Bygga RC ("autonomous") - Raspberry Pi eller Arduino?

Permalänk

Bygga RC ("autonomous") - Raspberry Pi eller Arduino?

Hej,

Jag och ett par vänner ska bygga en bil som är till viss del själv-styrd med ett par sensorer. Vi kommer däremot inte gå all-in med kamera och liknande då vi har en begränsad budget och tid. Vårt primära fokus ligger på bilens fysik - torque, dämpning, center och mass etc - och designen (vi kommer 3D printa chassi etc), men samtidigt vill vi också utveckla våra kunskaper inom elektrotekniken.

Vad är bäst, en R-Pi eller Arduino?

Ifall mer information behövs, fråga på.

Tack hjälpen.

Permalänk
Medlem

För ren styrning och inputs från givare så föredrar jag Arduino iaf. Om det ska vara en fristående enhet så har ju arduinon en stor fördel att den inte är så törstig när det kommer till strömförbrukning så det går lätt att driva på ett 9v-batteri en lång tid. Sen tycker jag att det är lite roligare att programmera Arduino då man har begränsat med minne att jobba med. Detta medför att man får tänka till lite och inte slösa med resurserna.

Men för att kunna ge ett bättre svar så får du nog specificera mer exakt vad det är pi/Arduino ska göra.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Min rekommendation om ni verkligen vi utveckla era kunskaper är att fokusera mer på logisk digitalteknik genom att slänga in en FPGA-bräda i bilen för att hantera sensorerna och bilens övriga system.

Detta är enbart ett exempel:
https://www.ebay.com/itm/Altera-FPGA-Cyclone-IV-EP4CE6-Develo...

Önskar ni något litet och enkelt som går snabbt att sätta sig in i och inte behöver hantera mycket eller utföra några tunga beräkningar så rekommenderar jag Arduino.

Permalänk
Skrivet av Soir:

Min rekommendation om ni verkligen vi utveckla era kunskaper är att fokusera mer på logisk digitalteknik genom att slänga in en FPGA-bräda i bilen för att hantera sensorerna och bilens övriga system.

Detta är enbart ett exempel:
https://www.ebay.com/itm/Altera-FPGA-Cyclone-IV-EP4CE6-Develo...

Önskar ni något litet och enkelt som går snabbt att sätta sig in i och inte behöver hantera mycket eller utföra några tunga beräkningar så rekommenderar jag Arduino.

Utveckla kunskaper vill vi, men det verkar vara betydligt mer avancerat och krävande. Vi föredrar då nog Arduino, däremot vet jag inte hurdan begränsningarna är gällande beräkningar?

Tack

Permalänk
Skrivet av bardbard:

För ren styrning och inputs från givare så föredrar jag Arduino iaf. Om det ska vara en fristående enhet så har ju arduinon en stor fördel att den inte är så törstig när det kommer till strömförbrukning så det går lätt att driva på ett 9v-batteri en lång tid. Sen tycker jag att det är lite roligare att programmera Arduino då man har begränsat med minne att jobba med. Detta medför att man får tänka till lite och inte slösa med resurserna.

Men för att kunna ge ett bättre svar så får du nog specificera mer exakt vad det är pi/Arduino ska göra.

Vi tänkte mest att den ska stanna (och eventuellt svänga) ifall det är något som blockerar framför. Sen tänkte vi att den kanske skulle kunna följa en stark illuminance (exempelvis mobilens ficklampa) under mörker. Det är i denna graden vi tänker, inget mer komplex...

Verkar som Arduino är bästa valet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XheroxSWE:

Vi tänkte mest att den ska stanna (och eventuellt svänga) ifall det är något som blockerar framför. Sen tänkte vi att den kanske skulle kunna följa en stark illuminance (exempelvis mobilens ficklampa) under mörker. Det är i denna graden vi tänker, inget mer komplex...

Verkar som Arduino är bästa valet?

Det ska Arduino klara utan problem. Nedan följer några lösa exempel som visar att ni inte behöver något komplicerat för att utföra den logiken.

Avstånd: Låt oss säga som ett exempel att ni använder ultraljudssensor för att kolla om något är framför. Ni "pollar" (begär information från den) var 200:e millisekund (5 ggr per sekund), och få då ett värde i centimeter. När svaret ni får tillbaka är lika med eller mindre än 5 centimeter så stoppar ni all matning till motorn.

Följa ljus: När det gäller ficklampan så blir det lite svårare. Här får ni fråga er hur ni ska följa den? Ni kan sätta enkla ljussensorer på framsidan av enheten, och mäta ljusstyrkan på varje sensor, säg 9st. För att få en "snyggare" rörelse och reaktion så kan ni dela upp dem i tre delar, och ta ett genomsnitt av tre sensorer för varje del. Om vänster eller höger del har högsta värdet så ger ni servon instruktion om att svänga höger eller vänster, tills dess att högsta värdet faller på den mellersta delen, vilket betyder att ni ser rakt på ljuset.

Ni kan även modifiera första delen (Avstånd) likt andra delen ("Följa ljus") om ni vill att enheten skall kunna svänga när den stöter på något framifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XheroxSWE:

Vi tänkte mest att den ska stanna (och eventuellt svänga) ifall det är något som blockerar framför. Sen tänkte vi att den kanske skulle kunna följa en stark illuminance (exempelvis mobilens ficklampa) under mörker. Det är i denna graden vi tänker, inget mer komplex...

Verkar som Arduino är bästa valet?

För detta ändamål finns det ingen anledning att köra en pi över Arduino i mitt tycke(om man inte vägrar c/c++).
Vilken Arduino ni ska ha däremot får ni räkna lite på hur många i/o ni kan tänkas behöva.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

@Soir:
@bardbard:

Tack för hjälpen!