Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

@SanTeoX: Jag trodde de hade löst problemet i esxi 6.5 HP edition, kör du inte med HP version av 6.5?
Har för mig att jag läste att problemet äntligen var löst med senaste ESXI 6.5u1 HP tror jag det var.

Jag själv kör på Esxi 6.0u3 HP med ett p212 raid-kort istället.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

@-=fredrik=-: Jag trodde de hade löst problemet i esxi 6.5 HP edition, kör du inte med HP version av 6.5?
Har för mig att jag läste att problemet äntligen var löst med senaste ESXI 6.5u1 HP tror jag det var.

Jag själv kör på Esxi 6.0u3 HP med ett p212 raid-kort istället.

Okej vad bra, nej har inte installerat ännu. Kör fortfarande 5.5 och tänkte höra mig för hur det var nu med senaste eftersom jag läst attt det varit problem även i de senaste versionerna.
Då kan jag tryggt installera då
Bäst att köra med hp:s image alltså..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Okej vad bra, nej har inte installerat ännu. Kör fortfarande 5.5 och tänkte höra mig för hur det var nu med senaste eftersom jag läst attt det varit problem även i de senaste versionerna.
Då kan jag tryggt installera då
Bäst att köra med hp:s image alltså..

Skickades från m.sweclockers.com

Tryggt vet jag inte men du kan prova problemet finns i 6.0u3 och även i första 6.5. Säkert någon annan här som vet när problemet löste sig.

Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Som vanligt så fungerade allt helt utan anmärkningar från HP's sida.
Dom skickar ut ett moderkort + nätagg idag till mig på garantin, vi kom fram till att som att moderkortet har precis samma fel som det jag bytte ut för ett tag sedan så måste det vara nätagget som skickar "spikes" eller liknande.

Inget annat i det uttaget pajar så ända lågiska.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Så då har man äntligen fått arselet ur vagnen och beställt en 1265L V2, kommer jag behöva köpa en ny kylare?

Finns det någon hyffsat billig som inte kräver moddning i sådana fall :P?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Så då har man äntligen fått arselet ur vagnen och beställt en 1265L V2, kommer jag behöva köpa en ny kylare?

Finns det någon hyffsat billig som inte kräver moddning i sådana fall :P?

Vissa kommer säga nej andra kommer säga ja.

Jag köpte hp’s egna som är passiv och anpassad till 65w och när jag maxar min cpu med prime95 så blir temp 80c som max.
Har satt chassifläkten på medium i kylning i bios med.

Så mitt svar är ja, du kommer behöva det.
Antingen modda själv eller köp hp’s egna för ca 1300kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Vissa kommer säga nej andra kommer säga ja.

Jag köpte hp’s egna som är passiv och anpassad till 65w och när jag maxar min cpu med prime95 så blir temp 80c som max.
Har satt chassifläkten på medium i kylning i bios med.

Så mitt svar är ja, du kommer behöva det.
Antingen modda själv eller köp hp’s egna för ca 1300kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Känns ju inte så lockande att man skulle behöva köpa en kylare som är dyrare än CPUn, finns det inga billigare alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Känns ju inte så lockande att man skulle behöva köpa en kylare som är dyrare än CPUn, finns det inga billigare alternativ?

Antingen om du moddar själv eller köper en mindre varm cpu tex e3-1220v2

Vart har du hittat en e3-1265l v2 för under 1600kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Antingen om du moddar själv eller köper en mindre varm cpu tex e3-1220v2

Vart har du hittat en e3-1265l v2 för under 1600kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade en på ebay för 1446:-

Permalänk
Avstängd

Det beror självklart på belastningen och vart servern är placerad om du behöver en ny kylare. Jag har en 1265LV2 och kör endast Plex på den för tillfället och har aldrig ens sett den nå 80 grader. Ligger konsekvent vid 75 grader som högst.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Så är det såklart, men vad man ska tänka på är att om man MAXAR sin CPU vad händer då?
Som jag ser det så om man inte kommer kunna maxa sin CPU så behöver man inte köpa en e3-1265l v2 utom då kan du lika gärna nöja dig med te.x en e3-1220l v2 som att den kommer att gå betydligt strömsnålare och du kan maxa den utan problem.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

@SeF.Typh00n: Så är det såklart, men vad man ska tänka på är att om man MAXAR sin CPU vad händer då?
Som jag ser det så om man inte kommer kunna maxa sin CPU så behöver man inte köpa en e3-1265l v2 utom då kan du lika gärna nöja dig med te.x en e3-1220l v2 som att den kommer att gå betydligt strömsnålare och du kan maxa den utan problem.

En 1265LV2 lär prestera bra mycket bättre oavsett om du väljer att belasta "max" eller inte. Dubbla antalet trådar, högre frekvenser och mindre än halva cachen.

Det är två helt olika processorer.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zormac:

Så då har man äntligen fått arselet ur vagnen och beställt en 1265L V2, kommer jag behöva köpa en ny kylare?

Finns det någon hyffsat billig som inte kräver moddning i sådana fall :P?

Med låg last behöver du inte.
Jag bytte till en 1265L och har inte bytt kylare/moddat ngt, fläkt ligger på 7%.
Har förvisso sällan last på över 15%

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

En 1265LV2 lär prestera bra mycket bättre oavsett om du väljer att belasta "max" eller inte. Dubbla antalet trådar, högre frekvenser och mindre än halva cachen.

Det är två helt olika processorer.

Det stämmer, men fakta kvarstår om man inte använder hela processorn är det ju "bort kastat" med prestanda.
Men klart man får göra som man vill, men jag personligen anser att det är att slösa.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

Det stämmer, men fakta kvarstår om man inte använder hela processorn är det ju "bort kastat" med prestanda.
Men klart man får göra som man vill, men jag personligen anser att det är att slösa.

Vad är det som avgör att man inte använder hela processorn?

Att man inte sitter och kör Prime95 konstant? Att lägga 100% belastning med Plex och transcoding gälls inte?

Sen är det ju ganska skönt att slippa overcommita kärnor om man kör någon form av virtualisering också.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Jag menar mer om man av-aktiverar vissa funktioner m.m som vissa gör, varför inte då köpa en CPU som inte har dessa funktioner för att spara pengar?
Te.x vissa av-aktiverar så dom endast har två kärnor, andra tar bort hyperthreading osv osv.
Om man te.x skulle ta bort TurboBoost och få den till normal temp så är det ju en sak, men resterande av sakerna känns lite onödigt att avaktivera för då kan man lika gärna köpa en billigare cpu.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calby:

@SeF.Typh00n: Jag menar mer om man av-aktiverar vissa funktioner m.m som vissa gör, varför inte då köpa en CPU som inte har dessa funktioner för att spara pengar?
Te.x vissa av-aktiverar så dom endast har två kärnor, andra tar bort hyperthreading osv osv.
Om man te.x skulle ta bort TurboBoost och få den till normal temp så är det ju en sak, men resterande av sakerna känns lite onödigt att avaktivera för då kan man lika gärna köpa en billigare cpu.

Det spelar ju egentligen ingen roll vad du än inaktiverar på en 1265LV2. Även med HT och Turbo Boost avstängt kommer processorn ändå prestera långt mycket bättre än alternativen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en e3-1275 v2 eller en e3-1290 v2

Dom två är nog dom absolut bästa CPU:na för Gen8:an tror jag?
9500 - 9700 i passmark

blir nog en e3-1270 v2
Passmark: 9483
TDP: 69w

Pris ca 1000 - 1200kr

Bättre CPU kan man nog inte få till en gen8, jag ska bygga om en av mina gen8:or in i ett större chassi med ett annat nätagg m.m. därav att jag vågar kötta på med en sådan här cpu

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Är det inte bättre att köpa en typ ML310e gen8 billigt från Ebay att bygga på? Tänker på ramstödet, hot-swap vaggor t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellTimell:

Är det inte bättre att köpa en typ ML310e gen8 billigt från Ebay att bygga på? Tänker på ramstödet, hot-swap vaggor t.ex.

Har allt förutom chassi och nätagg till det bygget så blir lite dyrare att köpa en ml310e

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag har läst runt lite och verkar som att gen8 har problem med ESXi 6.5 stämmer det?
Är lite förvirrad kring just det.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calby:

Jag har läst runt lite och verkar som att gen8 har problem med ESXi 6.5 stämmer det?
Är lite förvirrad kring just det.

Jag har inte kört ESXi själv. Bara läst att man måste nedgradera drivers från 0.88 till 0.85, eller något sådant. Inte helt hundra!

Permalänk
Medlem

Har växt ur min HP Gen8 och tänkte sälja av den.

Xeon E3 1265L (SR0G0)
16GB (HP 2x8GB ECC osäker på övriga spec.)
iLO licens (IPMI)
Har en Smart Array P410 512MB SAS RAID Controller som bara ligger som jag skickar med.

Vad skulle kunna tänkas vara en rimlig summa att släppa den för? Jag, sambo och Gen8 bor i Norge numera och det är la finn.no (motsvarigheten till Blocket) som blir aktuell marknad. Och ja, supply and demand yada yada yada...

Fick bud på 2500,- vilket högg lite i hjärtat, då använder jag den hellre som prydnad. "Galningen" jämförde den med entry Gen10

Svårt att kolla tex ebay pga olika configs och sen skall det tilläggas att detta land inte är med i EU så tex import från england eller annat EU land beläggs med tull (....) Spontan sök gav mig ungefär 450-500£

;Antar att annonsering i forum inte är tillåtet så...; Ska till Sverige i Mars och har alltid undrat vad dom säger om man kommer med en Gen8 som handbagage vid securitygate. Men till rätt pris kan man ju ta reda på det. hint hint...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Har växt ur min HP Gen8 och tänkte sälja av den.

Xeon E3 1265L (SR0G0)
16GB (HP 2x8GB ECC osäker på övriga spec.)
iLO licens (IPMI)
Har en Smart Array P410 512MB SAS RAID Controller som bara ligger som jag skickar med.

Vad skulle kunna tänkas vara en rimlig summa att släppa den för? Jag, sambo och Gen8 bor i Norge numera och det är la finn.no (motsvarigheten till Blocket) som blir aktuell marknad. Och ja, supply and demand yada yada yada...

Fick bud på 2500,- vilket högg lite i hjärtat, då använder jag den hellre som prydnad. "Galningen" jämförde den med entry Gen10

Svårt att kolla tex ebay pga olika configs och sen skall det tilläggas att detta land inte är med i EU så tex import från england eller annat EU land beläggs med tull (....) Spontan sök gav mig ungefär 450-500£

;Antar att annonsering i forum inte är tillåtet så...; Ska till Sverige i Mars och har alltid undrat vad dom säger om man kommer med en Gen8 som handbagage vid securitygate. Men till rätt pris kan man ju ta reda på det. hint hint...

Maskinen i sig är värd ca 1500kr
Ram ca 800-1000kr
Cpu ca 1200kr

Skulle säga iaf 3500-4000kr är ett rimligt pris för den.
Dvs utan hårddiskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk

Maskin med original CPU 2000-2500kr skulle jag säga, i övrigt håller jag med Calby.

Permalänk
Medlem

RAID-kortet bör väl vara värt en del också, de kostar väl knark nya?

Ebay är ingen jättebra måttstock. Det är mig veterligen gratis att annonsera där, deras affärsmodell är väl att ta procent på försäljning, så finns gott om nötter som lägger upp listings med totala överpriser, och hoppas på att någon idiot tar det förr eller senare.

Det ska inte vara några probbs att ta den som kabinbagage. Du kommer dock garanterat tvingas öppna chassit innan den går igenom röntgenmackapären, och man får väl vara beredd på att de eventuellt vill vrida, vända och klåfingra runt lite extra när det inte är ännu en laptop i raden. Generellt kan du nog vara lugn dock, i stort är en microserver knappast det konstigaste nån velat ta ombord.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Tbax:

Har växt ur min HP Gen8 och tänkte sälja av den.

Xeon E3 1265L (SR0G0)
16GB (HP 2x8GB ECC osäker på övriga spec.)
iLO licens (IPMI)
Har en Smart Array P410 512MB SAS RAID Controller som bara ligger som jag skickar med.

Vad skulle kunna tänkas vara en rimlig summa att släppa den för? Jag, sambo och Gen8 bor i Norge numera och det är la finn.no (motsvarigheten till Blocket) som blir aktuell marknad. Och ja, supply and demand yada yada yada...

Fick bud på 2500,- vilket högg lite i hjärtat, då använder jag den hellre som prydnad. "Galningen" jämförde den med entry Gen10

Svårt att kolla tex ebay pga olika configs och sen skall det tilläggas att detta land inte är med i EU så tex import från england eller annat EU land beläggs med tull (....) Spontan sök gav mig ungefär 450-500£

;Antar att annonsering i forum inte är tillåtet så...; Ska till Sverige i Mars och har alltid undrat vad dom säger om man kommer med en Gen8 som handbagage vid securitygate. Men till rätt pris kan man ju ta reda på det. hint hint...

Om du har möjlighet att hålla kvar den ett par dagar så är jag potentiellt väldigt intresserad, bor också i Norge (Oslo). Om det är möjligt kan vi ta det vidare på PM.

Permalänk
Skrivet av Aene:

Annars finns HP's 2.5" till 3.5" adapter 654540-001 på eBay för runt 75kr styck. Har fungerat bra för mig.

Hur är det med paket från Kina numera, kommer posten ta ut 125 shekels i avgift bara för att göra sitt jobb och befatta sig med ett så litet paket?
Adaptrarna verkar ligga på runt 55 spänn numera, och Dustin får in sin på lager i april, så kina känns ju lockande. Finns det något annat märke någon kan rekommendera?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Hur är det med paket från Kina numera, kommer posten ta ut 125 shekels i avgift bara för att göra sitt jobb och befatta sig med ett så litet paket?
Adaptrarna verkar ligga på runt 55 spänn numera, och Dustin får in sin på lager i april, så kina känns ju lockande. Finns det något annat märke någon kan rekommendera?

Du kan köpa dom billigt från Conrad.se med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak