Windows 10 går om Windows 7 som mest använda operativsystemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har vi nått nivån att folk tycker det är besvärligt att köra ett script några gånger om året så... Börjar jag nog bli gammal. Fasen, jag minns Windows 98, som tog DAGAR att tweaka som man ville ha det med allt vad det innebar, men det är besvärligt att köra ett script? Nej det är det inte.

Poängen är väl att man inte ska behöva köra scripts alls, för att kunna konfigurera sitt OS.
Rent säkerhetsmässigt så är det jävligt tveksamt att folk sitter och kör scripts som ändrar i OS. Visst, vi som har lite koll kanske kan avgöra om en sida verkar seriös eller ej, men även då finns det ju väldigt stort utrymme för elaksinnade att jävlas. De flesta har ju typ noll koll, och reagerar inte ens när CPU ligger på konstant 80% användning för att det är nått javascript som minar coins. Och det är ju inte svårt att kopiera en seriös sida och SEO den så den hamnar på första sidan i google.
Nä ,, scripts är ingen vidare lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Poängen är väl att man inte ska behöva köra scripts alls, för att kunna konfigurera sitt OS.
Rent säkerhetsmässigt så är det jävligt tveksamt att folk sitter och kör scripts som ändrar i OS. Visst, vi som har lite koll kanske kan avgöra om en sida verkar seriös eller ej, men även då finns det ju väldigt stort utrymme för elaksinnade att jävlas. De flesta har ju typ noll koll, och reagerar inte ens när CPU ligger på konstant 80% användning för att det är nått javascript som minar coins. Och det är ju inte svårt att kopiera en seriös sida och SEO den så den hamnar på första sidan i google.
Nä ,, scripts är ingen vidare lösning.

Vad är då lösningen? Jag kan inte minnas ett enda operativsystem från Microsoft som varit bra ur kartong. Windows 7 var också en hel del pill med att få som man ville ha. Särskillt då på slutet när moderna tekniker som NVM-e och USB3 saknade stöd i HAL och krävde externt installationstrams för att lira.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

W10 är trevligt...om man bortser : Windows 10 setup, antimalware service, windows update och två till som jag inte kommer ihåg namnet på. Alla dessa startar när de vill, käkar massa CPU prestanda när jag är i batterispararläge med alla batterispararfunktioner aktiverade.
VARFÖR??? Det förstör batteritiden...vafan liksom. Det går inte att stänga av heller. I W8.1 så hände inte det och det är på alla datorer som kör W10 jag någonsin varit närheten av.
Så sjukt irriterande, gör det någon annan gång

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det mest använda är det nog nu. Men absolut inte det mest populära på långa vägar. Ett annat rekord för 10:an är att det är det mest nerlusade med bloatware någonsin. Själv har jag ingen tvekan att gå över till 10:an vid nästa maskin med det blir en fight mot all bullshit som Microsoft envisas med att ha i det.

Ja och nej, jag menar köper du en märkeslaptop från hp asus eller whatever så är det ju massa skräp program som körs i bakgrunden, alltid bäst att installera från scratch i dessa fall. Men Win10 är väl mest Win10 liksom, sen att massvis med grejer är förinstallerade (ibland från tredje part, candy crush) och det tar väl upp lite plats, men egentligen behöver man inte bry sig. Jag menar, dom finns i din start-meny, men vem pallar liksom. Man öppnar väl bara och skriver en-två-tre bokstäver för att komma till det program man vill använda. Det känns som ett icke problem egentligen, även om jag kan förstå principen för en del att det känns irriterande "att det finns"..

Jag tänkte likadant förut, men har typ gett upp med att bry mig, tar bara mer tid att radera bort skit utan att egentligen få någon annan vinning än att det "känns bättre".

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk

Titta, de har äntligen lyckats tvinga användarna att skaffa 10! Allt som behövdes var att sluta sälja Win7, hindra återförsäljare att uppgradera nya datorer till Win7, muta Intel och AMD att inte stödja Win7, samt sluta stödja Win7 i nya DirectX, svårare var det inte.
Synd bara att de inte istället fixade Win10s spionerande, EULAn, och det as-fula interfacet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Windows 7 och 10 är klart de bästa från Microsoft. Jag hoppade över Win 8 helt pga ingen startmeny.

Intressant påstående när du inte ens testade 8/8.1 I min värld är Windows 8.1 fortfarande den bästa versionen av Windows. Dock föredrar jag att köra det med StartisBack eller Classic Start (vilket jag även kör i 10:an).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har vi nått nivån att folk tycker det är besvärligt att köra ett script några gånger om året så... Börjar jag nog bli gammal. Fasen, jag minns Windows 98, som tog DAGAR att tweaka som man ville ha det med allt vad det innebar, men det är besvärligt att köra ett script? Nej det är det inte.

Du ska skapa skriptet (eller hitta det)... du ska tweaka det som du vill ha.
Du ska uppdatera det för varje version.

Win 98 må varit krångligt, men när det väl var på plats... gjorde du en avbild (gjorde jag iaf redan på den tiden), sen kunde man enkelt återställa till den.

Sen förstår jag inte varför alla som gillar Win 10 måste ta till extremheter som 9x för att hävda sin poäng. Är det för att Win 7/8 är inte illa nog? Eller för att där kan du göra samma sak med skript, en gång på dem... sen är det klart?

Skrivet av Ozzed:

Sen är det klart att det är självklart att de här sidorna som tillhandahåller scripten också har (ock komer fortsätta med) uppdaterat dem för att möta upp mot eventuella förändringar som kommer med nya versioner.

Du hoppas det ja. Och kanske de gör det, då har du ett problem mindre.
Men... du kör väl inte okontrollerade skript?
För om du gör är detta mer säkerhetsrisk än att köra rätt gammalt Windows...

Så du måste ändå spendera tid med att kontrollera det.

Skrivet av Ozzed:

Vill man ha allt petnoga som man vill ha det så är det Gentoo-Linux som gäller, där snackar vi kontroll. Men Windows är ju mer tänkt som något som ska fungera bra för de flesta ur kartong, och att det då följer med program från start som klarar det mesta hjälpligt ser de flesta förmodligen som något positivt, och den skara som inte gör det kan köra ett PS-script. Det tar 3 minuter, eventuellt en gång i halvåret. Tycker man att det är besvärligt tycker jag att man är bortskämd.

Anser att jag får mer än nog kontroll på Win 7/8.1 då jag kan göra en inställning, styra vilka ändringar (updates) jag vill ha och slipper ha en tickande bomb på <6 mån...

Jag förstår att det finns de som vill ha ett fullskaligt, 1000-programs OS...
Men om de nu påstår sig göra allt i moduler... så kan de relativt enkelt göra ett "rent OS" version också, där man slipper bloatware.

Förstår mig inte på dig ibland. Vill minnas du hatade all bloatware som kom med alla OEM Dell/HP/Lenovo osv... Men tydligen är MS bloatware helt okej. Varför är det så fel att få ett alternativ för oss som inte vill ha denna MicroBloat, att få ett äkta rent OS? Jag betalar gärna för det, bara jag kan få det utan skript, utan ominstaller/uppgraderingar och utan andra bråkiga knep. Det kan inte vara något negativt att ha det valet.

Vågar tom säga att om MS hade gjort detta val möjligt. Samt gjort det möjligt att få en kontrollpanel som primär "inställningar" och gett oss kontrollen igen, så hade Win 7/8 användarna hoppat över direkt.

För om jag ändå måste hålla på med knep och skript... så kan jag lika gärna stanna på Win 7/8.1, då jag det är en gångs skript och WSUS körning för att få exakt som jag vill ha det där också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Intressant påstående när du inte ens testade 8/8.1 I min värld är Windows 8.1 fortfarande den bästa versionen av Windows. Dock föredrar jag att köra det med StartisBack eller Classic Start (vilket jag även kör i 10:an).

Håller med.
Win 8 när det kom var väldigt... fel. Många saker var inte optimalt, men det är verkligen inte så idag.

Men Win 8.1 idag har massor av fördelarna Win 10 har (pausa kopieringar, NVMe/USB3 nativt stöd osv, med fördelarna Win 7 har (tex det går att utan specialgenvägar installera en nätverksskrivare manuellt...), en fungerande kontrollpanel, sökfunktion i startmenyn som hittar det man söker, och trevliga ikoner. (Antar att folk köper RGB fläktar, RAM osv idag för att kompensera för Win10 urtråkiga enfärgade skit.)

Problemet är startmenyn. Men om jag ändå ska pilla med Win 10 för att få det som jag vill ha... så finns det massor med bra startmeny alternativ för Win 10 och 8.1 som fixar detta numera enda fel. Win 10 startmeny kan inte modifieras vettigt för annat än platta saker ändå. *urk*

På köpet får du en fungerande och vettig filhistorik också... (undrar när de ska laga den i Win 10 btw).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Det är ju inte en fråga om uppdateringarna som så, utan att dom installeras mitt i när man håller på med något. Hur jävla svårt ska det vara att vänta med uppdateringar tills man är klar med vad man nu håller på med.

Aldrig varit med om att dom installeras mitt i nått med Windows 10, Uppdateringar hämtas och installeras när när jag vill inte när datorn vill.

Dock man kan behöva Windows 10 pro för att det ska gå enkelt att få till det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vad är då lösningen? Jag kan inte minnas ett enda operativsystem från Microsoft som varit bra ur kartong. Windows 7 var också en hel del pill med att få som man ville ha. Särskillt då på slutet när moderna tekniker som NVM-e och USB3 saknade stöd i HAL och krävde externt installationstrams för att lira.

Du nämnde tidigare att du mindes Windows 98.

Kommer du ihåg detta:

"In the Setup Options dialog box, the Typical Setup option is selected as the default. Select the Setup option you want, then click Next:

Typical: For all of the components that are usually installed with Windows 98. Most users should select this Setup option.
Portable: To install the options generally required for portable computers.
Compact: The smallest possible installation of Windows 98. For example, you may want to perform a Compact installation if your hard disk does not have much free space. Setup then installs no optional components. If you later want to use an optional component, such as Games or WebTV for Windows, then you have to install it. To install an optional component after Setup is completed, use Add/Remove Programs in Control Panel.
Custom: To choose which optional components are installed. If you do not select a Custom installation, then Setup installs only the optional components that are selected by default. If you know you are going to need certain Windows components, you may want to select a Custom installation and ensure that those components are included during Setup"

Källa: https://www.pctechguide.com/how-to-do-a-clean-installation-of...

Varför får man inte välja på samma sätt med Windows 10? Utvecklingen har gått bakåt i många fall...

Permalänk
Medlem

Ärligt talat fungerar det bra vilket som. Kör 10 hemma. På jobbet kör vi fortfarande sjuan och inget fel med det. Däremot om man går tillbaka till XP så gillar jag det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Körde windows 8.1 under några månader, och det var ingen rolig historia, den SK charmsbaren ( eller vad den nu hette) poppa upp titt som tätt och störde när man minst ville det, och var helt omöjlig att hacka bort tror jag testa alla varianter jag hitta för att få bort eländet utan minsta resultat, förutom det det funkade det rätt bra med startisback (vilket jag fortfarande använder med windows 10)

Windows 10 med startisback funkar som windows 7 tycker jag, fast utan aero då.
Saknar mest Windows uppdate som var i Windows 7 och Windows 8 där man kunde själv välja hur, när, vad, man vill uppdatera..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Finns det statistik om samma milstolpe för XP -> 7? Vet inte om det är jämförbart med hur marknaden har ändrats, men...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du ska skapa skriptet (eller hitta det)... du ska tweaka det som du vill ha.
Du ska uppdatera det för varje version.

Win 98 må varit krångligt, men när det väl var på plats... gjorde du en avbild (gjorde jag iaf redan på den tiden), sen kunde man enkelt återställa till den.

Sen förstår jag inte varför alla som gillar Win 10 måste ta till extremheter som 9x för att hävda sin poäng. Är det för att Win 7/8 är inte illa nog? Eller för att där kan du göra samma sak med skript, en gång på dem... sen är det klart?

Du hoppas det ja. Och kanske de gör det, då har du ett problem mindre.
Men... du kör väl inte okontrollerade skript?
För om du gör är detta mer säkerhetsrisk än att köra rätt gammalt Windows...

Så du måste ändå spendera tid med att kontrollera det.

Anser att jag får mer än nog kontroll på Win 7/8.1 då jag kan göra en inställning, styra vilka ändringar (updates) jag vill ha och slipper ha en tickande bomb på <6 mån...

Jag förstår att det finns de som vill ha ett fullskaligt, 1000-programs OS...
Men om de nu påstår sig göra allt i moduler... så kan de relativt enkelt göra ett "rent OS" version också, där man slipper bloatware.

Förstår mig inte på dig ibland. Vill minnas du hatade all bloatware som kom med alla OEM Dell/HP/Lenovo osv... Men tydligen är MS bloatware helt okej. Varför är det så fel att få ett alternativ för oss som inte vill ha denna MicroBloat, att få ett äkta rent OS? Jag betalar gärna för det, bara jag kan få det utan skript, utan ominstaller/uppgraderingar och utan andra bråkiga knep. Det kan inte vara något negativt att ha det valet.

Vågar tom säga att om MS hade gjort detta val möjligt. Samt gjort det möjligt att få en kontrollpanel som primär "inställningar" och gett oss kontrollen igen, så hade Win 7/8 användarna hoppat över direkt.

För om jag ändå måste hålla på med knep och skript... så kan jag lika gärna stanna på Win 7/8.1, då jag det är en gångs skript och WSUS körning för att få exakt som jag vill ha det där också.

Det handlar väl mycket om modernt säkerhetstänk. Det är en säkerhetsrisk för andra om du kan välja att låta bli en viss uppdatering, då det kan göra att din dator blir med i ett botnät, till exempek.

Det är för mig självklart att det kommer finnas folk som både uppdaterar och kontrollerar scripten, så att jag slipper. Att jag skulle slå knut på mig själv "utifall att" det plötsligt skulle försvinna finns inte på kartan.

Sedan tycker jag också att det är helt väsenskiljt med bloatware från HP och liknande och medföljande program i Windows, från Microsoft. Men stör man sig på dem så är det som sagt bara att köra ett script. Ännu har jag inte sett ett script som tar bort bloat från HP, ACER, Lenovo osv. Det är helt enkelt olika saker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ja och nej, jag menar köper du en märkeslaptop från hp asus eller whatever så är det ju massa skräp program som körs i bakgrunden, alltid bäst att installera från scratch i dessa fall. Men Win10 är väl mest Win10 liksom, sen att massvis med grejer är förinstallerade (ibland från tredje part, candy crush) och det tar väl upp lite plats, men egentligen behöver man inte bry sig. Jag menar, dom finns i din start-meny, men vem pallar liksom. Man öppnar väl bara och skriver en-två-tre bokstäver för att komma till det program man vill använda. Det känns som ett icke problem egentligen, även om jag kan förstå principen för en del att det känns irriterande "att det finns"..

Jag tänkte likadant förut, men har typ gett upp med att bry mig, tar bara mer tid att radera bort skit utan att egentligen få någon annan vinning än att det "känns bättre".

Det får stå för dig om du är nonchalant med din dator. Men att saker körs i bakgrunden, installeras i bakgrunden och tar upp hårddiskplats bara för att ett företag är desperat, det går jag inte med på och lyckligtvis gör de flesta inte det. I synnerhet inte när jag inte själv valt att det ska ske eller efter att jag rensat det. Låt gå att Windows är en kommersiell gigants mjukvara och att de likt sina konkurrenter vill att man ska använda enbart deras grejer. Men Microsoft gick från erbjuda saker till våldsamt köra upp det i ansiktet på folk och sen dess kan de glömma att man ens vänder blicken mot deras bloatware.

I den bästa av världar hade man kunnat lämna Windows till nått annat efter sånt beteende. Men den möjligheten har vi inte idag om du inte betalar för lyxvaror eller i praktiken lär dig fullskalig programmering för att orka med ett extremt söndergrenat OS.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det är klart att det kommer finnas folk som sitter på W7 och sin 2600K ett bra tag till. Det kommer man nog inte ifrån.

Count me in

Har i.o.f.s inte en 2600K utan en 6700K. Föga förvånande att 10:an går om. Som redan nämnts finns det ju inga nya datorer med Windows 7/8 att köpa ej heller som löst OS.

BTW: MS släppte en säkerhets patch till XP (KB4022747) så sent som i Juni förra året men de vill ju gärna hålla tyst om det för det heter ju att all support upphörde 2014. Men all heder till MS som åtgärdade problemet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Fast det gäller väl bara "tredjepartsprogram"? Dvs Microsofts eget skräp kommer fortfarande med. Om man nu tycker det är skräp dvs, men som exempelvus XBoX-appen har man ju ingen jättenytta av om man inte har en XboX.

Visst kan det finnas onödiga appar även i en "ren Windows". Men vad spelar det för roll när de, till skillnad från dyngan OEM stoppar in i, inte startar automatiskt vid boot?

Och just Xbox-appen har väl inte så mycket med Xbox-konsolen att göra utan är väl de "xbox" markerade PC-spel som finns installerad (samt de man kan installera) som finns i den appen?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst kan det finnas onödiga appar även i en "ren Windows". Men vad spelar det för roll när de, till skillnad från dyngan OEM stoppar in i, inte startar automatiskt vid boot?

Och just Xbox-appen har väl inte så mycket med Xbox-konsolen att göra utan är väl de "xbox" markerade PC-spel som finns installerad (samt de man kan installera) som finns i den appen?

Jag håller med om det. Jag tycker inte att det som följer med Windows kan jämföras med bloat från laptoptillverkarna. Men är man av den uppfattningen att det är jämförbart, som vissa i tråden verkar vara, så räcker det ju inte med signature edition.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som jag skrivit innan!
Dom som sitter på Windows 7 fortfarande är bakåtsträvare
Rätt av!!
Jag kapar benet av er nu, över knäskålen t o m och det är jag fullkomligt medveten om!

Och då menar jag ni som inte ens testat 10:an, som fortfarande sitter på 7:an.

Varför ?

10:an är nice när man väl tweakar det som man vill, precis som man fick tweaka till 98, XP & 7:an.

Ni som sitter på 7:an är snart utrotningshotade

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Som jag skrivit innan!
Rätt av!!
Jag kapar benet av er nu, över knäskålen t o m och det är jag fullkomligt medveten om!

Varför ?

10:an är nice när man väl tweakar det som man vill, precis som man fick tweaka till 98, XP & 7:an.

Oss på W8.1 då. Kör som sagt W10 på laptopen och det är därför jag sitter kvar på 8.1 på speldatorn för de dumma felen som inte existerade på gamla windows (<8.1).

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

@anon200632: Kör Windows 7 på min burk, Inget problem än.
Installerade om från 10an då jag hade problem med samma updatering hela tiden som gjorde att spel och program krånglade.
Inte orkat installera om eller uppgradera sen dess.
Det funkar så jag är nöjd.
Edit: Inget fel på hur snabbt Windows 7 är. Sen må 10an vara snabbare.
Men bara man är nöjd och allt fungerar som det ska så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är ju inte krångligt att ta bort Windows förinstallerade mjukvaror om man så önskar. https://www.askvg.com/guide-how-to-remove-all-built-in-apps-i... Det är väldigt enkelt.

Om man ens behöver en guide så är det inte så bra gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Som jag skrivit innan!
Rätt av!!

Varför ?

"Ni som sitter på 7:an är snart utrotningshotade ;)"
Har en burk som kör Windows 2000 och en som kör Vista och de går allt om man vill hehe
Har steam och dylikt installerat på den datorn med vista ^^

Permalänk
Inaktiv

Har precis gått tillbaka till Win 7 igen p.g.a. mycket issues med Win 10 på min "gamla" laptop. Win 10 har också rejält mycket större overhead, även om man pillar med group policy & services (och registret) kan man aldrig "skala av" 10:an till prestandan som 7:an har i default utförande.

Men visst, på en stationär PC där resurer finns i överflöd är Win 10 klart ett bra OS, bortsätt från den halvtimmen man måste spendera på att configa och ta bort skräp. Dock extremt intrusivt att tvinga users att uppdatera, men det går ju fejka att man har metered connection.

Permalänk
Medlem

Själv ser jag det som ett rätt så förnedrande nederlag för M$ att det har tagit Windows 10 tre år att gå om Windows 7 först nu i Januari 2018 och bara den detaljen i sig borde säga något om vilken flopp Windows 10 egentligen är för ett gigantiskt multi-nationellt företag som Microsoft. Och som artikeln säger, det är nämnvärt att Windows 7 är fortfarande störst och då borde ju även den mest inbitna Windows 10 fanboy egentligen sitta där och reflektera en stund över verkligheten.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd

Windows 10 är "bloatware", tillochmed Windows Millenium var bättre.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bara en sådan sak som att högerklicka på startknappen för alla genvägar där som verkligen är guld värda alltså!

Visst det är smidigt, men har man skapat genvägar till de "system saker" (.msc filer) man använder mest, så är det mycket smidigare.
Dessa genvägar har fungerat sedan WinXP för mig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast det gäller väl bara "tredjepartsprogram"? Dvs Microsofts eget skräp kommer fortfarande med. Om man nu tycker det är skräp dvs, men som exempelvus XBoX-appen har man ju ingen jättenytta av om man inte har en XboX.

Såg inte det. Jag har ingen xbox sen flera år tillbaka men använder appen för att spela in spelsekvenser. Senaste 2 minuterna med ett knapptryck, eller direkt från början med ett annat. Skönt att slippa tredjepartslösningar för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorgonzola:

Jag överväger att gå tillbaka till Windows 7. Häromdagen så fick jag återigen en uppdaterings-popupp över mitt fullscreen-spel. Har stängt av alla uppdateringar säkert 10 gånger men de sätter bara igång sig igen trots att jag kör Pro.

Det är sjukt irriterande, man måste in i registret och häckla för att får bort auto uppdateringar.

Skrivet av Solaris:

Själv ser jag det som ett rätt så förnedrande nederlag för M$ att det har tagit Windows 10 tre år att gå om Windows 7 först nu i Januari 2018 och bara den detaljen i sig borde säga något om vilken flopp Windows 10 egentligen är för ett gigantiskt multi-nationellt företag som Microsoft. Och som artikeln säger, det är nämnvärt att Windows 7 är fortfarande störst och då borde ju även den mest inbitna Windows 10 fanboy egentligen sitta där och reflektera en stund över verkligheten.

en stor del av ökningen för Win10 är att Ryzen användare tvingas använda det då Microsoft vägrar låta AMD get support för Ryzen på något annat än Win10.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Om man måste köra skript i PowerShell för att få bort de 'features' de lägger in från början så är något galet fel. Helt ärligt, att man ens accepterar det är bortom mig... Öppna meny, klicka i eller ur ett par rutor och motsvarigheten till add/remove programs and features borde vara allt man behöver.

Att man ens måste skripta och/eller hacka skiten ur systemet för att kringgå saker som samlar en massa info om en t.ex *skakar på huvudet*. Uppgraderade aldrig när jag hade chansen gratis (iofs har jag hört det går än), och är inte sugen på att köpa skiten heller. Ska jag prova får det bli det där ordet man inte får snacka om här Och då måste man pilla ännu mer.

Det lilla jag rört runt i 10:an har fan gett mig huvudvärk, så mycket har de ändrat! Skulle in och kolla någon nätverksinställning, och polaren visade var det var (minns inte nu) och sa något i stil med "De har ju gjort det enklare såklart." med fullt sarkasmläge på rösten.

Har problem så det räcker med 8.1 och den där knepiga USB-buggen eller vad det är. Den som gör att mina diskar somnade in jämt och ständigt trots alla power save funktioner avstängda överallt. Fick rätt på den skiten efter vad? Mekande med regedit med tillagda nycklar med någon slags aplång timeout eller vad det nu var. Min skrivare som var kopplad via USB slutade ofta också fungera, eller ja, Windows koppling till den dog så jag fick ta ur sladden, starta om print spooler etc, och vad jag förståss är den där grejen med USB inte fixat, iaf inte när jag hittade diskutioner om det problemet i 10:an också när jag försökte få rätt på skiten.

De bygger om och ändrar innan de ens fixat gamla problem... Man har lärt sig hur man gör vissa saker, sedan är det omkastat och man får lära om bara för att de bytt designer eller vad fan det är. Dumheter.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2