Iphone 6 bra köp eller annan Iphone?

Permalänk
Medlem

Iphone 6 bra köp eller annan Iphone?

Hej, behöver köpa en ny lur.

Har haft Android telefoner tidigare, där har jag upplevt att app har slutat stödjas av av telefonen, hur är detta med Iphone telefonerna.

Känner mig bekväm med ett pris på ~4000 kr, för det priset kan man få en Iphone 6 är det ett bra köp, eller är det dumsnålt så det är bättre att lägga till mer pengar och köpen annan modell?

Tar någon enstaka bild, och använder mest bara lite enklare appar samt gps.
Är missnöjd med kameran i nuvarande telefon men den är bara 2 MP så vad jag än tar så kommer det bli brutalt mycket bättre.

Brukar ha telefonerna rätt länge, 5+ år. Tycker inte om att behöva köpa nytt och byta.
Så håller telefonen bara så blir det inte så hög kostnad utslaget per år, även med en dyrare modell.

När jag har tagit bilder brukar jag för över till datorn och sedan tabort från telefonen så, 32 GB borde räck kan jag tycka?
Vad är det som brukar ta plats?

edit: en fördel som Iphone 7 har är att den skall var IP-67 klassad

Permalänk
Medlem

jag har haft en iphone 6 sedan ca 2014, (inne på min tredje nu) och kan inte rekommendera den. Min håller på att bli seg och hackig, och med tiden lär det bara bli mer (apple har medgett att de saktar ner iphones medvetet med tiden). Om du planerar att ha den i 5 år så skulle jag lätt ta en iphone 7 eller liknande.

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Köp en iPhone SE, samma hårdvara som iPhone 6s men i mindre format och bättre batteritid (och bättre pris).
Alla telefoner blir sega med tiden, kör en factory reset och återställ den via backup och den får nytt liv.
Att telefonen blir seg och hackig behöver inte bero på Apples batterihanteringsfunktion som det pratas om.

Ska du ha telefonen en längre tid så tycker jag du ska gå på eribo01's linje, desto nyare desto bättre.
Apples telefoner får uppdateringar längre än någon Androidnalle så ska du ha den nalle är det kanske ett bättre val.

Du får en iPhone SE med 128GB för 3995 just nu hos många kedjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Hej, behöver köpa en ny lur.

Har haft Android telefoner tidigare, där har jag upplevt att app har slutat stödjas av av telefonen, hur är detta med Iphone telefonerna.

Känner mig bekväm med ett pris på ~4000 kr, för det priset kan man få en Iphone 6 är det ett bra köp, eller är det dumsnålt så det är bättre att lägga till mer pengar och köpen annan modell?

Tar någon enstaka bild, och använder mest bara lite enklare appar samt gps.
Är missnöjd med kameran i nuvarande telefon men den är bara 2 MP så vad jag än tar så kommer det bli brutalt mycket bättre.

Brukar ha telefonerna rätt länge, 5+ år. Tycker inte om att behöva köpa nytt och byta.
Så håller telefonen bara så blir det inte så hög kostnad utslaget per år, även med en dyrare modell.

När jag har tagit bilder brukar jag för över till datorn och sedan tabort från telefonen så, 32 GB borde räck kan jag tycka?
Vad är det som brukar ta plats?

edit: en fördel som Iphone 7 har är att den skall var IP-67 klassad

Är iphone ett krav?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@mattoys: har haft 2 iPhone 6. Den första slutade ladda och den andra blev seg ,finger av trycks läsaren sluta funka efter ett par månader. Köpte en S8 då jag tröttnade på min iPhone 6 som nu ligger i lådan.
Köp vilken mobil du vill ☺

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

Hej, behöver köpa en ny lur.

Har haft Android telefoner tidigare, där har jag upplevt att app har slutat stödjas av av telefonen, hur är detta med Iphone telefonerna

Köp en Androidtelefon som stödjer Android 6.0 och uppåt.

Det är samma med de äldre iPhones, dessa får också mindre och mindre stöd för nya appar som kräver säkrare OS.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Har du kört android så fortsätt med det. Finns inget bra att hämta hos Apple

Köp senaste oneplus 5t, visst lite över din budget men lätt värt.
Men envisar du dig att köpa en iphone så kör på 6s istället.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa iPhone i den prisklassen, köp en beggad 7a eller iaf 6S på tradera. Priserna på "nygammla" iPhones i butik är helt uppåt skogarna, ska du köpa nytt köp oneplus 5T. (Använder både Android och iPhone själv, kan absolut inte rekommendera Iphone 6 i dagsläget, slö och trött.)

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Är iphone ett krav?

Nej Iphone är inget krav.
Som andra skriver så verkar Iphone lida av liknande problem som Android lurar.

Skrivet av Ludzee:

Om du ska köpa iPhone i den prisklassen, köp en beggad 7a eller iaf 6S på tradera. Priserna på "nygammla" iPhones i butik är helt uppåt skogarna, ska du köpa nytt köp oneplus 5T. (Använder både Android och iPhone själv, kan absolut inte rekommendera Iphone 6 i dagsläget, slö och trött.)

Dock så skall jag köpa via jobbet då jag får en rabatt på 2000 kr.
Det är Elgiganten som gäller som leverantör, oneplus 5T som vissa har rekommenderat finns tyvärr inte i deras sortiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edroon:

Har du kört android så fortsätt med det. Finns inget bra att hämta hos Apple

Köp senaste oneplus 5t, visst lite över din budget men lätt värt.
Men envisar du dig att köpa en iphone så kör på 6s istället.

Hur fungerar det med program, jag har fått upp mycket att din telefon stöds inte av appen, hur vet man vilken telefon man skall välja för att får så bra programstöd som möjligt?
Eller går det att forcera en installation fast det inte finns något officiellt stöd?

Det med dual-sim på telefonen verkade intressant.

Har du några fler rekommendationer med dubbla sim och android?

Permalänk
Medlem

Köp inte iPhone 6, för seg idag. Titta efter en 7 eller nyare (eventuellt SE om du klarar av så liten skärm). Finns det inget i rätt prisklass så kolla på Android lurar.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en iPhone 7 för 3-3500kr som bäst köp, fortfarande ganska ny men går att få till bra pris och kär säkert kunna hänga med några år

Permalänk
Medlem

@mattoys:
Hade satsat på en iPhone 6s eller iPhone 7.

Både ligger relativt nära varandra prismässigt, så det är mest en fråga om tyckte och smak.
Själv kan skulle jag sakna 3,5mm-kontakten på iPhone 7, men samtidigt är den IP-67-klassad.

Är i liknande sits själv, men jagar mobil åt min sambo. 6:an faller bort då den är "långsam" och har lågupplöst frontkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

(apple har medgett att de saktar ner iphones medvetet med tiden)

Bra om man håller sig till fakta, det har inte med tiden att göra utan när batteriet blir slitet.

TS, köp inte äldre än 6S, helst en 7.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Som någon tidigare nämnde, Iphone 6 är för seg idag och blir bara segare med alla uppdateringar som kommer.

Ta en titt på Huawei P10 eller Honor 9. Där får du fina telefoner till bra pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Hej, behöver köpa en ny lur.

Har haft Android telefoner tidigare, där har jag upplevt att app har slutat stödjas av av telefonen, hur är detta med Iphone telefonerna.

Känner mig bekväm med ett pris på ~4000 kr, för det priset kan man få en Iphone 6 är det ett bra köp, eller är det dumsnålt så det är bättre att lägga till mer pengar och köpen annan modell?

Tar någon enstaka bild, och använder mest bara lite enklare appar samt gps.
Är missnöjd med kameran i nuvarande telefon men den är bara 2 MP så vad jag än tar så kommer det bli brutalt mycket bättre.

Brukar ha telefonerna rätt länge, 5+ år. Tycker inte om att behöva köpa nytt och byta.
Så håller telefonen bara så blir det inte så hög kostnad utslaget per år, även med en dyrare modell.

När jag har tagit bilder brukar jag för över till datorn och sedan tabort från telefonen så, 32 GB borde räck kan jag tycka?
Vad är det som brukar ta plats?

edit: en fördel som Iphone 7 har är att den skall var IP-67 klassad

Du kommer inte undan att äldre telefoner slutar stödjas av OS'et och av appar, det gäller också iPhone. Vill du byta av endast den anledningen så är det alltså ingen anledning alls.

IP67-klassning finns på många Android-telefoner, Samsung har IP-68 på sina galaxy, Sony har en IP65/IP-68 klassning vilket är ännu bättre.

Vill du ha en iPhone så behöver du gå på minst en 7, helst nyare. Har du inte bråttom så kanske det är bra att vänta 2 månader för att se hur Galaxy S9 står sig.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du kommer inte undan att äldre telefoner slutar stödjas av OS'et och av appar, det gäller också iPhone. Vill du byta av endast den anledningen så är det alltså ingen anledning alls.

Det är väl ändå en jätteskillnad när Apple uppdaterar telefonen i 4-5 år jämfört med de flesta android som kommer med två år gammalt OS och uppdateras till 1 år gammalt och sen är det slut.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Hur fungerar det med program, jag har fått upp mycket att din telefon stöds inte av appen, hur vet man vilken telefon man skall välja för att får så bra programstöd som möjligt?
Eller går det att forcera en installation fast det inte finns något officiellt stöd?

Det med dual-sim på telefonen verkade intressant.

Har du några fler rekommendationer med dubbla sim och android?

OnePlus använder Android så det är Google play butiken som gäller. Vad är det för appar du vill installera? Låter som du använder ikke betrodda appar.

Grymt med dual-sim, vilket iphone saknar. Du har mycket mer än så. Du har likvärdig prestanda som en Samsung Galaxy S8 i denna.

Det finns fler telefoner som kör med dual-sim ex. lenovo telefon men inget jag rekommenderar. Denna är bästa i sin klass

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Honor 9 med dubbla SIM och allt annat du efterfrågar: https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Köp inte Iphone 6, den har bara 1GB ram, det är för lite idag. Det är stor anledning till att den är slö med dagens appar som blivit allt mer minneskrävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är väl ändå en jätteskillnad när Apple uppdaterar telefonen i 4-5 år jämfört med de flesta android som kommer med två år gammalt OS och uppdateras till 1 år gammalt och sen är det slut.

Nu vet jag inte riktigt vad du snackar om, men det stämmer helt enkelt inte att ett OS som är 3 år gammalt är "slut".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Det är väl ändå en jätteskillnad när Apple uppdaterar telefonen i 4-5 år jämfört med de flesta android som kommer med två år gammalt OS och uppdateras till 1 år gammalt och sen är det slut.

Jo det är en skillnad, men samtidigt så är ju inte de det är tal om här direkt nya idag så de kommer inte att få uppdateringar så länge. Iphone 6 är ju drygt tre år exempelvis då man får vara glad om den får uppdateringar i ett par år till. Och att få uppdateringar är inte samma som att telefonen fungerar bra med uppdateringen, varje iPhone jag haft har uppdaterats till en version som gjort att den blivit extremt slö, och då är det inte värt så mycket.

Sen har situationen på Android förbättrats rejält på senare år. Mycket funktionalitet ligger utanför operativet och uppdateras alltså oavsett os-version och man kan få säkerhetsuppdateringar även efter att tillverkaren har slutat uppdatera operativsystemet. Min Motorola är inte direkt ny exempelvis och har för tillfället stannat på 7.1 men får ändå säkerhetsuppdateringar varje månad.

Permalänk
Medlem

Jag är själv inte särskilt insatt i mobilvärlden idag. Trots att utvecklingen tycks ha stannat av något går den ändå för fort för att jag ska hänga med men ifall du funderar på en Iphone tycker jag att Iphone SE verkar vara den mest prisvärda för tillfället. Den lär få uppdateringar ett tag till och fungerar utmärkt till mindre krävande uppgifter (och kommer att göra det även efter eventuella nedslöande uppdateringar). Jag har själv en Iphone 4S som fungerar helt okej för mina uppgifter.

Ifall du är sugen på Android bör du läsa andras inlägg (många mer insatta än jag har redan skrivit sina tips).

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nu vet jag inte riktigt vad du snackar om, men det stämmer helt enkelt inte att ett OS som är 3 år gammalt är "slut".

Ingen som har sagt att det är slut, men det TS påpekade problem med att appar kräver nyare OS.

Skrivet av snajk:

Jo det är en skillnad, men samtidigt så är ju inte de det är tal om här direkt nya idag så de kommer inte att få uppdateringar så länge. Iphone 6 är ju drygt tre år exempelvis då man får vara glad om den får uppdateringar i ett par år till. Och att få uppdateringar är inte samma som att telefonen fungerar bra med uppdateringen, varje iPhone jag haft har uppdaterats till en version som gjort att den blivit extremt slö, och då är det inte värt så mycket.

Sen har situationen på Android förbättrats rejält på senare år. Mycket funktionalitet ligger utanför operativet och uppdateras alltså oavsett os-version och man kan få säkerhetsuppdateringar även efter att tillverkaren har slutat uppdatera operativsystemet. Min Motorola är inte direkt ny exempelvis och har för tillfället stannat på 7.1 men får ändå säkerhetsuppdateringar varje månad.

Visst är det så men samtidigt om den får uppdateringar 2 år till så brukar utvecklarna stödja ett par versioner bakåt med så troligen är det 4-5 år från innan vissa appar inte fungerar längre.

Ska bli intressant att se om det där project treble löser uppdateringsproblem med android, att det ska bli bättre hörde jag redan när jag hade en HTC Hero. Det har det ju visserligen, men inte sådär jättemycket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."