Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Det har lagts upp flera spelfilmer på youtube där du kan se Bayonetta i switchformat.

Dockat
https://www.youtube.com/watch?v=PcZhsr_gGAM

Handhållet
https://www.youtube.com/watch?v=sSOhifEGdYs

Kommer du att köpa Bayonetta till switch?

Mest sugen på Amiibos men blir nog att quaddippa på första spelet och dubbeldippa på tvåan. Mer sugen på 3an men beror mycket på hur backloggen ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Twin Robot Ultimate Edition TBA kommer till switch.
Två robotar försöker rymma från ett fängelse som involverar fällor och pussel. Spelet ska ha dubbelt så många levlar som sin föregångare på Wii U samt fokus på co-op spel.

Källa

Raging Justice från Team 17 ett fightingspel kommer också till switch i år, TBA.

Ps AeternoBlade har en demo som går att ladda ned nu.

Capcom har nu avslöjat information på hur många kopior som har skaffats till Resident evil revelations för switch, PS4 och XBox1:

Capcom indicated that Resident Evil Revelations for Switch, PlayStation 4, and Xbox One has sold 500,000 copies. Of that number, roughly 250,000 units were on Switch specifically.
Capcom did not say how Resident Evil Revelations 2 has sold, unfortunately.

Switch stod alltså för ca 50% av de 500 000.

Källa

The Town of Light: Deluxe Edition finns att förhandsboka på engelska amazon. Kommer att finnas i såväl digitalt som fysiskt format och är en exklusiv utgåva för switch.
Spelet handlar om psykisk sjukdom och har lanserats till PC 2016 och andra konsoler (xbox1, PS4) 2017.

De gjorde även en kampanj och sänkte priset på spelet samt donerade pengar till välgörenhet till Take This, Inc. som främjar arbete för psykisk hälsa.

Källa

Rocket League kommer få en grafik uppdatering i mars/april:

It’s been well publicized that Rocket League runs at a lower resolution on the Switch to maintain that silky 60 FPS, but that’s due to change in an update that’s coming out in spring. The update will have two modes: Performance Mode will run 900p docked and 720p portable at 60 FPS, while Quality Mode will be at 30 FPS, but have 1080p docked and 720p handheld with additional effects. Expect to see this in the game sometime in the March or April, no doubt with some other nice additions.

Källa

Attack on titan 2 har olika förhandsbeställningsbonusar, beställning måste göras 4 veckor före release (för kostymerna på den digitala versionen):

If you purchase Attack on Titan 2 digitally within four weeks of launch, you’ll get a bonus pack of plain clothes costumes for Eren, Mikasa, Armin and Levi.

Bonuses and special items are planned both physically and digitally.

Källa, Källa II

Claws of furry, våren 2018, TBA

Slutligen du kan förhandsboka olika digitala spel på e-shop och få eventuell rabatt listan finns nedan:

Disc Jam – €14.99
Mercenaries Saga Chronicles – €13.49 until February 8; regularly €14.99
Typoman – €10.39 until February 21; regularly €12.99
TorqueL: Physics Modified Edition – €7.99 until February 14; regularly €9.99
Owlboy – €22.99

Veckans DLC lista:

Switch DLC

Pokken Tournament DX Battle Pack Wave 1
Minecraft: Nintendo Switch Edition: Moana Character Pack – €2.99
Minecraft: Nintendo Switch Edition: Skin Pack 1 – €1.99
AeternoBlade: Arena Mode – €1.99
AeternoBlade: Agent Costume – €0.99
AeternoBlade: Assassin Costume – €0.99
AeternoBlade: Bikini Costume – €0.99
AeternoBlade: Ninja Costume – €0.99
AeternoBlade: Time Guardian Costume – €0.99
AeternoBlade: Vernia Costume – €0.99
Chess Ultra: Academy game pack – €5.99
Pic-a-Pix Deluxe – Classic 02 – €2.99

Källa

Önskar alla en fortsatt trevlig spelvecka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ca. 80 kr med frakt.

Tyvärr så är nackdelen med att ta original-elektroniken/kretskortet att kontakterna, och därmed även kablarna, hamnar ut på vänstersidan och högersidan. På bilden så ser man hur min laddkabel och HDMI-kabel kommer ut på vänstersidan om Switchen (numera så har jag även en USB-RJ45/LAN-adapter där), och sedan i en av USB2-portarna på högersidan så sitter min Mayflash BT/USB-adapter.

Jag kan ta en ny bild när jag kommer hem ikväll utan att Switchen sitter i dockan, så ser man detta bättre.

Tack för de ytterligare detaljerna. Oerhört värdefullt
Kanske missade det, men har du redan postat bilden?

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch på gång! Vilka tillbehör och spel är givna att köpa med direkt från början?
För tillbehör så vill vi kunna köra två spelare samtidigt.
Angående spel så är Mario Odyssey och Zelda givna, men vilka mer? Gärna något tips som skulle passa att spela ihop med en 8-åring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

Nintendo Switch på gång! Vilka tillbehör och spel är givna att köpa med direkt från början?
Angående spel så är Mario Odyssey och Zelda givna, men vilka mer? Gärna något tips som skulle passa att spela ihop med en 8-åring.

Minecraft och Mario Kart.

Permalänk
Medlem

Känner att konsolen hittills är något bristande i coop & multiplayer, fokus verkar vara på (visserligen grymma..) singleplayerspel främst. Inte sugen på splatoon för multiplayer.

Finns det något bra för lokal coop? Har snipperclips redan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmut:

En pro controller och skärmskydd är bra att ha. Gällande spelen så uppskattas nog t.ex. Splatoon, Snipperclips och Mario Kart. Kanske även Mario + Rabbids men det är turbaserat.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Känner att konsolen hittills är något bristande i coop & multiplayer, fokus verkar vara på (visserligen grymma..) singleplayerspel främst. Inte sugen på splatoon för multiplayer.

Finns det något bra för lokal coop? Har snipperclips redan.

Has been heroes och Overcooked är rätt populära, så även Rocket League även om det inte är co-op.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Has been heroes och Overcooked är rätt populära, så även Rocket League även om det inte är co-op.

Ja, juste.. Overcooked! Den kan vara värd att slänga en kik på. Tack!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

En pro controller och skärmskydd är bra att ha. Gällande spelen så uppskattas nog t.ex. Splatoon, Snipperclips och Mario Kart. Kanske även Mario + Rabbids men det är turbaserat.

Behöver man ha en uppsättnings Joy-cons till för att kunna spela två? Räcker en pro controller eller ska man köpa två direkt? Tack för speltipsen! Mario Kart är inte aktuellt det har vi spelat redan på Wii U

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Marmut:

Behöver man ha en uppsättnings Joy-cons till för att kunna spela två? Räcker en pro controller eller ska man köpa två direkt? Tack för speltipsen! Mario Kart är inte aktuellt det har vi spelat redan på Wii U

Lite beroende på spel. Snipperclips och Mario + Rabbids fungerar det med den vanliga uppsättningen joycons, även om det är lite pyttigt. Andra spel kräver två uppsättningar (fast det enligt mig hade fungerat hjälpligt ändå )

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Välkommen! Hoppas du blev nöjd!

Tack Det blir jag säkerligen.

Skrivet av Flutters:

@Eptk

Välkommen! Jag hoppas(och är faktiskt rätt säker) att du kommer bli nöjd med din Switch!
Jag är såhär några månader efter köp galet nöjd som du vet Haha.
Är så skönt att bara dra upp den ur dockan och lägga sig i soffan eller sängen och bara slö spela lite efter en lång dag på jobbet.

Man är ju förövrigt grymt taggad på Bayonetta och Fe!
Fe ser så galet mysigt ut

Tack :). Ja, Fe såg mysigt ut. Jag ska pressa mig igenom BotW först ut sen får man ju skaffa sig MK8D inför att kompisarna kommer över. Sen är det SMO och Xenoblades som står på tur också. Kommer bli svårt att hinna med hehe.

Skrivet av martinot:

Kul! Grattis till en grymt fin konsol, den grymmaste bärbara som någonsin gjorts (IMO)!

Och till en snygg och smidig docka.

Tack! Ser fram emot när dockan anländer, verkar ju vara en väldigt bekväm docka jämfört med originalet.

Skrivet av anon5930:

Härligt! Du har många trevliga speltimmar framför dig då.

Verkligen

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Ännu mer nyheter

The Wardrobe är klar för switch, TBA.

Detective Gallo också, TBA.

Kero Blaster är en annan titel från skaparna till Cave Story som kommer att hitta ut till switch,TBA.

Playism har delat en film som har flera olika titlar som TorqueL: Physics Modified Edition, Croixleur Sigma, och Detention.

Källa

Song of Memories kommer till NA och Europa senare i år.

Källa

Night in the woods släpptes idag och det ska klara 1080p/60 fps i dockat samt 720p/60 fps i handhållet.

Källa

Tangledeep trailer e-shop

Källa

Hellmut: The Badass from Hell kommer Q1 2018, e-shop.

Källa

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Tack för de ytterligare detaljerna. Oerhört värdefullt
Kanske missade det, men har du redan postat bilden?

Nej, men här kommer en nu.

På vänstersidan framifrån så är det ström, Ethernet/RJ45-adapter, HDMI och på högersidan Mayflash BT/USB-adapter för att ansluta valfri handkontroll via USB eller BT.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Men visst spelar vi var för sig då och då men ingen av oss skulle ens komma på tanken att sitta i något hörn och spela på en 6.2 tums skärm i 720p med stereo när man kan spela på en 65" med surround.

Citat:

För mig är det ganska uppenbart att upplevelsen att spela ex Zelda på en 70" TV med full surround är bra mycket högre än på en 6.2" skärm i stereo läge, iallafall för övervägande antal användare.

Det där är väldigt individuellt. Jag tycker att jag får en fantastisk inlevelse när jag spelar i soffhörnet på switchens skärm. Jag tror det är närheten som hjälper till att få upplevelsen mer personlig och intim.
Då har jag ändå en utmärkt 65"-plasma-TV och en minst lika bra surround-uppsättning.

Det kan såklart bero på vilka spel man spelar, men min 2DS (och senare N3DSXL) gjorde att jag verkligen fick upp ögonen för bärbart spelande även i hemmet, vilket var något som jag kraftigt underskattat innan dess.

Skrivet av Neon:

Vad du menar är att Nintendo egentligen inte har någon stationär konsol längre? De är därmed också på väg ifrån att vara en social konsol som på ett vis satte ex Wii på kartan och istället siktar man på singelplayer och möjligen online gaming?

Som jag ser det är switchen en fantastisk social konsol. Möjlighet till socialt spelande överallt (inkl hemmet) och det t.o.m. utan att köpa till en extra kontroll, det är imponerande. Trots att skärmen är liten för split-screen är MK8D skitkul på den med varsin joycon+strap

Som jag ser det fick Nintendo offra lite prestanda jämfört med en helt stationär konsol (helt ok uppoffring i mina ögon) + eventuellt lite dyrare.
Som bärbar innebar joyconsen (och i viss mån dockan) att den blev lite dyrare, men jag uppskattar verkligen att kunna byta trasiga kontrollers i en bärbar.

Den extra kostnaden (tusenlappen?) som en hybrid medför är egentligen inget att bråka om för en vuxen person med jobb. Sett över en konsols livslängd är det försumbart. Fördelarna med hybriden har jag redan haft stor nytta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Härligt att spelet gillades!
Förhoppningsvis kanske vi får se XCOM släppas till Switchen också. Bör finnas en marknad även för detta spel.

Bra tips!

Jo, XCOM hade varit trevligt.

Skrivet av anon5930:

De nämnda spelen har släppts i olika versioner till Wii U. De sålde inte till Wii U men till Switch i det närmaste flyger de av hyllorna.

Wii U var en bra och underskattad plattform med många bra spel men konsumenterna ville inte köpa. Blir så mycket extra märkbart när Switch slår försäljningsrekord. Fler Switch såldes under knappt ett år än antalet Wii Us från lanseringen 2012 tills idag.

Jo, det visar ju helt klart att det inte enbart räcker med bra spel (även om väldigt viktigt), och att Switchen som hårdvara verkligen slagit på marknaden som den unika innovativa konsol den är.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Hoppas på att Splatoon 2 ska få ett lokalt co-op läge (split screen). Ungarna älskar spelet men inte fan har jag råd att köpa dom en Switch var så dom kan spela ihop..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det där är väldigt individuellt. Jag tycker att jag får en fantastisk inlevelse när jag spelar i soffhörnet på switchens skärm. Jag tror det är närheten som hjälper till att få upplevelsen mer personlig och intim.
Då har jag ändå en utmärkt 65"-plasma-TV och en minst lika bra surround-uppsättning.

Det kan såklart bero på vilka spel man spelar, men min 2DS (och senare N3DSXL) gjorde att jag verkligen fick upp ögonen för bärbart spelande även i hemmet, vilket var något som jag kraftigt underskattat innan dess.

Ser inte hur en 6,2" skärm och enkelt stereo ljud kan slå 65", surround och troligen en mer ergonomisk sittställning. För mig är det lite som att säga att det är bättre att titta film på mobilen än i en hemmabio även när man är hemma och har tillgång till hemmabio. Jag kan inte vara ensam om att tycka så men visst kan jag köpa att det är individuellt.

Skrivet av mudde:

Som jag ser det är switchen en fantastisk social konsol. Möjlighet till socialt spelande överallt (inkl hemmet) och det t.o.m. utan att köpa till en extra kontroll, det är imponerande. Trots att skärmen är liten för split-screen är MK8D skitkul på den med varsin joycon+strap

Ser ju mer ut som att de gått ifrån detta med tanke på spelen som kommer ut men framförallt på hur konsolen är utformad. Att kunna dela upp joy-cons som enskilda kontroller känns som en ren gimick för marknadsföring, det håller inte i längden om man inte har väldigt små händer. Visst finns det ett och annat spel för local multiplayer men det känns inte alls lika tydligt som med Wii och ev Wii U.

Skrivet av mudde:

Som jag ser det fick Nintendo offra lite prestanda jämfört med en helt stationär konsol (helt ok uppoffring i mina ögon) + eventuellt lite dyrare.
Som bärbar innebar joyconsen (och i viss mån dockan) att den blev lite dyrare, men jag uppskattar verkligen att kunna byta trasiga kontrollers i en bärbar.

Den extra kostnaden (tusenlappen?) som en hybrid medför är egentligen inget att bråka om för en vuxen person med jobb. Sett över en konsols livslängd är det försumbart. Fördelarna med hybriden har jag redan haft stor nytta av.

Hade de kört på en stationär konsol med bibehållen prestanda så hade vi troligen pratat om 1000-1500 kr för konsolen. Att den är bärbar lär ha kostat ganska mycket både när det gäller komponenter och utvecklingstid. Om det är värt det handlar åter igen till stor del på hur man använder konsolen, för mig så är det pengar in sjön och jag kan inte tro att jag egentligen är ensam om detta. Det är lite som att köpa en bil som kan flyga där jag givetvis får betala även för flygfunktionen men jag använder aldrig det, kanske hade det då varit bättre att dela upp det.

Nu kanske det låter som jag är väldigt negativ till Nintendo Switch men egentligen är det bara hårdvaran jag tycker är dålig, spelen som egentligen är den avgörande biten håller fortfarande hög kvalité!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om några bra grips till joycons för handhållet läge? Jag behöver förbättra ergonomin lite

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av Anaii:

Någon som kan tipsa om några bra grips till joycons för handhållet läge? Jag behöver förbättra ergonomin lite

https://www.webhallen.com/se-sv/spel/nintendo_switch/260649-n...

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_gioteck-switch-duo-grips...

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_pan-vision-armor-guards-...

Notering: Media Markt har öppetköp 30 dagar även vid bruten förpackning, föreslår att du köper antingen ett eller båda av dem och testar vilket som passar dig bäst.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Layers of Fear Q1 2018 + DLC, e-shop.

Källa

Om ni läste tidigare så kommer ninjakatterna till switch tro nu inte att Nintendo glömde alla hundälskare?

Puzzle Puppers 20 februari €4.99.

Ett hundpusselspel.

Källa

CyberConnect2 utannonserar Trilogy of Vengeance, Japan.
Fugue on the Battlefield, Tokyo Ogre Gate och Cecile.

Källa

Koei Tecmo har öppnat sin japanska websida för Hyrule Warriors definitive.

Källa

Streets of Red kommer 27 februari till e-shop.

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ser inte hur en 6,2" skärm och enkelt stereo ljud kan slå 65", surround och troligen en mer ergonomisk sittställning. För mig är det lite som att säga att det är bättre att titta film på mobilen än i en hemmabio även när man är hemma och har tillgång till hemmabio. Jag kan inte vara ensam om att tycka så men visst kan jag köpa att det är individuellt.

Film (i.a.f. dyrare filmer) är producerad helt och hållet med syftet att ses på en bioduk. Filmtittande i hemmet är ett sätt att få in lite mer pengar på redan producerat material. Självklart gör sig filmtittande bäst i något som liknar "bioförhållanden".

Spel är lite annorlunda. Några gör sig bäst på datorskärm(ar) en armlängd ifrån ögonen. T.ex. känns det mer som en cockpit på det sättet så rymdsimulatorer (t.ex. Elite Dangerous) passar utmärkt så.
Enkla spel som minröj/patiens gör sig bäst om man inte behöver flytta blicken för mycket så liten skärm är att föredra då.
Andra spel gör sig bra på olika sätt som TV med bekväm position i soffan och i mina ögon är ofta bärbart på en skön plats väldigt trevligt.

Citat:

Ser ju mer ut som att de gått ifrån detta med tanke på spelen som kommer ut men framförallt på hur konsolen är utformad. Att kunna dela upp joy-cons som enskilda kontroller känns som en ren gimick för marknadsföring, det håller inte i längden om man inte har väldigt små händer. Visst finns det ett och annat spel för local multiplayer men det känns inte alls lika tydligt som med Wii och ev Wii U.

Jag gillar i.a.f. gimmicken. Tycker singel joycon fungerar utmärkt vid casual MK8-spelande. Det kanske är en följd av att jag är uppvuxen med många olika konsoler där vissa inte haft optimala kontrollers (alla kunde inte vara lika bra som Saturn ), men alla har ändå varit tillräckliga för ändamålet.
Är man hardcore-gamer eller ska spela långa stunder är såklart bättre kontroll önskvärt, men det finns ju alternativ.

Citat:

Hade de kört på en stationär konsol med bibehållen prestanda så hade vi troligen pratat om 1000-1500 kr för konsolen. Att den är bärbar lär ha kostat ganska mycket både när det gäller komponenter och utvecklingstid. Om det är värt det handlar åter igen till stor del på hur man använder konsolen, för mig så är det pengar in sjön och jag kan inte tro att jag egentligen är ensam om detta. Det är lite som att köpa en bil som kan flyga där jag givetvis får betala även för flygfunktionen men jag använder aldrig det, kanske hade det då varit bättre att dela upp det.

Nu kanske det låter som jag är väldigt negativ till Nintendo Switch men egentligen är det bara hårdvaran jag tycker är dålig, spelen som egentligen är den avgörande biten håller fortfarande hög kvalité!

Det låter som att du underskattar kostnaden efter alla led en hel del. Med tanke på att Pro controllern kostar nästan lika mycket som joycons att köpa kan man anta att den också är ganska dyr att tillverka. Plattan är nog billigare än många tror. Totalt sätt kanske man hamnat på slutpris på max en tusenlapp billigare efter att alla tagit sin del av kakan.
Då har jag inte räknat med att det för Nintendo är enklare att ha en enda konsol att utveckla spel till och för oss kunsumenter är det också bra att alla deras kommande spel kan spelas på samma konsol, inte som med 3DS och Wii(U).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hade de kört på en stationär konsol med bibehållen prestanda så hade vi troligen pratat om 1000-1500 kr för konsolen.

Knappast realistiskt gällande Nintendo. Bara SNES Mini har ju kostar ca 1600 till ordinarie pris (även om på rea hos några just nu).

Så om du tror att en ny stationär "riktig" konsol (inte retro-mini), så hade den knappast kostat så lite. Vi pratar ändå om Nintendo här (precis som Apple har de allmänt bra mycket högre marginaler jämfört med Sony och Microsoft).

Skrivet av Neon:

Som sagts innan; vi är många som tycker just hårdvaran är både bra och viktig att få rätt (också). Det visas också i svar/vita siffror på marknaden och av försäljning av just Switch som konsol.

Många av spelen som räknades upp tidigare fanns för Wii U, som ändå inte alls lyckads i närheten lika väl. Snarare tvärt om. Ganska misslyckad konsol (inte bara om du frågar mig, men även många andra - vilket bekräftas om man kikar på marknad och försäljning).

Nintendo Switch har inte sålts ens i ett helt år, men har redan passerar Wii Us totala försäljning under hela sin livstid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Neon Jag är en av många som verkligen uppskattar idén med att switchen är bärbar, hade aldrig köpt en wii-u-2 eller nåt annat stationärt för den delen. Min Xbox One är ett bra exempel, äger forza 6 som enda spel och har inga planer på att skaffa fler. Detta är den första nintendokonsolen sen n64 för mig, GC/Wii/wiiu har jag inte ens funderat på att köpa.

Vill man inte ha flygfunktionen i bilen kan man köpa en annan bil som saknar funktionen. Trist att Nintendo inte licensierar sina IP till de andra konsoltillverkarna, vill man spela Mario och Zelda finns inget annat val än switch.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

SNES Classic hade ett rent rövar pris, troligen för att man blev giriga efter hur bra NES Classic gick. Jag bokade SNES classic ganska tidigt och antog då att priset var taget ur luften, när det visade sig vara det riktiga priset så avbeställde jag det direkt. Nu vet jag inte hur bra det sålda men jag skulle gissa på att det inte är i närheten av av NES har sålt(trotts att produktionen var strypt). En annan gissning är att anledningen till att man dumpar priset nästan 40% beror på dålig efterfrågan. Att det skulle vara en tillfällig rea tror jag inte en sekund på men om någon har siffror som talar ett annat språk så är jag inte den som är den

Angånde Nintendos priser, NES classic, SNES classic och framförallt Nintendo Switch Pro Controller är kraftigt överprissatta. Både NES och SNES rullar fint på sen raspberry för 200-300 kr som troligen inte kostar många 10:or att tillverka. Lägg sedan på ett skal och kontroll på det i massproducering så tror jag de flesta inser att även 800-900 kr ger någon en ganska bra vinst. När det gäller pro kontroller så kan man ju titta på ex XBOX kontrollen som är klart billigare, kan i vissa fall hittas för 300 kr, varför är Nintendos Pro kontroller dubbelt så dyr? Är den verkligen så mycket dyrare att producera?

Hur kraftig är verkligen hårdvaran i Switchen? Och hur hade produktionskostnaden förändrats om vi inte hade haft krav på bärbarhet, kompakt kylning, pekskärm m,m? Är det inte så att nVidia Shield kör mer eller mindre samma GPU som Switchen? D.v.s en nVidia Tegra X1? När jag tittar tillbaka på mitt kvitto från 2015 då jag köpte Shielden så gav jag 1590 kr för den inkl fjärrkontroll, idag hade den troligen varit ännu billigare. På vilket vis hade en Shield från 2015 skilt sig från en stationär Switch utan docka, pekskärm och krav på bärbarhet? Rent hårdvarumässigt då.

Jag menar inte att Switchen som en bärbar konsol är dålig, snarare tvärtom, vad jag menar är att man borde ha släppt en stationär version också som var starkare eller billigare.

En anledning till att Switchen gått så bra kan ju vara att den nu tar kunder från 3DS fansen som vad jag förstår ska vara en ganska stor grupp. Någon kanske har siffror på hur 3DS har gått senaste året i förhållande till dels tidigare år och jämfört med Swtichen? Det konkurrerar trotts allt med varandra även om spelutbudet skiljer sig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon:
Inte många rätt där inte...

”During a recent financial briefing with its investors, Nintendo has announced that its SNES Classic has sold 4 million units worldwide since it's launch in September of 2017. For comparison, the NES Classic reached 2.3 million units sold by the time it was discontinued. The SNES Classic was reported to have moved 2 million units back in October, meaning that from November to January, it sold an additional 2 million. With such massive success, we can only wonder if Nintendo will follow this up with an N64 Classic later down the line. You can see the financial report in the source below.”

Du skriver även att en Raspberry kostar några tior att tillverka, du har fel även där.
Raspberrys är inte byggda för vuxna teknikintresserade, tanken är att få barn intresserade av programmering och datorer. Det är inte många kronor de gör på varje Raspberry.
Detta då vill att den ska vara så billig som möjligt för att nå ut till så många som möjligt oavsett ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

”During a recent financial briefing with its investors, Nintendo has announced that its SNES Classic has sold 4 million units worldwide since it's launch in September of 2017. For comparison, the NES Classic reached 2.3 million units sold by the time it was discontinued. The SNES Classic was reported to have moved 2 million units back in October, meaning that from November to January, it sold an additional 2 million. With such massive success, we can only wonder if Nintendo will follow this up with an N64 Classic later down the line. You can see the financial report in the source below.”

Första var en gissning(precis som jag skrev), den var dock uppenbarligen fel. Men frågan är då varför man sänkt priset så pass kraftigt på SNES? Det har du säkert svar på? Har grossisterna förköpt sig?

Skrivet av BalleR:

Du skriver även att en Raspberry kostar några tior att tillverka, du har fel även där.
Raspberrys är inte byggda för vuxna teknikintresserade, tanken är att få barn intresserade av programmering och datorer. Det är inte många kronor de gör på varje Raspberry.
Detta då vill att den ska vara så billig som möjligt för att nå ut till så många som möjligt oavsett ekonomi.

Enligt denna länken som förvisso inte är så ny så får man uppfattningen om att de får in en del pengar men att det det är ett välgörenhetsprojekt där man skänker till undervisning. Hur mycket de donerar har jag inte hunnit kolla upp än. Det borde också finnas en del uppskattningar på vad tillverkningen kostar om det nu inte finns faktiskt siffror på det. Jag får lägga lite mer tid där och se vad jag kan hitta

Skrivet av BalleR:

@Jimmy:
Inte många rätt där inte...

Men du missade ju en hel massa annat, du får gärna kommentera det med, du verkar ju hyffsat påläst

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon officiell tillverkningskostnad har aldrig presenterats för Raspberry men folk har räknat ut att den kostar runt 25-35$ att tillverka beroende på på china vs Wales fabriken.

Gällandes Snes mini lär det vara en kombination av att Bergsala/återförsäljarna blev giriga pga av intresset och att de missbedömde efterfrågan. I USA är det stora problem att få tag i Snes. Medans vi i Sverige har lager hos nästan varje nätbutik som säljer elektronik.

Sen kan man ju inte basera allt på tillverkningskostnaden heller.
Den ska utvecklas, tillverkas i en ganska liten volym, paketeras, fraktas över världen, gå genom återförsäljare och sen ut till dig som kund.
Men visst vi betalar ganska många hundralappar mer i Sverige än t.ex. USA. Samtidigt som det knappt går att få tag i nån där.

Gällandes joy-con och Pro kontrollen håller jag med. Sjuka priser, Nintendo hävdar dock att tekniken i dess är såpass dyr. Men det får man nog ta med en nypa salt. Nintendo har alltid haft dyra tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur kraftig är verkligen hårdvaran i Switchen? Och hur hade produktionskostnaden förändrats om vi inte hade haft krav på bärbarhet, kompakt kylning, pekskärm m,m? Är det inte så att nVidia Shield kör mer eller mindre samma GPU som Switchen? D.v.s en nVidia Tegra X1? När jag tittar tillbaka på mitt kvitto från 2015 då jag köpte Shielden så gav jag 1590 kr för den inkl fjärrkontroll, idag hade den troligen varit ännu billigare. På vilket vis hade en Shield från 2015 skilt sig från en stationär Switch utan docka, pekskärm och krav på bärbarhet? Rent hårdvarumässigt då.

Svenska kronan (och många andra europeiska valutor) har försvagats pga. av tyngd ekonomi och svagare förtroende på marknaden för framtiden, under de senaste 2-3 åren. USA och Asien har inte haft lika stora problem, och har därmed stärkt sina valutor relativt sätt till våra. Till det så har du ökade priser på vissa komponenter som RAM-minnen, etc.

Idag ligger Shield TV på ca 3300.-
https://new.webhallen.com/se/product/262033-NVIDIA-Shield-TV-...

För detta pris så kan du få en mycket kraftfullare konsol i form av både XB1 S och PS4 Slim. Så är inte övertygad att Tegra är så extremt mycket billigare än AMDs bättre presterande chip.

Visa signatur