Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Drickz:

Kan du länka bilderna som du tog innan du skickade högtalarna? Om det visar sig att köparen ljuger så faller hans korthus ganska snabbt.

https://imgur.com/dWkMgNw

https://imgur.com/a/y1k4t

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dassh:

@mikael_a1:

Nej? Swish går direkt. Du har pengarna på kontot direkt efter betalning skett. (Ifall det var swish)

Tydligen inte när man Swishar till Tradera i detta fallet, som håller på pengarna i 2 dagar.

Ringde to m banken om detta, som hänvisade mig till Tradera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Men Herregud... svara till tradera att du tejpat glaset så att produkten inte går sönder under transport. Sedna nämner du repor men att dessa inte är skapade i din ägo.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev det i tvisten, och att detta faktum inte var något som påverkade ljud eller utseendet.
Kollar man på bilderna jag länkat till, så går det inte ens att skymta någon tejp.

Att Tradera ändå väljer att döma till min nackdel talar ju om en del hur oseriöst Tradera fungerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Skrev det i tvisten, och att detta faktum inte var något som påverkade ljud eller utseendet.
Kollar man på bilderna jag länkat till, så går det inte ens att skymta någon tejp.

Att Tradera ändå väljer att döma till min nackdel talar ju om en del hur oseriöst Tradera fungerar.

Svarade du och därefter fick du det där tradera utlägget?
Eller svarade du efter att du fått utlägget!?
Ska bli intressant att höra deras respons.

Permalänk
Medlem

Har du fått några bilder av köparen på hur dom ser ut? Du har ju bevisen för hur dom såg ut innan du skickade dom, vilket är bra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@mikael_a1:

Okej senast jag gjorde det fick jag pengarna direkt. Kanske är något annorlunda i ditt fall. Antar han swishade till tradera som sedan swishade till dig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Svarade du och därefter fick du det där tradera utlägget?
Eller svarade du efter att du fått utlägget!?
Ska bli intressant att höra deras respons.

Vilken respons? tvisten är ju redan avgjord.

Blir ju mer intressant att se vad köparen kommer hitta på

Permalänk
Inaktiv

Du nämnde inte att du gjort ett köp via deras betalalternativ där Tradera agerar mellanhand för transaktionen. Synd.

Detta står i villkoren:

http://info.tradera.com/fragor-och-svar-till-betallosning/vil...

Punkt 4, paragraf C:

Citat:

Om det föreligger en tvist eller ett bestridande mellan Säljaren och Köparen gällande Transaktionen och sådan tvist eller sådant bestridande är baserat på annan omständighet än Köparens ovilja eller oförmåga att betala, exempelvis att det påstås föreligga fel i varan eller tjänsten eller att full leverans inte har skett.

Nu gäller det att spela korten rätt.
Skicka bild till tradera hur godset såg ut.

Kräv sedan bild av kunden på:

• Bild på yttre emballage

• Bild på inre emballage

• Bild på produkten som avser repor

Är det en transportskada så får ju kunden hantera det själv. Det framgår ingenting i Traderas avtal att Säljaren ansvarar för transporten.

Fick dessutom inte svar av dig om avsändarens mailadress från det Tradera utskicket. Är det verifierat att Tradera skickat det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Vilken respons? tvisten är ju redan avgjord.

Blir ju mer intressant att se vad köparen kommer hitta på

Jaha dem dömde till din hans favör? Har jag missat något (?)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RVX:

Har du fått några bilder av köparen på hur dom ser ut? Du har ju bevisen för hur dom såg ut innan du skickade dom, vilket är bra.

Nej, misstänker nu att köparen kommer att boka frakt på dem. Sedan kommer de till mig i dåligt skick.

Kommer dock ej att hämta ut dem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Jaha dem dömde till din hans favör? Har jag missat något (?)

Tydligen har vi båda missat något, blev lika paff som du när de dömde till hans fördel.

Det enda som jag kan tänka mig, är att jag glömde nämna att högtalarna var tejpade.
Tradera menar på att jag skulle nämt detta i min annons. Dock är detta inget som påverkar vare sig ljudet eller utseendet.

Tradera var tydligen av en annan uppfattning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Du nämnde inte att du gjort ett köp via deras betalalternativ där Tradera agerar mellanhand för transaktionen. Synd.

Detta står i villkoren:

http://info.tradera.com/fragor-och-svar-till-betallosning/vil...

Punkt 4, paragraf C:
Nu gäller det att spela korten rätt.
Skicka bild till tradera hur godset såg ut.

Kräv sedan bild av kunden på:

• Bild på yttre emballage

• Bild på inre emballage

• Bild på produkten som avser repor

Är det en transportskada så får ju kunden hantera det själv. Det framgår ingenting i Traderas avtal att Säljaren ansvarar för transporten.

Fick dessutom inte svar av dig om avsändarens mailadress från det Tradera utskicket. Är det verifierat att Tradera skickat det?

Ok, gällande betalningen så var det ju köparen själv som valde att betala med Swish.
Så jag skall skicka ett mejl till köparen och kräva bilder på kartongen samt varan?
Jag har redan skickat bilder på kartongen samt varan innan jag skickade den. Bilderna finns längre upp i denna tråden.

Finns en möjlighet att köparen redan hunnit boka transport på varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Låter som du varit med om något liknande?

Jupp, skickar minst 10 paket i veckan ibland fler genom både tradera och ebay.
Kvittar om köparen säger att paketet inte kom fram eller om det är skadat så får dem rätt i 99 fall av 100.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Ok, gällande betalningen så var det ju köparen själv som valde att betala med Swish.
Så jag skall skicka ett mejl till köparen och kräva bilder på kartongen samt varan?
Jag har redan skickat bilder på kartongen samt varan innan jag skickade den. Bilderna finns längre upp i denna tråden.

Finns en möjlighet att köparen redan hunnit boka transport på varan.

Skriv till köparen samtidigt som du skriver till Tradera att du kräver de bilder jag skrev ovan.
Det är ingen retur det handlar om utan faktiskt en reklamation att du marknadsfört produkten felaktigt. Då måste dem bevisa detta.

Observera att du även ska skriva att du bestrider all form av fakturering från Tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Tydligen har vi båda missat något, blev lika paff som du när de dömde till hans fördel.

Det enda som jag kan tänka mig, är att jag glömde nämna att högtalarna var tejpade.
Tradera menar på att jag skulle nämt detta i min annons. Dock är detta inget som påverkar vare sig ljudet eller utseendet.

dock finns det ju en liten poäng;
Har du tejpat i förebyggande syfte "för att modellen lätt tappar glaset" så är det ju bara att meddela att tejpen bara är att ta av.
Har du tejpat för att DINA högtalare har tappat glaset utan att nämna detta i annonsen tycker jag tradera har agerat helt riktigt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mikael_a1:

Det hela beror naturligtvis på hur din annons såg ut. Har du tejpat på vävtejp högtalarna och beskriver dem som "Sprillans skitsnygga precis som nya ur kartong, inte ett märke så långt ett mikroskop kan se!" så har du satt dig själv i en rätt smutsig sits, men har du tejpat vettigt och skrivit i annonsen eller förklarat för köparen att "För att skydda högtalarna under transporten kommer jag tejpa dem på några väl utvalda ställen, tejpen lämnar inga märken och kan lätt tas bort efter uppackning." så har du mer vatten på fötterna.
Huruvida det påverkar ljudet eller utseendet har faktiskt ingen större relevans. Att den de facto påverkar utseendet är lätt att konstatera eftersom köparen faktiskt sett att den sitter där.

Sedan har du skrivit i dina första inlägg att högtalarna kommit fram skadade/trasiga, men detta nämns inte i något av de mail du klistrat in eller i köparens beskrivning över vad som är fel med högtalarna och du har själv undvikit att förtydliga hur det faktiskt ligger till. Då kvarstår frågan, har köparen påstått att de är skadade utöver att du tejpat på dem? Lite onödigt annars att någon här lägger krut på att fundera över transportskador etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det verkar ju onekligen vara en pryl där finishen syns och spelar roll,
hade du själv accepterat att köpa en bildskärm med tejpbitar i hörnen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

Skriv till köparen samtidigt som du skriver till Tradera att du kräver de bilder jag skrev ovan.
Det är ingen retur det handlar om utan faktiskt en reklamation att du marknadsfört produkten felaktigt. Då måste dem bevisa detta.

Observera att du även ska skriva att du bestrider all form av fakturering från Tradera.

Hur menar du?

Fick precis mejl från Schenker att köparen har skickat tillbaka högtalarna.

Behöver jag hämta ut dem? Vad händer om jag inte hämtar ut dem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Det hela beror naturligtvis på hur din annons såg ut. Har du tejpat på vävtejp högtalarna och beskriver dem som "Sprillans skitsnygga precis som nya ur kartong, inte ett märke så långt ett mikroskop kan se!" så har du satt dig själv i en rätt smutsig sits, men har du tejpat vettigt och skrivit i annonsen eller förklarat för köparen att "För att skydda högtalarna under transporten kommer jag tejpa dem på några väl utvalda ställen, tejpen lämnar inga märken och kan lätt tas bort efter uppackning." så har du mer vatten på fötterna.
Huruvida det påverkar ljudet eller utseendet har faktiskt ingen större relevans. Att den de facto påverkar utseendet är lätt att konstatera eftersom köparen faktiskt sett att den sitter där.

Sedan har du skrivit i dina första inlägg att högtalarna kommit fram skadade/trasiga, men detta nämns inte i något av de mail du klistrat in eller i köparens beskrivning över vad som är fel med högtalarna och du har själv undvikit att förtydliga hur det faktiskt ligger till. Då kvarstår frågan, har köparen påstått att de är skadade utöver att du tejpat på dem? Lite onödigt annars att någon här lägger krut på att fundera över transportskador etc.

Tejpen var endast för att skydda mot transportskador, och har inget med högtalarnas utseende eller kvalitet.
Den kan enkelt tas bort, och då blir det precis som vilka andra högtalare som helst. Hellre för mycket skydd än för lite.

När högtalarna kom fram till köparen, så hade de lossnat och gått sönder. De var hela när jag skickade dem.

Fick precis mejl från köparen att han skickat tillbaka min vara med Schenker idag.

Behöver jag hämta ut det, eller är det bara att strunta i det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pacc:

Det verkar ju onekligen vara en pryl där finishen syns och spelar roll,
hade du själv accepterat att köpa en bildskärm med tejpbitar i hörnen?

ja, om det inte påverkade varans skick i sig.

Vilket det heller inte gjorde i mitt fall.

Permalänk
Inaktiv

@mikael_a1: Ja jag deklarerade det lite högre upp att det inte framgick att du använt traderas tjänst för överföring. Det innebär att dem är en mellanhand. För att du då ska gå med på denna hantering så går du även med på övriga villkor. En av dem rör tvistemål där dem har rätt att fakturera dig.

Därför måste du formellt bestrida felet gällande tejp då det är basis för att produkten inte skall skadas i transport. Repor slår du ifrån dig då du visat bild på produkten i det goda skick det är. Repor har alltså hänt i annat utrymme än ditt.

Samtidigt gör du det klart för Tradera att om dem fakturerar så bestrider du skiten till helvetet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

@mikael_a1: Ja jag deklarerade det lite högre upp att det inte framgick att du använt traderas tjänst för överföring. Det innebär att dem är en mellanhand. För att du då ska gå med på denna hantering så går du även med på övriga villkor. En av dem rör tvistemål där dem har rätt att fakturera dig.

Därför måste du formellt bestrida felet gällande tejp då det är basis för att produkten inte skall skadas i transport. Repor slår du ifrån dig då du visat bild på produkten i det goda skick det är. Repor har alltså hänt i annat utrymme än ditt.

Samtidigt gör du det klart för Tradera att om dem fakturerar så bestrider du skiten till helvetet

Ok, om jag fattat detta rätt:

1) Hämta ut varan som kommit i retur från köparen.

2) Fota varan direkt vid hemkomst.

3) Mejla Tradera och säg att tejpen som sattes på innan jag skickade den till köparen var avsedd för transportskydd.

Rätt uppfattat? Behöver jag mejla köparen? Skall jag hämta ut paketet öht?

Stort tack igen för att du hjälper mig komma vidare i detta ärende.

Permalänk
Medlem

Hur paketerades varan? Det är säljarens ansvar att packa på ett sådant sätt att repor och skador inte uppstår under transport. Dvs det räcker inte att högtalarna var fina innan du skickade dom, de behöver också packas så att det inte skadas under färden eftersom det är ett av det mest kritiska förloppet när man säljer prylar.

Permalänk
Medlem

Jag antar att detta är annonsen för er som är intresserade. Bild och pris verkar iaf stämma med TS beskrivning. https://www.tradera.com/item/170301/298580343/harman-kardon-2...-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Ok, om jag fattat detta rätt:

1) Hämta ut varan som kommit i retur från köparen.

2) Fota varan direkt vid hemkomst.

3) Mejla Tradera och säg att tejpen som sattes på innan jag skickade den till köparen var avsedd för transportskydd.

Rätt uppfattat? Behöver jag mejla köparen? Skall jag hämta ut paketet öht?

Stort tack igen för att du hjälper mig komma vidare i detta ärende.

1. Nej
2. Nej
3. Ja

Du glömde några punkter till.

4. Kunden ska ta bild på emballage in och utvändigt, skadan var ju inte hos dig och då är det rimligtvis skada i transport, alternativt av kund.

Varför du frågar efter dessa bilder är ju för att han dels inte kan producera dessa nu då produkten redan är tillbaka. Så om han redan tagit bilderna så är dem att tolkas som trovärdiga.
Utöver det så är det hans bevisbörda på att produkten är skadad. Kan han inte visa något sådant så har han ingen reklamation. Och då bör Tradera agera i enlighet med detta.

Detta är praxis för vanliga reklamationer säg att säljaren var företagare istället.

Kundens påstående är inte en retur utan det är att produkten är delvis skadad (repor) och att den är tejpad (emballageskydd), och då måste man visa sitt påstående.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska bestrida fakturan från Tradera och eventuellt ta hjälp av kommunen om det finns någon konsumentupplysning.

Tycker att det verkar vara riktigt skumt det här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Hur paketerades varan? Det är säljarens ansvar att packa på ett sådant sätt att repor och skador inte uppstår under transport. Dvs det räcker inte att högtalarna var fina innan du skickade dom, de behöver också packas så att det inte skadas under färden eftersom det är ett av det mest kritiska förloppet när man säljer prylar.

Högtalarna packades inslagna med bubbelplast runtom, samt i lådan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon131444:

1. Nej
2. Nej
3. Ja

Du glömde några punkter till.

4. Kunden ska ta bild på emballage in och utvändigt, skadan var ju inte hos dig och då är det rimligtvis skada i transport, alternativt av kund.

Varför du frågar efter dessa bilder är ju för att han dels inte kan producera dessa nu då produkten redan är tillbaka. Så om han redan tagit bilderna så är dem att tolkas som trovärdiga.
Utöver det så är det hans bevisbörda på att produkten är skadad. Kan han inte visa något sådant så har han ingen reklamation. Och då bör Tradera agera i enlighet med detta.

Detta är praxis för vanliga reklamationer säg att säljaren var företagare istället.

Kundens påstående är inte en retur utan det är att produkten är delvis skadad (repor) och att den är tejpad (emballageskydd), och då måste man visa sitt påstående.

Ah, nu fattar jag. Tar ett tag innan poletten trillar ner

Eftersom det är han som påstår att högtalarna är skadade/repade, så åligger det honom att bevisa detta.
Har han inte tagit bilder på högtalarna, så har han inget att komma med i sitt klagomål.

Rätt uppfattat?

Vad händer med paketet som jag inte hämtar ut?

Kan jag redan ikväll formulera ett mejl till Tradera? Hur skall det lyda på ett ungefär?

Återigen ett stort tack för hjälpen, och jag hoppas du kan hämga med för att se hur detta slutar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av saturday_sun:

Jag tycker att du ska bestrida fakturan från Tradera och eventuellt ta hjälp av kommunen om det finns någon konsumentupplysning.

Tycker att det verkar vara riktigt skumt det här.

Har inte fått någon faktura från Tradera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikael_a1:

Ah, nu fattar jag. Tar ett tag innan poletten trillar ner

Eftersom det är han som påstår att högtalarna är skadade/repade, så åligger det honom att bevisa detta.
Har han inte tagit bilder på högtalarna, så har han inget att komma med i sitt klagomål.

Rätt uppfattat?

Vad händer med paketet som jag inte hämtar ut?

Kan jag redan ikväll formulera ett mejl till Tradera? Hur skall det lyda på ett ungefär?

Återigen ett stort tack för hjälpen, och jag hoppas du kan hämga med för att se hur detta slutar

Japp om man hävdar att något är trasigt och eller missvisande så får man ju bevisa vad man menar.

Ja, inga bilder, inget sockervadd.

Ja det kan du göra. Håll det koncist.

Det jag hade skrivit:

Jag har redan visat produkten via min annons samt även förklarat för kunden att den var i gott skick. Produkten har inga sprickor och har all funktion den utlovar av tillverkaren.
Kunden hävdar att den är repig och att tejpen gör att den ser ful ut.
Den var ej repig när den lämnade mig och kunden saknar även bild på att den var repig, samt att jag saknar bild på hur produkten anlände för att vi ska hävda att transporten var orsaken för skada.

Jag kommer ej att hämta ut godset då det inte finns någon giltig orsak bakom reklamationen utan jag tolkar detta som en ånger, vilket jag inte accepterar då köpet hanteras enligt Köplagen och KKL tillämpas inte för handel mellan privatpersoner.

Samtidigt så bestrider jag formellt all form av kostnad Ni menar att Ni vill/kan fakturera mig på grund av denna "reklamation". Anledningen till min bestridan framgår av förklaringen ovan.
Eventuell handling som går mot mig som säljare kommer också att direkt strida mot praxis gällande vanlig KKL för distansavtal med avsteg från returrätt som kunder normalt har när man handlar mot företag.

Produceras även bilder i efterhand så anses de vara icke trovärdiga och kommer att bestridas.

Observera att jag meddelar återigen att jag ej hämtar ut godset och nekar reklamationens legitimitet.

MVH
<Insert name here>