Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Synd det inte går att skriva spegelvänt också.

ʇɐɹǝɔᴉldɯoʞ ɹɐʞɹǝΛ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rolle2000:

ʇɐɹǝɔᴉldɯoʞ ɹɐʞɹǝΛ

˙˙˙ƃᴉɯ ǝpuᴉɯɐd np ʇʇɐ ɹoɟ ʞɔɐ┴

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Jag hävdade inte att man inte ska anstränga sig för sitt eget modersmål. Jag är förespråkare själv för detta.
Det jag bestämt skrev var att det inte finns anledning att:

- Låtsas att inte förstå vad folk skriver
- Korrigera skribenten
- Göra det till ett samhällsproblem (=samhället SweClockers)

Om någon gör fel är det väl bra att den personen får hjälp? Dvs att man berättar för personen att den gör fel, och hur man kan göra rätt. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag stör mig också på sättet en del skriver, däribland särskrivningar eller helknasiga saker som "bytade" - bytte - osv. En annan sak är svenskifierade engelska ord, så som "konsistent" istället för konsekvent. Jag är själv inte fläckfri och märker att jag ibland skriver fel, framförallt om jag är på språng på stan osv men är jag hemma korrigerar jag alltid om jag skriver knasigt, innan jag postar.

Så sådant stör jag mig på. Jag kan dock inte sätta fingret på varför det kliar i ögonen när jag läser sådant. Någon som har insikt om varför det är störande? Vore kul att veta precis varför.

Disclaimer: Har inte läst igenom hela tråden, det var för mycket snack om trådens existensberättigande.

Permalänk
Medlem

V a d å s ä r s k r i v n i n g a r ? D e t k a n v ä l l h ä n d a a t t j a g r å k a r t r y c k a p å m e l l a n s l a g l i t e f ö r o f t a.

Nej men allvarligt. Jag tycker inte att det är en sån big deal med särskrivningar.
Så länge jag förstår vad personen menar så är jag okej med det.

Jag lider av ett större problem! Jag kan sitta och skriva en bra stund om vad som helst. Det kan t.ex vara ett personligt brev eller bara ett inlägg på ett forum. Men då när jag är klar så kan jag känna att den här texten blev inge bra. Jag känner att jag inte har formulerat mig tydligt eller att texten bara blev en enda röra.

Då tar jag bort texten och skiter i att skriva istället.

Vad klassas det som? Prestationsångest?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Uttalas ordet som ett, ska det skrivas ihop. Punkt.
Stör mig något fruktansvärt på folk som särskriver.

// Ordhitler

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

V a d å s ä r s k r i v n i n g a r ? D e t k a n v ä l l h ä n d a a t t j a g r å k a r t r y c k a p å m e l l a n s l a g l i t e f ö r o f t a.

Nej men allvarligt. Jag tycker inte att det är en sån big deal med särskrivningar.
Så länge jag förstår vad personen menar så är jag okej med det.

Jag lider av ett större problem! Jag kan sitta och skriva en bra stund om vad som helst. Det kan t.ex vara ett personligt brev eller bara ett inlägg på ett forum. Men då när jag är klar så kan jag känna att den här texten blev inge bra. Jag känner att jag inte har formulerat mig tydligt eller att texten bara blev en enda röra.

Då tar jag bort texten och skiter i att skriva istället.

Vad klassas det som? Prestationsångest?

Haha det där händer mig också. Oftast när det är längre inlägg.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser allmänt slarvigt och lite oseriöst ut, nästan lite respektlöst. Framförallt när man ber om hjälp och inte ens kan applicera sig det minsta själv men förväntar sig att andra ska lägga ned tid och energi på att erbjuda den efterfrågade hjälpen.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Jag är mer den typen att försöka förstå andemeningen i texten än att försöka anmärka på meningsuppbyggnad, stavningar och annat

Men det som sticker i mina ögon är mer på att man inte håller reda på storheter och enheter, användning av rätt prefix etc. än särskrivning.

Man skriver 'volt glidning' istället för spänningsglidning, man skriver med litet 'm' när man menar Mega som skall skrivas med stor M, medans litet 'm' betyder milli, dvs. man skriver mByte när man menar MByte - det är faktor 1000000000 gånger fel i storlek om man inte håller reda på litet eller stort M

Man skriver 'med vilken Ampere....' istället för 'med vilken ström...', precis som ordvalet 'med vilken volt' istället för att skriva 'med vilken spänning' - kunskapen angående skillnaden mellan storheter resp enheter är klart bristfällig på sina håll

Sedan har man den engelska biten när man i huvudet försöker översätta engelska begrepp till svenska i skriven text med 'voltage' (motsvarar storheten 'spänning' på svenska ) och 'Volt' (enheten för storheten spänning och engelskans 'voltage') som gärna blir ett och samma ord i svengelskan - speciellt om skribentens huvudsakliga kunskapskälla är just på engelska och man ser dom svenska motsvarigheterna för sällan, så är det lätt hänt att det snubblar med i skriven forumtext . Jag kan förstå det, men då desto viktigare att man är uppmärksam på sådana saker och kanske tom slår upp det en extra gång om man är osäker.

ytterligare saker som gör det hela mer diffust/osäkert är att man använder Megabyte (enligt SI-prefix 1000*1000 st) när man egentligen menar Mebibyte (1024*1024 st) etc. tex när man pratar om datahastighet på överföring respektive när man pratar om lagringsvolym på tex hårddiskar.

Andra saker som också underlätta läsarens förståelse är att man skriver MByte (eller Mbyte) som helt ord istället för MB, man skriver Mbit och inte Mb när man pratar om bitströmmar - för även här har folk svårt att hålla reda på att det är skillnad på ett stort 'B' och ett litet 'b' och att det är en faktor 8 i antalet bitar mellan dessa

Alla de här storheterna, enheterna, använda prefix är till för att öka exaktheten i det man förmedlar i information, och när folk inte håller reda på det så blir det istället tvärt om - en större osäkerhet.

Och när folk upprepande använder storheter/enheter/prefix fel - hur anmärker man det på ett bra sätt för att det inte skall uppfattas näsvist och att man upplevs vara en märkaords-typ

För rättas det inte, så kommer personen i fråga att fortsätta att säga/skriva fel - och till skillnad på särskrivning så kan missuppfattning på storheter, enheter och prefix ge jättestora konsekvenser....

- Det är annars normalt god news och forumsed att inte påpeka andras stavfel, vilket händer alla aktiva skribenter då och då (och dyslektiker desto oftare - hellre att det är många stavfel från dyslektikers inlägg än att denne inte vågar skriva alls i rädslan för påpekande och rättelser), och ha en vilja att förstå innehållet i texten och inte dess form.

Jag som är uppväxt med tekniska gymnasier så fick man sådan inslaget i sig med nära på våld när det gällde storheter, enheter och prefix med poäng som rök på prov om man gjorde fel där och därför senare i livet så sticker det verkligen ut när de används fel....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jag är mer den typen att försöka förstå andemeningen i texten än att försöka anmärka på meningsuppbyggnad, stavningar och annat

Men det som sticker i mina ögon är mer på att man inte håller reda på storheter och enheter, användning av rätt prefix etc. än särskrivning.

Man skriver 'volt glidning' istället för spänningsglidning, man skriver med litet 'm' när man menar Mega som skall skrivas med stor M, medans litet 'm' betyder milli, dvs. man skriver mByte när man menar MByte - det är faktor 1000000000 gånger fel i storlek om man inte håller reda på litet eller stort M

Man skriver 'med vilken Ampere....' istället för 'med vilken ström...', precis som ordvalet 'med vilken volt' istället för att skriva 'med vilken spänning' - kunskapen angående skillnaden mellan storheter resp enheter är klart bristfällig på sina håll

Sedan har man den engelska biten när man i huvudet försöker översätta engelska begrepp till svenska i skriven text med 'voltage' (motsvarar storheten 'spänning' på svenska ) och 'Volt' (enheten för storheten spänning och engelskans 'voltage') som gärna blir ett och samma ord i svengelskan - speciellt om skribentens huvudsakliga kunskapskälla är just på engelska och man ser dom svenska motsvarigheterna för sällan, så är det lätt hänt att det snubblar med i skriven forumtext . Jag kan förstå det, men då desto viktigare att man är uppmärksam på sådana saker och kanske tom slår upp det en extra gång om man är osäker.

ytterligare saker som gör det hela mer diffust/osäkert är att man använder Megabyte (enligt SI-prefix 1000*1000 st) när man egentligen menar Mebibyte (1024*1024 st) etc. tex när man pratar om datahastighet på överföring respektive när man pratar om lagringsvolym på tex hårddiskar

Alla de här storheterna, enheterna, använda prefix är till för att öka exaktheten i det man förmedlar i information, och när folk inte håller reda på det så blir det istället tvärt om - en större osäkerhet.

Och när folk upprepande använder storheter/enheter/prefix fel - hur anmärker man det på ett bra sätt för att det inte skall uppfattas näsvist och att man upplevs vara en märkaords-typ

För rättas det inte, så kommer personen i fråga att fortsätta att säga/skriva fel - och till skillnad på särskrivning så kan missuppfattning på storheter, enheter och prefix ge jättestora konsekvenser....

- Det är annars normalt god news och forumsed att inte påpeka andras stavfel, vilket händer alla aktiva skribenter då och då (och dyslektiker desto oftare - hellre att det är många stavfel från dyslektikers inlägg än att denne inte vågar skriva alls i rädslan för påpekande och rättelser), och ha en vilja att förstå innehållet i texten och inte dess form.

Jag som är uppväxt med tekniska gymnasier så fick man sådan inslaget i sig med nära på våld när det gällde storheter, enheter och prefix med poäng som rök på prov om man gjorde fel där och därför senare i livet så sticker det verkligen ut när de används fel....

Håller med i det du säger. Kan addera i listan. Något jag stör mig tämligen mycket på är när "folk" översätter en artikel. Exempelvis "Facebook buys WhatsApp for $19 Billion" och sedan säger "Fejsbook har köpt WhatsApp för nitton BILJONER dåålllar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Grammatiken över lag på detta forum är katastrofal.

Sen hävdar ju var och varannan att dom har dyslexi vilket jag anser är lätt att ''gömma'' sig bakom.

Överlag*

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

De som har dyslexi brukar inte säga något om det eller ha det som ursäkt om det inte är en direkt fråga, för det är något man har kämpat med hela livet och från min generation så var det heller inte så mycket förståelse för problemet, utan blev nära på lågintelligent-förklarad i skolan för att det inte passade i skolsystemet - det är inte alls lika handikappande att vara dålig i matematik, som att ha svårt att läsa/skriva och hantera grammatiken, för det är så många fler som underpresterar i matematik, att det anses som en normaltillstånd.

dyslexi ger också väldigt speciella avtryck i skrivandet som rätt lätt kan skiljas ifrån ointresserad, slarvig och respektlös (mot läsaren) skrivning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Jag är mer den typen att försöka förstå andemeningen i texten än att försöka anmärka på meningsuppbyggnad, stavningar och annat

Men det som sticker i mina ögon är mer på att man inte håller reda på storheter och enheter, användning av rätt prefix etc. än särskrivning.

Man skriver 'volt glidning' istället för spänningsglidning, man skriver med litet 'm' när man menar Mega som skall skrivas med stor M, medans litet 'm' betyder milli, dvs. man skriver mByte när man menar MByte - det är faktor 1000000000 gånger fel i storlek om man inte håller reda på litet eller stort M

Man skriver 'med vilken Ampere....' istället för 'med vilken ström...', precis som ordvalet 'med vilken volt' istället för att skriva 'med vilken spänning' - kunskapen angående skillnaden mellan storheter resp enheter är klart bristfällig på sina håll

Sedan har man den engelska biten när man i huvudet försöker översätta engelska begrepp till svenska i skriven text med 'voltage' (motsvarar storheten 'spänning' på svenska ) och 'Volt' (enheten för storheten spänning och engelskans 'voltage') som gärna blir ett och samma ord i svengelskan - speciellt om skribentens huvudsakliga kunskapskälla är just på engelska och man ser dom svenska motsvarigheterna för sällan, så är det lätt hänt att det snubblar med i skriven forumtext . Jag kan förstå det, men då desto viktigare att man är uppmärksam på sådana saker och kanske tom slår upp det en extra gång om man är osäker.

ytterligare saker som gör det hela mer diffust/osäkert är att man använder Megabyte (enligt SI-prefix 1000*1000 st) när man egentligen menar Mebibyte (1024*1024 st) etc. tex när man pratar om datahastighet på överföring respektive när man pratar om lagringsvolym på tex hårddiskar.

Andra saker som också underlätta läsarens förståelse är att man skriver MByte (eller Mbyte) som helt ord istället för MB, man skriver Mbit och inte Mb när man pratar om bitströmmar - för även här har folk svårt att hålla reda på att det är skillnad på ett stort 'B' och ett litet 'b' och att det är en faktor 8 i antalet bitar mellan dessa

Alla de här storheterna, enheterna, använda prefix är till för att öka exaktheten i det man förmedlar i information, och när folk inte håller reda på det så blir det istället tvärt om - en större osäkerhet.

Och när folk upprepande använder storheter/enheter/prefix fel - hur anmärker man det på ett bra sätt för att det inte skall uppfattas näsvist och att man upplevs vara en märkaords-typ

För rättas det inte, så kommer personen i fråga att fortsätta att säga/skriva fel - och till skillnad på särskrivning så kan missuppfattning på storheter, enheter och prefix ge jättestora konsekvenser....

- Det är annars normalt god news och forumsed att inte påpeka andras stavfel, vilket händer alla aktiva skribenter då och då (och dyslektiker desto oftare - hellre att det är många stavfel från dyslektikers inlägg än att denne inte vågar skriva alls i rädslan för påpekande och rättelser), och ha en vilja att förstå innehållet i texten och inte dess form.

Jag som är uppväxt med tekniska gymnasier så fick man sådan inslaget i sig med nära på våld när det gällde storheter, enheter och prefix med poäng som rök på prov om man gjorde fel där och därför senare i livet så sticker det verkligen ut när de används fel....

För en gångs skull ett inlägg i denna tråd med vettig kritik och analys i ställetför bara en massa gnäll utan att kunna specificera varför.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woaini:

Om någon gör fel är det väl bra att den personen får hjälp? Dvs att man berättar för personen att den gör fel, och hur man kan göra rätt. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Äh lägg av. Är tråden pedagogiskt lagd menar du?

Permalänk
Medlem

Då man läser ett foruminlägg är texten kanske både första och enda intrycket man har av en person. För mig blir det automatiskt en spegling av personens karaktär. Jag kan inte ta någon helt seriöst om denna skriver som en kratta. Jag vet att det kanske är fel att döma personer utifrån en kort text på internet, men mitt undermedvetna gör det åt mig.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB