Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

hade jag inte kunnat innan heller. Detta pg a Traderas inkompetenta förmåga att hantera dispyter. Köparen vinner alltid tyvärr.

Skall bli så underbart att slippa denna oseriösa sidan.

Så du kommer att betala tillbaka köpeskillingen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Så du kommer att betala tillbaka köpeskillingen?

ja tyvärr. eftersom det tydligen är näst intill omöjligt att vinna som säljare gentemot Tradera.
Har tyvärr ej heller tid och energi att hålla på med detta, som kommer kosta mer än det smakar.

Skall betala mina fakturor, sedan kommer jag aldrig mer att använda Tradera. Riktigt oseriöst av dem detta.

***bort/mod***

Uthängning
Permalänk
Medlem

Ja det är trist du förlorar på detta. tradera är bra om man ska köpa kanske men sälja med så många idioter idag är helt värdelöst ja..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

Ja det är trist du förlorar på detta. tradera är bra om man ska köpa kanske men sälja med så många idioter idag är helt värdelöst ja..

Tur i oturen att det "bara" var 600 kr.
***bort/mod***

Något som jag dock märkt på Tradera, är att personer verkligen inte gillar dåliga omdömen.
Min köpare ansträngde sig verkligen för att få Tradera ta bort mitt dåliga omdöme.

Så jag fattar heller inte varför Traderas s k omdömessystem finns överhuvudtaget.

Uthängning /mod
Permalänk
Skrivet av mikael_a1:

Något som jag dock märkt på Tradera, är att personer verkligen inte gillar dåliga omdömen.
Min köpare ansträngde sig verkligen för att få Tradera ta bort mitt dåliga omdöme.

Så jag fattar heller inte varför Traderas s k omdömessystem finns överhuvudtaget.

helt otroligt att han lyckades få bort omdömet, det är vanligtvis inte lätt. Dom tog motvilligt bort farsans negativa omdöme när han blev blåst på en laptop som inte fanns, det fanns mängder med andra som hade blivit lurade på telefoner och allt möjligt som aldrig skickades. (polisanmälan och han dömdes i tingsrätten, enbart skyddstillsyn trots att han lurat många tidigare också)

snälla överklaga fakturan, räcker om du bara överklagar den första så vi får se vad dom svarar

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Bestrid fakturan. Ge inte en idiot rätt, bara för att någon felaktigt dömt till dennes fördel.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

***bort/mod***

Eftersom du valt att ge upp, så antar jag att du iallafall hämtat ut dina högtalare?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cordinator:

helt otroligt att han lyckades få bort omdömet, det är vanligtvis inte lätt. Dom tog motvilligt bort farsans negativa omdöme när han blev blåst på en laptop som inte fanns, det fanns mängder med andra som hade blivit lurade på telefoner och allt möjligt som aldrig skickades. (polisanmälan och han dömdes i tingsrätten, enbart skyddstillsyn trots att han lurat många tidigare också)

snälla överklaga fakturan, räcker om du bara överklagar den första så vi får se vad dom svarar

Har inte fått fakturan än, men får den nog nu i början på Februari.

Känner dock att jag inte orkar lägga ner energi på att bestrida och hålla på.

Tänkte betala den, sedan som jag nämnde tänker jag aldrig mer använda Tradera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Eftersom du valt att ge upp, så antar jag att du iallafall hämtat ut dina högtalare?

Nej, de kommer att gå tillbaka till köparen antar jag.

Vill inte ha något med Tradera att göra överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Nej, de kommer att gå tillbaka till köparen antar jag.

Vill inte ha något med Tradera att göra överhuvudtaget.

Men vad har det med Tradera att göra? Du slänger värde i sjön för att du upplever att Tradera gjort fel?

Tycker hela tråden är märklig och att det finns stora luckor i historien där du inte svarat på frågor.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men vad har det med Tradera att göra? Du slänger värde i sjön för att du upplever att Tradera gjort fel?

Tycker hela tråden är märklig och att det finns stora luckor i historien där du inte svarat på frågor.

Kan bara hålla med. Från början så var ja på TS sida helt, men allt eftersom så känns det som att den åsikten har flyttats mer och mer in mot neutral ståndpunkt. Att inte överklaga mot Tradera förstår jag mig inte på alls faktiskt, oavsett om summan är ganska låg så är det ändå lite pengar och en principsak (om nu TS har rätt i sak) att driva vidare och få rätt på - vilket egentligen inte kräver särskilt mycket av TS.

* Hämta ut paketet
* Bestrida ev kommande faktura fr Tradera
* Kräva in foto från köparen ang skicket på högtalarna vid leverans (finns inte dessa är saken avklarad)

Inte alls mycket att göra egentligen - men men....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Kan bara hålla med. Från början så var ja på TS sida helt, men allt eftersom så känns det som att den åsikten har flyttats mer och mer in mot neutral ståndpunkt. Att inte överklaga mot Tradera förstår jag mig inte på alls faktiskt, oavsett om summan är ganska låg så är det ändå lite pengar och en principsak (om nu TS har rätt i sak) att driva vidare och få rätt på - vilket egentligen inte kräver särskilt mycket av TS.

* Hämta ut paketet
* Kräva in foto från köparen ang skicket på högtalarna vid leverans (finns inte dessa är saken avklarad)

Håller helt med, annars väljer TS att ge bort 500 kr till köparen som dessutom får behålla högtalarna helt gratis, riktigt dumt enligt mig, speciellt efter TS mottagit så många råd i tråden vad han bör göra.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ralle_81:

* Hämta ut paketet

Skall driva detta så långt jag kan bara för att bevisa att Tradera är totalt orimliga att ha att göra med.
Jag skall strax åka och hämta ut paketet, eftersom jag fått en påminnelse från Schenker idag.
Det skall även skickas mejl till köparen, och därmed skall jag be om fotobevis på högtalarna vid leverans.

Har tusen andra saker att göra, men för alla intresserade läsare i denna tråden är det lockande att göra ett undantag.

När detta inte leder någonvart i slutändan är det enda som bevisats att Tradera är helt oseriöst som företag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yorg:

Har inte ork eller tid att uppdatera dig i tråden.

Vilka frågor menar du är det som jag ej besvarat?

Permalänk
Inaktiv

Skickat till Tradera idag, där jag startade om ärendet:

"Hej!
Ni dömde i denna tvist till köparens fördel, där han påstod att varan var felaktig. Jag har konstaterat efter mottagen retur att varan fortfarande är i fullgott skick, och ej har några fel som köparen påstod i sin tvist till Er. Jag bifogar en bild på högtalaren precis efter jag har packat upp den vid hemkomst .Som synes finns det inga synliga fel, som påverkar varans funktion eller utseende. Bildbevis från köparen saknas även, som styrker hans påstående om en felaktig och defekt vara"

Bifogade denna bilden, som är från paketet direkt efter uppackning: Schenker retur

Mejlade även köparen ikväll:

"
Hej ***bort/mod***

Som du vet så förlorade jag tvisten gällande min försäljning.

Kan du skicka mig bilder på högtalarna när du tog emot dem?

Får även be dig skicka bilder på dem, där du uppvisar de fel som du grundade din tvist på.

Vänligen skicka detta snarast.

Inga problem eller?"

Fick svar en timme senare:

"Hej Mikael

Förstår faktiskt inte riktigt vad du vill, tvisten är avslutad?

Då du överhuvudtaget inte var ett dugg behjälplig från första början så fick jag ta det via tradera. Jag har varit medlem hos tradera sedan 2003 och du är den enda säljaren som jag haft problem med."

Kommentarer och vidare åtgärder på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Skickat till Tradera idag, där jag startade om ärendet:

"Hej!
Ni dömde i denna tvist till köparens fördel, där han påstod att varan var felaktig. Jag har konstaterat efter mottagen retur att varan fortfarande är i fullgott skick, och ej har några fel som köparen påstod i sin tvist till Er. Jag bifogar en bild på högtalaren precis efter jag har packat upp den vid hemkomst .Som synes finns det inga synliga fel, som påverkar varans funktion eller utseende. Bildbevis från köparen saknas även, som styrker hans påstående om en felaktig och defekt vara"

Bifogade denna bilden, som är från paketet direkt efter uppackning: Schenker retur

Mejlade även köparen ikväll:

"
Hej.

Som du vet så förlorade jag tvisten gällande min försäljning.

Kan du skicka mig bilder på högtalarna när du tog emot dem?

Får även be dig skicka bilder på dem, där du uppvisar de fel som du grundade din tvist på.

Vänligen skicka detta snarast.

Inga problem eller?"

Fick svar en timme senare:

"Hej Mikael

Förstår faktiskt inte riktigt vad du vill, tvisten är avslutad?

Då du överhuvudtaget inte var ett dugg behjälplig från första början så fick jag ta det via tradera. Jag har varit medlem hos tradera sedan 2003 och du är den enda säljaren som jag haft problem med."

Att du ber Tradera öppna ärendet igen. Påpeka att om köparen INTE har gett bildbevis till Tradera så finns det inget "case" för Tradera. De kan inte bara döma till köparens fördel utan bevis.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §1, §8 & §9*

Observera att vi ej tillåter uthängning/personuppgifter. Tänk även på att all handel hör hemma i marknaden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Spontant tycker jag att du har agerat alldeles för långsamt.

Jag tycker du har gjort rätt som har bett köparen om bilder på högtalaren.

Det jag tycker är konstigt är att inte tradera har frågat dig om din syn på tvisten.

När det gäller att gå vidare gentemot tradera så är det nog bra om du skickar all kommunikation som du och köparen har haft gällande tejpen och dess syfte som transportskydd.

Permalänk
Medlem

Jag hade även velat ha köparens version på detta. Om det nu är som han säger och han varit medlem sen 2003 och aldrig haft problem innan och inte har några negativa omdömen, varför skulle han då bråka om 600kr om det inte var något som han uppfattar som ett stort fel/skada? Tar ingens parti men hela historien låter otrolig.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

En sak som jag tänkte på när jag läst igenom tråden. Köparen sa att du inte svarat när han skrivit till dig. Och i sista mailet så skrev han ju att du inte var behjälplig alls när han försökte lösa det och var tvungen att blanda in Tradera i det hela.

Ignorerade du mailen eller fick/såg du dem inte? För har han försökt få tag på dig och du inte svarat så förstår jag ju att han gick till tradera för hjälp.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Hedersmedlem

@ghollghost: Jag har också varit aktiv på Tradera sedan 2003 och råkat ut för några säljare som ser Tradera som en bankomat för tillfälliga ekonomiska behov. Man lägger ut annonser med minsta möjliga ansträngning, ofta med bristfälliga beskrivningar, och förväntar sig att det ska klirra till på kontot utan någon uppföljning eller besvär. Krånglar något så uppstår stor förvåning och besvär.

Kommunikation är A & O vid nätförsäljning. Undrar en köpare över något bör man svara direkt och utförligt. Är man inte beredd på det bör man välja öga mot öga-försäljning istället, t ex på en loppis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Jo, kan tänka mig att det finns folk som gör så. Har själv knappt använt tradera. Några år sen när min bror köpte lite saker där.

Men ja, håller med om att man måste ha bra kommunikation för att det ska fungera smidigt. Vet att jag skulle köpa något på blocket för 3-4 år sedan och så var jag nästan utanför säljaren (Efter kontakt och sagt att jag kommer vid den tiden) och så svarar inte den personen. Var väldigt nära på att åka hem igen. Men han svarade precis när jag tänkte åka.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte varför ni önskar karaktärsmörda TS.
Den information han har lämnat är ju avskalad, dissekerad och bestyckad så gott det går med den info han är benägen att lämna. Och det låter inte alls orimligt det som framställts.
Förstår inte vad det har med hans tidigare kommentarer i andra trådar att göra eller hans andra trådar öht.

Sedan i ett case så är det ju alltid härligt att få ta del av bådas sidor. Men om detta är ett krav för att skapa tråd under kategorin "konsumenträtt" så skulle kategorin vara utdöd då det krävs att man förmodligen ska vara SweC användare för att erbjuda sin version.

Det är mer vanligt än sällsynt att man bara presenterar en del. Det vårat jobb som kommentatorer är att dissekera varje påstående till dess att man kan blotta verkligheten i det.

Något jag kan vara allergisk på dock är att man skriver en tråd och som trådskapare är du minst aktiv i tråden. Då är det inte längre intressant!

Permalänk
Medlem

En sak jag inte fattar, kanske har missat i tråden någonstans, men förklarade du någonsin tejpens syfte? Antingen i efterhand eller att det framgick av annonsen? För köparen främst. Om ett föremål är tejpat utan förklaring får man ju anta att det är pga skada.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Inaktiv

@L'ombra: Han förklarar det i tråden att det är för att hålla ihop produkten då den är skör under transport.
Detta behöver man inte förklara i en annons, detta hör ju till emballeringen.

Permalänk
Medlem

@anon131444: Uppenbarligen behöver man ju det. Jag vet att det har tydliggjorts i tråden, det var inte det jag menade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@L'ombra: Han förklarar det i tråden att det är för att hålla ihop produkten då den är skör under transport.
Detta behöver man inte förklara i en annons, detta hör ju till emballeringen.

Det normala är nog snarare att svepa in högtalaren i tyg eller dylikt och tejpa ihop utanpå tyget. Jag hade reagerat negativt om jag hade fått hem högtalare där det var tejpat direkt på högtalarna. Beroende på tejpen så är det inte helt enkelt att få bort allt klister.

Permalänk
Inaktiv

@joakim99: Jag brukar alltid dra mig för att använda kraftiga uttryck som normalt, för det bygger på att det finns tonvis med data att hämta för just detta ämne. Vilket det inte gör...

Tejp och rester tar man enkelt bort med lite gnuggande. Det är inte fog för att anse att det är "fel" på varan. Speciellt när man får förklarat att det är i syfte att bevara produkten hel under transport.

Permalänk
Inaktiv

@L'ombra: Ja onekligen är det ju det kunden klagade på men det finns ju ingen rimlighet i att klaga på ett ingrepp som skyddar produkten. Det är detta jag argumenterar för. Därav finns det ju ingen anledning att nämna information om det.

Hittar du någon sida du handlar hos som kommenterar hur dem emballerar sina produkter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ralle_81:

Att du ber Tradera öppna ärendet igen. Påpeka att om köparen INTE har gett bildbevis till Tradera så finns det inget "case" för Tradera. De kan inte bara döma till köparens fördel utan bevis.

Man behöver inte be Tradera öppna ärendet igen dock, det är bara att klicka på "Starta ärendet igen".

Jo, de kan bara döma till köparens fördel, det var ju precis det som hände i detta fallet.