Permalänk
Medlem

Kör mycket bil på jobbet men i området jag är finns det inte särskilt många rondeller. Var enda gång jag varit nära på att bli påkörd har det varit i tvåfiliga rondeller när jag ligger i högerfilen och ska ta första höger. Jag börjar fundera på om det är samma person, volvo xc60 som inte fattar att man inte kan ta första höger om man ligger i vänsterfilen. Hur man missar det behövs det nog en till tråd för att reda ut, det finns ju både skyltar och markeringar i vägen för vart man ska ta vägen.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Kör ca 4000 mil om året. Sportbil eller transportbil (privat/arbete). Stor passion för motorsport. I trafiken kör jag dock lugnt och fint, alltid god uppsikt och aldrig telefonfipplande. Racing får jag gott om på banor. Tycker att folk kör sämre nu än för sex-sju år sedan. Känns som att många är lite nonchalanta bakom ratten. Dessutom har cyklister blivit totalt självmordsbenägna.

Jag gick aldrig körskola utan körde med min far som har 30 års yrkestrafik under bältet, allt från farligt gods till taxi. Får tacka honom och mor för att dom gjorde mig till en duktig chaufför.

Med det sagt är jag och min familj olycksfria de senaste 10 åren.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

@Paddanx:
Haha Amazing .
Man kan inte stå emot att asgarva i såna situationer .
Att han får en konsekvens av sitt dåliga omdöme är ju förmodligen en väldigt bra och dyr läxa.
Dock vore det inte lika roligt om det visar sig att han krockat med en barnfamilj eller liknande.

Självklart är det största oron om just de krockar in i någon annan, men... jag kan inte göra mycket annat än att själv köra lugnt.

Skrivet av htbtoma:

Men inte i Norrköping, här ska det vara lite sport i att köra rondell
en av de större rondellerna mitt i stan är trefilig, med fem av och påfarter samt korsande spårväg med tillhörande rödljus.

Jo, i har några specialrondeller i Malmö som är kvar ett tag till... dock inget som låter så komplicerat.

Vi har tidigare haft lite udda sådana med linjer också:

Så här såg en rondell ut nära mig till för ca 3 mån sedan. Notera linjerna från mitten som "flyttar ut filerna".
Detta resulterade ofta i samma typ av incident som du hade, med att folk i ytterfilen "fortsatte" och då korsade innerfilen, med krock eller tvär-nitning som resultat.

Samma på en rondell som är extremt vältrafikerad i norra Malmö, som numera har en flygande överfart idag (den de höll på att bytta när bilden togs). Denna hade samma linje design, som också orsakade olyckor rätt ofta.

En annan stor är i södra Malmö, mot Vellinge/Trelleborg, som förr också hade samma linjer. Hände ofta att Danskarna, eller lastbilar kom körande i högerfältet och problem uppstod när de inte insåg att det var de som bytte fil.

De håller på att ta bort detta så långt de kan dock, eftersom folk uppenbarligen inte kan följa "filer"...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Container:

Jag tycker att detta skulle vara en mycket bättre lösning än självkörande bilar i dagsläget. I många fall så är fortfarande en förare mycket bättre på bedömningar än självkörande systemen. Det kanske kommer utvecklas framöver men kameror fram och bak skulle förenkla och jag tycket att försäkringsbolagen bör införa något stort försäkringsavdrag för folk som har det.

Sen kommer man till vad lagen säger. Det är fortfarande inte tydligt men den generella regeln är att kameror som manuellt måste slås på och av under färd är tillåtna. Utgår man från ett beslut i högsta domstolen från 2016 kan man använda det som en tolkning:
Se http://teknikensvarld.se/kamera-i-vindrutan-nu-tillatet-i-sve...

Precis, visst integritet och sådant trams men i detta fall har det nog bara fördelar. Gör det väldigt mycket enklare att hantera just försäkringsärenden/olyckor och hantera människor som inte är mogna eller har den kompetens de förväntas ha att vistas i trafiken.

Med tanke på förändringarna för kameror med drönare så borde denna fråga vara lättare att få ordning på.

Sedan behövs det bättre kontroll på att föraren kan reglerna. Många lär ignorera regeländringar och fortsätter som de alltid gjort (enligt eget regelverk).

Permalänk
Medlem

Jag har bara kört tusen mil än så länge, och mest på motorväg, och upplever att dom flesta är rätt så lugna och duktiga, det är snarare mig själv jag är rädd fär då jag ofta gör felbedömningar med avstånd och blir stressad utan anledning... Men sånt kommer väl med tiden :X

Permalänk
Medlem

Haha, dom där specialrondellerna på bilderna är ju helt efterblivna, hur kunde någon tänkt sig att det skulle sluta bra? Vad händer då det kommer snö?

För ett par veckor sen såg jag en en kille som höll på att krocka i två rondeller i rad, bara körde rätt ut, fick nita och fick motorstopp. Efter andra stoppet smet jag förbi som fort som möjligt så jag fick lite avstånd till honom. Tydligen behöver man inte svenska körkort för att köra i Sverige. Hade ringt polisen om jag känt att det var lönt, men orkar inte hålla efter en pappskalle i en bil i 20 minuter igen innan dom kanske dyker upp och gör nada igen så.

Hade tänkt skaffa dashcam efter en semester för några år sen, men avsaknaden av incidenter på ett tag gjorde att jag inte köpte någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Hej

nej det är högerfilen som gjort fel. rondellen är tvåfilig fram till och med där jag skulle ut ur vänsterfil, som är andra utfarten, därefter försvinner högerfilen där den andra bilen låg och skulle vänster. Dvs han prejar mig i mitt körfält, skulle han vidare vänster till avfart 3 skulle han ha legat i min fil då hans upphörde iom utfart 2 där jag skulle av.

Jag är röd och den andra är blå, som du ser av bilden försvinner hans fil och han måste svänga ut, krocken beror på att han fortsätter vänster in i mitt körfält samtidigt som jag ska ut ur rondellen.

https://preview.ibb.co/ixJiMH/rondellen.png

Tämligen säker på att bild av den här rondellen leter sig in i precis varenda tråd som har att göra med trafik här på forumet.

Permalänk

Ang. Rondeller har jag för mig att regelverket i vissa europeiska länder än tvärtom, dvs att den som ska in i rondellen har företräde. Kan ju ha ändrat sig sedan jag läste teorin för ca 20 år sedan, men det hade förklarat en del konstiga beteenden. En annan sak är det här med synen. Om du ser som du ska när du tar körkort vid 18, och inte kör yrkestrafik så behöver du aldrig kolla upp synen igen...oavsett om du blir 100 år gammal. De flesta normalt funtade märker ju när de börjar se lite dåligt, men det brukar ju försämras gradvis, så långt ifrån alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Ang. Rondeller har jag för mig att regelverket i vissa europeiska länder än tvärtom, dvs att den som ska in i rondellen har företräde. Kan ju ha ändrat sig sedan jag läste teorin för ca 20 år sedan, men det hade förklarat en del konstiga beteenden.
...
Skickades från m.sweclockers.com

Så är det. Höll på att krocka i en liten by i Tyskland tack vare det. Det var väjningsplikt inne i rondellen. Tysken körde rakt ut framför mig när jag kom körandes i rondellen. Vi båda höll på att veva och vifta och svära i bilen tills jag förstod att jag gjort fel

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

@kronwalled:

har du sett den förut eller vad menar du?
jag kör den dagligen till och från jobbet och för mig är det helt klart och uppenbart hur den fungerar. Finns mycket "värre" rondeller i Norrköping än denna. Gamla E4 går rakt igenom Norrköping och därför har du en 2+2 väg genom stora delar av stan som med tiden begåvats med en massa rondeller av denna typen där en mycket mindre väg korsar gamla E4, just den jag länkade är en av dessa men det finns flera uppbyggda på samma sätt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

@kronwalled:

har du sett den förut eller vad menar du?
jag kör den dagligen till och från jobbet och för mig är det helt klart och uppenbart hur den fungerar. Finns mycket "värre" rondeller i Norrköping än denna. Gamla E4 går rakt igenom Norrköping och därför har du en 2+2 väg genom stora delar av stan som med tiden begåvats med en massa rondeller av denna typen där en mycket mindre väg korsar gamla E4, just den jag länkade är en av dessa men det finns flera uppbyggda på samma sätt.

Kan mycket väl ha varit nån annan, men väldigt ofta är någon av dessa rondeller (tämligen säker på att det är Norrköping, ev Jönköping) som är uppe för diskussion i trådar angående trafikkritik. Har själv aldrig kört där, men varit med om både den ena och den andra konstigheten vad gäller trafikregler, och allt som oftast brukar rondeller stå i centrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

En annan sak är det här med synen. Om du ser som du ska när du tar körkort vid 18, och inte kör yrkestrafik så behöver du aldrig kolla upp synen igen...oavsett om du blir 100 år gammal. De flesta normalt funtade märker ju när de börjar se lite dåligt, men det brukar ju försämras gradvis, så långt ifrån alla.

Jag misslyckades med syntestet på körskolan, gick till optiker och där klarade jag deras test precis på gränsen, 0,7 eller vad det var. På körkortet står det att jag inte behöver glasögon men jag ser inget utan dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Välkommen till detta "moderna samhället" det är allt handlar om "JAG JAG JAG JAG".
Där åsikter och känslor är viktigare än fakta.
Där man dokumentera sitt liv på alla möjliga medier så alla kan ser hur bra man är.
Där man själv skall komma först i trafiken, när man är lite viktigare än alla andra.
Där respekt gäller bara mot en själva, inte mot andra.

Som sagt, alla andra är idioter, utom oss själva.

Men jag håller med dig, har kört lastbil tidigare i många år, körkort borde vara svårare att ta

Har för mig att jag läst en undersökning där man konstaterade att något i stil 80-90% uppskattade att de var en bättre förare än genomsnittet, något som rimligen bör vara en omöjlighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Har för mig att jag läst en undersökning där man konstaterade att något i stil 80-90% uppskattade att de var en bättre förare än genomsnittet, något som rimligen bör vara en omöjlighet

Det här med undersökningar och procent har jag aldrig gett mycket för. Vad är en bra bilförare? Det har olika innebörd för många.

På en skala från 1-10 så kan ju en persons 5a vara en annan persons 8a...

Ganska meningslöst...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag har själv råkat ut för olycka när jag körde på två hjul, nått som inte var mitt fel (eller ingens konstigt nog, eftersom att "polisen har för lite resurser").
Det hela resulterade i ett underben med en hel del metall resten av livet och ett halvår borta från universitetsstudierna.

Körde Mc på huvudled och blev påkörd från sidan av en kvinnlig politiker. Jag körde endast hem från jobbet på en trött 400cc från -83 så inget direkt vidunder eller nöjesåkning.
Ingen dömdes av polis för vållande till olyckan, men kvinnans försäkringsbolag tog på sig det utan protester. Konstigt? Hennes påföljder för att bryta mot lagen va typ 5000kr i självrisk och jag som följde lagen fick ett livslångtstraff då jag fortfarande har ont och begränsad rörlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Och vart tycker du vi yrkesförare ska ta vägen då på småvägarna? Ligga direkt ute på vägrenen så nära dikeskanten som möjligt eller? Sätt dig själv i en lastbil (kör själv ett 24m ekipage som allt som ofta väger mellan 40-60 ton) så får vi se hur snabbt du hamnar på sidan i diket om du tror vi ska slicka kanten. Tror du verkligen vägrenen pallar för våra axeltryck? Stora bilar kräver mer plats vare sig du vill det eller inte. Har man dessutom långsläp efter så behöver det "vingelmån" då dom "vandrar" av sig själv över körbanan.

Om ens ekipage inte får plats på ens vägbana bör man givetvis inte köra där, alternativt får man skaffa eskort av ett varningsfordon som varnar för bred last. Man har väl knappast rätt att konstant ligga på korsande körfält bara för att man framför ett stort fordon.

Kan dock nämna att jag tycker de flesta långtradarchaffissar beter sig väldigt bra i trafiken, i regel bättre än bilförare.

Skrivet av Hagge:

Man måste bara älska hur majoriteten här helt plötsligt blev "honored knights" från ingenstans...
Det finns idioter i trafiken. Finns idioter överallt. Många här inne som kallar andra för idioter är säkert idioter själva. Ingen av oss här kan bekräfta andras sätt o köra. Observera att jag kallar inte alla för idioter utan en stor del bara. Och jag kanske har fel, ni alla kanske är änglar i trafiken. Men jag litar helt enkelt inte på er i den frågan

+mer

Du behöver inte lita på någon. Ifall du har nog med säkerhetstänk själv är du redan medveten om när folk i din närhet tar risker som påverkar dig (typ bilen bakom på motorvägen ligger 2 meter bakom dig), och som du vet att du själv aktivt motverkar i din egen körning. Då vet du nog också att detta kan vara väldigt frustrerande.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det här med undersökningar och procent har jag aldrig gett mycket för. Vad är en bra bilförare? Det har olika innebörd för många.

På en skala från 1-10 så kan ju en persons 5a vara en annan persons 8a...

Ganska meningslöst...

Poängen är att bara 50% kan vara bättre än genomsnittet, vilket innebär att många överskattar sin egen förmåga...något som jag tycker verkar stämma rätt bra i trafiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Poängen är att bara 50% kan vara bättre än genomsnittet, vilket innebär att många överskattar sin egen förmåga...något som jag tycker verkar stämma rätt bra i trafiken

Eh... Fler än 50% kan vara bättre än genomsnittet. T.ex. om du har många femmor, sexor och sjuor på 1-10 skalan och sen en drös ettor så kan de flesta vara över snittet.

Exempelvis:
4st 1:or
2st 2:or
3st 5:or
6st 6:or
7st 7:or
Snittet blir (4*1+2*2+3*5+6*6+7*7)/22= 4.9. Alltså är 16st av 22 (73%) bättre än snittet i exemplet.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den, men det gäller inte vara i trafiken som vi människor är otrevliga och inte bryr sig om våra medmänniskor. Prova åk kollektivtrafik en tid så kommer du garanterat se något bråk där folk hellre kollar på mobilen än hjälper till/aktar sig, eller folk som står stilla i trappor för att läsa fb.

Permalänk
Medlem

Hålla avstånd... Över hälften av bilister på motorväg söder om Örebro svänger in mitt framför nosen på en. Spelar ingen roll om det är tjockt med bilar eller bara jag och en annan bil så långt man kan se.

Tror dock det beror på min nuvarande bil då jag inte upplevde det innan.

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Om ens ekipage inte får plats på ens vägbana bör man givetvis inte köra där, alternativt får man skaffa eskort av ett varningsfordon som varnar för bred last. Man har väl knappast rätt att konstant ligga på korsande körfält bara för att man framför ett stort fordon.

Varning för bred last bred last behövs bara om fordonets bredd är 311 cm - 450 cm och skall då utmärkas med skylt "Bred last" samt ha varningsbil framför sig.

Är fordonet bredare än 450 cm krävs utmärkning, varningsbil samt eskort oftast i form av polis.

Sunt förnuft säger väl ändå att som normal bred lastbil kan du inte ha varningsbil med dig på en tur på tex 40-100 mil enkel resa. Dessutom skulle den kostnaden i så fall läggas på dig som kund, Annars finns ju alternativet är att vi i så fall lastar av vid närmaste större väg så får du som kund som tex bygger nytt hus i tex betongelement får hämta dina betongelement själv på kanske 3 mil bort. Tanken på att vi inte skulle få köra på smalare vägar skulle också kräva att många företag skulle tvingas flytta närmare större vägar men där vill folk inte ha dom för dom "stör den pittoreska utsikten" iofs kanske det finns någon som jublar över att på en massavedsindustri eller kraftstation som granne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TJ:

Hålla avstånd... Över hälften av bilister på motorväg söder om Örebro svänger in mitt framför nosen på en. Spelar ingen roll om det är tjockt med bilar eller bara jag och en annan bil så långt man kan se.

Tror dock det beror på min nuvarande bil då jag inte upplevde det innan.

Yep, riktigt jobbigt beteende. Farligt som fasen, minsta lilla grej så finns det inga marginaler.
Dom svänger in så tajt att farthållaren i min bil bromsar trots jag ställt avståndet på det lägsta.

Gällande rondeller så verkar många vara riktigt rädda för att köra i inre filen om det finns två, detta leder till att folk envisas med att köra i yttre filen även om dom ska runt hela rondellen vilket både gör det svårare för andra att ta sig in samtidigt som man alltid är rädd att få nån dåre i sidan på bilen när man ska ut.

Förutom detta så är även folk som ska in i rondellen sjukt dåliga på att uppfatta att folk som ligger i inre filen blinkar och är på väg ut, återigen risk för smäll i sidan.

Borde byggas om till planskilda lösningar överallt

Permalänk
Medlem

Tror inte jag har någon dag i trafiken utan svordomar fram och tillbaka om andras körning.
Uppstår bland annat så j*vla mkt köer helt i onödan för att föraren längst fram använder arslet före hjärnan. Men det finns mkt att ta upp, allt ifrån att blinkers, helljus, parkering osv. Men det jag har i skallen efter dagens biltur:

* De som kör 10-20 under hastigheten (landsvägar)
* Omkörningar i snigel fart (motorväg)

Permalänk
Medlem

Har inte haft körkortet så länge, tog mig ganska många lektioner, dels eftersom jag inte körde så mycket hemma och dels för att min lärare var stenhård. Men det är jag glad över eftersom det gjort mig till en bättre förare än om jag hade haft vissa andra, hört från folk jag känner hur vissa lärare t.o.m struntat i vissa trafikregler.

Med den lilla erfarenhet man har så har man ändå märkt mycket knepigt folk. Såna som kör in i en cirkulationsplats trots att man är precis intill och så hamnar man en decimeter bakom deras bil efter att vara tvungen att bromsa in rejält. Eller Herr Meningslöse Omkörning, dvs den som kör om för att sedan ligga under hastighetsbegränsningen efter omkörningen, och klassikern, när någon kör långsamt på motorvägen, du skall köra om, då ökar dom hastigheten, du drar dig tillbaka till högra körfältet, så sänker dom hastigheten igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Sunt förnuft säger väl ändå att som normal bred lastbil kan du inte ha varningsbil med dig på en tur på tex 40-100 mil enkel resa. Dessutom skulle den kostnaden i så fall läggas på dig som kund, Annars finns ju alternativet är att vi i så fall lastar av vid närmaste större väg så får du som kund som tex bygger nytt hus i tex betongelement får hämta dina betongelement själv på kanske 3 mil bort. Tanken på att vi inte skulle få köra på smalare vägar skulle också kräva att många företag skulle tvingas flytta närmare större vägar men där vill folk inte ha dom för dom "stör den pittoreska utsikten" iofs kanske det finns någon som jublar över att på en massavedsindustri eller kraftstation som granne.

Jag tycker det är sunt förnuft även att stora fordon ska framföras på ett säkert sätt och följa våra trafiklagar (vilket rimligen inkluderar att hålla sig på sin vägbana vid möte, eller åtminstone varna trafikanter från andra hållet). Jag tycker också att det är rimligt att den som utför transporten att bekosta transporten om detta inkluderar merkostnader för framfart på vägar som inte riktigt rymmer fordonet, alternativt att lasta om i mindre fordon om det går.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Ja, men om man tillämpar blixtlås - vilket görs där andra vägfilen praktiskt upphör så finns det inget "längre fram" att köra utan man gör sin merge precis i slutet av vägen där de delade filerna upphör.

Då är det alltid något snille som tycker att han är viktigast och inte släpper in bilar från blockerade fältet. Min favorit var när idioterna gjorde så mot lastbilar som när de fick slut på väg helt enkelt svängde vänster (efter att ha blinkat i en mindre evighet). Då jävlar fattade även den största idioten att det var dags att flytta på sig. 40 ton är ett bra argument även mot SUV förarna (förutsatt att de faktiskt märker lastbilen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Haha du har inte tänkt på att det underlättar för alla om man blinkar vänster när man ska till vänster i en rondell? Självklart ska man ju blinka höger när man ska ut, många som låter vänster blinkers vara på även då dom kör ut.

Förlåt mig men vad är meningen med att blinka vänster i rondeller? Blinkar du vänster så fort det finns möjlighet att svänga höger på vanliga vägar också? Blinkar man inte höger så ska man fortsätta köra i rondellen, att blinka vänster och sen snabbt slå på högerblinkersen när man ska ut gör bara mer skada än nytta.

Permalänk
Medlem

Jag är en sån där fd bmw förare, hade en modell med runt 230hk. Så ingen värsting men fortfarande kul att trycka ner "the loud pedal". Tycker inte jag körde sämre med den, men jag körde helt klart fortare och mer aggressivt då den var jävligt rolig att köra snabbt. Så här i efterhand så kan jag ju inse att bara för att jag kan hantera situationerna som jag ställer mig i så är jag ju inte ensam i trafiken.

Nu kör jag en Mazda (suv såklart), den är fortfarande normalrapp och tar väl 0-100 på strax under 10s. Men så förbannat jävla tråkig att köra. Så nu ställer jag in cruisecontrolen på hastighetsgränsen och låter den bara köra med sin automatiska avståndskännare, inga hastiga accelerationer och snabba omkörningar på motorvägen, på småvägar så ställer man bara in den och mer eller mindre somnar. Är helt klart en lugnare förare i Mazdan.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Stör mig dock mest på folk som blinkar vänster i en cirkulationsplats, brukar lämna lite extra utrymme för såna eftersom de uppenbarligen inte har tagit körkort.

och när jag kör lastbil svär jag som fan åt alla som INTE blinkar både vänster / höger beroende på vart de ska i rondeller, man är inte snabb iväg med en lastbil och kan fastna länge bara för att tomtar inte har ork att slå på en blinkers.

blinka gärna vänster om ni ska vänster i rondeller folk, men byt i god tid till höger när ni väl ska ut sen.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Hedersmedlem

Spontan tanke. Vad skulle folk tycka om dessa regler?:
- Åker du fast för en trafikföreteelse så måste du ta om körkortsteorin. Klarar du inte teorin får du böta.
- Är företeelsen så allvarlig att du förlorar körkortet måste du, efter att indragelsetiden(?) har gått ut, ta om teori och uppkörning innan du får tillbaka kortet.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."