wifi fungerar ej längre på min Samsung-TV

Permalänk
Medlem

wifi fungerar ej längre på min Samsung-TV

Tja, Har en samsung tv UE46ES6715
Tyvär så har wireless uppkoppling dött helt, d.v.s hittar en wifi längre. Fungerar endast ed kabel.
har testat att ändra DNS TILL 8.8.4.4;. FUNKAR inte.

Min fråga, kan man köpa en wifi usb? som ersätter?
mvh

Förtydligade rubriken med att det handlar om Wifi på en TV/Thomas
Permalänk
Medlem

@Ahmatoo:
Mig veterligen finns det inga WIFI "donglar" som fungerar på annat än en dator, eftersom de flesta kräver någon form av drivrutin, och detta går inte att installera på te.x en TV.

Däremot är det fullt möjligt att det går att byta WIFI modulen på TV'n, du kan kontakta närmsta TV reperatör och fråga.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett USB-nätverkskort är jag skeptisk till om det kommer fungera, eftersom det krävs särskilda drivrutiner för det som inte går att installera på en TV.

Det du behöver istället är en pryttel som du ansluter med Ethernet till din TV som fungerar som en trådlös klient. Många routrar går att ställa i ett sådant läge, så om du har en gammal avlagd router liggande kan det vara värt ett försök.

Det funkar alltså som så att det är "prytteln" som funkar som en trådlös klient, och sedan skickar ut en anslutning till det lokala nätverket som om det vore en kabel direkt.

För en sådan behövs inga drivrutiner. Du behöver dock en dator för att ställa in den första gången så att den hittar fram till ditt nät.

Den här är ett exempel på vad som skulle kunna funka: TP-Link TL-WA801ND N300

Enligt beskrivning: "Stöd för flera driftlägen (Access Point, Multi-SSID, klient, Universal / WDS Repeater, Bridge med AP)" - I det fallet är det klientläget du vill köra den i.

Nu kan jag inte vare sig rekommendera eller avråda från just den specifika modellen, eftersom jag inte testat den själv. Den är en äldre modell utan 802.11ac och utan 5 GHz, men det kanske du ändå klarar dig utan. Svårt att säga utan att veta hur det ser ut hemma hos dig.

Men, du, den smart-TV:n du har är så pass gammal och o-uppdaterad, att det kanske är en bättre idé att köpa en Chromecast istället? Typ samma pengar, och enklare att använda (du styr den med din mobil), och med stöd för nyare tjänster. Har inbyggd WiFi, och kopplas in till din TV med HDMI. Isåfall använder du alltså Chromecasten istället för de inbyggda Smart TV-funktionerna.

Permalänk
Medlem

Det finns "pryttlar" (som pv2b uttrycker det) som är avsedda för att koppla till en nätverks kabel för att få ut trådlöst i andra änden.
Dock så vete jag sjutton om det är något som säljs av Svenska butiker.
Jag hittade denna Ethernet-2-WiFi Universal Wireless Adapter på Amazon.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belzader:

Det finns "pryttlar" (som pv2b uttrycker det) som är avsedda för att koppla till en nätverks kabel för att få ut trådlöst i andra änden.
Dock så vete jag sjutton om det är något som säljs av Svenska butiker.
Jag hittade denna Ethernet-2-WiFi Universal Wireless Adapter på Amazon.

Efter lite googlande kom jag fram till att rätt ord på svenska är "brygga". Den här produkten (som tyvärr utgått) verkar bättre än den jag föreslog innan. Den repeterar signalen också (men det kanske gör mer skada än nytta, så det kanske man vill stänga av) https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Jag vidhåller dock att Chromecast är en bättre lösning.