En bra bluetooth-mottagare

Permalänk
Medlem

En bra bluetooth-mottagare

Hej!

Jag har en dator som inte har bluetooth integrerat i moderkortet, men eftersom jag har köpt ett par trådlösa hörlurar så vill jag kunna använda dem även till datorn, så jag funderar på om det finns något bra sätt att lösa det på. Jag har testat att köpa en bluetooth-dongel från teknikmagasinet och den fungerade riktigt dåligt. Det stod i beskrivningen att den skulle ha en räckvidd på upp till 50 meter men ljudet laggar ofta så fort man råkar ha en arm eller armstöd emellan dongeln och hörlurarna. Jag skulle vilja ha något som man kan koppla (helst i USB-uttaget, men om det finns bättre alternativ, skriv dem) hörlurarna så de varken hackar eller ligger 0,5-1 sekund efter. Alltså så att man spela spel som t.ex. CS:GO på osv.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det är något annat som stör.

Jag kör med en enkel BT 4.0 adapter till mina lurar och det fungerar riktigt bra. Nu satte jag dongeln uppe på chassits framkant (där jag har lite USB-portar) och får ca 10m räckvidd med perfekt ljud.

Kan det vara så enkelt att något på datorn stör? Kanske du kunde ha en 0.5m USB-förlängningskabel för att se om det blir bättre. Eller byta uttag/plats etc?

Jag upplever knappt någon fördröjning eller så med min:Mini Bluetooth® V4.0 USB Adapter

En felkälla kanske kan vara hörlurarna med, dom där 50m är inte det om grejen som dongeln pratar med klarar av att ta emot etc. Vad är det för lurar du fixat?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk:

Jag har testat med min iPhone 6S, iPad och bärbara dator och lagt dom på samma ställe där jag har min USB-dongel (på datorns framkant) men med dem får jag inga störningar alls, även om jag går runt i olika rum i lägenheten med hörlurarna. Och när det gäller dem så verkar det inte som att jag har någon delay i ljudet alls, speciellt inte med datorn. Med dongeln så har jag ingen signal alls om jag går 5 meter åt sidan ifrån mitt datorbord.

Jag har dessa komponenter i min PC: https://imgur.com/a/uHXlY

Hörlurarna jag har införskaffat mig är dessa: https://www.komplett.se/product/966014/tv-ljud-bild/horlurar/...

Och grejen är att jag köpte inte dongeln för att ha en exakt räckvidd på 50 meter, utan jag ville bara ha en stark och bra signal som jag har med min iPad och iPhone t.ex.

Permalänk
Medlem

Köpte en så sent som igår från kjell & co med aptx, låter riktigt bra om dina hörlurar stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bre:

@Gurk:

Jag har testat med min iPhone 6S, iPad och bärbara dator och lagt dom på samma ställe där jag har min USB-dongel (på datorns framkant) men med dem får jag inga störningar alls, även om jag går runt i olika rum i lägenheten med hörlurarna. Och när det gäller dem så verkar det inte som att jag har någon delay i ljudet alls, speciellt inte med datorn. Med dongeln så har jag ingen signal alls om jag går 5 meter åt sidan ifrån mitt datorbord.

Jag har dessa komponenter i min PC: https://imgur.com/a/uHXlY

Hörlurarna jag har införskaffat mig är dessa: https://www.komplett.se/product/966014/tv-ljud-bild/horlurar/...

Och grejen är att jag köpte inte dongeln för att ha en exakt räckvidd på 50 meter, utan jag ville bara ha en stark och bra signal som jag har med min iPad och iPhone t.ex.

Ok!

Har du hunnit testa någon av varianterna jag föreslog?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ljudlagget är ganska vanligt med BT har jag förstått. Har själv ett par Bose QC35 som är helt hopplösa att spela med just pga ljudlagget som ligger efter 500ms. Har testat Asus BT-dongle på två stationära och inbyggd BT i min laptop - samma lagg.

Läste någonstans att många strömningstjänster har en funktion som synkar ljudspåren till BT-högtalare och hörlurar för att slippa eftersläp på ljudet. Den lösningen funkar bra med film och musik, men i spel finns ju inte möjligheten att ha koll på plötsliga ljud.

Jag har i alla fall gett upp trådlöst ljud vid gaming. Vad har @Gurk för hörlurar som innebär minimalt lagg? Testar du i spel eller i film?

Det skulle vara intressant generellt att veta om det handlar om signallagg i högtalare/hörlurar, dongle eller BT-tekniken i sig...

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk

jag kör med denna med mina bose qc2 wireless - https://new.webhallen.com/se/product/178007-ASUS-USB-BT400-Bl...

funkar bra, har inte märkt något lagg eller delay (dock lyssnar jag bara på musik så jag kan inte säga om det finns delay vid gaming elelr ej)

jag har läst att folk får olika resultat mellan usb2 och usb3 så testa olika portar också

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Ljudlagget är ganska vanligt med BT har jag förstått. Har själv ett par Bose QC35 som är helt hopplösa att spela med just pga ljudlagget som ligger efter 500ms. Har testat Asus BT-dongle på två stationära och inbyggd BT i min laptop - samma lagg.

Läste någonstans att många strömningstjänster har en funktion som synkar ljudspåren till BT-högtalare och hörlurar för att slippa eftersläp på ljudet. Den lösningen funkar bra med film och musik, men i spel finns ju inte möjligheten att ha koll på plötsliga ljud.

Jag har i alla fall gett upp trådlöst ljud vid gaming. Vad har @Gurk för hörlurar som innebär minimalt lagg? Testar du i spel eller i film?

Det skulle vara intressant generellt att veta om det handlar om signallagg i högtalare/hörlurar, dongle eller BT-tekniken i sig...

Jag har ett par andra lurar för spel ska jag erkänna. Mest för att få surroundljud och en mick.
Kan ju vara lurarna som gör det lite rappare, det är ett par B&O H9 som får åka mellan datorn hemma, jobblaptopen och telefonen... fungerar väldigt smidigt och krångelfritt... filmerna jag kollar på är via Netflix och hmm... VLC.

//edit testade en längre period att spela med Astro A38, fungerade rätt bra det med. Har inget minne av något direkt lagg i ljudet snarare att det var rätt bra. Däremot dummade dom sig med att hoppa mellan telefonen och datorn i tid och otid.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Letar själv efter något som kan para ihop mina Sennheiser 4.40bt med datorn. Aptx och möjligheten att använda den inbyggda mikrofonen till tex skype vore fantastiskt. Fixar en liten aptx dongel a 149kr allt det här?

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tängman:

Letar själv efter något som kan para ihop mina Sennheiser 4.40bt med datorn. Aptx och möjligheten att använda den inbyggda mikrofonen till tex skype vore fantastiskt. Fixar en liten aptx dongel a 149kr allt det här?

Nej, antingen (mycket) bra ljud (och ingen mick) eller svinkass (mono) ljud och kass mick.
BT har inte bandbredd/stöd för dubbelriktad trafik på det viset. Du får antingen ha en separat mick eller köra trådlöst med annan dedikerad teknik.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej, antingen (mycket) bra ljud (och ingen mick) eller svinkass (mono) ljud och kass mick.
BT har inte bandbredd/stöd för dubbelriktad trafik på det viset. Du får antingen ha en separat mick eller köra trådlöst med annan dedikerad teknik.

Okej tack för svaret. Misstänkte att jag gapade efter för mycket.
Spelar på tv'n och trådlöst är ett måste, får forska vidare.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.