Är detta lagligt? (P-vakt ger böter från långt avstånd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Snälla blomman, ring trafiksäkerhetsverket och fråga om det räknas som "uppställning" att stanna bilen med motorn igång. Och nej, p-bolag kan inte bötfälla för att man bryter mot stoppförbud, precis som de inte kan ge dig böer för att du kör för fort eller mot enkelriktat.
Ja, t.ex. är där parkeringsförbud.

Men då kanske du kan hänvisa till en källa på detta. Jag har själv tagit fram gällande Trafikförordningens definition av att parkera. Men du säger att jag ska ringa ett verk som lades ner 1993 för att få en annan definition?

Hur vore det om du själv kommer med en källa som säger att en bil med tändningen på aldrig är parkerad, förare eller ej?

Edit: Och jo, kommuner brukar normalt upphandla privata Parkeringsbolag (till exempel Securitas) som övervakar även kommunal mark. De kan då utfärda en så kallad Parkeringsanmärkning (även vid förbud att stanna), som till skillnad mot en kontrollavgift betalas till Transportstyrelsen och som måste betalas (även om man anser den vara felaktig). En eventuell överklagan kan endast göras till polisen (och inte till det utförande parkeringsbolaget).

Permalänk

Tror du förlorar den här striden. Eftersom det verkar rådgöra parkerings förbud på platsen, så får du inte stå där oavsett om du bara varit där 1min eller 10min med bilen på, är det förbud så är det.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Ja, han har parkerat i lagens mening

Hur definierar man att parkera då?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Hur definierar man att parkera då?

Enligt wikipedia:
"Parkering definieras av trafikförordningen som att stanna ett fordon av varje annan orsak än att lasta eller lossa gods, att ta upp eller lämna av passagerare, eller för att trafiksituationen kräver det.

Ett sådant stopp räknas som parkering oavsett tidsrymd, även om motorn är på, och även om föraren stannar på förarplatsen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Hur definierar man att parkera då?

Jag har skrivit det 3 gånger i den här tråden, varav en i svaret till dig som du nu citerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Eftersom dom bara har tagit en bild (inte en film) kan du ju säga att du bara skulle vända, du stannade inte ens där.

Då kommer vi tillbaka till bevisvärdering och trovärdighet...

Skrivet av xcluzive:

Har han dock parkerat? Parkerat betyder väl att man ska stänga av bilen och gå ut? Är bilen på på en bild så är det ju omöjligt att veta om bilen bara svängde runt där dessutom.

Definitionen
Stannande Annat stillastående med ett fordon än som
1. sker för att undvika fara,
2. föranleds av trafikförhållandena, eller
3. utgör parkering

Vad är då parkering?
En uppställning av ett fordon med eller utan förare av någon annan anledning än som
1. föranleds av trafikförhållandena,
2. sker för att undvika fara, eller
3. sker för på- eller avstigning eller på- eller avlastning av gods

Skrivet av Awakeruad:

Snälla blomman, ring trafiksäkerhetsverket och fråga om det räknas som "uppställning" att stanna bilen med motorn igång. Och nej, p-bolag kan inte bötfälla för att man bryter mot stoppförbud, precis som de inte kan ge dig böer för att du kör för fort eller mot enkelriktat.
Ja, t.ex. är där parkeringsförbud.

TSV som till viss del var föregångaren till dagens Trafikverk & Transportstyrelse? Jodå, parkeringsbolag kan utfärda parkeringsanmärkningar om du bryter mot stannandeförbud. Sedan är det ju inte fråga om böter, utan om felparkeringsavgifter/parkeringsanmärkningar alternativt kontrollavgifter.

Skrivet av xcluzive:

Hur definierar man att parkera då?

Se ovan...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Vad har du fått det här med 6 minuter vid parkeringsförbud ifrån?
Jag har hört att 6 minuter ska vara en slags praxis som kontrollanten bör vänta för att föraren ska hinna gå och köpa en P-biljett. Men då handlar det ju om en avgiftsbelagd parkering, inte parkeringsförbud. Om parkeringsförbud råder så torde det räcka med att kontrollanten kan försäkra sig om att ingen på-/avstigning eller på-/avlastning pågår. Du menar alltså att rättslig praxis skulle vara 6 minuters väntan även här? Har du några belägg för detta med praxis/tidigare domar?

är det inte stoppförbud utan enbart parkeringsförbud då utfärdas boten inte direkt, han hade ju dessutom inte parkerat då han satt i bilen.

ja jag menar att även om det är parkeringsförbud då har man 5 minuter på sig att springa och göra sitt snabba ärende, på 6e minuten får bot utfärdas.
(jag har arbetat med parkering tidigare)

enligt Wikipedia så är det 10 minuter på parkeringsförbud https://sv.wikipedia.org/wiki/Parkeringsf%C3%B6rbud

Skrivet av saturday_sun:

Nästa gång du hittar en ledig parkeringsplats kan du tacka "dessa parasiter" som ser till så att folk inte står på parkeringsplatser för jämnan...

varför skriver du detta till mig? nej jag kommer aldrig tacka någon från detta bolag som har behandlat mig så illa

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

är det inte stoppförbud utan enbart parkeringsförbud då utfärdas boten inte direkt, han hade ju dessutom inte parkerat då han satt i bilen.

ja jag menar att även om det är parkeringsförbud då har man 5 minuter på sig att springa och göra sitt snabba ärende, på 6e minuten får bot utfärdas.
(jag har arbetat med parkering tidigare)

enligt Wikipedia så är det 10 minuter på parkeringsförbud https://sv.wikipedia.org/wiki/Parkeringsf%C3%B6rbud

varför skriver du detta till mig? nej jag kommer aldrig tacka någon från detta bolag som har behandlat mig så illa

Wikipedia är inte en tillförlitlig källa.

Sen parkera rätt och slipp gråta på internet? En bra lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

TS har ju dock inte parkerat felaktigt och tomgångskörningen, hur länge var den? 10s? 1min? Brukar väl vara lagligt det med.

Har har parkerat i en lastzon.
Och tomgångskörning i innerstad är 1min.

Och hans egna ord: "bilen var tom igång och jag stod inte särskilt länge utan max 15-20 min."

Så.. jo han har gjort sig skyldig till båda överträdelserna.
Om du sitter i bilen eller inte har inget med något att göra enligt svensk lag. Bilen står still på en zon den inte får.

@Cordinator de 10 min man brukar ge är något parkeringsbolagen har kommit överens om med kommunerna om. Ingen lag reglerar det, och övriga p-bolag behöver inte respektera den, men brukar iaf. Men notera att skylten gäller, och reglerna gäller om det blir tvist.

Det som gäller då är att du utan fördröjning ska lasta in/ut ur bilen. Att handla räknas inte som att "lasta". Att köra fram till mamma som står med kassarna redo, och då stanna på denna linje och hämta henne + kassarna direkt, hade varit godkänt.

Så det är exakt vad han borde gjort. Släppt av henne... parkerat på korrekt sätt. Sen när hon var redo att hämtas, stanna och lasta in allt + hon kliver på. Exakt så gjorde även jag med min mor som hade enormt svårt att gå, med rollator och allt. Jag gick och hämtade bilen och hon väntade med kassarna.

Permalänk
Skrivet av Wack0:

Wikipedia är inte en tillförlitlig källa.

Sen parkera rätt och slipp gråta på internet? En bra lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

nej jag vet, har inte påstått det.

och jag gråter inte ut på internet, lägg dig inte i sådant som du inte vet något om, jag hade parkerat rätt (detta var i ett P-hus till ett köpcentrum)och hade biljett, sen att parkeringsvakten är oärlig och blåljuger om allt på rättegången till och med under sanningsförsäkran. mitt förtroende för företaget är för all framtid förbrukat, idioter till chefer också

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

är det inte stoppförbud utan enbart parkeringsförbud då utfärdas boten inte direkt, han hade ju dessutom inte parkerat då han satt i bilen.

ja jag menar att även om det är parkeringsförbud då har man 5 minuter på sig att springa och göra sitt snabba ärende, på 6e minuten får bot utfärdas.
(jag har arbetat med parkering tidigare)

enligt Wikipedia så är det 10 minuter på parkeringsförbud https://sv.wikipedia.org/wiki/Parkeringsf%C3%B6rbud

Boten kan utfärdas direkt. Det finns ingen lag som säger att man inte kan göra det. Däremot måste P-vakten försäkra sig om att ingen på-/avlastning pågår, därav brukar man tillämpa en väntetid för att försäkra sig om att så inte är fallet. Detta betyder inte att det är tillåtet att parkera i 5 minuter där parkeringsförbud råder, det är fortfarande bara tillåtet att stanna. Om du således kommer ut från Ica med en påse fredagsmys efter 5 minuter så kan givetvis kontrollanten skriva en kontrollavgift (då handla inte räknas in som på-/avlastning av gods eller personer). Du får inte heller vänta på en person som är inne och handlar i 5 minuter.

Jag frågade dig efter belägg, och du hänvisar till Wikipedia, där skribenten valt att utelämna ganska mycket viktig information som ändå finns på Lawline (något bättre källa, men då inga lagtexter/tidigare domar hänvisas till så är det egentligen bara ord från ej juriststudent), som skribenten hänvisar till. I texten står att vissa bolag har 5 minuter som praxis, andra har 10 minuter. Men även att en kontrollavgift kan skrivas ut direkt, om det direkt framgår att stoppet inte beror på lastning.

Vidare skriver du att "han inte hade parkerat, då han satt i bilen". Kan vi inte snälla lägga ner dessa totalt felaktiga påståendena? Det finns ingen som helst sanning i detta påstående då detta tydligt framgår i dess definition i Trafikförordningen, som nu citerats säkert 20 gånger i tråden...........

Permalänk
Medlem

Sanningsförsäkran? Ed menar du?

Då blev hen dömd eller anmäld för mened hoppas jag.
Är man inte under ed dvs målsägande eller tilltalad är det fritt fram att tala hur man vill. Sant eller ej är irrelevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har har parkerat i en lastzon.
Och tomgångskörning i innerstad är 1min.

Och hans egna ord: "bilen var tom igång och jag stod inte särskilt länge utan max 15-20 min."

Så.. jo han har gjort sig skyldig till båda överträdelserna.
Om du sitter i bilen eller inte har inget med något att göra enligt svensk lag. Bilen står still på en zon den inte får.

Till oss har han erkänt, men inte till vaktbolaget(?) SÅ kanske inte försent!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Men problemet du beskriver är varför jag gärna sett 10 års livslängd på körkort. Efter det får du köra upp igen, och visa att du faktiskt lärt dig ev nya regler (som tex nya cykelöverfarterna), eller hur man blinkar i en rondell. Och kuggar du på din 10-års uppkörning får du göra om och ta både teori och uppkörning igen. Detta skulle få bort alla dåliga förare som "nöd o näppe klarade det", då de måste nöd o näppe klara det om och om igen.

Att köra bil är inte en rättighet för alla... det är en skyldighet att kunna reglerna för att framföra ett fordon säkert i trafiken. Kan du inte det, ska du inte göra det heller.

Faktiskt helt djävla otroligt att det inte är någon som helst form av kontroll var 3 till 10 år. Dundra fram i en projektil som väger allt från 1 till 30 ton utan som något helst vetskap av trafikregler eller trafikvett.
Mitt ord/tycke är starakre än lagen! Som visas frekvent i denna tråd.
Gör mig fan mörkrädd när man kör idag med alla idioter som inte kan. Utan tycker!

Permalänk
Medlem

Det skiljer lite om det är en offentligt plats eller privat.
Men stanna får man oftast göra för att släppa av eller lasta på passagerare men även gods. Gods brukar det inom olika kommuner finnas olika tidsgränser men ca 10 - 20 min brukar man ha på sig.
Du kan se lite mer i broschyren
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publika...

Permalänk
Skrivet av Blackbeardie:

Faktiskt helt djävla otroligt att det inte är någon som helst form av kontroll var 3 till 10 år. Dundra fram i en projektil som väger allt från 1 till 30 ton utan som något helst vetskap av trafikregler eller trafikvett.
Mitt ord/tycke är starakre än lagen! Som visas frekvent i denna tråd.
Gör mig fan mörkrädd när man kör idag med alla idioter som inte kan. Utan tycker!

Har man C, D etc på lappen är det hälsokontroll efter 40 har jag för mig, sen hur ofta det är vetefan, (jag har haft C, orkade inte gå till doktorn)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det skiljer lite om det är en offentligt plats eller privat.
Men stanna får man oftast göra för att släppa av eller lasta på passagerare men även gods. Gods brukar det inom olika kommuner finnas olika tidsgränser men ca 10 - 20 min brukar man ha på sig.
Du kan se lite mer i broschyren
https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publika...

Å vart har du fått för dig att det parkering förbjuden brukar innebära att man kan stå i 10-20 minuter? Som sagt så säger förbudet inget om hur lång tid lastning av gods får ta. Det enda parkeringskontrollanten behöver göra är att försäkra sig om att ingen lastning av gods sker. Det har nämnts att en normal praxis för detta är mellan 6 och 10 minuter. Men inget hindrar som sagt kontrollanten från att skriva ut en kontrollavgift tidigare än så. Om du tror att du kan lämna bilen och komma tillbaka med "lite gods" efter 20 minuter och hävda att du "inte parkerat, endast stannat för att lasta gods", så har du inte förstått poängen...

Permalänk
Medlem

Elementärt. Står bilen stilla 15-20 minuter är bilen parkerad, oavsett om motorn är igång, om du sitter i bilen, om någon föder i baksätet eller om din mor bara ska handla jättesnabbt.
Tomgångskör du dessutom i 15-20 minuter så förtjänar du betydligt högre böter.
Betala dina böter, och lär dig någonting av det här. Parkera rätt nästa gång, och stäng av motorn.

Skrivet av xlr8:

Jag som trodde att en p-bot skulle lämnas på bilen (förslagsvis fastklämd under vindrutetorkaren).
Vad är nästa steg annars? P-vakter som sitter och spanar efter felparkerade bilar via övervakningskameror?

Ja, det vore ju perfekt! Utmärkt idé, jag ska föreslå den för alla i parkeringsammanhang jag kommer i kontakt med. Överträdelsen sker ju inte när p-vakten ger dig en böteslapp, överträdelsen sker när du parkerar fel.

tl;dr Parkera rätt så slipper du böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Gör man fel i trafiken, ska man också vara beredd på att böta för det

Är du lika hård när det gäller fartöverträdelser eller kör du lite som du känner för då?
Får jag översätta det där till: "kör man bil ska man vara beredd på att få böter", kort och gott?

https://korkortonline.se/fakta/boter/

Permalänk

Tror vi har halkat lite snett i tråden.
Frågan var om det är tillåtet för en parkeringsvakt att ta kort och sedan skicka en parkeringsbot till dig.
Jag är nämligen lika intresserad av denna fråga, då jag antog att en parkeringsvakt måste sätta fast boten på bilen för att den ska vara giltig.

Att boten är helt rätt håller jag med om, eftersom TS har erkänt både tomgångskörning och var han stod parkerad. Det som kan vara förmildrande och eventuellt vara skäl för avskrivning är just det att parkeringsvakten inte gick fram till bilen och satte fast den .

Jag vill veta vad som gäller här, för med tanke på postnord. För vad händer om postnord slarvar bort det parkeringsbolaget skickar till dig och det går kronofogden. Du vet inte att du har gjort fel förrän du eventuellt får brevet från kronofogden.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Är du lika hård när det gäller fartöverträdelser eller kör du lite som du känner för då?
Får jag översätta det där till: "kör man bil ska man vara beredd på att få böter", kort och gott?

https://korkortonline.se/fakta/boter/

Jag kör 40 på 40 vägen, och 30 på 30 vägen osv. Jag kan mycket väl göra fel och råka köra 42-43 på 40 väg, utan att märka det, men jag sänker farten så fort jag upptäcker det. Jag vet hur mycket min mätare avviker, så jag kan hålla det så exakt jag kan.

Jag har inte en enda fortkörningsbot på ca 20 års körning, både i tjänst och utan, även om jag varit i flera kontroller med både blåsning och folk runt om mig som åkt dit.

Tom så på Nobelvägen en dag kom jag + 2 andra bilar, de båda körde om mig och båda togs... medan polisen bara vinkade förbi mig. På nya 30 vägarna i stan nu har jag nästan alltid folk i häcken, som vill köra 60+... jag håller 30 ändå. Skulle jag dock köra för fort, eller göra annat fel... så får jag stå mitt kast. Det är ju då trots allt jag som gjort fel, eller hur?

Jag har några P-boter, varav en jag tyckte var lite tramsig, där man stod 9.8m från korsning (10m är gränsen), vilket är rätt svårt att se utan måttband. Men i övrigt har jag gjort fel (missat P-Skiva, stått för länge osv) och även betalt boten.

Det som retar mig mest är dock att se hur lite det kostar att köra utan körkort. Är mindre böter än att köra för fort, vilket är lite sjukt. Så kostnaden att ta ett körkort är mao högre... mångfaldigt högre. Och detta mög kostar dig och mig massor med pengar... för att folk ska missbruka skiten. Så detta bråkande för man gjort fel... och sen tycker man ska komma undan det skulle jag vilja besvara med straff på det, när man slösar tid och pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Tror vi har halkat lite snett i tråden.
Frågan var om det är tillåtet för en parkeringsvakt att ta kort och sedan skicka en parkeringsbot till dig.
Jag är nämligen lika intresserad av denna fråga, då jag antog att en parkeringsvakt måste sätta fast boten på bilen för att den ska vara giltig.

Att boten är helt rätt håller jag med om, eftersom TS har erkänt både tomgångskörning och var han stod parkerad. Det som kan vara förmildrande och eventuellt vara skäl för avskrivning är just det att parkeringsvakten inte gick fram till bilen och satte fast den .

Jag vill veta vad som gäller här, för med tanke på postnord. För vad händer om postnord slarvar bort det parkeringsbolaget skickar till dig och det går kronofogden. Du vet inte att du har gjort fel förrän du eventuellt får brevet från kronofogden.

//Freezer

Håller med om att detta är en intressant fråga, och kanske exakt mer on topic.

Om vi vänder på det hela då? Säg att vakten står på avstånd och fotar. Väntar 20 min. Tar ett till foto.
Precis sen när hen ska skriva ut boten och fästa den på bilen så ser ägaren detta som springer ut och sätter sig i bilen och rivstartar iväg.
Ska man då komma undan för att man lyckades rejsa ifrån vakten som inte fick fast boten under vindrutan?

Ett annat problem som jag ändå ser det, är den här tolkningen kring vad som är "parkeringsförbud". Uppenbarligen har man i någon mån rätt att stanna och lasta av, hämta upp folk etc. Det är ju faktiskt "parkeringsförbud" och inte "stoppförbud".

http://lawline.se/answers/lastning-och-avlastning-vid-parkeri...

Där är lite intressant läsning.
Det hela verkar mkt knivigt. Verkar ju t ex som att man har rätt att stanna bilen och bära upp något in i en lägenhet för att sen 5 min senare köra vidare. Dvs så länge "kontinuerlig" lastning pågår så ska det vara "ok".
I teorin skulle ju en parkeringsvakt kunna ta fotot 2 sekunder efter att man försvinner in i porten med allt man ska bära, för att sen 4 minuter 59 sekunder senare ta ett till foto precis innan man kommer ut igen. På så sätt hävda att "bilen stod parkerad där och jag såg inte till någon person i anslutning till den".

Permalänk
Medlem

Asså, en normal människa hade gått fram till personen och sagt, "här får du inte stå, annars blir jag tvungen att skriva en bot". Men nej den här personen har stått med kikare och fotat i smyg osv.. Fegt som fan, även om det är lagligt.
Det de borde fokusera på är riktigt f*ttiga parkeringar där man tar upp typ 3 handikappsparkeringsplatser med sin BMW och stå där och skriva en bot. Då är det en helt annan grej.

Dessutom borde inte en bild vara godkänd, en bild kan inte visa hur länge han haft tomgång på eller om han bara vände där, nu vet vi ju att så inte är fallet, men en bild är inte tillräckligt med bevis. En film borde krävas i detta fallet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

...Men nej den här personen har stått med kikare och fotat i smyg osv...

Dessutom borde inte en bild vara godkänd, en bild kan inte visa hur länge han haft tomgång på eller om han bara vände där, nu vet vi ju att så inte är fallet, men en bild är inte tillräckligt med bevis. En film borde krävas i detta fallet.

Var kom kikaren ifrån? Missade jag den i OP's berättelse?
Det behövs ingen bild som bevisning, icke heller film. Ord står mot ord, och då väger P-vaktens tyngre vilket är helt rimligt då denne är i tjänst och inte har personlig vinning vilket däremot den som parkerat fel har. Med tanke på hur vissa beter sig mot P-vakter är jag inte förvånad över att många P-vakter drar sig för att gå fram och säga till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Asså, en normal människa hade gått fram till personen och sagt, "här får du inte stå, annars blir jag tvungen att skriva en bot". Men nej den här personen har stått med kikare och fotat i smyg osv.. Fegt som fan, även om det är lagligt.
Det de borde fokusera på är riktigt f*ttiga parkeringar där man tar upp typ 3 handikappsparkeringsplatser med sin BMW och stå där och skriva en bot. Då är det en helt annan grej.

Dessutom borde inte en bild vara godkänd, en bild kan inte visa hur länge han haft tomgång på eller om han bara vände där, nu vet vi ju att så inte är fallet, men en bild är inte tillräckligt med bevis. En film borde krävas i detta fallet.

Med tanke på hur folk beter sig nuförtiden så förstår man varför P-vakterna inte går fram till bilisterna. Folk blir ju nerslagen för mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palle P:

Var kom kikaren ifrån? Missade jag den i OP's berättelse?
Det behövs ingen bild som bevisning, icke heller film. Ord står mot ord, och då väger P-vaktens tyngre vilket är helt rimligt då denne är i tjänst och inte har personlig vinning vilket däremot den som parkerat fel har. Med tanke på hur vissa beter sig mot P-vakter är jag inte förvånad över att många P-vakter drar sig för att gå fram och säga till.

Kikaren kommer från ett uttryck. ”Använd spegeln, inte kikaren när du letar efter fel”. Tyckte det passade bra i detta fall.. men son sagt har han rätt i det han gör, men tycker det är riktigt fult.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Håller med om att detta är en intressant fråga, och kanske exakt mer on topic.

Om vi vänder på det hela då? Säg att vakten står på avstånd och fotar. Väntar 20 min. Tar ett till foto.
Precis sen när hen ska skriva ut boten och fästa den på bilen så ser ägaren detta som springer ut och sätter sig i bilen och rivstartar iväg.
Ska man då komma undan för att man lyckades rejsa ifrån vakten som inte fick fast boten under vindrutan?

Jag vet att det för runt 10 år sedan var ett flertal personer som klarade sig från parkeringsböter, för att de hann in i bilen och åka iväg innan vakten hade skrivit klart och satt lappen på rutan.
Så min fråga kvarstår. Är det lagligt att stå på håll och sedan skicka böterna på posten.
Om det är det, när blev det lagligt?

//freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Å vart har du fått för dig att det parkering förbjuden brukar innebära att man kan stå i 10-20 minuter? Som sagt så säger förbudet inget om hur lång tid lastning av gods får ta. Det enda parkeringskontrollanten behöver göra är att försäkra sig om att ingen lastning av gods sker. Det har nämnts att en normal praxis för detta är mellan 6 och 10 minuter. Men inget hindrar som sagt kontrollanten från att skriva ut en kontrollavgift tidigare än så. Om du tror att du kan lämna bilen och komma tillbaka med "lite gods" efter 20 minuter och hävda att du "inte parkerat, endast stannat för att lasta gods", så har du inte förstått poängen...

Reglerna för hur länge man får stå och lasta gods är beroende av i vilken kommun man är i. Så det finns inte skrivet i någon lag som talar om det, man får höra sig för hos kommunen som man ska parkera hos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palle P:

Elementärt. Står bilen stilla 15-20 minuter är bilen parkerad, oavsett om motorn är igång, om du sitter i bilen, om någon föder i baksätet eller om din mor bara ska handla jättesnabbt.
Tomgångskör du dessutom i 15-20 minuter så förtjänar du betydligt högre böter.
Betala dina böter, och lär dig någonting av det här. Parkera rätt nästa gång, och stäng av motorn.

Ja, det vore ju perfekt! Utmärkt idé, jag ska föreslå den för alla i parkeringsammanhang jag kommer i kontakt med. Överträdelsen sker ju inte när p-vakten ger dig en böteslapp, överträdelsen sker när du parkerar fel.

tl;dr Parkera rätt så slipper du böter.

Det är lite olika regler beroende på om det är privat mark eller offentlig.
Nu stod det inte i början vad det var så jag vill inte säga vad som är rätt eller fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Jag vet att det för runt 10 år sedan var ett flertal personer som klarade sig från parkeringsböter, för att de hann in i bilen och åka iväg innan vakten hade skrivit klart och satt lappen på rutan.
Så min fråga kvarstår. Är det lagligt att stå på håll och sedan skicka böterna på posten.
Om det är det, när blev det lagligt?

//freezer

Ja. Det är lagligt. https://lagen.nu/1984:318
När det blev lagligt kan jag inte svara på, men lagen är från 1984. Ska jag spekulera så har praxis varit att kontrollavgift ska fästas på fordonet eller ges personligen till föraren, men eftersom det uppstått bråk vid ett antal tillfällen mellan förare och parkeringsvakt så har parkeringsvakterna blivit anmodade att inte gå fram till fordonet om någon sitter i det. Allt för deras säkerhet. Men ja, lagligt är det.