Är detta lagligt? (P-vakt ger böter från långt avstånd)

Permalänk

Saken är den att så fort du stannat din bil på grund av annat skäl än trafiken, regler mm. så är bilen parkerad rent rättsligt. Därför kan p-vakter sätta böter på dig även om du sitter i bilen. Det skall även tilläggas att samma sak gäller om du trycker igång varningsblinkerserna som alla gör här i Malmö. Inget innebär gratis eller tillåten parkering.

Sedan beror mycket på kommun till kommun, tomt till tomt och överträdelse till överträdelse. Vad är det för punkt som du har blivit fälld på? Med största sannolikhet kommer du att få behöva betala den här boten, men du kan definitivt överklaga den. Be om att få bilderna skickade till dig av dem.

Sedan vill jag även tillägga att de inte behöver ha filmat dig. Det finns en tid angiven på boten om när kontrollen påbörjades och när den avslutades. De bilderna som tas är ofta på bilen bakifrån, rutan utan bot och en sista på rutan med boten. Den första av dessa bilder tas när tiden är ute. Här väger p-vaktens ord tyngre eftersom bevisningen är på dennes sida.

Vad är det för överträdelse det gäller?

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför inte folk måste parkera mitt framför ingångar hela tiden...typ tappa bilen framför entren, de hindrar utrycknings fordon, de parker, stannar mitt ivägen så det är svårt att baka ut...Sen gör de en snyft tråd att de får böter...VA FAN LÄR ER PARKERA ERA LATA JÄVLAR, OCH TÄNK EN GÅNG TILL. NI HINDRAR RÄDDNINGSFORDON M.M!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Motorn igång = ej parkerad?
Men vad är maximal tillåten tomgångskörning?

Du har bara stannat ifall du är i bilen?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Hade du varningsblinkers igång? Alla vet ju att Tomgång+varningsblinkers=obegränsad parkeringstid. Om inte, så förstår jag p-vaktens beslut.

Nja, snarare p-vaktsmagnet. Gärna kombinerat med att ha kört upp på trottoaren också.

Skrivet av quattro-2.6:

Bla bla, det är bara på och avstigning.
Parkering så fort man kliver ut.

Bara bestrida och polisanmäla, har dom inte filmat så finns det ingen bevis att det stått stilla längre än på och avstigning.

Jag kräver alltid bevis än vad skiten skriver, har inte behövt betala något än.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan som sagt var även vara parkerad med motor igång och förare i bilen.

Vad ska filmas? Du har ju en observationstid och den är fullt tillräcklig.

Skrivet av Swedishg33k95:

Du har bara stannat ifall du är i bilen?

Nejdå, du kan ha stannat men likaväl parkerat.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Kollar jag google maps verkar det stå Parkeringsförbud på området, inte stoppförbud. Det är inte parkering om du har stannat för av och pålastning, eller när du hämtar eller lämnar passagerare. Det spelar ingen roll om du sitter kvar i bilen. Eftersom någon gick in och handlade hade väl jag bedömt det som parkering men man vet aldrig du kanske har tur. Att stå på tomgång är bara dumt (max 1 minuts tomgångskörning i Göteborg).

Däremot är det väldigt sviningt av kontrollanten att inte ge dig boten, jag som har tjänstebil hade fått påslag på 500kr av firman och leasingbolaget om jag hade behövt vänta på en andra lapp på posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Hade du varningsblinkers igång? Alla vet ju att Tomgång+varningsblinkers=obegränsad parkeringstid. Om inte, så förstår jag p-vaktens beslut.

Men detta gäller väl bara i Malmö

Dubbelparkering med varningsblinkers
Handikapparkering med varningsblinkers
Parkering på övergångsställe med varningsblinkers
Parkering i bussfilen med varningsblinkers
Osv osv.............

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nja, snarare p-vaktsmagnet. Gärna kombinerat med att ha kört upp på trottoaren också.

Du kan som sagt var även vara parkerad med motor igång och förare i bilen.

Vad ska filmas? Du har ju en observationstid och den är fullt tillräcklig.

Nejdå, du kan ha stannat men likaväl parkerat.

Glömde den detaljen, såklart man ska stå med halva bilen på trottoaren

Skrivet av Mangee75:

Men detta gäller väl bara i Malmö

Dubbelparkering med varningsblinkers
Handikapparkering med varningsblinkers
Parkering på övergångsställe med varningsblinkers
Parkering i bussfilen med varningsblinkers
Osv osv.............

Hahah, sånna klassiker Ibland undrar man egentligen hur folk tänker. Men de flesta har väl ursäkten "men jag hade ju bara ett kort ärende" ..

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Men detta gäller väl bara i Malmö

Dubbelparkering med varningsblinkers
Handikapparkering med varningsblinkers
Parkering på övergångsställe med varningsblinkers
Parkering i bussfilen med varningsblinkers
Osv osv.............

Varför skulle varningsblinkers => att fordonet inte är parkerat?

Skrivet av frizzy10:

Glömde den detaljen, såklart man ska stå med halva bilen på trottoaren

Hahah, sånna klassiker Ibland undrar man egentligen hur folk tänker. Men de flesta har väl ursäkten "men jag hade ju bara ett kort ärende" ..

Eller de där som står på cykelbanan/trottoaren för att då är man inte i vägen för någon... Den där tvillingvagnen, rullstolen eller cyklisten räknas inte.

Det bästa är ju när man får se reaktionerna när bärgaren hämtar de där bilarna.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Kan du ta kort på lappen du fick hem samt en bild på skyltningen där du stod? Mycket lättare att hjälpa dig då.

Frågan många diskuterar ang vad som är en parkering eller ej.
Ett stillastående fordon med eller utan förare har parkerat.
Lastar/lossar eller släpper du av/på folk har du stannat.
Står bilen still pga gångare, väjningsplikt, köer eller liknande har du varken stannat eller parkerat.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

Skulle inte använt 15-20min's tomgångskörning som motivering att du inte var parkerad, det är inte speciellt roligt att lyssna på tomgångskörare, varken bra för hälsa eller miljö eller lagligt för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Förstår inte varför inte folk måste parkera mitt framför ingångar hela tiden...typ tappa bilen framför entren, de hindrar utrycknings fordon, de parker, stannar mitt ivägen så det är svårt att baka ut...Sen gör de en snyft tråd att de får böter...VA FAN LÄR ER PARKERA ERA LATA JÄVLAR, OCH TÄNK EN GÅNG TILL. NI HINDRAR RÄDDNINGSFORDON M.M!

#AllaICAMaxiParkeringar

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk

är det stoppförbud där då är du ganska så körd.

är det parkeringsförbud då är det en annan sak, dom måste då ha observerat bilen i 6 minuter, boten ska dessutom sättas på vindrutan eller lämnas över till ägaren.

Det är dock ganska så hopplöst att få rätt mot dessa parasiter, jag var nyligen i rättegång mot dom när dom utfärdat en böter helt felaktigt (jag var tillbaka vid bilen före det gått 6 minuter och böter fick inte utfärdas, men han lurade kvar mig genom att stå bakom min bil och tilltala mig, efter några minuter skrev han ut boten. I rättegången så ljög han och sa att han hade satt boten på vindrutan och att vi hade hämtat honom i efterhand, blev dömd att betala boten + tingsrätten trots att jag hade vittne)

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

Mycket olika svar här i tråden XD

Well jag lärde mig i trafikskolan iallafall att om du är I bilen så är den INTE parkerad! Alltså oavsett om motorn är igång/av eller om du har blinkers igång, är du i bilen så är den inte parkerad, då har du bara stannat.

Förövrigt tycker jag att du kan förtjäna boten då du själv säger du stått där i 15-20min med motorn igång.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Mycket olika svar här i tråden XD

Well jag lärde mig i trafikskolan iallafall att om du är I bilen så är den INTE parkerad! Alltså oavsett om motorn är igång/av eller om du har blinkers igång, är du i bilen så är den inte parkerad, då har du bara stannat.

Förövrigt tycker jag att du kan förtjäna boten då du själv säger du stått där i 15-20min med motorn igång.

https://korkortonline.se/teori/stanna-parkera/

Parkera
Parkering innebär att fordonet, med eller utan förare, är uppställt av annan anledning än för att:

Undvika fara.
Trafikförhållandena kräver det.
Lasta på och av.
Släppa av och plocka upp passagerare.

Gällande det här med varningsblinkers igång vid felparkering fick jag en vettig kommentar av en polis en gång, som var i full sjå med att skriva ut nån typ av böter:
Det visar ju bara på att dom vet att dom gör fel, men gör det ändå.

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Nja, snarare p-vaktsmagnet. Gärna kombinerat med att ha kört upp på trottoaren också.

Du kan som sagt var även vara parkerad med motor igång och förare i bilen.

Vad ska filmas? Du har ju en observationstid och den är fullt tillräcklig.

Nejdå, du kan ha stannat men likaväl parkerat.

Tänkte skriva det också...men vad fan är gränsen då? Tänkt dig en Tesla, den är ju i princip alltid igång? Eller...det är ju bara knepigt. Visst sen kanske man ska ha lysena igång eller?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Utan bild på skyltning och utan beskrivning av vad du bötfällts för så kan vi bara gissa. Men följande gäller oavsett:

Du har parkerat bilen, även om du sitter kvar i den. Även om du har motorn igång. Även om du slår på varningsblinkers. Även om morsan bara skulle handla jättesnabbt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan ju sätta 1000 spänn på att p-vakt såg att han satt i bilen och just därför inte "vågade" gå fram till bilen. As e va dom är! Själv råkade jag en gång ut för en som satt i sin bil utanför en icabutik där p-skiva gällde. Han satt o spanade efter alla som glömde att ställa p-skivan och sprang därefter ut och bötfällde. Känns som parkeringsvaktens ursprungliga syfte är ett minne blott, nu handlar det bara om cash cash cash och hur man lättast får in dom.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Förstår inte varför inte folk måste parkera mitt framför ingångar hela tiden...typ tappa bilen framför entren, de hindrar utrycknings fordon, de parker, stannar mitt ivägen så det är svårt att baka ut...Sen gör de en snyft tråd att de får böter...VA FAN LÄR ER PARKERA ERA LATA JÄVLAR, OCH TÄNK EN GÅNG TILL. NI HINDRAR RÄDDNINGSFORDON M.M!

Detta beror på som jag skrev ovan att parkeringsbolagen prioriterar att finnas där man får in pengar och inte där man behövs!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Känner en lapplisa och efter hennes historier så förstår jag att vissa vakter gör allt på avstånd. Sjukt va aggressiva vissa blir av en bot. Är så illa så de numera går två och två i vissa göteborgsdelar

Till TS: bestrida och var saklig. Du lär kunna slippa undan om du spelar dina kort rätt. Samtidigt så är din bot nog helt regelrätt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Inaktiv

Alltid rolig läsning med personer som gör fel, inte är pålästa och sedan försöker komma undan med alla tillgängliga medel

Samma sak som med personer som ligger bakom bilen och trycker, sedan när de krockar in i bilen framför kommer världens sämsta och konstiga bortförklaringar.

De vet så väl att de gjort fel, men måste ändå försöka komma undan. Lika roligt varje gång man läser om sådant

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att en p-bot skulle lämnas på bilen (förslagsvis fastklämd under vindrutetorkaren).
Vad är nästa steg annars? P-vakter som sitter och spanar efter felparkerade bilar via övervakningskameror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

är det stoppförbud där då är du ganska så körd.

är det parkeringsförbud då är det en annan sak, dom måste då ha observerat bilen i 6 minuter, boten ska dessutom sättas på vindrutan eller lämnas över till ägaren.

Det är dock ganska så hopplöst att få rätt mot dessa parasiter, jag var nyligen i rättegång mot dom när dom utfärdat en böter helt felaktigt (jag var tillbaka vid bilen före det gått 6 minuter och böter fick inte utfärdas, men han lurade kvar mig genom att stå bakom min bil och tilltala mig, efter några minuter skrev han ut boten. I rättegången så ljög han och sa att han hade satt boten på vindrutan och att vi hade hämtat honom i efterhand, blev dömd att betala boten + tingsrätten trots att jag hade vittne)

Vad har du fått det här med 6 minuter vid parkeringsförbud ifrån?
Jag har hört att 6 minuter ska vara en slags praxis som kontrollanten bör vänta för att föraren ska hinna gå och köpa en P-biljett. Men då handlar det ju om en avgiftsbelagd parkering, inte parkeringsförbud. Om parkeringsförbud råder så torde det räcka med att kontrollanten kan försäkra sig om att ingen på-/avstigning eller på-/avlastning pågår. Du menar alltså att rättslig praxis skulle vara 6 minuters väntan även här? Har du några belägg för detta med praxis/tidigare domar?

Permalänk

@Dejch29:
det ser ut som privat tomtmark, är det så är det tomtägaren som har sista ordet, kontakta ev butik/fastighetsägare, vill denne låta dig slippa böter så är tomtägarens ord - lag mot p-bolaget.

P

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

är det stoppförbud där då är du ganska så körd.

är det parkeringsförbud då är det en annan sak, dom måste då ha observerat bilen i 6 minuter, boten ska dessutom sättas på vindrutan eller lämnas över till ägaren.

Det är dock ganska så hopplöst att få rätt mot dessa parasiter, jag var nyligen i rättegång mot dom när dom utfärdat en böter helt felaktigt (jag var tillbaka vid bilen före det gått 6 minuter och böter fick inte utfärdas, men han lurade kvar mig genom att stå bakom min bil och tilltala mig, efter några minuter skrev han ut boten. I rättegången så ljög han och sa att han hade satt boten på vindrutan och att vi hade hämtat honom i efterhand, blev dömd att betala boten + tingsrätten trots att jag hade vittne)

Nästa gång du hittar en ledig parkeringsplats kan du tacka "dessa parasiter" som ser till så att folk inte står på parkeringsplatser för jämnan...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

@Dejch29:
det ser ut som privat tomtmark, är det så är det tomtägaren som har sista ordet, kontakta ev butik/fastighetsägare, vill denne låta dig slippa böter så är tomtägarens ord - lag mot p-bolaget.

P

Fast om det nu är privat mark så har fastighetsägaren alltså ingått ett avtal med parkeringsbolaget om tillsyn (det är ju inte någon som går runt och lappar på privat mark utan en uppdragsgivare). Då har jag väldigt svårt att se att de skulle ge med sig och därmed inte använda sig av den tjänst de betalar vaktbolaget för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Jag som trodde att en p-bot skulle lämnas på bilen (förslagsvis fastklämd under vindrutetorkaren).
Vad är nästa steg annars? P-vakter som sitter och spanar efter felparkerade bilar via övervakningskameror?

Undrar över detta också, det är alltså ok att dom bötfäller utan att sätta fast boten på bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Nästa gång du hittar en ledig parkeringsplats kan du tacka "dessa parasiter" som ser till så att folk inte står på parkeringsplatser för jämnan...

Åter igen.... Samtliga bolag prioriterar dock vart dom kan tjäna mest pengar och inte hur dom bäst främjar framkomligheten.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Betala din bot.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Kan ju sätta 1000 spänn på att p-vakt såg att han satt i bilen och just därför inte "vågade" gå fram till bilen. As e va dom är! Själv råkade jag en gång ut för en som satt i sin bil utanför en icabutik där p-skiva gällde. Han satt o spanade efter alla som glömde att ställa p-skivan och sprang därefter ut och bötfällde. Känns som parkeringsvaktens ursprungliga syfte är ett minne blott, nu handlar det bara om cash cash cash och hur man lättast får in dom.

Är väl ett fullt rimligt tillvägagångssätt om nu folk inte gör vad de ska vid denna Icabutik. Är knappast p-vaktens jobb att sitta och ta tiden på alla som parkerar, pskivan är ju till för just att visa och även bevisa hur länge man stått. Är man inte intresserad av att delge detta trots att man parkerat på ett ställe där man ska göra det får man skylla sig själv.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz