Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Provade med trådat och förvånade nog så får jag dessa resultat. Vart ska man börja felsöka?? På PCn får jag ut 100/100. Kan det vara nvidian som knasar?
https://i.imgur.com/a0kkKeZ.jpg

Uppload verkar ju bra. Läste på Flashback att vissa med Telia hade problem med ful-iptv (som snart kommer dö ut om mina gissningar är rätt). Du har ingen sådan app installerad?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: jag har även mätt med telefonen och får samma resultat. Den appen, för att mäta hastigheten
visar ju hastigheten oberoende från vilken app man har installerad. Men mitt problem är iaf att många strömmar har börjat buffra / tar lite mer tid att ladda. YouTube, Kodi, twitch. Ibland när jag mäter får jag hastigheter på under 15Mbps.

Testade att ansluta Nvidia hos en vän och där funkade wi-fi anslutningen mycket bättre. Verkar som felet ligger hos mig, routern närmare bestämt. Får undersöka routern helt enkelt.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Får väl posta lösningen till mitt problem.

Strömkabeln till Nvidia Shield gick via en grendosa med lite extra funktioner såsom "Green Power" och när jag istället ansluter nvidia shielden direkt till vägguttaget så funkar det precis som det skall. Gött

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Avstå "Green Power" och "Green WiFi" är ett tips!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge mig lite input. Har tänkt att införskaffa en Nvidia Shield 4k spelare då jag köpte en Phillips 4k tv förra veckan (55PUS7272). Har också en WdMyCloud nätverkshårddisk som jag har lagrat mina 4k filmer på. Den inbyggda spelare in TVn kan inte läsa undertexter men bilden fungerar perfekt. Fixar jag Kodi istället via upnp så får jag inte "covers" men bilden fungerar också felfritt och med undertexter. Om jag istället lägger tilll hårddisken via SMB så får jag covers i Kodi men det hackar och buffrar hela tiden.

Är det istället bättre att köpa en Shield och koppla upp min hårddisk mot den och sen spela upp mina 4k filmer på? Kommer SMB att fungera bra då?

Permalänk
Medlem

@nimren: Ja!
Antingen direkt i Shield eller som utdelad smb-disk. Jag får 4K HDR och ATMOS samt undertexter med KODI. Kör kabel från min unRaid-server. Du kan även koppla in din HD men pass på så du inte formaterar den och missar allt du har på disken.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@nimren: Ja!
Antingen direkt i Shield eller som utdelad smb-disk. Jag får 4K HDR och ATMOS samt undertexter med KODI. Kör kabel från min unRaid-server. Du kan även koppla in din HD men pass på så du inte formaterar den och missar allt du har på disken.

Okej. smb via Kodi i tvn fungerar liksom inte bra, det buffrar och hackar och har sig (funkar felfritt via upnp) så jag har tänkt om det kan vara min HDD som är seg eller vad det nu kan vara men eftersom det funkar via upnp så kan det inte vara den.

Min tanke var att ladda ner Kodi och köra via Kodi mina 4k filmer. För det kan väl inte vara fel på min hårddisk? Det är denna jag har:

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_wd-my-cloud-4tb-1235284....

Eller kan denna kanske kopplas via USB direkt in i tvn? Man vill ju helst köra directplay istället för att transcoda o sånt.

Permalänk

Jag har en HTPC idag som jag har all min musik på men nu har helt plötsligt hårddisken blivit read only i Xubunt 16.04 och jag vet inte hur jag ska åtgärda det.

Min tanke då är om en Shield TV kan vara en bra ersättare? Den klarar Kodi vilket är ett stort plus och då är min fråga om man kan köra den med en extern hårddisk där man lagrar all sin musik?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har en HTPC idag som jag har all min musik på men nu har helt plötsligt hårddisken blivit read only i Xubunt 16.04 och jag vet inte hur jag ska åtgärda det.

Min tanke då är om en Shield TV kan vara en bra ersättare? Den klarar Kodi vilket är ett stort plus och då är min fråga om man kan köra den med en extern hårddisk där man lagrar all sin musik?

Japp. Bara att plugga i och köra.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Funderar på att sälja min, för här används bara appleTV nu för tiden, har 1a versionen av shieldTV, vad kan man få för den tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har en HTPC idag som jag har all min musik på men nu har helt plötsligt hårddisken blivit read only i Xubunt 16.04 och jag vet inte hur jag ska åtgärda det.

Min tanke då är om en Shield TV kan vara en bra ersättare? Den klarar Kodi vilket är ett stort plus och då är min fråga om man kan köra den med en extern hårddisk där man lagrar all sin musik?

Både en Shield TV, Apple TV eller en konsol som PS4 S/XB1 S kan ju vara en potentiellt bra ersättare till en HTPC (om man inte skall köra PC-spel på den, eller behöver kunna streama precis alla tjänster).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Både en Shield TV, Apple TV eller en konsol som PS4 S/XB1 S kan ju vara en potentiellt bra ersättare till en HTPC (om man inte skall köra PC-spel på den, eller behöver kunna streama precis alla tjänster).

Jag har visserligen en PS4 men vill helst inte lägga all musik på den utan hade tänkt använda all lagring till spel på den. Kollade även runt lite vad en HTPC kan gå lös på om man bygger en själv och jag landade på över 5000 spänn vilket jag inte har lust att lägga på en enkel dator därav mitt intresse för Nvidia Shield TV.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har visserligen en PS4 men vill helst inte lägga all musik på den utan hade tänkt använda all lagring till spel på den. Kollade även runt lite vad en HTPC kan gå lös på om man bygger en själv och jag landade på över 5000 spänn vilket jag inte har lust att lägga på en enkel dator därav mitt intresse för Nvidia Shield TV.

Var ska du lagra grejerna om du kör en Shield? Du kan givetvis lagra på en nätverksdisk (eller extern USB) om du väljer att köra PS4, och måste ju köpa lagring om du ska köpa Shield hur som helst. Vill du göra något PS4 inte är bra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Både en Shield TV, Apple TV eller en konsol som PS4 S/XB1 S kan ju vara en potentiellt bra ersättare till en HTPC (om man inte skall köra PC-spel på den, eller behöver kunna streama precis alla tjänster).

Nvidia shield kan du köra PC-spel på från din dator tom. (streama) Mycket det som fick mig att bli såld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Nvidia shield kan du köra PC-spel på från din dator tom. (streama) Mycket det som fick mig att bli såld.

Inget tips hur man tunnlar över Internet så man kan sitta på jobbet, när man har rast, och spela på medhavd Shield från sin PC hemma? Eller kanske Moonlight? man ska använda?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Inget tips hur man tunnlar över Internet så man kan sitta på jobbet, när man har rast, och spela på medhavd Shield från sin PC hemma? Eller kanske Moonlight? man ska använda?

Tror det blir alldeles för dålig bandbredd för att det ska rulla bra. Smart tanke som säkert går att få till men sen om det blir bra tror jag inte tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Var ska du lagra grejerna om du kör en Shield? Du kan givetvis lagra på en nätverksdisk (eller extern USB) om du väljer att köra PS4, och måste ju köpa lagring om du ska köpa Shield hur som helst. Vill du göra något PS4 inte är bra på?

Jag får lagra på en extern hårddisk. Jag tycker inte PS4 känns lämpad för det eftersom Shield TV dessutom kan köra Kodi så man kan styra med sin mobil eller surfplatta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har visserligen en PS4 men vill helst inte lägga all musik på den utan hade tänkt använda all lagring till spel på den. Kollade även runt lite vad en HTPC kan gå lös på om man bygger en själv och jag landade på över 5000 spänn vilket jag inte har lust att lägga på en enkel dator därav mitt intresse för Nvidia Shield TV.

Kör Plex på konsollen och lägg media på NAS:en. Klart!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Någon som kör med Iptv genom sin shield och isf hur funkar det hur gör ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Någon som kör med Iptv genom sin shield och isf hur funkar det hur gör ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske finns andra sätt som passar dig bättre, och inte kräver ytterligare enheter, men har labbat en del med att köra iptv via TVheadend på en gammal Raspberry Pi, och Kodi med TVheadend-PVR-pluginen på Shielden. Den korta tid jag testade funkade det helt utan anmärkningar

Edit: googlade lite, och det verkar som TVheadend finns uppkompilerat för Android. Det tycks inte vara officiellt, så vågar inte ens gissa på hur bra/dåligt det funkar, men det borde ju i teorin gå att köra servern lokalt på shielden, och låta Kodi med plugin koppla upp mot den.

Annars kan man ju kolla om det rent av finns färdiga iptv-plugins för Kodi.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@Eavo & @Kaput : Nu skall det skrivas att jag inte kör med IPTV själv även om jag är lite nyfiken på ämnet.

Men vad sägs om följande? :
https://play.google.com/store/apps/details?id=by.stari4ek.tvi...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Någon som kör med Iptv genom sin shield och isf hur funkar det hur gör ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av backspace:

@Eavo & @Kaput : Nu skall det skrivas att jag inte kör med IPTV själv även om jag är lite nyfiken på ämnet.

Men vad sägs om följande? :
https://play.google.com/store/apps/details?id=by.stari4ek.tvi...

Jag kör IPTV via Kodi på Shielden fungerar grymt bra.

Använder mig av m-TVGuide plugin tsm med Svensk EPG ifrån mods-kodi. Finns även möjlighet att spela in vilket är bra.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

@M89: Måste du spela in direkt till den lokala lagringen eller kan man spara på t.ex en NAS?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@M89: Måste du spela in direkt till den lokala lagringen eller kan man spara på t.ex en NAS?

Jag spelar in på lokal lagring (HDD via USB) har inte provat att spara på NAS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Eavo & @Kaput : Nu skall det skrivas att jag inte kör med IPTV själv även om jag är lite nyfiken på ämnet.

Men vad sägs om följande? :
https://play.google.com/store/apps/details?id=by.stari4ek.tvi...

Hehe, jag vet inte mer om appen där än du gör, har inte heller använt den, men tycker ju annars rent spontant @M89 är inne på något intressantare än att klabba med appar för den som vill köra iptv på en Shield

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vad är en v1 shieldTV värd om man ska sälja den, har 16gig versionen med både HK och fjärr? Tänkte sälja till en här på forumet eller på minhembio om han skulle ångra sig.

Permalänk
Medlem

Tjena,
Blivit sugen på en sån här. Egentligen har jag allt jag behöver då jag har Android TV i min Sony KD65XD9305, vilken känns rapp med Kodi/Plex och kör en Raspberry Pi 3 som Plexserver/RetroPie. Det som dock gör mig sugen på att uppgradera till en Shield är dels 4K men även prestandan i övrigt.

Jag har förstått att Nvidia Shield TV v2 räcker och blir över när det kommer till att tugga 4K-material och även funkar bra som retrospel-emulator. Det jag funderar på och inte hittar info om är hur den presterar som Plexserver utanför hemnätverket. Någon här som testat att köra en lite större 1080p med subs på t ex Chromecast utanför hemmet och kan bekräfta att den klarar det utan problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Tjena,
Blivit sugen på en sån här. Egentligen har jag allt jag behöver då jag har Android TV i min Sony KD65XD9305, vilken känns rapp med Kodi/Plex och kör en Raspberry Pi 3 som Plexserver/RetroPie. Det som dock gör mig sugen på att uppgradera till en Shield är dels 4K men även prestandan i övrigt.

Har inte Android TV på din 4K Sony stöd för 4K?

Låter ju grymt dåligt och märkligt gjort.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har inte Android TV på din 4K Sony stöd för 4K?

Låter ju grymt dåligt och märkligt gjort.

Nog har den modellen stöd för 4K-UHD, och har appar för Netflix och Amazon i UHD. Hur väl Kodi/SPMC fungerar på TVn vet jag däremot inte. Men det bör väl fungera det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nog har den modellen stöd för 4K-UHD, och har appar för Netflix och Amazon i UHD. Hur väl Kodi/SPMC fungerar på TVn vet jag däremot inte. Men det bör väl fungera det med.

Ahh. Tänkte väl det!

Lät mycket underligt att en ny 4K-UHD-TV skulle ha en inbyggd Android smart-TV som inte stödde 4K-UHD.

Man får väl helt enkelt testa gällande Kodi på inbyggd Android TV (innan man lägger pengar på att köpa in ett annat alternativ).

Själv föredrar jag Plex framför Kodi, men det är väl en smaksak, och beroende på behov/preferenser.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/