Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Ger ett väldigt ovårdat helhetsintryck av personen.

Vad brukar du ha för skor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

För att dem är bekväma på sin arbetsplats?

Skrivet av Drickz:

@FireFox:
http://cloudfront-splashes.letsdeal.se/8731168.jpg

Även sådana?

Jag är förbluffad, uppriktigt talat. Har aldrig ens korsat mina tankar att det här skulle vara ett irritationsmoment för någon.

Ja, jag tycker att det ser ovårdat ut och ger ett oprofessionellt intryck.

Skrivet av jawik:

Det var väl lite grovt generaliserande. Beror det inte mest på vilken miljö det är på arbetsplatsen för vilka klädesplagg som passar?

Men å andra sidan så har jag heller inte mycket till övers för arbetsplatser som kräver "finare kläder" utan att ha fog för det ur arbetsplatshänseende. (typ krav på skjorta och slips mm i kontorsmiljö utan kundbesök)

Nej finskor och finkläder bryr jag mig inte ett dugg om ifall folk har eller inte, så länge det inte är ett krav att jag ska bära det. Men att däremot ha skor på sig på en arbetsplats känns rätt så givet.

Finns ju sköna och bekväma skor som dessutom är luftiga om man nu vill ha ett ombyte på jobbet.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscisw888:

Jajjemen, så ska ett par skor se ut! Själv har jag inte kommit ut i arbetslivet än, och jag har ingen aning om vad man har för komfortbehov när man kommer upp i medelåldern, men i plugget verkar skor fungera för de flesta och tanken på att se någon med Birkenstock utanför hemmet eller en förskola är för mig ganska främmande. Emellertid får man väga för och nackdelar men jag ser inget fel på ett bra par randsydda skor 8 timmar om dagen.

Jag har inget behov av något annat mer än ibland när det ska ut och traskas i någon lerig verklighet. Inga som helst problem med kalla/varma/fuktiga/instängda fötter som jag också kan uppleva med plastskor.

Hos oss är det väldigt fritt. Många har tofflor eller går i strumpor till och från. Hel och ren är en bra grundregel som går hem på de flesta normala arbetsplatser. Det handlar om respekt mot sina kollegor att inte gå runt i vilka slitna kläder/tofflor som helst tycker jag. Därmed inte sagt att man måste vara uppklädd eller behöver anpassa sig till en viss stil. Helt och rent.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad brukar du ha för skor?

Beror på vad jag känner för just den dagen, alternerar mellan sneakers och kängor.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Nej fyfan för den som har tofflor på en arbetsplats.
Skulle tappa all respekt för den kollega som gick runt i såna.

Då är det bättre att skaffa ett par välventilerade skor.

Håller med, Jag hade också gått i taket om någon av plutonscheferna lämnade av trupp, soldater på sin arbetsplats, iklädda foppatofflor istället för välputsade kängor.
Eller om Jonas på verkstaden gått omkring iförd flippflopp när han jobbade med saxlyften.
En skogsarbetare utan motorsågssäkrade kängor?
En 100-meterslöpare utan dubbskor?

Rätt utrustning på rätt plats för att göra rätt jobb. Lågskor har sin funktion men är knappast ett universalverktyg på alla platser.
Själv har jag gärna välventilerade sneakers när jag sitter vid datorn, ESD-tofflor när det krävs, ståltåskor när det behövs, kängor med höga skaft när det behövs och lågskor när det behövs.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem

Disgraceful ----

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Mysbyxor och strumpor, sen är man kung på kontoret

Skickades från m.sweclockers.com

Amatör. Mjukisbyxor/joggingbyxor är för tjocka, varma och tunga. Det är pyjamasbyxor som gäller!

Permalänk
Medlem

@Cheers: Alldeles rätt, men man får ändock inte glömma trådstarten. TS är tjänsteman och funderar på ombyte av skor på kontoret.

Ute på bygget krävs skor med stålhätta och spiktramp. När man går in i baracken är det skönt att byta om till något luftigt och lätt, speciellt om arbetsskorna är våta eller kalla, alternativt att det finns skogräns.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Vila i frid

Det många inneskor missar - är att ventilera fotsulan. Ecco Terracruise funkar för mig. https://se.ecco.com/sv-SE/herr/skor/product/5637148629/ECCO-T...

Sandaler eller tofflor? Lite värdighet har man iaf trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Provat en "sportsandal" ? De är luftiga och sitter också fast på foten så de är bekväma att gå i, nått av denna typ
https://thumbs.dreamstime.com/b/sportsandal-39392582.jpg

Hade varit underbart ha såna på mitt jobb Eller snarare blödande fötter (nästan garanterat eller i alla fall par flisor sitter gött i tårna) och betydligt plattare tår om olyckan är framme

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alltså vad är detta för klädstilsnazism? Förstår verkligen inte vad som är problemet för om exempelvis kontorsrottor med icke direkt kundbetjäning som uppgift hur det är så farligt ifall de klär sig i sandaler eller tofflor eller bara strumpor eller vad nu de vill.

På vårt jobb använder jag sportsandaler i stil med som länkas ovan för det mesta då jag tycker det är skönare och annars får jag ganska lätt fotsvett då det är ganska dåligt ventilerat rum som garanterat påverkar omgivningen mera än hur "töntigt" någon klädstilsviktigpetter anser det vara, övriga arbetskollegor närmast mig kör oxå sandaler, då talar vi ändå om IT chef och på ekonomikontoret kör vissa sandaler och vissa t.ex. personalchefen går ofta i bara strumpor på kontoret. Enhetschefen tycks ej ha något som helst problem med detta heller. Annars är klädstilen också väldigt ledig, många (lite yngre) kör med jeans + tröjjor av olika slag (ibland med huvor) och någon enstaka ung arbetstagare kan man då och då se med fritidsbyxor.

Tycker det är härligt med lite variation och inte så att alla kör med samma tråkiga stil, typ skjorta och chinos byxor med ett par läderskor. Förstår att det är viktigare i service-inriktade jobb där man handskas med kunder men ifall det är jobb där man jobbar mestadels med datorer på ett kontor så har jag svårt att förstå varför det skulle göra nån större skillnad vad för skor folk kör med.

Alltså dessa är ju kung i komfort + vara praktiska hemma när man traskar ute på gården bara Fulare skodon får man nog leta efter.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Hade varit underbart ha såna på mitt jobb Eller snarare blödande fötter (nästan garanterat eller i alla fall par flisor sitter gött i tårna) och betydligt plattare tår om olyckan är framme

Om du har ett sånt arbete så låter det egentligen som att du inte har ett problem med hur du ska klä dig, arbetsgivaren ska tillhandahålla personlig skyddsutrustning och i den ingår även skorna, inom industrin är det ofta krav på att alla ska ha en viss typ av företagsuniform och visserligen fuskas det en del bland tjänstemännen men har man tydliga regler så tenderar även de att lära sig, tex kan man stoppa produktionen och interndebitera för stoppkostnaden och omedelbart tillbudsrapportera så fort någon tar ett steg med icke godkända skor utanför den godkända vägen till och från omklädningsrummen.
Jag har jobbat på ställen där det har varit krav på godkänd klädsel för alla, då inte bara i form av skyddsskor utan även krav på att rätt material används för att undvika att kemiskt kontaminera, smutsa ner eller på andra sätt skada produkterna tex pgs fel material i skor och kläder (skosulor och skoputsmedel innehåller ofta silikon) även tjänstemännen skulle ha företagets kläder men det fuskades pga att en del inte tyckte om att det inte gick att visa sin status via kläderna.

Klädkod är för det mesta rent trams och diskriminering och om arbetsgivaren har krav på klädstil så ska de tillhandahålla kläder och bör då även behandla alla lika, har man en tydlig linje med det och även håller efter tjänstemännen så kommer det efter ett tag att bli bra även om de med "rena" jobb ofta klagar i början.

Många skyddsskor är dessutom ergonomiskt betydligt bättre än så kallade lågskor vad det gäller att vara bekväma då sulor och materialval kan göra att de andas och stödjer foten mycket bättre än lågskorna, eftersom jag har arbetat med arbetsmiljö så är lågskor bland det sista jag vill se på fötterna hos folk som arbetar eftersom det sällan går att hitta sämre alternativ än det, högklackade damskor är nog det enda jag kan komma på som är ännu sämre men det var ju inte många damer i denna tråden som sagt att de vill ha pumps på fötterna.

Fri klädsel eller så bör alla ha "företagsuniform"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Nej fyfan för den som har tofflor på en arbetsplats.
Skulle tappa all respekt för den kollega som gick runt i såna.

Då är det bättre att skaffa ett par välventilerade skor.

Så du har ingen respekt för dem som jobbar inom vården? Skulle nog säga att minst 90% av personalen där bär tofflor.

Permalänk
Medlem

Varför ska man ens ha tofflor ? Jag går alltid i strumpor på kontoret och på sommaren shorts och strumpor.

Permalänk
Medlem

Rubbat att folk hakar upp sig på något så simpelt som att någon har tofflor på ett kontor där man endast arbetar inhouse och inte har kundkontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Beror väl helt på var man arbetar? Jag jobbar som tjänsteman inom skogsbranschen vilket inte enbart innebär kontorsarbete, har även med kunder ut till skogen titt som tätt och då är sådana där skor tämligen opraktiska.

skor efter tillfälle tycker jag, är kulturen att folk går i tofflor på kontoret så är det inget fel i det.
självklart lämnar man dom hemma när man åker o besöker kunder, går ut o äter middag etc och tar då på sig ett par riktiga skor.

Var bara ett skämt

Ska man vara seriös i en diskussion om skor (...) så är det väl som du säger, skor efter tillfälle.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tofflor!? Aldrig.

Detta är vad jag kör på kontoret idag:

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Varför ska man ens ha tofflor ? Jag går alltid i strumpor på kontoret och på sommaren shorts och strumpor.

Väldigt många får ont i fötterna av att gå utan skor och att gå i strumpor där andra går med skor leder ju till väldigt smutsiga strumpor.

Permalänk
Medlem

Träskor är vad jag kör på kontoret. Stod mellan det och ett par gedigna farfars-tofflor.

Jobbar för övrigt inom IT, och då känner jag att det är viktigt att se lat ut.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Gympaskor med gjutna sulor efter fötterna är det enda jag kan gå i

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Tofflor på jobbet är lika sluskigt som att gå runt i tischa. Är det sådana där programmerarkids som sitter här i tråden och skriver eller, som går runt i mjukiskläder på jobbet?

Permalänk
Medlem

Sånna där sportsandaler är ju ungefär lika fult som att ha magväska, om man nu måste ha luftigt kör birkenstock.

Permalänk
Medlem

Commando i morgonrock. Mystofflorna på.

Skämt å' sido..

Whatever floats your boat...?

Permalänk
Medlem

@Itasha: Jobbar just nu på ett regionskontor för ett av sveriges största byggföretag. Det är en stor spridning tjänstemän med akademiker och sådana som kommit upp genom produktionen.

Även stor spridning bland vilka sorts skor eller tofflor folk har här. En del står i sockar i sina kontor medan andra har lågskor av slag, och allt där mellan.

En tanke som slog mig nyss är att man måste titta ner mot golvet för att märka sånt. Sträck på ryggen och upp med hakan alla som tycker att skor spelar roll i kontorsmiljö!

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag är kluven i frågan, förstår att man vill hålla någon form av nivå på arbetsplatsen, samtidigt som man frågar sig, hur många går runt i skor inomhus hemma?

Samtidigt har det i vissa delar av Stockholm gått överstyr, där folk har nån sorts peniskamp om vem som spenderar mest stålar hos hos t ex https://www.grafford.se/

Permalänk
Medlem

https://www.dockstasko.se/skor

Lite finare slippers. Svensktillverkade och sköna!

Permalänk
Medlem

@Itasha: Haha, vad är det för fel på t-shirts nu då?

En fin kostym med alla tillbehör i all ära, men det sparar jag till kundbesöken

Visa signatur

Grubblare