Permalänk
Hedersmedlem

@Tiamat: PayPal (eller Tradera) har inget med Ebay att göra längre. De delade på sig 2015. Ebay som då ägde Tradera valde att låta Tradera gå över till PayPal istället.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av MultiMan:

@Tiamat: PayPal (eller Tradera) har inget med Ebay att göra längre. De delade på sig 2015. Ebay som då ägde Tradera valde att låta Tradera gå över till PayPal istället.

Jaha tack för uppdateringen jag kör via paypal och tradera då de är fortfarande är ihop.

Permalänk
Medlem

Ang hötalartvisten

Hej alla.

Jag tittade på annonsen, där står ju inget mer om skicket än att varan är begagnad.
Tolknings fråga hur ser en begagnad vara ut? Beror ju på vem som använt den?

Köparens användarnamn gör att klockan klämtar "Psycho82"

Ha en bra dag och hoppas allt löser sig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Vilken värdelös hantering.

Nu är det lite gambling och det är väl hur långt du vill ta detta.
Ponera att det är dem som fakturerar (kanske) och då är det dem som får dra i snöret för eventuella gärningar.

Det du borde skriva är att du bestrider ärendet då dem i förtid har beslutat ärendet till kunds favör utan några grunder. Retur accepteras inte heller då det inte avtalats om.

Ang. gambling så menar jag ju t ex om det kommer en faktura så ska du bestrida den till helvetet.
För att dem ska få sin faktura betald så måste dem driva det via tingsrätten. Det är olagligt att skicka en bestridd faktura till inkasso eller ens så lite som att skicka en påminnelse på bestridd faktura.

Frågar du mig så hade jag inte haft några problem med att bestrida en summa under tingsrättens avgift, vilket är 900:-.
Om det skulle komma till kritan och ni möts i tingsrätten så kommer detta ärende föras in i historieböckerna om dem dömer till Traderas favör.
Jag överdriver inte när jag säger att Tradera kommer att förlora det ärendet i tingsrätten.
Jag är så säker att jag är beredd att, obestritt, hävda att alla på SweC forumet håller med. Dags att gilla inlägget som bevis!

Jag önskar samtidigt att detta hände mig då jag går igång på skit som detta. Kassa företag ska bort från marknaden. Tyvärr är Tradera för stort för det, men dem behöver inte mobba sina användare.

Hej igen, känner dock att jag inte riktigt kan släppa detta ärendet. Gnager något inombords.
Så jag tänkte om du och andra såklart, ville fortsätta hjälpa till och se hur detta slutar?

Tydligen kunde man starta upp ärendet på nytt, och det gjorde jag precis.
Lämnade även ett negativt omdöme om köparen på Tradera. Struntar i om han gör det samma om mig.

Tänkte hämta ut paketet idag, och fota hur det ser ut efter jag öppnat och packat upp det.
Skickar in bilderna till Tradera, som förhoppningsvis kommer att tycka det ser dåligt förpackat ut.

Har dock ej fått en faktura ännu, beror det på att jag inte hämtat ut paketet än?

Fler förslag på hur jag skall gå vidare?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Hej igen, känner dock att jag inte riktigt kan släppa detta ärendet. Gnager något inombords.
Så jag tänkte om du och andra såklart, ville fortsätta hjälpa till och se hur detta slutar?

Lämnade även ett negativt omdöme om köparen på Tradera. Struntar i om han gör det samma om mig.

Tänkte hämta ut paketet idag, och fota hur det ser ut efter jag öppnat och packat upp det.
Skickar in bilderna till Tradera, som förhoppningsvis kommer att tycka det ser dåligt förpackat ut.

Har dock ej fått en faktura ännu, beror det på att jag inte hämtat ut paketet än?

Jag tycker du ska köra ärendet vidare km du har den möjligheten.
Hur dem fakturerar har jag ingen aning om.
Fortsätt du vidare, jag kommer läsa tråden och svara i den mån jag fixar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

som jag tidigare skrev i tråden så fakturerar Tradera månadsvis, du får fakturan den första februari (du får ett mejl och sedan så syns det på din sida på Tradera vad du ska betala med specifikation (kan vara första vardagen i månaden, förra fakturan kom 2a januari fakturan innan det 1a december)

jag tycker absolut att du ska ta detta vidare och bestrida fakturan.

är dock osäker på om det är bra eller dåligt att du hämtar ut paketet

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Jag tycker du ska köra ärendet vidare km du har den möjligheten.
Hur dem fakturerar har jag ingen aning om.
Fortsätt du vidare, jag kommer läsa tråden och svara i den mån jag fixar!

Ok, fick ett SMS och en påminnelse från Schenker idag om "mitt" paket som ej blivit uthämtat.

Skall jag eller skall jag ej hämta ut det?

Om jag skall hämta ut det; vad skall jag göra då?

Har valt att starta ärendet på nytt på Tradera. Misstänker dock att jag får fakturan ändå.

Kan gå ut med personens namn och adress om fler vill slippa bli lurade av honom?

Permalänk
Inaktiv

Jag hade ej tagit emot det då jag skulle tolkat det som en delaccept. Om sedan fakturan kommer så hade jag bestridit den.

Nej dela inga personeruppgifter. Det räcker nog med användarnamn. Ser dock tradera som problemet, han har bara nyttjat möjligheten han haft möjlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Ok, fick ett SMS och en påminnelse från Schenker idag om "mitt" paket som ej blivit uthämtat.

Skall jag eller skall jag ej hämta ut det?

Om jag skall hämta ut det; vad skall jag göra då?

Har valt att starta ärendet på nytt på Tradera. Misstänker dock att jag får fakturan ändå.

Kan gå ut med personens namn och adress om fler vill slippa bli lurade av honom?

Om allt du skrivit i tråden stämmer, så hade inte jag hämtat ut paketet. Ser det enbart som ett ångrat köp, vilket du inte godkänt, tror inte ens det finns någon stöd i lagen med ångrat köp mellan privatpersoner.

Men om det nu är så att köparen har skickat in bilder till Tradera som stödjer hans tes, då blir det annorlunda. Men att försöka häva ett köp PGA att det satt lite tejp på högtalarna är iallafall i mitt tyckte, att gå över gränsen..

Första hand hade väl varit om han är seriös, att be om någon slags kompensation, och inte direkt skicka tillbaks.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Det du kan vinna med att hämta ut paketet är att få se med egna ögon hur skicket på högtalaren är. Det kan vara nyttigt att veta. Är skicket fortfarande lika bra som när du skickade paketet så kanske det är lättare att bestrida fakturan gentemot tradera.
Om skicket är avsevärt sämre så ber du köparen om bildbevis på hur högtalaren såg ut när han tog emot den. Om han inte kan visa detta så bör det vara enklare för dig att hävda att högtalen har gått sönder på när han har skickat paketet.

Det är oavsett viktigt att du hela tider gentemot Tradera hävdat att du har fullgjort din del av affären. Om du hämtar ut paketet så bör du vara tydlig gentemot Tradera att detta inte innebär att du accepterar reklamationen.

Permalänk
Medlem

På Tradera kan man se att köparen har lämnat ett negativt omdöme. Köparen skriver så här:

"Säljer vara som han tejpat ihop, påstår att detta inte ska påverka utseendet"

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Varför betalar du inte tillbaka pengarna till köparen och stänger ditt tradera konto? du slipper alla problem och slipper tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Som flera sagt och som jag inte tycker framgår tydligt av tråden, är det en transportskada, din tejpning eller bägge två som köparen vänder sig mot?

Om högtalarna var skadade i transporten är det mest rimliga att du som säljare är ansvarig för detta eftersom köparen inte hade möjlighet att påverka hur du valde att paketera och skicka varan. Det som blir bökigt då är om köparen inte har anmält detta till speditören inom utsatt tid vilket skulle skapa problem att driva ett ärende mot speditören ifråga. Om köparen däremot har anmält detta så ser jag inte att den kunde gjort något mer och du borde ta ansvar och betala tillbaka pengarna.

Är det tejpningen och skicket som köparen vänder sig mot så blir det grumligare. Är det endast för transport och du är säker på att det inte lämnar några märken på högtalarna så ser jag inte varför köparen, efter att ha fått detta förklarat, skulle ha några åsikter om det. Är det istället något som gjorts för att högtalarna skulle hålla ihop överhuvudtaget så tycker jag att det definitivt skulle stå i annonsen, annars hade jag känt mig rätt lurad som köpare också.

Hur som ser jag inte vad du skulle vinna på att inte hämta ut paketet, antingen så förlorar du/driver inte ärendet vidare och då står du utan pengar OCH högtalare. Eller så vinner du en segdragen process och har pengar samt högtalarna hos dig, då får köparen bekosta ny frakt eller hämta dem själv om hen vill ha dem.

Tänk bara på att timlönen är jävligt låg på att driva ärendet, jag hade utan att tveka tagit smällen och betalat för att slippa det. Lita inte blint på vad folk här säger, de har haft fel förut oavsett hur säkra de verkar vara.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad för slags tejp använde du för att tejpa högtalarna med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Som flera sagt och som jag inte tycker framgår tydligt av tråden, är det en transportskada, din tejpning eller bägge två som köparen vänder sig mot?

Om högtalarna var skadade i transporten är det mest rimliga att du som säljare är ansvarig för detta eftersom köparen inte hade möjlighet att påverka hur du valde att paketera och skicka varan. Det som blir bökigt då är om köparen inte har anmält detta till speditören inom utsatt tid vilket skulle skapa problem att driva ett ärende mot speditören ifråga. Om köparen däremot har anmält detta så ser jag inte att den kunde gjort något mer och du borde ta ansvar och betala tillbaka pengarna.

Är det tejpningen och skicket som köparen vänder sig mot så blir det grumligare. Är det endast för transport och du är säker på att det inte lämnar några märken på högtalarna så ser jag inte varför köparen, efter att ha fått detta förklarat, skulle ha några åsikter om det. Är det istället något som gjorts för att högtalarna skulle hålla ihop överhuvudtaget så tycker jag att det definitivt skulle stå i annonsen, annars hade jag känt mig rätt lurad som köpare också.

Hur som ser jag inte vad du skulle vinna på att inte hämta ut paketet, antingen så förlorar du/driver inte ärendet vidare och då står du utan pengar OCH högtalare. Eller så vinner du en segdragen process och har pengar samt högtalarna hos dig, då får köparen bekosta ny frakt eller hämta dem själv om hen vill ha dem.

Tänk bara på att timlönen är jävligt låg på att driva ärendet, jag hade utan att tveka tagit smällen och betalat för att slippa det. Lita inte blint på vad folk här säger, de har haft fel förut oavsett hur säkra de verkar vara.

Tycker det framgår rätt så tydligt nu i och med det negativa omdömet som köparen valde att lämna, där han skyller på att tejpen ändrat utseendet på högtalarna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker det framgår rätt så tydligt nu i och med det negativa omdömet som köparen valde att lämna, där han skyller på att tejpen ändrat utseendet på högtalarna.

Lutar det inte åt att köparen totalt missat eller missförstått grejen med tejpen, att den bara satt på temporärt för att skydda under frakten (förutsatt att säljaren talar sanning), och att köparen sedan blivit sur och inlett tvisten. Så här i efterhand kanske han förstått hur det ligger till, men nu kan han ju inte backa.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Lutar det inte åt att köparen totalt missat eller missförstått grejen med tejpen, att den bara satt på temporärt för att skydda under frakten (förutsatt att säljaren talar sanning), och att köparen sedan blivit sur och inlett tvisten. Så här i efterhand kanske han förstått hur det ligger till, men nu kan han ju inte backa.

/hulle.

Jo det är min slutsats också, verkar vara en extremt kräsen köpare, som tycker att lite tejp ändrar utseendet helt på produkten, trots att tejpen var endast ditsatt för att skydda, och kan tas bort.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

Jo det är min slutsats också, verkar vara en extremt kräsen köpare, som tycker att lite tejp ändrar utseendet helt på produkten, trots att tejpen var endast ditsatt för att skydda, och kan tas bort.

Fick detta från Tradera nu:

"Hej!

Det här är en påminnelse om din returnerade vara 298580343 "Harman Kardon 2.1 ljudsystem.". Varan har returnerats med speditör Schenker och spårningsnummer ***bort/mod***

Om inte varan hämtas ut kommer varan returneras till köparen, ärendet avslutas och varan stanna i dennes ägo.

Med vänliga hälsningar,
Tradera".

Kan gå ut med köparens användarnamn på Tradera, om fler vill undvika av denna oseriösa köpare?

Tagit bort känslig information /screamin-daemon
Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Fick detta från Tradera nu:

"Hej!

Det här är en påminnelse om din returnerade vara 298580343 "Harman Kardon 2.1 ljudsystem.". Varan har returnerats med speditör Schenker och spårningsnummer

Om inte varan hämtas ut kommer varan returneras till köparen, ärendet avslutas och varan stanna i dennes ägo.

Med vänliga hälsningar,
Tradera".

Kan gå ut med köparens användarnamn på Tradera, om fler vill undvika av denna oseriösa köpare?

Jag hade hämtat ut varan om jag hade varit i din situation. Risken är stor att du kommer stå utan högtalare och kommer att behöva lägga ner mycket tid för att slippa betala tillbaka köpeskillingen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muSashi:

ja, håller med.

Hur har han kunnat ta bort mitt negativa omdöme som jag lämnade?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av mikael_a1:

ja, håller med.

Hur har han kunnat ta bort mitt negativa omdöme som jag lämnade?

Han måste ha ansökt om det till tradera endast de kan ta bort negativa omdömen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Han måste ha ansökt om det till tradera endast de kan ta bort negativa omdömen.

Ah ok, för min del spelar det ingen roll. Tänker aldrig använda Tradera igen.

Hur tar jag bort mitt konto på Tradera?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Jag hade hämtat ut varan om jag hade varit i din situation. Risken är stor att du kommer stå utan högtalare och kommer att behöva lägga ner mycket tid för att slippa betala tillbaka köpeskillingen.

Högtalarna är antagligen redan förstörda av köparen.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av mikael_a1:

Ah ok, för min del spelar det ingen roll. Tänker aldrig använda Tradera igen.

Hur tar jag bort mitt konto på Tradera?

Skriv ett mejl till tradera för att få det raderat. Så länge man inte är i en tvist antar jag att de tar bort det. Men du kan tyvärr inte radera det själv en admin måste göra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Det är dina pengar så du får så klart göra som du vill. Som det är nu kan du inte hävda något gentemot tradera eller köparen eller de som har transporterat paketet till köparen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Skriv ett mejl till tradera för att få det raderat. Så länge man inte är i en tvist antar jag att de tar bort det. Men du kan tyvärr inte radera det själv en admin måste göra detta.

man måste tydligen betala sina fakturor innan man kan få sitt konto avslutat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Det är dina pengar så du får så klart göra som du vill. Som det är nu kan du inte hävda något gentemot tradera eller köparen eller de som har transporterat paketet till köparen.

hade jag inte kunnat innan heller. Detta pg a Traderas inkompetenta förmåga att hantera dispyter. Köparen vinner alltid tyvärr.

Skall bli så underbart att slippa denna oseriösa sidan.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av mikael_a1:

man måste tydligen betala sina fakturor innan man kan få sitt konto avslutat.

Ja precis har man en tvist måste man lösa den först eller så blir man avstängd.
En sak till de som är avstängda tar de inte bort heller.

https://www.tradera.com/profile/feedback/77926/steele

När texten anges på grå bakgrund så kan kontot vara avaktiverat på grund av att medlemmen valt att avsluta kontot själv, att man har obetalda fakturor eller att kontot av andra orsaker bara är tillfälligt avaktiverat.

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Återigen, kan inte se att du har något att förlora på att hämta ut dem och en hel del att vinna.

Om de nu är förstörda så har du ett starkare case.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Återigen, kan inte se att du har något att förlora på att hämta ut dem och en hel del att vinna.

Om de nu är förstörda så har du ett starkare case.

Precis. Det är väldigt svårt att hävda sin rätt om man inte ens vet skicket på högtalarna. som det är nu är det bara köparens ord som gäller.