försöker gömma sig från polisen och då använder de alla medel för att komma bort, inklusive skada en familj för att komma in i lägenheten.
Så visst finns det anledning att tänka inför en situation som spårar ur, tror inte det är krig utan inhemsk turbulens.

Permalänk
Proffsmobbare

Smiter ner till verkstaden och snickrar ihop en stridsvagn. Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Har en gård o är jägare, så självförsörjande och beväpnad. Men ändå svårt att tro att jag skulle kunna skjuta någon. Men djur, grönsaker, picklat, vedpanna och dieselgenerator för el och en stor dieseltank. bor dessutom vid en vattentäckt för kommunen med egen brunn och pump. Så.....

Har du kollat på Walking Dead? Det var vanliga människor som hade ett jobb och levde fridfullt. Men när situationen kräver det så är det överlevnadsmekanismen som aktiveras och då tänker man och agerar annorlunda.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Har du kollat på Walking Dead? Det var vanliga människor som hade ett jobb och levde fridfullt. Men när situationen kräver det så är det överlevnadsmekanismen som aktiveras och då tänker man och agerar annorlunda.

visst är det så, men man vet ju inte när fight or flight hur man kommer reagera.
Walking dead är ju inte riktigt en dokumentär......

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Det är inte krig jag oroar mig över utan situationen i storstäderna som redan har spårat ur. Har man barn så är man orolig i princip hela tiden. Gängen har vapen, 0 respekt till myndigheter polisen, brandkår etc.. och är de intoxikerade så finns det inte många alternativ än att antingen hoppas på att polisen kommer eller att du själv måste agera i självförsvar.

Har hört att i Rosengård så har det hänt att familjer barrikaderar sig och vågar inte öppna när det oroligt i området. Kan ju vara kriminella som försöker gömma sig från polisen och då använder de alla medel för att komma bort, inklusive skada en familj för att komma in i lägenheten.
Så visst finns det anledning att tänka inför en situation som spårar ur, tror inte det är krig utan inhemsk turbulens.

Skulle låtit hela rosenbads eliten komma ner och se hur en riktig krigszon ser ut istället för att blunda och bli matad med svt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att många inte har tillräckligt med vatten hemma.

Så är det alldeles säkert. Själv har jag 2 x 25 l. Det räcker ett tag. Vattnet brukar jag byta ut en gång i månaden.

Det folk inte verkar tänka på här i tråden är att vattnet inte bara skall användas som dricksvatten utan även till att spola toaletten och för att tvätta sig.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Så är det alldeles säkert. Själv har jag 2 x 25 l. Det räcker ett tag. Vattnet brukar jag byta ut en gång i månaden.

Det folk inte verkar tänka på här i tråden är att vattnet inte bara skall användas som dricksvatten utan även till att spola toaletten och för att tvätta sig.

Det var ganska ofta, har för mig att det räcker att byta var 6 månad. Vattnet du ska använda för hygien behöver du ju knappast byta så ofta. Sen kan man ju köpa vattenrenings tabletter och i värsta fall koka det och/eller sila. Men det är sant, bor man på landet kan ju dock göra det mesta ute. Det brukar ju regna mycket också, så bara att gå ut och passa på om det går.

Permalänk
Medlem

Det är nog väldigt få som inte klarar 72 timmar med det de har hemma, till och med en vecka är inga problem. De allra flesta har inga problem att överleva en vecka helt utan mat till att börja med men att få i sig säg 2000 kcal per person bör inte vara något problem. Matmässigt borde jag och frun enkelt klara oss över en månad på vad som finns i skafferierna och kyl/frys (första dagarna efter strömmen går äter man ju bara kyld/fryst mat innan man övergår till skafferiet).

Så problemet är egentligen vatten vilket under en begränsad period och i Sverige inte är ett större problem. Gå till närmaste sjö/flod och ta med det hem, sen destillerar man det helt enkelt. Inget man bör dricka 24/7 under en lång tid men för att överleva några veckor ska det fungera bra (om man inte fastar helt under tiden). Att destillera vatten bör varenda person som gått ut grundskolan klara av.

Permalänk
Medlem

Har funderat lite på det här, senast häromdagen. Jag är ganska illa förberedd, så lite enkla grejer som batteriradio, konserver, elverk mm borde man kanske införskaffa. Man behöver inte gå overboard, men jag vågar påstå att vi generellt i Sverige är sorgligt chanslösa om katastrofen skulle vara här. Det behöver inte vara krig, det kan vara väder eller något annat fenomen.

Fråga dig det här, vet du ens vart ditt närmsta skyddsrum ligger? Jag vet inte det i alla fall. Sen har jag inte tjänstgjort, men jag ångrar nästan att jag inte klämde in GMU mellan skolan och universitetet. Nu lär det inte bli av med annalkande examen och jobb, fru och hela kitet. Men jag vill gärna göra min del, bidra med det jag kan. Önskar att regeringen kan dra lite mer i det här med katastrofberedskap, lite starkare civilförsvar osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flexiblus:

Har du kollat på Walking Dead? Det var vanliga människor som hade ett jobb och levde fridfullt. Men när situationen kräver det så är det överlevnadsmekanismen som aktiveras och då tänker man och agerar annorlunda.

Du inser att det är inte på riktigt?

Om det blir krig så kommer det vara NATO som defensivt anfaller Ryssland för någon uppdiktad anledning och då slipper jag oroa mig. München lär gå upp i lågor i första salvan då idiot Tyskland är lika intelligenta som Sverige och följer vad herren USA säger. Slipper bry mig om resulterande vinter i all fall

Permalänk
Medlem

Fattar inte all denna media skiten alls, alla oroar sig över ryssarna osv, lul.
Chansen att det blir inbördeskrig är betydligt större än något annat land orsakar det.
illegala invandrare ökar och ökar och många av dom blir medhjälpare till gängen.
Fler lär komma in om gränskontrollerna nu stängs snart också (hoppas verkligen dom gör gränskontrollerna till en permanent åtgärd).

Gängen bara ökar och ökar, och vår obefintliga polisstyrka och lagar hänger inte med för fem öre.

10 år så kommer det ha gått åt skogen i Sverige om inget görs, så nej Ryssen, Kina (lol nyheter) osv har jag inte lagt en tanke åt. Inbördeskrig, jepp.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Du inser att det är inte på riktigt?

Om det blir krig så kommer det vara NATO som defensivt anfaller Ryssland för någon uppdiktad anledning och då slipper jag oroa mig. München lär gå upp i lågor i första salvan då idiot Tyskland är lika intelligenta som Sverige och följer vad herren USA säger. Slipper bry mig om resulterande vinter i all fall

Klart jag gör men man kan ju ersätta zombierna med kriminella , laglöshet , fiender etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag skrev inte bara läsk.

Nä, men som jag skrev, så inget av det där är något jag faktiskt har hemma. Nu är just vätska mitt minsta problem, tack vare akvarium'en.

Skrivet av Json_81:

Ingen jag känner har så lite saker hemma att 72 timmar skulle vara någon sorts problem, att man nu mer officiellt börjar prata om en vecka låter mer rimligt.

De flesta jag känner skulle utan vidare klara 72 timmar, även om de kanske inte riktigt tror det själv. Men en vecka är det få som klarar, och jag, äter i princip inte hemma. Jag har som sagt knäckebröd, smör och lite pålägg hemma. Ibland lyxar jag till det och köper ett nybakat bröd, men inget räcker i tre dagar, om man ska försöka leva på det. Och köpa hem mat bara för att kasta den när den så småningom blir för gammal verkar dumt.

Skrivet av BasseBaba:

Enligt 72timmar.se behöver man 2-3L per person och dygn, ska man klara en vecka (som verkar vara dom nya rönen) på en familj på 3 pers så får vi 42-63L vatten, oklart vem som har så mycket hemma i diverse form?

En familj på tre har förhoppningsvis minst en toalett, gärna två. Ge fan i att spola och fiska upp var eviga droppe ur toastolens spol-cistern, så klarar man sig rätt långt.

Skrivet av ElWeed:

Det folk inte verkar tänka på här i tråden är att vattnet inte bara skall användas som dricksvatten utan även till att spola toaletten och för att tvätta sig.

Slutar vattnet fungera i en krigs, eller katastrofsituation, är det nog fan bäst att vänja sig vid att tvättning uteblir, och att man pissar och skiter i en hink. Ska du hålla på och buffra vatten till sådant kommer du behöva flera kubikmeter i veckan.

Skrivet av Aktsu:

Gå till närmaste sjö/flod och ta med det hem, sen destillerar man det helt enkelt. Inget man bör dricka 24/7 under en lång tid men för att överleva några veckor ska det fungera bra (om man inte fastar helt under tiden). Att destillera vatten bör varenda person som gått ut grundskolan klara av.

Varför i hela friden slösa tid och energi på att destillera vattnet? (och även om man gjorde det, så är det helt riskfritt att dricka i alla evighet.) Filtrera, och möjligen, kok det, om du är orolig. att lägga tid på att destillera det kräver tid, och utrustning. Och jag är rätt säker på att mängder av folk inte har en aning om hur de skulle gå till väga för att destillera vatten.

Skrivet av jH0Ni:

Fråga dig det här, vet du ens vart ditt närmsta skyddsrum ligger?

Jag kan formulera mig annorlunda. Närmaste skyddsrum ligger åtminstone inte i närheten. Man har av-vecklat alla skyddsrum i den här stan, och nybyggnationer som för hade haft skyddsrum, har inte fått några för att det inte har varit ett krav. Och förr hade vi skyddsrum nästan överallt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.