Är detta lagligt? (P-vakt ger böter från långt avstånd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Är väl ett fullt rimligt tillvägagångssätt om nu folk inte gör vad de ska vid denna Icabutik. Är knappast p-vaktens jobb att sitta och ta tiden på alla som parkerar, pskivan är ju till för just att visa och även bevisa hur länge man stått. Är man inte intresserad av att delge detta trots att man parkerat på ett ställe där man ska göra det får man skylla sig själv.

Nä p-skivan på en icaparkering tjänar ett syfte: Att folk inte ska långtidsparkera. Att sitta o vakta på hederligt folk som glömmer sätta upp p-skivan när dom springer in och köper en mjölk är lagligt men vedervärdigt beteende.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Men detta gäller väl bara i Malmö

Dubbelparkering med varningsblinkers
Handikapparkering med varningsblinkers
Parkering på övergångsställe med varningsblinkers
Parkering i bussfilen med varningsblinkers
Osv osv.............

Det lustiga är att de verkar tro blinkers ger dem någon magisk "övermäktig kraft".

För blinka är också regeln för "jag ska minsann in i din fil, precis där du är"... även om reglerna säger väjningsplikt.
Men att blinka i en sväng... njae, det är frivilligt.

Problemet är att folk åker inte fast ens 1/10 så ofta som de borde, och när de får, ska det vara så syynd om de små liven. Lantmannagatan i Malmö är ett ex på dessa svin som "bara ska". Där är förbud att stanna under vissa tider. Lik fan ska alla in och "bara handla något"... så trafiken måste trängas till en fil när hela tanken var just att hålla 2 filer fria under rusning. Skulle vilja se P-vakter lappa dag ut och dag in på den gatan, så fort någon stannar till.

TS här borde ha böter för både parkeringsförbud på linjerna + böter för tomgångskörning, bara på det vi sett/hört här.
Och sen borde en felaktig bestridning också ge påslag på denna bot (så folk slutar kosta samhället pengar när de gör fel), då den är korrekt.

Gör man fel i trafiken, ska man också vara beredd på att böta för det, inte fan starta forum trådar där man ska tycka synd om dem eller att p-vakter vars jobb är att bötfälla dessa överträden ska straffas för sitt jobb.

PS @krasha Du har också som bilförare ett ansvar att hålla dig uppdaterad på nya regler.

Men problemet du beskriver är varför jag gärna sett 10 års livslängd på körkort. Efter det får du köra upp igen, och visa att du faktiskt lärt dig ev nya regler (som tex nya cykelöverfarterna), eller hur man blinkar i en rondell. Och kuggar du på din 10-års uppkörning får du göra om och ta både teori och uppkörning igen. Detta skulle få bort alla dåliga förare som "nöd o näppe klarade det", då de måste nöd o näppe klara det om och om igen.

Att köra bil är inte en rättighet för alla... det är en skyldighet att kunna reglerna för att framföra ett fordon säkert i trafiken. Kan du inte det, ska du inte göra det heller.

Permalänk
Medlem

"Men vadå snatteri!? Ni måste ju säga till först efter att jag gått ut ur butiken så att jag får en chans att lägga tillbaka grejerna! Fan vad fegt!"

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tips till nästa gång. Släpp av morsan och kör iväg lite längre bort där det garanterat finns parkering och be henne att ringa när hon är klar så kan du plocka upp henne på samma ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Själva frågan var väl inte huruvida dom har bevis för att han "stått" etc. eller ej, utan om dom kan (eller får) notera bilen som olagligt parkerad på avstånd utan att komma fram och sätta en lapp på rutan etc.

Undrar om polisen säger till alla som kör för fort förbi en fartkamera att sänka fsrten innan de bötfäller?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Eftersom dom bara har tagit en bild (inte en film) kan du ju säga att du bara skulle vända, du stannade inte ens där.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Känner en lapplisa och efter hennes historier så förstår jag att vissa vakter gör allt på avstånd. Sjukt va aggressiva vissa blir av en bot. Är så illa så de numera går två och två i vissa göteborgsdelar

Till TS: bestrida och var saklig. Du lär kunna slippa undan om du spelar dina kort rätt. Samtidigt så är din bot nog helt regelrätt.

Helt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

TS här borde ha böter för både parkeringsförbud på linjerna + böter för tomgångskörning, bara på det vi sett/hört här.

TS har ju dock inte parkerat felaktigt och tomgångskörningen, hur länge var den? 10s? 1min? Brukar väl vara lagligt det med.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Nä p-skivan på en icaparkering tjänar ett syfte: Att folk inte ska långtidsparkera. Att sitta o vakta på hederligt folk som glömmer sätta upp p-skivan när dom springer in och köper en mjölk är lagligt men vedervärdigt beteende.

"Hederligt folk" som inte följer anvisningarna. Vet inte vad anledningen till att de kör dylikt spaning från bil, men är som sagt knappast dennes jobb att sitta och hålla reda på vilka tidpunkter varje bil kom och checka om de stått där längre än 1 timme eller vad gränsen nu är. Man kan ju anta att folk missbrukat parkeringen om de har folk som sitter på span.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Fast om det nu är privat mark så har fastighetsägaren alltså ingått ett avtal med parkeringsbolaget om tillsyn (det är ju inte någon som går runt och lappar på privat mark utan en uppdragsgivare). Då har jag väldigt svårt att se att de skulle ge med sig och därmed inte använda sig av den tjänst de betalar vaktbolaget för...

Helt sant, det enda fastighetsägaren har ut av samarbetet dock är just parkeringsövervakning, dom får ingen behållning ifrån böter/kontrollavgifter, 90% av avtalen är gratis, vissa får även betala för tjänsten. p-bolaget behåller pengarna.

Så... är markägaren schysst och tycker att man kan slippa, kan denna enkelt ringa och säga att bötern/avgiften ej skall krävas in.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Men detta gäller väl bara i Malmö

Dubbelparkering med varningsblinkers
Handikapparkering med varningsblinkers
Parkering på övergångsställe med varningsblinkers
Parkering i bussfilen med varningsblinkers
Osv osv.............

Va näe?, det gäller i Stockholm också, jag är helt säker för många använder den regeln dagligen

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Mycket olika svar här i tråden XD

Well jag lärde mig i trafikskolan iallafall att om du är I bilen så är den INTE parkerad! Alltså oavsett om motorn är igång/av eller om du har blinkers igång, är du i bilen så är den inte parkerad, då har du bara stannat.

Förövrigt tycker jag att du kan förtjäna boten då du själv säger du stått där i 15-20min med motorn igång.

Fick lära mig detta också när jag tog körkortet för 12-13 år sedan, detta gäller ju dock inte idag och vet inte när det blev ändrat om det över huvudtaget blivit ändrat eller om de lärde ut fel på den tiden.

Edit: alla som är i min ålder eller äldre som jag känner har lärt sig exakt samma sak.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

TS har ju dock inte parkerat felaktigt och tomgångskörningen, hur länge var den? 10s? 1min? Brukar väl vara lagligt det med.

TS har här erkänt att han parkerat felaktigt och att bilen stått på tomgång längre än vad som normalt är tillåtet:

Citat:

bilen var tom igång och jag stod inte särskilt länge utan max 15-20 min

TS fråga rör snarare om han har någon chans att bestrida den korrekt utförda felparkeringsavgiften.

Skrivet av adfactory:

Helt sant, det enda fastighetsägaren har ut av samarbetet dock är just parkeringsövervakning, dom får ingen behållning ifrån böter/kontrollavgifter, 90% av avtalen är gratis, vissa får även betala för tjänsten. p-bolaget behåller pengarna.

Så... är markägaren schysst och tycker att man kan slippa, kan denna enkelt ringa och säga att bötern/avgiften ej skall krävas in.

Att markägaren inte får ta del av kontrollavgifterna må kanske vara det normala. Men det är ju hur som helst något som regleras i det avtal som markägaren har med bevakningsbolaget och inget man kan ta för givet. Oavsett vilket så skulle nog bevakningsbolaget sluta övervaka markägarens parkeringar om denne ber dem återkalla korrekt utställda kontrollavgifter.

Jag tror helt enkelt inte att TS har något att hämta hos markägaren (om det nu är en privat sådan, än mindre ifall det inte är det). Men visst kan man alltid prova. Men då måste han först och främst kolla vem som är markägaren och av vilken anledning han påförts kontrollavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch29:

Hej hej,

För någon vecka sedan var jag på marknad med mamman min, och eftersom det är så populärt på helgerna, så är det alltid fullt på parkeringarna, så jag ställde mig vid en linjerat markering där det var helt tomt, men jag stod där med bilen igång, och lät mamma gå in till marknaden medan jag satt kvar i bilen.

Nu någon vecka efter får jag reda på att jag fått böter, och när jag ringer upp bolaget får jag reda på att idioten hade tagit bilden bakifrån från ett långt avstånd. Utan att ens komma fram till mig eller uppmana mig att flytta på mig.

är detta lagligt? Jag överklade beslutet hos dem, men fick hem ett brev igår där det antydde att det är olagligt att stå på linjerat markering och att de inte tänker ändra på beslutet. Vill bara uppmärksamma att jag inte stod på någon väg, utan mer ett gammalt fabriksområde där de hade en linjerad markering trots att det ser övergivet ut.

Var glad böterna för dina 15-20 minuter tomgångskörning är tre gånger så höga.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Fick lära mig detta också när jag tog körkortet för 12-13 år sedan, detta gäller ju dock inte idag och vet inte när det blev ändrat om det över huvudtaget blivit ändrat eller om de lärde ut fel på den tiden.

Edit: alla som är i min ålder eller äldre som jag känner har lärt sig exakt samma sak.

Då tror jag ändå att ni har lärt er fel. När jag tog körkort för 10 år sedan så var det definitivt som det är idag, och med lite eftersökningar så hittar man bland annat denna definition i Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner:

Citat:

Parkering
En uppställning av ett fordon med eller utan förare av någon annan anledning än som
1. föranleds av trafikförhållandena,
2. sker för att undvika fara, eller
3. sker för på- eller avstigning eller på- eller avlastning av gods

Så jag tror att detta varit den gällande definitionen i bra mer än 12 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

TS har här erkänt att han parkerat felaktigt

Har han dock parkerat? Parkerat betyder väl att man ska stänga av bilen och gå ut? Är bilen på på en bild så är det ju omöjligt att veta om bilen bara svängde runt där dessutom.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Då tror jag ändå att ni har lärt er fel. När jag tog körkort för 10 år sedan så var det definitivt som det är idag, och med lite eftersökningar så hittar man bland annat denna definition i Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner:

Så jag tror att detta varit den gällande definitionen i bra mer än 12 år.

Hade fel, var närmare 16 år sedan jag tog lappen (fan tiden går snabbt) och förordningen du själv nämner trädde i kraft för 16 år och 5 månader sedan Inga planer på att söka efter om definitionen var densamma innan dess, men kommer ju ihåg när man var yngre och morsan bad en sitta kvar i bilen ifall det kom någon pvakt så de inte kunde ge böter då någon satt i bilen.

Skrivet av xcluzive:

Har han dock parkerat? Parkerat betyder väl att man ska stänga av bilen och gå ut? Är bilen på på en bild så är det ju omöjligt att veta om bilen bara svängde runt där dessutom.

Ja han har parkerat.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Till OP: Lyssna inte på alla bror duktig. Det är självklart att du ska överklaga. Bilen var inte parkerad, du ska inte ha p-bot.
Du måste ändå betala boten, annars får du påminnelseavgift på flera hundra -- påminnelseavgift är en av p-bolagens bästa inkomstkällor -- men överklaga.
Med lite tur är p-bolaget seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Till OP: Lyssna inte på alla bror duktig. Det är självklart att du ska överklaga. Bilen var inte parkerad, du ska inte ha p-bot.
Du måste ändå betala boten, annars får du påminnelseavgift på flera hundra -- påminnelseavgift är en av p-bolagens bästa inkomstkällor -- men överklaga.
Med lite tur är p-bolaget seriöst.

På vilket sätt menar du att den inte var parkerad?

Det enda som talar till TS fördel är att pvakten inte ens gjort ett försök till att överlämna boten då denna måste fästas på bilen eller överlämnas personligen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

På vilket sätt menar du att den inte var parkerad?

En bil med motorn igång är stannad, inte parkera. Även om det var stoppförbud har p-bolaget inte rätt att bötfälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

En bil med motorn igång är stannad, inte parkera. Även om det var stoppförbud har p-bolaget inte rätt att bötfälla.

Är det din definition eller trafikförordningen?

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

En bil med motorn igång är stannad, inte parkera. Även om det var stoppförbud har p-bolaget inte rätt att bötfälla.

Som redan påvisats i tråden så stämmer ju dock inte detta.

Citat:

Parkering definieras av trafikförordningen som att stanna ett fordon av varje annan orsak än att lasta eller lossa gods, att ta upp eller lämna av passagerare, eller för att trafiksituationen kräver det.

Ett sådant stopp räknas som parkering oavsett tidsrymd, även om motorn är på, och även om föraren stannar på förarplatsen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Har han dock parkerat? Parkerat betyder väl att man ska stänga av bilen och gå ut? Är bilen på på en bild så är det ju omöjligt att veta om bilen bara svängde runt där dessutom.

Ja, han har parkerat i lagens mening (som repeterats åtskilligt i denna tråd):

Citat:

Parkering
En uppställning av ett fordon med eller utan förare av någon annan anledning än som
1. föranleds av trafikförhållandena,
2. sker för att undvika fara, eller
3. sker för på- eller avstigning eller på- eller avlastning av gods

Det är således inte okej att till exempel sätta sig och sova i bilen vid Arlandas PickUp-point (om det endast är tillåtet att stanna för att släppa av/plocka upp gods/passagerare). Vad sedan kontrollanten tagit eller inte tagit bild på är irrelevant för att konstatera att TS de facto parkerat felaktigt.

Om man vill prata om ifall TS möjligtvis kan slippa undan den korrekt utförda boten så kan man börja ställa frågor om bevisningen. Nu är det ändå troligt att kontrollanten tagit två foton (om det nu är vad som krävs i bevisväg), då de ju jobbar med just detta och borde vara vana vid detta. I annat fall så kanske deras ord väger så pass mycket tyngre att bilden tillsammans med vittnesmålet räcker för att konstatera överträdelsen. Oavsett vilket kan man, utifrån TS egna beskrivning, konstatera att överträdelse har skett och att boten är korrekt. Vill man gripa efter halmstrån kan man göra det, men jag ser det som högst osannolikt att slippa undan detta.

Permalänk
Skrivet av ajled:

Är det din definition eller trafikförordningen?

Det är vad det står i de citerade definitionerna. En bil stannar vid ett rödlyse, den parkerar inte, men stäng av tändningen så är du parkerad, och det är då det inte spelar någon roll om det sitter förare i.
Du kommer givetvis inte att hålla med, och jag är inte intresserad av någon penismätning, så jag upprepar:
OP, det är självklart att du ska överklaga. Det kostar dig ingenting, och du har rätt. Du måste betala boten för att undvika påminnelseavgift, men om p-firman är seriös kommer de att återbetala din p-bot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

En bil med motorn igång är stannad, inte parkera. Även om det var stoppförbud har p-bolaget inte rätt att bötfälla.

Snyggt dubbelfel här. Först har du fel gällande definitionen av att parkera (vilket redan påtalats åtskilligt). Men du lyckas även klämma in att även om det råder stoppförbud, så kan P-bolaget inte bötfälla den som de facto parkerat???

Permalänk
Medlem

@Awakeruad:
Fast nu var det väl inte ett rödljus som diskuterades? Där gäller helt andra regler.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är vad det står i de citerade definitionerna. En bil stannar vid ett rödlyse, den parkerar inte, men stäng av tändningen så är du parkerad, och det är då det inte spelar någon roll om det sitter förare i.
Du kommer givetvis inte att hålla med, och jag är inte intresserad av någon penismätning, så jag upprepar:
OP, det är självklart att du ska överklaga. Det kostar dig ingenting, och du har rätt. Du måste betala boten för att undvika påminnelseavgift, men om p-firman är seriös kommer de att återbetala din p-bot.

Inte i en enda citerad definition står det att bilen måste ha tändningen av för att vara parkerad. Vilket citat skulle det vara menar du?

Att man inte "parkerar" vid ett rödljus ges av:

Citat:

Parkera
En uppställning av ett fordon med eller utan förare av någon annan anledning än som
1. föranleds av trafikförhållandena

Trafiksituationen (rödljuset) påtvingar dig att stanna, vilket inte är att parkera. Att lämna tändningen på och gå in på bolaget och köpa bira är inte att "stanna", det är att parkera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är vad det står i de citerade definitionerna. En bil stannar vid ett rödlyse, den parkerar inte, men stäng av tändningen så är du parkerad, och det är då det inte spelar någon roll om det sitter förare i.

Stannar du vid ett rödlyse så stannar du för att trafiksituationen kräver det, ställer du dig däremot i väggrenen för att pilla naveln, prata i telefon eller vafan som helst är du parkerad oavsett om tändingen är på eller av.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Snyggt dubbelfel här. Först har du fel gällande definitionen av att parkera (vilket redan påtalats åtskilligt).

Snälla blomman, ring trafiksäkerhetsverket och fråga om det räknas som "uppställning" att stanna bilen med motorn igång. Och nej, p-bolag kan inte bötfälla för att man bryter mot stoppförbud, precis som de inte kan ge dig böer för att du kör för fort eller mot enkelriktat.

Skrivet av ajled:

Fast nu var det väl inte ett rödljus som diskuterades? Där gäller helt andra regler.

Ja, t.ex. är där parkeringsförbud.

Permalänk
Medlem

@Awakeruad:
Om du tycker trafikförordningen är svårtolkad kan wikipedia hjälpa dig:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Parkering

Spoiler: Man kan vara parkerad även om bilen är igång och man sitter kvar i den.