Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bitcoin är ingen valuta

Permalänk
Avstängd

Bitcoin är ingen valuta

https://www.project-syndicate.org/commentary/why-bitcoin-is-a...

”As a currency, Bitcoin should be a serviceable unit of account, means of payments, and a stable store of value. It is none of those things. No one prices anything in Bitcoin. Few retailers accept it. And it is a poor store of value, because its price can fluctuate by 20-30% in a single day.”

Permalänk
Medlem

@Rick69:

Min far som är professor i nationalekonomi tror inte heller på det här med bitcoin som valuta. Huvudargumentet är just den dåliga säkerheten, dvs att den fluktuerar så mycket.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Se det mer som en högriskaktie istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@Rick69:

Min far som är professor i nationalekonomi tror inte heller på det här med bitcoin som valuta. Huvudargumentet är just den dåliga säkerheten, dvs att den fluktuerar så mycket.

Om man bortser från de teknologiska begränsningar "valutan" har för närvarande kan vi väl summera det som så, att de största anledningarna för detta huvudargument är hög lärotröskel samt "sabotage" (ovilja att tappa kontroll), samt eventuellt att det finns bättre alternativ som bygger på liknande teknologi.

Den underliggande teknologin är det inget fel på, i synnerhet vad gäller säkerhet.

Permalänk

HA! You have not invested in bitcoins?? Peasants! Ne men jag håller med, det känns inte som riktig valuta när man handlar med bitcoin

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Typ alla som har någon förståelse om nationalekonomi säger no go på bitcoin. Går inte att ha en valuta som växlar så mycket varje timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Samlooh: Typ alla som har någon förståelse om nationalekonomi säger no go på bitcoin. Går inte att ha en valuta som växlar så mycket varje timme.

Nu är jag inte insatt i vare sig nationalekonomi eller krypto men kan det inte vara så att valutan (bitcoin) växlar i värde så pass mycket eftersom den fortfarande är så sjukt liten? Känns sannolikt att i det scenario bitcoin blir större och mer använd så kommer också värdet stabiliseras?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Om man bortser från de teknologiska begränsningar "valutan" har för närvarande kan vi väl summera det som så, att de största anledningarna för detta huvudargument är hög lärotröskel samt "sabotage" (ovilja att tappa kontroll), samt eventuellt att det finns bättre alternativ som bygger på liknande teknologi.

Den underliggande teknologin är det inget fel på, i synnerhet vad gäller säkerhet.

Det du skriver här här precis det jag har som motargument, så jag håller med dig. Däremot anser han att det måste finnas någon (läs riksbank) som har ordentlig kontroll på valutan för att det faktiskt ska kunna bli något folk och (framförallt) företag ska godkänna som transaktionsmedel.

Om det är "blockchain" du syftar på håller han med om att det är väldigt imponerande teknologi och något jättebra.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Samlooh: Typ alla som har någon förståelse om nationalekonomi säger no go på bitcoin. Går inte att ha en valuta som växlar så mycket varje timme.

Nej, det förstår nog alla ..
Jag ville bara ge ytterligare stöd för artikeln som TS skrev.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Samlooh: Typ alla som har någon förståelse om nationalekonomi säger no go på bitcoin. Går inte att ha en valuta som växlar så mycket varje timme.

Går alldeles utmärkt, problemet är att gemene man sätter bitcoin i relation till en viss valuta ex: BTC/USD
Sen är USD och de flesta valutorna inget annat än en ren bluff, samma sak gäller även ädelmetaller som guld (finns inga reserver som täcker den mängd guld som handlas, same goes for USD).

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumie:

Nu är jag inte insatt i vare sig nationalekonomi eller krypto men kan det inte vara så att valutan (bitcoin) växlar i värde så pass mycket eftersom den fortfarande är så sjukt liten? Känns sannolikt att i det scenario bitcoin blir större och mer använd så kommer också värdet stabiliseras?

Kan du ge någon förklaring till varför så skulle vara fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Kan du ge någon förklaring till varför så skulle vara fallet?

Nej, egentligen inte. Jag drar lite paralleller med småbolag gentemot stora bolag där priserna på aktierna kan hoppa många procent upp och ned i veckorna. Och i ärlighetens namn så är det mestadels spekulationer och fantasier som driver hela aktiemarknaden (överdrivet ja, men också sant) - precis som den nya kryptomarknaden.

Jag tänker mig också att hela kryptovärlden ännu inte jämförbart med något annat då det fortfarande är så nytt och litet samt då gemene man inte riktigt förstår vad man ens kan använda dom till - därför är värdet på t.ex. Bitcoin så pass influerat av "dagens rubriker". Dessutom är krypto överlag idag ett så hypat och uppjackat ämne så att till och med de som investerar är dåligt pålästa och faller för varenda rubrik och jag antar att det kan vara därför priset på valutan hoppar så pass.

Måste vara svårt även för en inbiten nationalekonom att helt avfärda krypto.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Då bitcoin benämns som en "kryptovaluta" så hänger det lite med att folk då säger att det är en valuta etc. Men som valuta har bitcoin flera nackdelar tyvärr då bland annat priset som växlar snabbt, höga transaktionskostnader och vid tillfällen långa transaktionstider och på det i nuläget skalar inte bitcoin väldigt bra i takt med att transaktionerna ökar vilket är ett stort problem.

Man bör se bitcoin som en tillgång eller "asset" på samma vis som guld är en tillgång och där man spara värde. Du tar inte din guldtacka och handlar på ICA men det gör inte den mindre värd och betyder inte att ingen vill ta emot den i utbyte mot en bil eller vad det nu kan vara eller kronor.

Detta diskuterades bland annat på World economic forum för ett par veckor sedan där bland annat representant från sveriges riskbank var med, jag skrev ett inlägg om det här: #17245192

Väldigt intressant och rekommenderar folk att se på det.

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Går alldeles utmärkt, problemet är att gemene man sätter bitcoin i relation till en viss valuta ex: BTC/USD
Sen är USD och de flesta valutorna inget annat än en ren bluff, samma sak gäller även ädelmetaller som guld (finns inga reserver som täcker den mängd guld som handlas, same goes for USD).

Om du ska ha BTC måste du väl köpa den med en viss valuta? (ingen idé att mina precis)
skillnaden mellan "USD bluffen" är väl att du kan ta de "bluffpengarna" och köpa i princip vad du vill och det kommer inte skilja 20-30% på priset den ena dagen till den andra (sett till samtliga varor i USA då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Går alldeles utmärkt, problemet är att gemene man sätter bitcoin i relation till en viss valuta ex: BTC/USD
Sen är USD och de flesta valutorna inget annat än en ren bluff, samma sak gäller även ädelmetaller som guld (finns inga reserver som täcker den mängd guld som handlas, same goes for USD).

Heard it here first, alla valutor är bluff. Svårt att ens veta var man ska börja med en så verklighetsfrånvänd kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Går alldeles utmärkt, problemet är att gemene man sätter bitcoin i relation till en viss valuta ex: BTC/USD
Sen är USD och de flesta valutorna inget annat än en ren bluff, samma sak gäller även ädelmetaller som guld (finns inga reserver som täcker den mängd guld som handlas, same goes for USD).

Hmm, intressant. Jag förstår vad du försöker säga, men att ädelmetaller och statligt uppbackad valuta skulle vara någon slags "bluff" är helt fel. Så länge du kan byta din valuta mot annan valuta, varor och tjänster är valutan inte en bluff. Samma gäller för guld. Guld har ett värde både som tillgång och inom industrin.

Visa signatur

\\ i7 6700k @ 4.5 Ghz \\ GTX 1080 @ 2000/14000 \\ 16gb 3000 mhz ram \\ Z170A-G45 Gaming MSI \\ Intel 600p 256gb m.2 nvme\\ intel 520 ssd 480gb \\ ADATA SP550 120gb \\ WD 3tb hdd \\ 2 st 1tb hdd (Seagate + WD) \\ ENTHOO EVOLV ATX GLASS \\ Fractal Design Newton R3 1000W \\

[img]http://valid.x86.fr/cache/banner/7vlpqw-4.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Nu är jag inte insatt i vare sig nationalekonomi eller krypto men kan det inte vara så att valutan (bitcoin) växlar i värde så pass mycket eftersom den fortfarande är så sjukt liten? Känns sannolikt att i det scenario bitcoin blir större och mer använd så kommer också värdet stabiliseras?

Den kommer troligen bli mindre. Bitcoin är förbjudet i kina, bankerna får inte ens befatta sig med bitcoins. Indien är på väg åt samma håll USA utreder bitcoin. sydkorea är på väg att förbjuda, japan utreder efter det som hände förra veckan.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

BTC är skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Däremot anser han att det måste finnas någon (läs riksbank) som har ordentlig kontroll på valutan för att det faktiskt ska kunna bli något folk och (framförallt) företag ska godkänna som transaktionsmedel.

Fast hela vitsen med crypto-valutor i dag är ju just att det är decentraliserat, så att ogiltigförklara dem för att de har en egenskap de är designade för att ha, är ju... dumt?
Crypto-valutor är värda något, för att användarna kommer överens om att de betingar ett värde. Så länge det finns aktörer som är villiga att omsätta bits till fiat, kommer crypto-valutor vara värda något. Det exakta värdet styrs av tillgång, och efterfrågan, och jag tror att just nu har vi en period när det är högt tryck, många valutor, och många som vill vara med och tjäna pengar. Någon, någonstans kommer stå med skulden när det rasar ihop, men att vi kommer ha crypto-valutor med oss in i framtiden, just för att de är decentraliserade, ser jag i dag som närmast en självklarhet.
Jag tänker dock inte investera i någon.

Skrivet av vaoen:

Hmm, intressant. Jag förstår vad du försöker säga, men att ädelmetaller och statligt uppbackad valuta skulle vara någon slags "bluff" är helt fel. Så länge du kan byta din valuta mot annan valuta, varor och tjänster är valutan inte en bluff.

Fast de kraven uppfyller ju alla crypto-valutor. Med råge. Många valutor är för små, och måste bytas till andra specifika (crypto)valutor för att bytas mot varor & tjänster, men tråden handlar om just Bitcoins, som accepteras i allt från korvkioskar, till herrklubbar där du kan köpa mat, dryck, och lapdans för dem. Plastikoperation? Visst, du får åka till NewYork. I Texas kan du köpa vapen, ammunition, och utbildningar för BC. Köpa en Rolex? Visst. Köpa fastighet?

Skrivet av vaoen:

Samma gäller för guld. Guld har ett värde både som tillgång och inom industrin.

Råvaror har en fördel ingen fiat / crypto-valuta någonsin kan få. Den kommer alltid vara värd något, även om värdet kan variera. En valuta, oavsett vilken, kan bli värdelös över en natt. Oddsen är så klart låga för stabila länders fiat, och klart högre för crypto.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nej någon valuta är det inte. Det betyder dock inte nödvändigtvis att det är värdelöst, bara att folk använder det på fel sätt.
Min lillebror samlade på hockeykort när han var liten. Han kunde byta dem med kompisar mot andra hockeykort, och ibland t.o.m. mot andra saker. En del var värda riktigt mycket, som t.ex. ett nytt Nintendo-spel för ett ovanligt värdefullt kort.. Ungefär så ser jag på kryptovalutor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast hela vitsen med crypto-valutor i dag är ju just att det är decentraliserat, så att ogiltigförklara dem för att de har en egenskap de är designade för att ha, är ju... dumt?

Varför är det dumt? Man tror inte på hela idén bara.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Varför är det dumt? Man tror inte på hela idén bara.

Fast då ska man nog motivera det annorlunda. Att ogiltigförklara flygande bilar för att de flyger, är dumt. Flygande bilar i sin helhet är dumt, och kan ogiltigförklaras av många anledningar, men en flygande bil är i det närmaste den bästa lösningen för någon som vill ha just... flygande bilar. På samma sätt är en decentraliserad valuta närmaste den perfekta lösningen för någon som inte vill ha en centraliserad valuta.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast då ska man nog motivera det annorlunda. Att ogiltigförklara flygande bilar för att de flyger, är dumt. Flygande bilar i sin helhet är dumt, och kan ogiltigförklaras av många anledningar, men en flygande bil är i det närmaste den bästa lösningen för någon som vill ha just... flygande bilar. På samma sätt är en decentraliserad valuta närmaste den perfekta lösningen för någon som inte vill ha en centraliserad valuta.

Hehe ..

Jo, men nu pratade vi om valutor generellt och inte endast decentraliserade valutor. Det han menade var att det är svårt att använda en valuta som fluktuerar så mycket, vilket nog också till stor del beror på att det är just en decentraliserad valuta.

Det var ju inte mitt argument heller, så nu får det vara nog sagt om det.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

BTC är skit

Här har vi ett praktexempel till varför sådana här diskussioner ens äger rum, att man vill förkasta och förneka det man inte vill eller är förmögen att förstå. På vilket sätt påverkar det dig så hårt att du tycker det är "skit" eftersom du uppenbarligen inte sysslar med det?

Jag var innan jag började med kryptovalutor bara grundläggande insatt i ekonomi utan något speciellt intresse i det. Med enkel logik och lite is i magen så har det givit mig ganska saftiga pengar och avkastningen jämfört med den inflationsspöklika FIAT som du känner dig trygg med är ju tusentals gånger högre än något annat sparkonto du kan hitta. Räkna på räntan och den inflation vi "känner till" så tickar pengarna faktiskt minus.

Låter mer som hat mot något för att du inte förstår dig på det. Skulle kunna dra en liknelse med homosexuella. Jag är inte homosexuell, men jag har absolut inget emot dom. Med andra ord, även om jag inte förstår mig på det så behöver jag inte hata den rörelsen/läggningen.

*reserverar mig för attacker nu från alla krypto och mininghatare, och svar utlovas ej*

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Här har vi ett praktexempel till varför sådana här diskussioner ens äger rum, att man vill förkasta och förneka det man inte vill eller är förmögen att förstå. På vilket sätt påverkar det dig så hårt att du tycker det är "skit" eftersom du uppenbarligen inte sysslar med det?

Jag var innan jag började med kryptovalutor bara grundläggande insatt i ekonomi utan något speciellt intresse i det. Med enkel logik och lite is i magen så har det givit mig ganska saftiga pengar och avkastningen jämfört med den inflationsspöklika FIAT som du känner dig trygg med är ju tusentals gånger högre än något annat sparkonto du kan hitta. Räkna på räntan och den inflation vi "känner till" så tickar pengarna faktiskt minus.

Låter mer som hat mot något för att du inte förstår dig på det. Skulle kunna dra en liknelse med homosexuella. Jag är inte homosexuell, men jag har absolut inget emot dom. Med andra ord, även om jag inte förstår mig på det så behöver jag inte hata den rörelsen/läggningen.

*reserverar mig för attacker nu från alla krypto och mininghatare, och svar utlovas ej*

Du uppfattade nog mitt inlägg lite fel. Blockchain tekniken är framtiden, men btc... Jag har själv kryptovalutor och har mineat och tradeat I ett år snart och gett mig bra avkastning om man säger så Btc är skit och kommer dö ut. För långa transaktionstider, höga transaktionkostnader bland annat gör att det aldrig kommer kunna användas som en riktigt valuta. Sure den kan fortsätta öka pga hype osv men den kommer aldrig kunna användas så som den ser ut i dagsläget.

Permalänk
Inaktiv

Nu hjälper det ju inte kryptovalutor att diverse inbillade experter ska snacka ner och få folk att tvivla på dessa valutor. Vi hade sett större värdeförändringar med andra valutor om dessa fått ta samma skit.

Jag menar... Bittiskt pund? Används för kriminalitet, inte helt olikt pundare vilket stärker den kriminella aura denna valuta avger samt att den ändå inte går att använda här. För att inte tala om instabiliteten Brexit ger och risken britterna tar genom att falla ner i avgrunden. Lika bra att lägga ner pundet, det är ingen valuta!

Egentligen en viktig diskussion som tyvärr inte kan föras på ett bra nog sätt som frågan egentligen förtjänar. Kryptovalutor har många brister, många pga de etablerade systemens ovilja att släppa in den men man måste också tänka på vilka det är som tjänar på att detta betalsätt inte etableras. Decentraliserad valuta är ett hot för vissa, och kommer också hanteras som ett hot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Du uppfattade nog mitt inlägg lite fel. Blockchain tekniken är framtiden, men btc... Jag har själv kryptovalutor och har mineat och tradeat I ett år snart och gett mig bra avkastning om man säger så Btc är skit och kommer dö ut. För långa transaktionstider, höga transaktionkostnader bland annat gör att det aldrig kommer kunna användas som en riktigt valuta. Sure den kan fortsätta öka pga hype osv men den kommer aldrig kunna användas så som den ser ut i dagsläget.

Tänker du så då får jag ställa mig i skamvrån och be ödmjukt om ursäkt. Jag diggar BTC på många andra sätt, men i ditt avseende så är ju ether något mer att slå på trumman med vilket jag tror stort på. Svårt att sia om när BTC kommer ha sitt "sista stora år" men den kan nog återkomma lika chockartat som den gjort alla andra år, även i år.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

@vaoen: Det var inte riktigt vad jag menade. Syftar på att det inte ens finns den mängd fysiskt guld i reserverna för att täcka den volymen som handlas på marknaden.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Så hur många köpte på toppen, skadeglädje är den enda sanna glädjen.